logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:170994)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:133642)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:123601)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:89968)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: ایا دعا به هم زدن نظام موجود هستی است؟    مشخصات حكومت صالح و ناصالح در قران : حكومت فرعوني چه ويژگيهايي دارد؟    عذاب و مغفرت خدا مشمول قانون عام است و منحصر به گروه خاصي نيست.    منظور از ایه إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَو مٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ چیست؟       آخرین رویداد تالار: قران پویان 14 ساله شد : خلاصه اماری 13 سال فعالیت تالار گفتگوهای قران پویان      

توجه

Icon
Error

kabir Offline
#1 ارسال شده : 1394/10/20 10:09:01 ق.ظ
kabir

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/11/17
ارسالها: 221

6 تشکر دریافتی در 5 ارسال
سلام.
در سوره مزمل منظور از واهجرهم هجرا جميلا چيست؟ چه نوع هجرتي مدنظر بوده است؟هجرت مكاني يا دوري گزيني؟


كلمات كليدي:هجرت جميل مزمل
جمال گنجه ای Offline
#2 ارسال شده : 1394/10/20 10:12:09 ق.ظ
جمال گنجه ای

رتبه: Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1394/05/02
ارسالها: 26
Armenia
مکان: ایران تهران

1 تشکر دریافتی در 1 ارسال

سلام به معنی لغوی . گناره گیری کن . اما همین کار را هم به وجهی جمیل انجام ده


به تاریخ نزول سوره هم توجه کنید و اینکه این کلمه اعم است ،و اینکه از همان ابتدا حرف آخر را زده ، و البته خاطر نشان کرده که امید آنها را از هر گونه معامله با خویش قطع کن ، اما ، در عین حال ، همین کار را به نحوی جمیل انجام بده
farhang Offline
#3 ارسال شده : 1394/10/20 10:17:45 ق.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 927
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال

سلام.
1-من هم همين معنا را استنباط ميكنم.

2-اما سئوالي پيش مي ايد و آن اينكه چرا از كلمات ديگري استفاده نشده

مثل اعرض يا تول عنهم كه در سوره هاي مكي زياد خطاب به پيامبر بكار رفته.مثلا در سوره نجم که ،پیش از مزمل
نازل شده،عبارت فاعرض عن من تولی عن ذکرنا قبلا خطاب به پیامبر وجود داشته است.

جالبه كه در قران ،كناره گيري و جداشدن مكاني از سايرين را با "عزلت "بيان كرده.همانند اصحاب كهف ،حضرت ابراهيم و حضرت مريم

3-توجه به تاریخ نزول و عبارتهای مجاورش مهم است

فاصبر علی مایقولون و اهجرهم هجرا جمیلا و ذرنی و المکذبین

نشان دهنده این است که تهمتها به پیامبر شروع شده و تکذیب کنندگانی شکل گرفته اند و پیامبر باید از انها کناره بگیرد (یا مکانی یا پیامی)
سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#4 ارسال شده : 1402/08/18 08:57:45 ق.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 927
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال

┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
💠 منظور از هَجرِ جمیل چيست؟

🔹 اگر گفتیم هَجر كنید، #هجر_جمیل كنید، نه هَجری كه با آن جامعه را ترك كنید، رها كنید و قهر كنید. یك عاقل وقتی بخواهد از یك سفیه مهاجرت كند، این‌چنین نیست كه او را رها كند، بلكه از سفاهتِ او هجرت می‌ كند، حرف بد او را تحمل می‌ كند و می ‌گوید به من نگفت، او اصلاً نمی‌ داند كه ما داریم چه می ‌گوییم، این #هجر_جمیل می‌ شود. حضرت با اینكه در متن مردم بودند، اتهام این سِحر و شعبده و جادو و كهانت و مجنون بودن را ـ معاذ الله ـ می‌ شنیدند؛ امّا به حساب نمی ‌آوردند.

اگر انسان از سفاهت هجرت كند #هجر_جمیل می ‌شود؛ از جهل علمی و جهالت عملی جامعه فاصله بگیرد، #هجر_جمیل می ‌شود، وگرنه قهر كردن كه كار آسانی است؛ فرمود: ﴿وَ اصْبِرْ عَلی‏ ما یقُولُونَ وَ اهْجُرْهُمْ هَجْراً جَمیلاً﴾.[1] این كار یك كار دشواری است، همان كه وجود مبارك حضرت امیر در آن خطبه ‌های اوّلیه نهج ‌البلاغه فرمود: «فَصَبَرْتُ وَ فِی الْعَینِ قَذًی وَ فِی الْحَلْقِ شَجًا»[2] كذا و كذا، این #هجر_جمیل می ‌شود، چون از جامعه جدا نشد.

🔹 اگر انسان از جهل جامعه، از جهالت جامعه، از سفاهت جامعه هجرت كند جانگیر است، دشوار است، فرمود: ﴿وَ اهْجُرْهُمْ هَجْراً جَمیلاً﴾. یك وقت است آدم قهر می ‌كند می ‌رود در خانه ‌اش می ‌نشیند، این دیگر هر روز بدی و بی‌ ادبی را نمی ‌شنود؛ امّا #در_متن_جامعه باشد بدی و بی ‌ادبی را هر روز تحمل كند #هجر_جمیل می ‌شود. فرمود ما به انبیا گفتیم این ‌طور باشید و در بسیاری از حالات فرمود: ﴿وَ اذْكُرْ فِی الْكِتابِ﴾ كذا و كذا، اینها را به یادشان بیاورد: ﴿وَ لا تَكُنْ كَصاحِبِ الْحُوتِ﴾؛[3] جریان حضرت نوح و انبیای دیگر را ذكر می ‌كند و می ‌فرماید مثل اینها باش؛ اما وقتی به یونس می‌ رسد، فرمود: ﴿وَ لا تَكُنْ كَصاحِبِ الْحُوتِ﴾؛ مبادا قهر كنی به دریا بروی، ما تو را در دل ماهی حفظ می‌ كنیم؛ ولی این كار را نكن! این ﴿وَ لا تَكُنْ كَصاحِبِ الْحُوتِ﴾؛ یعنی آن وقت #هجر_جمیل نداری.

هجر جمیل یعنی اینكه با جاهل باشی، یك؛ از جهل و سفاهت او هجرت بكنی، دو؛ نرنجی و صحنه را رها نكنی، سه؛ با این سه شرط «فَصَبَرْتُ وَ فِی الْعَینِ قَذًی وَ فِی الْحَلْقِ شَجًا» که حضرت علی به دست می‌ آید؛ البته همه انبیا این‌طور بودند.

[1]. سوره مزمل، آیه10.
[2]. نهج البلاغه، خطبه3.
[3]. سوره قلم، آیه48.

📚#آیت_الله_جوادی_آملی
سیدکاظم فرهنگ
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.105 ثانیه ایجاد شد.