logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:26351)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:23674)    عسل شفا بخش همه مردم-ایه 69سوره نحل (تعداد مشاهده:21247)    آيات 11تا 13 حجرات:برادران ایمانی هم رامسخره نکنید.بدگمان نباشید.غیبت نکنید.تجسس نکنید (تعداد مشاهده:14369)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: در حال مستی به نماز نزدیک مشوید تا اينكه بدانيد چه مي گوييد    احسان به همسايه ها و همراهان و هم نشينان    در حالت جنب به نماز و مسجد نزديك نشويد تا اينكه غسل كنيد    عقد ازدواج موقت و دائم در قرآن ،يك پيمان دوجانبه است.       آخرین رویداد تالار: تعداد کل بازدیدهای تالار گفتگوهای قران پویان از 3 میلیون عبور کرد.      

توجه

Icon
Error

عنوان جدید ارسال پاسخ
Guest
#1 ارسال شده : 1395/07/28 12:33:01 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 338

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال

آیا با توجه به آیه زير می توان گفت (در زمان حال) هر شهری که در آن بلایای طبیعی حادث می شود ،مردمش ستمکارند؟

وَمَا كَانَ رَبُّكَ مُهْلِكَ الْقُرَى حَتَّى يَبْعَثَ فِي أُمِّهَا رَسُولًا يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِنَا وَمَا كُنَّا مُهْلِكِي الْقُرَى إِلَّا وَأَهْلُهَا ظَالِمُونَ ﴿۵۹﴾

و پروردگار تو [هرگز] ويرانگر شهرها نبوده است تا [پيشتر] در مركز آنها پيامبرى برانگيزد كه آيات ما را بر ايشان بخواند و ما شهرها را تا مردمشان ستمگر نباشند ويران‏ كننده نبوده‏ ايم (۵۹)

كلمات كليدي:عذاب سيل زلزله فساد امتحان بلا

ویرایش بوسیله کاربر 1395/07/29 09:49:41 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

جمال گنجه ای
#2 ارسال شده : 1395/08/03 10:39:34 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 338

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
نه
زیرا در آن شهرها اکثریت قریب به اتفاق چنان بود
اما امروز در شهرهای جهان اکثریت قریب به اتفاق (صرف نظر از مرام و مسلک) اهل سلم و سداد اند
Farhang
#3 ارسال شده : 1395/08/03 10:42:08 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 338

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
سلام
فكر كنم براي پاسخ درست باين سئوال
اول بايد اين سوال را جواب دهيم كه
ايا هر بليه طبيعي چون سيل وزلزله و طوفان و...،عذاب الهي است؟
واگر پاسخ ،منفي است تفاوت انها در چيست؟يعني چه زلزله اي را طبيعي بدانيم و چه زلزله اي را مصداق عذاب؟

ايا اگر قران طوفان عاد را عذاب ،معرفي نمي كرد ما و مورخان هرگز بذهنمان خطور ميكرد كه اينها عذاب اعمالشان بوده ونه يك حادثه طبيعي؟
!!
جمال گنجه ای
#4 ارسال شده : 1395/08/03 10:44:18 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 338

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
نه
هر زلزله و سیل و امثال اینها از باب عذاب نیست
هادی موذن
#5 ارسال شده : 1395/08/04 11:56:06 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 338

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
سلام
برخی بلایای و حوادث طبیعی برای عذاب بکارگرفته شده مثلا طوفانی به امر الهی عاتیه شده و قومی را تنبیه کرده اند یا زلزله یا آتشفشانی ووو
من در مورد شهابسنگها هم همین را معتقدم که برخی ازآنها برای تنبیه شیاطین است نه همه اش
Farhang
#6 ارسال شده : 1395/08/04 12:00:06 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 338

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
تفاوت انها در چيست؟چه طوفاني را عذاب ميناميم؟ايا معيار بشري مشهود دارد؟
هادی موذن
#7 ارسال شده : 1395/08/04 12:02:42 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 338

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
تفاوتش را ما نمی فهمیم مگر به اخبار الهی .... من در مقاله ای بازنموده ام که طبق آیه 65/ انعام : قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلىَ أَن يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذَابًا مِّن فَوْقِكُمْ أَوْ مِن تحَْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعًا وَ يُذِيقَ بَعْضَكمُ بَأْسَ بَعْضٍ انظُرْ كَيْفَ نُصرَِّفُ الاَْيَاتِ لَعَلَّهُمْ يَفْقَهُون.
چهارگونه عذاب داشته ایم که عذابهای من فوق و من تحت ارجل به واسطه وجود رحمة للعالمینی رسول الله ص برداشته شده اما یلبسکم شیعا یعنی تفرقه و یذیق بعضکم بأس بعض یعنی جنگ و درگیری تا استقرار دوران چهارم زندگانی بشر یهنی دوران وحدت صالحه مهدوی ادامه خواهد داشت.
رویا یارایی
#8 ارسال شده : 1395/08/07 07:45:57 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 338

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
به نظرم با توجه به آیه نقص فی الاموال و الانفس والثمرات و بشر الصابرین بسیاری آسیبها و عذابها طبیعی هستند و گویا در آیه "مهلکی القری" منظور آسیب به افراد یا محیط و .. نیست بلکه از بین بردن اساسی یک تمدن است

یعنی کل آن جامعه و آثار مهمشان
Farhang
#9 ارسال شده : 1395/08/07 07:52:34 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 338

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
ممنون از شما
منظورتون از بسیاری آسیبها و عذابها طبیعی هستند،چيه؟
چون سيل و زلزله هم منجربه نقص در اموال وانفس ميشه
رویا یارایی
#10 ارسال شده : 1395/08/07 07:55:35 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 338

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
منظورم اینه که اینها مصداق "هلاک" نیستند بلکه آزمایش الهی هستند و قرار است همیشه رخ بدهند

آنچه از دو آیه میفهمم این است: خداوند بنا ندارد اگر مردم جائی ظالم نباشند، کل آن جامعه را هلاک کند
رویا یارایی
#11 ارسال شده : 1395/08/09 03:11:20 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 338

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
هلاک مربوط به ظالم بودن و بعد از انذار الهی و آمدن پیامبران، یک نوع نابود شدن درست و حسابی است!!!

بقیه آسیبها به نسبت جزئی است و امتحان است
Farhang
#12 ارسال شده : 1395/08/09 03:13:58 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 338

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
ممنون از شما
ميتونه معيار قابل تشخيصي باشه.
براي شفاف شدن بحث ،مثال بزنم
به نظر شما با اين معيار ،زلزله بم مصداق هلاك است يا نه؟
رویا یارایی
#13 ارسال شده : 1395/08/09 03:15:45 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 338

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
ذلک ان لم یکن ربک مهلک القری بظلم و اهلها غافلون

خیر به نظر من نه ولی خدا عالم است

زلزله بم ، یک تمدن را نابود کرد؟ نه بخشی از یک شهر و البته مردم زیادی از یین رفتند
هادی موذن
#14 ارسال شده : 1395/08/12 00:28:55 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 338

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
حیر...عذابهای ارضی و سماوی حذف شده
Farhang
#15 ارسال شده : 1395/08/12 00:31:11 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 338

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
1-استناد قراني اين نظر چيه؟

2-پس به نظر شما ، در دوران ما هيچ حادثه ارضي و سماوي مصداق عذاب نيست.درسته؟
هادی موذن
#16 ارسال شده : 1395/08/12 00:35:31 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 338

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
سنن تاریخی منقطع یعنی چه؟
در تفسیر آیه
«قل هو القادر علی ان یبعث‏ علیکم عذابا من فوقکم او من تحت ارجلکم‏ او یلبسکم شیعا و یذیق بعضکم بأس بعض»
(انعام/65
)
نقل شده که پیامبر(ص)پس از نزول آیه وضوء ساخته و نماز بپا داشتند و دعا فرمودند که خداوند این چهار مورد را در این امت جاری نفرماید،اما تنها دو مورد اول پذیرفته شد.سپس دوباره پیامبر(ص)دعا فرمود و آیه نازل شد که
«الم احسب الناس‏ ان یترکوا ان یقولوا امنا و هم لا یفتنون...»
(عنکبوت/1 و 2)چرا که با انقطاع وحی‏ (دقت شود)و باقی ماندن شمشیر و افتراق‏ کلمه،فتنه برای تعیین صادق از کاذب لازم‏ است(المیزان،ج 16،ص 110).
اگر به آیه
«و کم اهلکنا من القرون بعد نوح...»

(اسراء/17)که اشعار دارد به اینکه‏ سنت هلاک بعد از نوح(ع)جاری شده‏ (المیزان،ج 13،ص 62)دقت کنیم و در سرگذشت اقوامی که در قرآن از آنان‏ یادشده تدبر نمائیم،خواهیم یافت که اکثر آنها به عذابهای از بالای سر(چون صیحه و باران سوء)یا از زیرپا(چون زلزله)و یا هر دو (در طوفان نوح که آسمان بارید و زمین‏ جوشید و...)عذاب شده‏اند و تفرقه و جنگ‏ همواره میان بشر برپا بوده است،به دعای‏ پیامبر اسلام(ص)عذاب به دو شکل مذکور برداشته شد و مسلما دعای پیامبر(ص)گزاف‏ نبوده و براساس ظرفیت تاریخی بشر چنین‏ خواسته‏اند،اما تفرقه چیزی است که در دوران تفرقه،دوران سوم،ضروری التحقق‏ است،کما آنکه در آیه
«و لو شاء اللّه لجعلهم‏ امة واحدة»
(شوری/8)اشاره دارد به اینکه‏ سنت الهی بر تفریق جاری شده و دلیل بر استمرار این سنت آن است که فرمود: «و لکن یدخل من یشاء فی رحمته»و نفرمود لکن ادخل یا مانند آن(المیزان،ج 18 ص‏ 19). و این سنت دائمی از مشهودات همه‏ ماست و نگاهی کوتاه و گذرا به جغرافیای‏ امروز جهان مؤید آن و شاهدی بر افزایش‏ گروههای انسانی متعدد به نام کشور و قوم‏ و...
از آنچه ذکر شد بخوبی معلوم شد که در دوره آخرین سنت مرسلین و سنن منقطع‏ (عذاب من فوق و من تحت ارجل که به‏ اصطلاح قرآن از جمله مصادیق سنت اولین‏ است)جاری نیست،یکی به دلیل انقطاع‏ وحی و دومی بدلیل تغییر کیفی در احوال‏ بشر که صورت تحقق عذاب از صیحه و رجفه و طوفان و صرصر و صاعقه و سیل،به‏ تفرقه و قتال منحصر شده است و دلایل این‏ امر و بررسی همه جانبه آن خود موضوع‏ رساله‏ای مستقل است.
لینک مقاله قرآن و دورانهای زندگی انسان:

http://maarefquran.org/i...viewArticle/LinkID,12434
Farhang
#17 ارسال شده : 1395/08/13 07:39:46 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 338

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
ایات سوره شعرا که هلاکت اقوام مختلف را بیان میکند،به عذاب و هلکت اکثریت ان اقوام و نجات اهل ایمان اشاره دارد:
اغرقنا بعدالباقین،اغرقنا الاخرین،دمرنا الاخرین،

بنابراین مراد از "اهلها ظالمین" ظالم بودن اکثریت آن شهر و سپس هلاکت آن اکثریت است.
جمال گنجه ای
#18 ارسال شده : 1395/08/13 07:43:11 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 338

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
تا کسی قرآن را مکررا به ترتیب نزول نخواند متوجه نکته های اساسی نمیشود
مثلا در سوره شمس بیان مطلب در باره قوم ثمود طوری است که نشان میدهد گفتمان مخالفت با رسولشان به اندازه یک سر سوزن از صد در صد کمتر بود
عذاب مال چنین شرایطی است
اگر کسی در سوره شمس که به آن کم حجمی است دقت کند و این مطلب را بفهمد دیگر در تمام سوره های پس از آن که ذکر عذاب میشود خطا نمیکند
سوره انعام کجا سوره عنکبوت کجا و فاصله زمانی شان چی؟ (آجیل است؟ ضغثا از این و ضغثا از آن و نقل قول از این تفسیر و آن تفسیر)
نقل از این تفسیر و آن تفسیر که ایجاد حجت و علم نمیکند ، باید ببینیم چه کسی برچه مبنایی استدلالی کرده و مبانی را مورد دقت قرار دهیم
همینکه بگوئیم فلان تفسیر اینطور و آنطور گفته که کار تمام نیست شاید اشتباه کرده باشد
Farhang
#19 ارسال شده : 1395/08/13 07:45:52 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 338

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال



در تایید نتیجه شما از سوره شمس،اشاره کنم که در همین سوره شعرا،قوم ثمود و قوم هود و شعیب اقوامی هستند که ظاهرا همه انها هلاکت شدند و به نجات یافتن هیچ گروهی از انها اشاره نشده (برخلاف قوم لوط و نوح و موسی
)
جمال گنجه ای
#20 ارسال شده : 1395/08/15 05:04:43 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 338

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
به ما قال توجه داریم نه من قال
قوم لوط هم همه هلاک شدند (فما وجدنا فیها غیر بیت من المسلمین) هلاکت کامل فرعونیان (که تجلی فرعونی بودن حضور در آن لشکر بوده) هم که واضح است
M.A
#21 ارسال شده : 1395/08/15 05:08:35 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 338

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
سلام وعرض ادب.

آقای دکتر موذن ،پیامبر فقط امت خود را دعا نمودند ،پس تکلیف بقیه افراد چیست؟

(مثلا سونامی در میان سایر افراد عذاب الهی به شمار می آید?
هادی موذن
#22 ارسال شده : 1395/08/19 05:43:40 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 338

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
سلام علیکم
امت ما امت مرحومه است و سرریز رحمت براو برسایر امم هم رحمت ارزانی داشته.... ضمنا تمام بلایای آسمانی وارضی دیگر حکم عذاب ندارد... شما درژاپن می بینید زلزله 8 ریشتری یک زخمی دارد و در 5 ریشتری درایران 20 هزار کشته!! آن که نوشتم " تغییر کیفی در احوال بشر" ناظر به امثال این موارد است ... البته نگاه من فلسفه تاریخ قرانی است که با صرف خواندن قران اعم از ترتیبی و نزولی به آن نمیرسیم و باید کمی بیشتر زحمت کشید وتامل کرد
farhang Offline
#23 ارسال شده : 1395/08/26 11:23:23 ق.ظ
نقل قول
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 414
مرد
Iran (Islamic Republic Of)

20 تشکر دریافتی در 16 ارسال
با سلام

اين سئوال حدود دو سال پيش هم كه در تهران و چند شهر كشور طوفان هاي شديد و سرخ رنگي رخ داد ،مطرح شد

و نظرات دوستان ارايه شد.

جهت مطالعه نظرات به لينك زير مراجعه نماييد.

ايا همه بلاياي طبيعي ،مصداق عذاب الهي است؟
سیدکاظم فرهنگ
پاسخ سریع نمایش بخش پاسخ سریع
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
عنوان جدید ارسال پاسخ
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن می باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن می باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2017, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.256 ثانیه ایجاد شد.
logo-samandehi