logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:170718)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:133443)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:123378)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:89860)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: آيا كشف حجاب،مجازات شلاق دارد؟ قواعدفقهی تعیین جرم و مجازات و تعزیزات چيست؟    آيا توصيفاتي كه در آيات مختلف قران براي نعمات بهشت شده است، تمثيل است يا وافعي؟    مشخصات حكومت صالح و ناصالح در قران : حكومت فرعوني چه ويژگيهايي دارد؟    عذاب و مغفرت خدا مشمول قانون عام است و منحصر به گروه خاصي نيست.       آخرین رویداد تالار: قران پویان 14 ساله شد : خلاصه اماری 13 سال فعالیت تالار گفتگوهای قران پویان      

توجه

Icon
Error

admin1 Offline
#1 ارسال شده : 1391/03/07 01:10:05 ق.ظ
admin1

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/14
ارسالها: 199

8 تشکر دریافتی در 7 ارسال
با توجه به اینکه یکی از وظایف 5گانه مدیر ،بسیج منابع می باشد (کتاب مبانی سازمان ومدیریت تالیف دکتر علی رضاییان)ویکی از منابع مهم هر

سازمان ،منابع انسانی ان می باشد،در این قسمت نکاتی از قران که مرتیط با این بحث می باشد را با توکل بخدا وکمک شما مخاطبین ارایه خواهیم کرد
.

کلمات کلیدی:مدیر مدیریت تشویق تنبیه منصوب انسان

ویرایش بوسیله کاربر 1396/01/19 01:47:45 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

مدیر تالار
SAGHI Offline
#2 ارسال شده : 1391/03/08 06:26:15 ب.ظ
SAGHI

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/30
ارسالها: 102

تشکرها: 1 بار
12 تشکر دریافتی در 9 ارسال

تشویق و تنبیه

إِنَّ الَّذینَ یکْتُمُونَ ما أَنْزَلْنا مِنَ الْبَیناتِ وَ الْهُدى‏ مِنْ بَعْدِ ما بَینّاهُ لِلنّاسِ فِی الْکِتابِ أُولئِکَ یلْعَنُهُمُ اللّهُ وَ یلْعَنُهُمُ اللاّعِنُونَ‏ (159) إِلاَّ الَّذینَ تابُوا وَ أَصْلَحُوا وَ بَینُوا فَأُولئِکَ أَتُوبُ عَلَیهِمْ وَ أَنَا التَّوّابُ الرَّحیمُ (بقره، 160)
خداوند می‌فرماید: کسانی که حقایق هدایت را کتمان کنند، مورد لعنت خدا قرار می‌گیرند، مگر آنکه توبه کنند و کارهای خود را اصلاح کنند که در این صورت ایشان را می‌بخشم زیرا من توبه پذیر و مهربانم.
توبیخ بدکاران و پاداش به نیکوکاران، دو رکن ‌اساسی در زمینه ‌سازی رشد و اصلاح نادرستی‌ها در سازمان است. (یلعنهم الله ...انا التواب الرحیم)
SAGHI Offline
#3 ارسال شده : 1391/03/14 07:38:58 ب.ظ
SAGHI

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/30
ارسالها: 102

تشکرها: 1 بار
12 تشکر دریافتی در 9 ارسال

نظارت
وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَى النّاسِ ...(بقره، 143)
خداوند، خطاب به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌فرماید: و بدین سان شما را امتی میانه‌رو قرار دادیم تا ناظر بر اعمال مردم باشید.
مدیریان و رهبران باید بر کارها و عملکرد زیردستان خود نظارت داشته باشند. (لتکونوا شهداء علی الناس)
admin Offline
#4 ارسال شده : 1391/12/07 10:58:04 ب.ظ
admin

رتبه: Administration

گروه ها: Administrators, Moderator, member
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 419

9 تشکر دریافتی در 9 ارسال
نکات مدیریتی ایات 56 و57 سوره احزاب
پست شماره 10

ویرایش بوسیله کاربر 1391/12/07 11:01:29 ب.ظ  | دلیل ویرایش: font

admin Offline
#5 ارسال شده : 1393/07/17 08:16:46 ب.ظ
admin

رتبه: Administration

گروه ها: Administrators, Moderator, member
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 419

9 تشکر دریافتی در 9 ارسال
تشویق و تنبیه مضاعف برای افراد خاص

پست شماره 3 آیات 29 و30 سوره احزاب

احزاب
ali Offline
#6 ارسال شده : 1393/09/30 05:10:51 ب.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,740

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
علم و توانایی مبنای انتصاب، لزوم شفاف سازی مدیران

قالَ إِنَّ اللّهَ اصْطَفاهُ عَلَیکُمْ وَ زادَهُ بَسْطَةً فِی الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ... (بقره، 247)

قوم بنی اسرائیل به پیامبرشان گفتند: فرمانده ای برای ما مشخص کن تا به جنگ حاکم ستمگر برویم. پیامبرشان گفت: خداوند، طالوت را به فرماندهی شما برگزید زیرا توان علمی و جسمی لازم برای این مسؤولیت را دارد.

.قدرت علمی و توانایی جسمی برای انجام مأموریت، دو شرط لازم برای مدیران است.
.داشتن توانایی علمی مهم تر از توانایی جسمی است. (ابتدا کلمه علم آمده سپس جسم)
.اعلم بودن، در گزینش مدیران یک اولویت مهم است.
. رهبر و مدیر باید زیر دستان خود را توجیه کند و ابهامات را برطرف سازد. (چنانچه پیامبر بنی‌اسرائیل دلیل انتخاب طالوت به فرماندهی را به وضوح بیان کرد.)

شفاف سازی دستورات

فَمَنِ اعْتَدى‏ بَعْدَ ذلِکَ فَلَهُ عَذابٌ أَلیمٌ ‏(مائده، 94)
خداوند پس از بیان قسمتی از احکام شکار می‌فرماید: بعد از این، هر که از این مرزها تجاوز کند، او را عذابی دردناک است.

.قبل از ابلاغ دستورات، نمی‌توان کارکنان را مؤاخذه نمود، بلکه ابتدا باید به نحوی که همگان در جریان قرار گیرند دستورات ابلاغ شود، سپس در صورت تعدی از آن مؤاخذه و تنبیه صورت گیرد. (واحد اداری سازمان‌ها که وظیفة ابلاغ دستورات را بر عهده دارند باید از شیوه‌هایی استفاده کنند که همة افراد سازمان در جریان آن دستورات قرار گیرند.)


اهلیت و صلاحیت

إِنَّ اللّهَ یأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا اْلاَماناتِ إِلی‏ أَهْلِها ... (نساء، 58)
خداوند فرمان می‌دهد که امانت‌ها را به صاحبانشان بدهید.

در روایات متعدد منظور از امانت، رهبری ومدیریت جامعه معرفی شده است.
.ملاک عزل و نصب‌ها، باید اهلیت و صلاحیت افراد باشد. کلید خوشبختی جامعه، بر سر کار بودن افراد لایق و رفتار عادلانه است و منشا نابسامانی‌ها، ریاست نااهلان است.

امام علی علیه السلام میفرماید: هر کس خود را در جامعه بر دیگران مقدم بدارد، در حالی که بداند افراد لایق‌تر از او هستند، قطعاً به خدا و پیامبر و مؤمنان خیانت کرده است


ارزیابی عملکرد

قالَ إِنَّ اللّهَ مُبْتَلیکُمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَیسَ مِنّی... (بقره، 249)

هنگامی که لشگر بنی اسرائیل حرکت کرد، (طالوت) به سربازان خود گفت: رودخانه-ای در بین راه است که هرکس از آن آب بنوشد، دیگر در سپاه من جایی ندارد.

. مدیر باید نیروهای کارآمد را از نیروهای ناکارآمد جدا نماید تا بتواند نیروهای غیر مفید را از مجموعه طرد کند، زیرا حضور آنها باعث سست شدن سایر نیروها می‌گردد.

ارزیابی عملکرد، نظریه سیستمی

أَنّی‌لاأُضیعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْکُمْ مِنْ ذَکَرٍ أَوْ ‌أُنْثی‏ بَعْضُکُمْ مِنْ بَعْضٍ...(آل‌عمران،195)

خداوند می‌فرماید: من تلاش هیچ صاحب عملی را تباه نمی‌کنم، زن باشد یا مرد، همه از یکدیگرید.

.در سازمان‌ها باید روشی جهت شناسایی کسانی که وظیفة خود را به خوبی انجام می‌دهند، وجود داشته باشد تا ضمن تشویق آنها، انگیزش سازمانی را تقویت نمود.

.تلاش و تلاشگر هر دو مهم هستند، کارها هم باید حسن فعلی (شکل درست) داشته باشد و هم حسن فاعلی (نیت درست).


توجه به کارکنان

وَ قُلْ لِلَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ وَ اْلامِّیینَ ... (آل عمران، 20)
خداوند به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌فرماید: به اهل کتاب (دانشمند‌ها) و عوام مردم بگو: ...

.مدیر باید به تمام افراد سازمان توجه داشته باشد، هم به سطوح مدیریت و هم به عامّة کارکنان. کارکنان باید بدانند که مهم هستند و نقش تعیین کننده ای در سازمان دارند و این اهمیت را در توجه و عنایت مدیر، احساس کنند.

توجه به مهارت و علاقه شخصی کارکنان

قالَ اجْعَلْنی عَلى‏ خَزائِنِ اْلارْضِ إِنّی حَفیظٌ عَلیمٌ‏ (یوسف، 55)
یوسف گفت: مرا بر خزانه‌داری این سرزمین بگمار، که من امانت‌دار و دانا هستم.

.در بکارگیری افراد لایق، علاقة شخصی افراد باید در نظر گرفته شود. (یوسف خود علاقمند بود که خزانه‌دار گردد.)
.وقتی در کاری مهارت دارید، با اعتماد به نفس آن را بپذیرید.
.در هر موقعیتی که فرد قرار دارد باید به نظرات سایرین و مشاوران امین توجه داشته باشد. (پیشنهاد یوسف پذیرفته شد.)


farhang Offline
#7 ارسال شده : 1393/10/05 04:14:07 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 922
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
در زمینه شرایط بکارگیری و انتصاب نیروی انسانی،یکی از بهترین ایات قران،ایه 26 سوره قصص است.

حضرت موسی پس از اینکه به شهر مدین رسید و دختران شعیب(که البته ان زمان،انها را نمی شناخت)را در کار آب کشیدن از چاه و اب دادن به گوسفندان یاری کرد،حضرت شعیب در صدد جبران خدمت او بر می آید.

یکی از دخترانش پیشنهاد می کند که او را بکار گیریم.

قَالَتْ إِحْدَاهُمَا يَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ ﴿۲۶﴾

فولادوند: يكى از آن دو [دختر] گفت اى پدر او را استخدام كن چرا كه بهترين كسى است كه استخدام مى ‏كنى هم نيرومند [و هم] در خور اعتماد است

خرمشاهی: يكى از آن دو [دختر] گفت پدرجان او را [با دستمزد] به كار گير كه او بهترين كسى است كه مى ‏توانى به كار بگيرى، هم تواناست و هم درستكار

در واقع دو شرط تخصص و تعهد را خیلی جامع تر بیان میکند.

قوی و توانا در انجام کار یعنی هم توانایی جسمی و هم امادگی و مهارت فکری و علمی

امین هم که یعنی قابل اعتماد و درست کار باشد.
سیدکاظم فرهنگ
kabir Offline
#8 ارسال شده : 1393/10/11 05:17:25 ب.ظ
kabir

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/11/17
ارسالها: 221

6 تشکر دریافتی در 5 ارسال
در ماجرای حضرت سلیمان و هدهد در سوره نمل نیز نکات مدیریتی وجود دارد که از تفسیر نور نقل میکنیم:

وَتَفَقَّدَ الطَّيْرَ فَقَالَ مَا لِيَ لَا أَرَى الْهُدْهُدَ أَمْ كَانَ مِنَ الْغَائِبِينَ ﴿۲۰﴾

فولادوند: و جوياى [حال] پرندگان شد و گفت مرا چه شده است كه هدهد را نمى‏ بينم يا شايد از غايبان است


لَأُعَذِّبَنَّهُ عَذَابًا شَدِيدًا أَوْ لَأَذْبَحَنَّهُ أَوْ لَيَأْتِيَنِّي بِسُلْطَانٍ مُّبِينٍ ﴿۲۱﴾

فولادوند: قطعا او را به عذابى سخت عذاب مى‏كنم يا سرش را مى ‏برم مگر آنكه دليلى روشن براى من بياورد

نکات:

1- تفقّد از زیردست، بازدید از كار آنان و جست‏ وجو از احوالشان، از اصول اسلامى، اخلاقى، اجتماعى، تربیتى و مدیریّتى است. «تفقّد»

2- مسایل بزرگ، شما را از مسایل كوچك باز ندارد. «تفقّد الطّیر»

3- زود قضاوت نكرده و نیروهاى تحت ‏امر خود را متهم نكنیم؛ شاید مشكلى در میان باشد كه ندانیم. «مالى لا أرى الهدهد»

4- تیزبینى و دقّت و تسلّط، شرط لازم براى رهبرى است. «مالى لا أرى الهدهد»

5 - حاكم وقاضى باید شرایط خاصّى داشته باشد از جمله:
الف: محبّت و دقّت. «تفقّد الطیر»
ب: تواضع. «مالى لا أرى الهدهد»
ج: صلابت در برابر متخلّف. «لاُعذّبنّه او لاذبحنّه»
د: فرصت دادن به متهم. «لیأتینّى»

6- نظارت دقیق بر حضور و غیاب نیروها، در كارهاى تشكیلاتى یك ضرورت است، همان گونه كه تخلّف بى‏ دلیل از مقررات و ترك كردن پست خود، گناه نابخشودنى است. «ام كان من الغائبین»

7- وقتى كه غیبت از سوى یك پرنده این همه تهدید لازم داشته باشد، پس ما با آن همه غیبت‏ها و عدم حضورها چه تكلیفى داریم؟ «لاُعذّبنّه»

11- براى مجازات متخلفان، باید كیفرهاى متعدّدى قرار داد تا در اجراى قانون، به بن بست نرسیم. «لاُعذّبنّه او لاذبحنّه»

12- قاطعیّت و عذرپذیرى، همراه یكدیگر لازم است. «لاُعذّبنّه - لیأتینّى»

13- در مدیریّت و تشكیلات، سهل‏ انگارى ممنوع. «لاُعذّبنّه - لاَذبحنّه - لیأتینّى» (وجود حرف «لام» در سه جمله، نشانه‏ى قاطعیّت است)

14- براى حفظ نظام و گرفتن زهر چشم از متخلّفان، مانعى ندارد كه براى یك تخلّف كوچك، جریمه‏ى سنگینى قرار دهیم. «عذاباً شدیدا»

15- راه دفاع را به روى متهم نبندید. «او لیأتینّى بسلطان مبین»

17- با وجود منطق و استدلال، حتّى سلیمان در برابر هدهد تسلیم مى‏شود. «لیأتینّى بسلطان»
18- در یك تشكیلات، براى هر كار و مأموریّتى، حكم و مجوزى لازم است. «بسلطان مبین»


پس از انکه هدهد از وجود ملکه سبا که خورشید پرست بوده ،خبر داد،سلیمان گفت باید راستی خبر او را بیازمایم.در ایه 27 سوره نمل این چنین امده

قَالَ سَنَنظُرُ أَصَدَقْتَ أَمْ كُنتَ مِنَ الْكَاذِبِينَ ﴿۲۷﴾

مکارم: (سليمان) گفت: ما تحقيق مي‏كنيم ببينيم راست گفتي يا از دروغگويان هستي؟!

1- زودباورى ممنوع؛ ردّ كردن حرف دیگران نیز بدون دلیل ممنوع. «سننظر»
(در مورد مسایل مهم، به یك گزارش اعتماد نكنید.)

2- ادّعا وتبلیغات دیگران، ما را از تحقیق باز ندارد. (هدهد ادّعا كرد: خبر من یقینى است، ولى سلیمان گفت: ما باید بررسى كنیم) «سننظر»

3- تحقیق كردن، مخصوص گزارش‏هاى شخص فاسق نیست؛ بلكه هنگام شك نیز تحقیق و بررسى لازم است. «سننظر»

4- نه تصدیق، نه تكذیب، بلكه تحقیق. «سننظر أصَدقتَ أم كنت من الكاذبین»

5 - نقاط مثبت را قبل از نقاط منفى بازگو كنید. «أصَدقتَ ام ...»

6- با یك راستگویى در گروه صادقین قرار نمى‏گیریم، ولى با یك دروغ جزو دروغگویان مى‏شویم. («صَدقتَ» به صورت فعل ولى «كاذبین» به صورت اسم فاعل آن هم با كلمه‏ى «كنتَ» آمده است).

ali Offline
#9 ارسال شده : 1394/03/29 05:21:38 ب.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,740

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
عدم توجه و تجسس در سابقه افراد-ملاک رفتار و گفتار فعلی آنهاست.

خداوند در سوره شعرا ،به داستان حضرت نوح به عنوان پیامبر و رهبر دینی اشاره میکند که مخالفین ایشون و اشراف قوم باو گفتند ما به تو ایمان نمیاوریم چرا که همراهان تو افرادی پست و فرومایه اند.

حضرت نوح هم پاسخ داد من به گذشته آنها علمی ندارم و مهم نیست.حساب انها با خداست .اما الان چون ایمان آورده اند،با من هستند و من آنها را طرد نمی کنم.

قَالُوا أَنُؤْمِنُ لَكَ وَاتَّبَعَكَ الْأَرْذَلُونَ ﴿۱۱۱﴾

فولادوند: گفتند آيا به تو ايمان بياوريم و حال آنكه فرومايگان از تو پيروى كرده‏ اند


قَالَ وَمَا عِلْمِي بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴿۱۱۲﴾

فولادوند: [نوح] گفت به [جزئيات] آنچه مى‏ كرده‏ اند چه آگاهى دارم

مکارم: (نوح) گفت، من چه مي‏دانم آنها چه كاري داشته‏ اند.


إِنْ حِسَابُهُمْ إِلَّا عَلَى رَبِّي لَوْ تَشْعُرُونَ ﴿۱۱۳﴾

مکارم: حساب آنها تنها بر پروردگار من است، اگر شما مي‏فهميديد؟


وَمَا أَنَا بِطَارِدِ الْمُؤْمِنِينَ ﴿۱۱۴﴾

فولادوند: و من طردكننده مؤمنان نيستم
صلوات Offline
#10 ارسال شده : 1399/07/13 04:22:13 ب.ظ
صلوات

رتبه: Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1399/05/06
ارسالها: 28
Iran (Islamic Republic Of)
مکان: فارس

1 تشکر دریافتی در 1 ارسال

قَالَ عِفْرِيتٌ مِّنَ الْجِنِّ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَن تَقُومَ مِن مَّقَامِكَ ۖ وَإِنِّي عَلَيْهِ لَقَوِيٌّ أَمِينٌ

فرد نیرومندى از جنّ گفت: «من آن را نزد تو مى آورم پیش از آن که از جایگاهت برخیزى و من نسبت به این امر، توانا و امینم.»
(نمل/39)

در آیات فوق مهمترین شرط براى یک فرد مسئول را، دو چیز بیان کرده است: نخست قوت و توانائى، و دیگر امانت و درستکارى.
البته، گاه مبانى فکرى و اخلاقى انسان ایجاب مى کند که داراى این صفت باشد (همان گونه که در مورد موسى(علیه السلام) در سوره قصص آمده است) و گاه نظام جامعه و حکومت صالح ایجاب مى کند که: حتى عفریت جنّ، به این دو صفت الزاماً متصف شود، اما به هر حال، هیچ کار بزرگ و کوچکى در جامعه بدون دارا بودن این دو شرط، انجام پذیر نیست، خواه از تقوا سرچشمه گیرد، و خواه از نظام قانونى جامعه .

دو شرط اساسى براى مدیریت صحیح.

در جمله کوتاهى که در آیه 26 سوره ی قصص،
از زبان دختر شعیب (علیه السلام) در مورد استخدام موسى(علیه السلام) آمده بود، مهم ترین و اصولى ترین شرایط مدیریت، به صورت کلى و فشرده خلاصه شده بود: قدرت و امانت .
بدیهى است، منظور از قدرت ، تنها قدرت جسمانى نیست، بلکه مراد، قدرت و قوت بر انجام مسئولیت است.

یک مدیر قوى، کسى است که حوزه مأموریت خود را به خوبى بشناسد، از انگیزه ها با خبر باشد، در برنامه ریزى مسلط، و از ابتکار ، سهم کافى، و در تنظیم کارها ، مهارت لازم داشته باشد، هدف ها را روشن کند و نیروها را براى رسیدن به هدف بسیج نماید.
در عین حال، دلسوز و خیرخواه و امین و درستکار باشد.
آنها که در سپردن مسئولیت ها و کارها، تنها به امانت و پاکى قناعت مى کنند، به همان اندازه در اشتباهند که براى پذیرش مسئولیت داشتن، تخصص را کافى بدانند.
متخصصان خائن و آگاهان نادرست همان ضربه را مى زنند که درستکاران نا آگاه و بى اطلاع !
اگر بخواهیم کشورى را تخریب کنیم، باید کارها را به دست یکى از این دو گروه بسپاریم: مدیران خائن ، و پاکان غیر مدیر و نتیجه هر دو یکى است!
منطق اسلام، این است که، هر کار باید به دست افرادى نیرومند و توانا و امین باشد، تا نظام جامعه به سامان رسد، و اگر در علل زوال حکومت ها در طول تاریخ بیندیشیم، مى بینیم، عامل اصلى، سپردن کار به دست یکى از دو گروه فوق بوده است.
ali Offline
#11 ارسال شده : 1402/03/28 08:53:27 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,740

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

💠 وزير و مدير بايد اهل درايت و امانتدار باشد

🔸 ﴿یا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ﴾ چرا؟ برای اینكه ﴿إِنَّ خَیرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِی الْأَمِینُ﴾. حالا ملاحظه کنید #مدیریت_اسلامی را قرآن چگونه تبیین می ‌كند: چه در این بخش چه در سوره مباركه «یوسف» فرمود مدیر اسلامی, مسئول در یك نظام اسلامی، گذشته از آن اوصاف عامه كه باید اهل نماز باشد اهل روزه باشد معصیت نكند _ آنها جزء وظایف عامّه هر مسلمان است _ از نظر مسئولیت مدیریتی باید دو عنصر را داشته باشد: یكی اینكه مدیر خوب باشد و در کار خودش درایت خوبی داشته باشد و دیگر اینكه پاك باشد.

🔸 اگر كسی در رشته‌ای تخصص نداشت یا اینكه در آن رشته متخصّص بود ولی طاهر نبود، او در نظام اسلامی مدیر نیست؛ این هم باید #امین باشد #پاك باشد و هم باید #نیرومند باشد اهل #درایت و #مدیریت باشد تا این كار را خوب پیش ببرد؛ فرمود: ﴿إِنَّ خَیرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِی الْأَمِینُ﴾؛ ولو موسای كلیم اگر بخواهد شبانی را به عهده بگیرد باید ﴿الْقَوِی الْأَمِینُ﴾ باشد!
در جریان یوسف صدیق (سلام الله علیه) در سوره مباركه «یوسف» گذشت ﴿اجْعَلْنِی عَلَی خَزَائِنِ الْأَرْضِ إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ﴾؛

🔸 وزیر باید اهل درایت و مدیریت خوب و طهارت خوب باشد, چوپان باید اهل درایت و مدیریت خوب و طهارت خوب باشد؛ اگر كسی خواست رُفتگر باشد پیك بهداشت باشد، در كارش باید متخصّص باشد و پاك, اگر كسی خواست وزیر باشد در كارش باید متخصّص باشد و پاك! این می ‌شود مدیریت اسلامی این می‌ شود نظام اسلامی این می ‌شود اداره اسلامی؛ #پاك بودن و #مدیریت! اگر این ‌چنین باشد دیگر مشكلی پیش نمی‌ آید.

#آیت_الله_جوادی_آملی


📚 سوره مبارکه قصص جلسه 9
تاریخ: 1391/07/11

کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.217 ثانیه ایجاد شد.