logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:170788)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:133485)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:123442)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:89887)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: آيا توصيفاتي كه در آيات مختلف قران براي نعمات بهشت شده است، تمثيل است يا وافعي؟    مشخصات حكومت صالح و ناصالح در قران : حكومت فرعوني چه ويژگيهايي دارد؟    عذاب و مغفرت خدا مشمول قانون عام است و منحصر به گروه خاصي نيست.    ایا دعا به هم زدن نظام موجود هستی است؟       آخرین رویداد تالار: قران پویان 14 ساله شد : خلاصه اماری 13 سال فعالیت تالار گفتگوهای قران پویان      

توجه

Icon
Error

SAGHI Offline
#1 ارسال شده : 1392/04/27 05:49:49 ب.ظ
SAGHI

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/30
ارسالها: 102

تشکرها: 1 بار
12 تشکر دریافتی در 9 ارسال
1) چند يادآوري در مورد عهد و پيمان با خداوند :

الف- سوره مباركه مائده در جزء ششم مردم را به وفاي به عهدشان و دوري ازهرگونه پيمان شكني دعوت
مي نمايد و گوشه اي از پيمان شكني قوم يهود را بيان مي كند.

ب- در سوره مباركه اعراف خداوند انسان را به اين عهد كه آدميان او را بپرستند و برايش شريك قائل
نشوند متذكر مي شود و با بيان داستان انبياء گذشته پيمان شكني آنان را بيان مي كند.

ج‌- خداوند در آيه 102 سوره اعراف پس از ذكر سرگذشت اقوام گذشته ,خطاب به پيامبر مي فرمايد ما اكثر آنها را بر سر پيمان خود نديديم.

د‌- خداوند در آيات 134 تا 136 سوره اعراف مي فرمايد فرعونيان پس از بلاهاي گوناگون به موسي التماس كردند كه اي موسي از خدايت بخواه كه بنا بر عهدي كه با تو دارد با ما رفتار كند. بي شك اگر خداوند اين بلاهاي گوناگون را از ما دور گرداند, ما نيز به تو ايمان مي آوريم. اما هنگاميكه بلا را از آنها دور كرديم ,پيمان خويش را شكستند, ما نيز آنها را در دريا غرق كرديم.

ه‌- خداوند در آيه 172 سوره اعراف پيمان نخستين را يادآوري كرده مي فرمايد به خاطر بياور زماني را كه پروردگارت از پشتهاي فرزندان آدم, نژادشان را بر گرفت و آنها را بر خويشتن گواه نمود و ازايشان پرسيد آيا من پروردگار شما نيستم؟ آنها همگي گفتند آري گواهي مي دهيم.

و‌- خداوند در آيات 189 و 190 سوره اعراف مي فرمايد از خداوند طلب فرزند صالح مي كنند و مي گويند اگر فرزند صالحي به ما بدهي ما نيز از شاكران خواهيم بود. باز مي بينيم كه اين بشر عهد و. پيمان خود با خدا را فراموش مي كند و موقعي كه از خدا فرزند صالح مي گيرد براي خدا در اين نعمت بزرگ شريك قائل مي شود.

2) داستان حضرت موسي(ع):

الف- پس از مطالعه داستان اقوام گذشته در نيمه اول سوره اعراف ,در جزء نهم به زندگي حضرت موسي(ع) و پيمان شكني قومش مي رسيم.

ب- زندگي حضرت موسي(ع) به پنج دوره تقسيم مي شود:

1- حوادث دوران تولد حضرت موسي(ع)
2- حوادث دوران جواني وي و ماجراي فرار او از سرزمين مصر
3- بعثت حضرت موسي(ع)
4- نجات موسي(ع) و قوم بني اسرائيل
5- درگيريهاي وي با قوم بني اسرائيل

ج- جزئياتي از داستان حضرت موسي(ع) كه در جزء نهم بيان شده است:

1- موسي و فرعون و ارائه معجزات
2- تهمت فرعون و دعوت از ساحران براي مبارزه با حضرت موسي
3- دوران تولد حضرت موسي و ساحران و عاقبت خير آنها
4- نزول بلاهاي گوناگون بر فرعونيان , طوفان ,ملخ , آفت گياهي , قورباغه و خون.
5- نجات بني اسرائيل از چنگ فرعون و غرق شدن فرعونيان.
6- كوه طور و نمايندگان بني اسرائيل در كوه طور
7- جانشين شدن هارون و آيه "و واعَـدنا موسي ثلاثين ليلة "
8- گوساله پرستي بني اسرائيل با راهنمايي سامري
9- برگشت حضرت موسي از كوه طور به حال غضب
10- نعمت هاي خداوند در بيابان بر قوم سرگردان بني اسرائيل, مانند نمايان شدن چشمه آب و غذاي
"مَنَّ و سَلوي"
11- نافرماني قوم بني اسرائيل از حضرت موسي در قضيۀ ورودشان به بيت المقدس.
12- ماهيگيري روز شنبه و نجات قومي كه امر به معروف و نهي از منكرمي كردند و گرفتار شدن جمعي كه سكوت اختيار كرده بودند و عذاب طغيانگران.

3) از ديگر مطالب جزء نهم:

داستان بلعم باعورا در آيه 175, اسماء حُسني در آيه 180,مجازات استدراجي در آيه182 و سؤال از وقوع
قيامت در آيه 187 .

) مقايسه اي بين عاقبت ساحران و بلعم باعورا:

الف- ساحران كه عمري در كفر بسر مي بردند مشمول رحمت خداوندي شدند و درمقابل تهديدات فرعون, ايمان خود را به پروردگار نشان دادند, تا آنجا كه به گفته مفسر بزرگ مرحوم طبرسي صبحگاه كافرو ساحربودند و شامگاه شهيدان نيكوكار راه حق

ب ‌- هنگاميكه فرعون آنها را به كشتن تهديد كرد و گفت دست و پاي شما را خلاف يكديگر قطع مي كنم و سپس به دار مي آويزم, آنها بدون هيچ ترسي گفتند اگر ما را بكشي بسوي خدا برمي گرديم و اميدواريم خداوند گناهان ما را ببخشد.( آيه 49 تا 51 سوره شعرا)

ج‌- خداوند در آيه 175 و 176 سوره اعراف در مورد بلعم باعورا مي فرمايد آيات خود را به او داديم ولي او از گمراهان شد و به دنيا گرائيد و آرزوهاي خود را دنبال كرد و در ادامه نيز خداوند او را به سگ تشبيه مي كند.

4) خداوند در آيه 179 سوره اعراف در مورد دوزخيان مي فرمايد: اينها كساني هستند كه قلب دارند اما نمي فهمند, گوش دارند اما نمي شنوند, چشم دارند اما نمي بينند, اينها مانند حيواناتند وغافلند.

5) در آيه 96 سوره اعراف رابطه تقوي و نزول بركات آسماني و زميني و نيز رابطه گناه و باز پس گرفتن نعمت هاي الهي بيان شده است.

6) در آيات پاياني سوره اعراف خداوند به سكوت هنگام شنيدن تلاوت قرآن دعوت مي نمايد و اين ادب را به ما
مي آموزد كه در اين هنگام به دقت گوش دهيم.

سوره انفال

سوره اَنفال بعد از جنگ بدر نازل شده است و با ذكر الطاف خدا به مسلمانان در جنگ بدر, روحيه شكرگزاري را تقويت مي نمايد.

از مطالب اين سوره: اخبار جنگ بدر, جهاد, هجرت, اَنفال و غنائم جنگي, خمس, احكام اسيران جنگي و
هجرت پيامبر(ص) در ليلة المبيت است.


1) در آيه اول اين سوره خداوند در مورد انفال مي فرمايد بگو انفال مخصوص خدا و پيامبران است. انفال به همۀ اموالي (بهره هاي جنگي )كه مالك خصوصي ندارد ومتعلق به حكومت اسلامي است گفته مي شود.مثل بيشه زارها ,جنگل ها ,دره ها ,سرزمين هاي موات و غيره كه در مسير منافع مسلمين مصرف مي گردد.

2) خداوند در آيات 2 تا 4 سوره انفال در مورد صفات مؤمنان واقعي مي فرمايد:

الف- احساس مسئوليت- هر وقت نام خدا برده مي شود, دلهاي آنان به خاطر احساس مسئوليت درپيشگاهش ترسان مي گردد.

ب- حركت در مسير تكامل- هنگاميكه آيات خدا بر آنها خوانده شود بر ايمان آنها افزوده مي شود.

ج- توكل به خدا- تنها بر پروردگارشان توكل مي كنند.

ه- رابطه با خدا- نماز بپا مي دارند.

و- رايطه با مردم- از آنچه خدا به آنها روزي داده است انفاق مي كنند.

3) خداوند در آيات 9 تا 14 سوره انفال الطاف خود به مسلمين را , در جنگ بدر برمي شمرد:

الف- ياري خداوند توسط فرشتگان بعد از ياري خواستن مسلمانان.

ب‌- خواب سبك در آن شب كه مايه آرامش و امنيت آنها شد.

ج‌- فرستادن آبي از آسمان براي رفع عطش در زمانيكه چاههاي بدر در اختيار دشمن بود.

د‌- انداختن ترس و وحشت در دل دشمن.


4) خداوند در آيات 15 تا 18 سوره انفال در مورد فرار از جبهه مي فرمايد:

الف- هيچكس حق ندارد به دشمن پشت كند, مگر براي انجام تاكتيك جنگي.

ب‌- كسانيكه فرار كنند مورد غضب پروردگار هستند.

ج‌- جايگاه فراريان از جنگ در دوزخ است.

5) خداوند در آيه 24 سوره انفال مي فرمايد: " اي كساني كه ايمان آورده ايد ,اجابت كنيد خدا و رسول خدا را آنگاه كه خوانده مي شويد به آنچيزي كه زنده مي گرداند شما را ".

6) خداوند در آيه 25 سوره انفال مي فرمايد از فتنه اي بپرهيزيد كه تنها به ستمكاران شما نمي رسد, بلكه همه را فرا خواهد گرفت. بدينوسيله افراد جامعه را موظف مي كند تا نه تنها وظايف خود را انجام دهند, بلكه ديگران را نيز به انجام آن موظف كنند.مانند جمعي كه در ماجراي ماهيگيري روز شنبه در مقابل طغيانگران ساكت بودند و همراه با آنان عذاب شدند.

6) خداوند در آيه 27 سوره انفال با اشاره به يكي از ياران پيامبر به نام" ابو لبابه" مي فرمايد:" اي كسانيكه ايمان آورده ايد به خدا و پيامبر خدا خيانت نكنيد و در امانات خود نيز خيانت روا نداريد".

در مورد ابولبابه گفته شده است كه او متوجه خيانت خود شد و سخت پشيمان شد, بطوريكه خود را بوسيله طنابي به يكي از ستونهاي مسجد پيامبر(ص) بست و گفت به خدا سوگند نه غذا مي خورم و نه آب می نوشم تا مرگ من فرا رسد. مگر اينكه خداوند توبه مرا بپذيرد و پس از هفت شبانه روز خداوند توبه او را پذيرفت و پيامبر آمد و او را از ستون باز نمود و پس از آن ماجرا آن ستون , به ستون توبه معروف شد.

7) موضوع آيه 30 سوره انفال نيز هجرت پيامبر در ليلة المبيت است كه خداوند در اين آيه خطاب به پيامبر خود مي فرمايد به خاطر بياور هنگامي كه كافران نقشه كشيدند تو را به زندان بيفكنند , يا به قتل برسانند و يا از مكه خارج كنند. آنها مكر كردند و خدا نيز مكر كرد, حال آنكه خدا بهترين مكر كنندگان است.



کلمات کلیدی:موسی فرعون اسراییل بلعم باعورا انفال

ویرایش بوسیله کاربر 1394/04/05 01:31:01 ب.ظ  | دلیل ویرایش: key words

farhang Offline
#2 ارسال شده : 1396/03/13 11:01:03 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 924
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
نکات و پیام های جزء نهم قران مجید

آیات 1-40 سوره انفال در جزء نهم قرار دارد. در این سوره به ریشه های وقوع جنگ بدر اشاره شده است.

با تامل در این ایات و نیز ماجرای تاریخی جنگ بدر ،مشخص میشود که این جنگ ،یک جنگ تهاجمی توسط مسلمانان نبوده بلکه جنگی دفاعی در برابر ظلم های مشرکان مکه و غارت اموال مسلمانان مهاجر و حمل انها به مصر در قالب کاروان تجاری ابوسفیان بوده است:

ایات مربوطه را مرور میکنیم:

وَإِذْ يَعِدُكُمُ اللَّهُ إِحْدَى الطَّائِفَتَيْنِ أَنَّهَا لَكُمْ وَتَوَدُّونَ أَنَّ غَيْرَ ذَاتِ الشَّوْكَةِ تَكُونُ لَكُمْ وَيُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُحِقَّ الْحَقَّ بِكَلِمَاتِهِ وَيَقْطَعَ دَابِرَ الْكَافِرِينَ ﴿۷﴾

مکارم شیرازی: و (به ياد بياوريد) هنگامي را كه خداوند به شما وعده داد كه يكي از دو گروه (كاروان تجاري قريش يا لشكر آنها) براي شما خواهد بود اما شما دوست مي‏داشتيد كه كاروان براي شما باشد (و بر آن پيروز شويد) ولي خداوند مي‏خواهد حق را با كلمات خود تقويت و ريشه كافران را قطع كند (لذا شما را با لشگر قريش درگير ساخت).

وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ ﴿۳۰﴾

انصاریان: و [یاد کن] هنگامی را که کفرپیشگان درباره تو نیرنگ می زدند تا تو را به زندان دراندازند، یا به قتل برسانند یا [از وطن] بیرونت کنند، و [در آینده هم، همواره بر ضد تو] نیرنگ می زنند و خدا هم جزای نیرنگشان را می دهد و خدا بهترین جزا دهنده نیرنگ زنندگان است.

وَإِذْ قَالُوا اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ هَذَا هُوَ الْحَقَّ مِنْ عِنْدِكَ فَأَمْطِرْ عَلَيْنَا حِجَارَةً مِنَ السَّمَاءِ أَوِ ائْتِنَا بِعَذَابٍ أَلِيمٍ ﴿۳۲﴾

انصاریان: و [یاد کن] هنگامی را که گفتند: خدایا! اگر این [قرآن] همان حقِّ [نازل شده] از نزد توست، پس بر ما سنگ هایی از آسمان ببار یا عذابی دردناک بر ما بیاور!!

وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَأَنْتَ فِيهِمْ وَمَا كَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ يَسْتَغْفِرُونَ ﴿۳۳﴾

مکارم شیرازی: ولي خداوند، تا تو در ميان آنها هستي آنها را مجازات نخواهد كرد، و (نيز) تا استغفار مي‏كنند خدا عذابشان نمي‏كند.

وَمَا لَهُمْ أَلَّا يُعَذِّبَهُمُ اللَّهُ وَهُمْ يَصُدُّونَ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَمَا كَانُوا أَوْلِيَاءَهُ إِنْ أَوْلِيَاؤُهُ إِلَّا الْمُتَّقُونَ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ ﴿۳۴﴾

انصاریان: و چه چیزی مانع آنان است که خدا عذابشان نکند، در حالی که [مردم مؤمن را] از ورود به مسجدالحرام [و عبادت در آن] با آنکه متولّیان آن نیستند، بازمی دارند؛ متولّیانِ [شایسته و واقعیِ] این [مکان مقدس] فقط پرهیزکارانند، ولی بیشتر مشرکان نمی دانند [که تولیت آنجا شایسته آنان نیست.]

إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ لِيَصُدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ فَسَيُنْفِقُونَهَا ثُمَّ تَكُونُ عَلَيْهِمْ حَسْرَةً ثُمَّ يُغْلَبُونَ وَالَّذِينَ كَفَرُوا إِلَى جَهَنَّمَ يُحْشَرُونَ ﴿۳۶﴾

خرمشاهی: [آن‏] كافران اموالشان را براى بازداشتن از راه خدا خرج مى‏كنند، آرى خرجش خواهند كرد آنگاه مايه حسرت آنان مى‏گردد و سرانجام مغلوب مى‏گردند، و كافران را در جهنم گرد مى‏آورند

قُلْ لِلَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ يَنْتَهُوا يُغْفَرْ لَهُمْ مَا قَدْ سَلَفَ وَإِنْ يَعُودُوا فَقَدْ مَضَتْ سُنَّتُ الْأَوَّلِينَ ﴿۳۸﴾ انصاریان:

به کسانی که کافرند بگو: اگر از کفر خود بازایستند [و به اسلام روی آورند] گناهان [ی چون جنگ با پیامبر و بازداشتن مردم از راه خدا، ومنع کردن مؤمنان از ورود به مسجدالحرام] از آنان بخشیده خواهد شد، واگر [به گناهانشان] بازگردند، بی تردید همان سنت خدا که در رابطه با [عذاب وهلاک] پیشینیان جاری شد [بر آنان نیز جاری می شود.]

وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلَّهِ فَإِنِ انْتَهَوْا فَإِنَّ اللَّهَ بِمَا يَعْمَلُونَ بَصِيرٌ ﴿۳۹﴾

انصاریان: و با آنان بجنگید تا هیچ نوع فساد و فتنه [و خونریزی وناامنی] بر جا نماند، و دین [در سراسر گیتی] ویژه خدا شود؛ پس اگر از فتنه بازایستند [با آنان نجنگید] زیرا خدا به آنچه انجام می دهند، بیناست.

سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#3 ارسال شده : 1399/02/13 04:46:57 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 924
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
نکات کلیدی و پیام های مهم جزء نهم قران کریم

سکوت و توجه در هنگام قرائت قرآن

وَإِذَا قُرِىءَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُواْ لَهُ وَأَنصِتُواْ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ {204}اعراف
و چون قرآن خوانده شود گوش بدان فرا داريد و خاموش مانيد اميد كه بر شما رحمت آيد {204}

یاد خدا سپری در برابر وسوسه های شیطان

وَإِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ إِنَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ {200}
و اگر از شيطان وسوسه‏اى به تو رسد به خدا پناه ب ر زيرا كه او شنواى داناست {200}اعراف
إِنَّ اَلَّذِينَ اِتَّقَوْا إِذٰا مَسَّهُمْ طٰائِفٌ مِنَ اَلشَّيْطٰانِ تَذَكَّرُوا فَإِذٰا هُمْ مُبْصِرُونَ (٢٠١)
چون اهل تقوا را از شیطان وسوسه و خیالی به دل فرا رسد همان دم خدا را به یاد آرند و همان لحظه بصیرت و بینایی پیدا کنند.
وَاذْكُررَّبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعاً وَخِيفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالآصَالِ وَلاَ تَكُن مِّنَ الْغَافِلِينَ{205}
و در دل خويش پروردگارت را بامدادان و شامگاهان با تضرع و ترس بى‏صداى بلند ياد كن و از غافلان مباش {205}


خدا کید کافران علیه مومنان را سست میکند.

"ذلِكُمْ وَ أَنَّ اللَّهَ مُوهِنُ كَيْدِ الْكافِرِينَ" ﴿18﴾انفال
آن، (شكست دشمن وپيروزى شما لطف خدا بود.) و (بدانيد) كه خداوند، سست كننده‌ى نيرنگ كافران است.
"- خداوند، نقشه‌هاى دشمنان عليه مؤمنان را خنثى مى‌كند. (اگر روحيّات ايمانى حفظ شود، خداوند حتّى امور مخفى و غير محسوس دشمنان عليه ما را خنثى مى‌كند و درهم مى‌شكند)
- در هر شرايطى توكّل بر خدا كنيم و از دشمنان و توطئه‌هاى_آنان_هراسى نداشته باشيم." تفسیر نور

در امانتها خیانت نکنید
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَخُونُواْ اللّهَ وَالرَّسُولَ وَتَخُونُواْ أَمَانَاتِكُمْ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿۲۷﴾انفال
اي كساني كه ايمان آورده‏ ايد به خدا و پيامبر خيانت نكنيد و (نيز) در امانات خود خيانت روا مداريد در حالي كه متوجهيد و مي‏دانيد.

سیدکاظم فرهنگ
سمیرا گودرزی Offline
#4 ارسال شده : 1400/02/01 04:18:09 ب.ظ
سمیرا گودرزی

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1399/06/17
ارسالها: 114
Iran (Islamic Republic Of)
مکان: تهران

✅⚜ایمان و عمل ما درست شود، برکات هم نازل می‌شود


وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَی ءَامَنُواْ وَ اتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَیهِْم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ 96/اعراف

🌱 و اگر مردم شهرها و آبادى‌ها ايمان آورده و تقوا پيشه كرده بودند، قطعاً (درهاى) بركات آسمان وزمين را برآنان
مى‌گشوديم، ولى آنان (آيات ما را) تكذيب كردند، پس ما هم به خاطر عملكردشان آنان را (با قهر خود) گرفتيم.

🍃🌺در این آیه خداوند متعال به صراحت وعده می‌دهد که اگر باورهای مردم باورهای توحیدی شود و از شرک و خرافه پاک گردد و در عمل هم به آنچه خدا گفته است به قدر میسور عمل کنند درهای رحمت و برکت الهی از آسمان و زمین به روی مردم گشوده می‌شود.

🍃🌺از اهل القری؛ مردم یک منطقه به دست می‌آید که ملاک نزول برکات، ایمان و عمل اکثری مردم است پس اگر بیشتر مردم دین باور و دین دار بودند وعده حق عملی خواهد شد و بی مبالاتی تعدادی از مردم، تأثیری در عملی شدن آن وعده نخواهد داشت اما اگر برعکس شد درهای رحمت نیز بسته می‌شوند و دین داری عده‌ای هم نمی‌تواند آن‌ها را باز کند.

📚 المیزان ،ج8 ،ص201
:نکته اے از جز نهم

pakizeh1sadat Offline
#5 ارسال شده : 1400/02/02 00:29:58 ق.ظ
pakizeh1sadat

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, students, member
تاریخ عضویت: 1397/09/13
ارسالها: 169
مکان: Qom

1 تشکر دریافتی در 1 ارسال

💢💮تقوا پیشه کنید تا در کارهایتان در نمانید،

🔶 یَأَیهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ إِن تَتَّقُواْ اللَّهَ یجَْعَل لَّکُمْ فُرْقَانًا وَ یُکَفِّرْ عَنکُمْ سَیَِّاتِکمُ‌ْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ  وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ(29- انفال)

🔹اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! اگر تقواى الهى پيشه كنيد، خداوند برايتان فرقانى (قوّه‌ى شناخت حقّ از باطلى) قرار مى‌دهد و بدى‌هايتان را از شما مى‌پوشاند و شما را مى‌آمرزد و خداوند صاحب فضل وبخشش بزرگ است.

💮👈تقوا یا همان خداترسی که در پرهیز از محرمات الهی نمود پیدا می‌کند عاملی است که برای کسب بصیرت. بصیرت آن دید با نفوذی است که پوسته ظاهر را شکافته و به واقعیت درونی راه پیدا می‌کند. یکی از کاربردهای مهم این حالت که خداوند آن را در اثر تقواپیشگی نصیب انسان می‌کند در تشخیص حق از باطل است.

💮🔶«فرقان» به معنی چیزی است که میان دو چیز فرق می‌گذارد که در آیه مورد بحث مراد ابزار فرق گذاری میان حق و باطل است، چه در اعتقادات (جدا کردن ایمان و هدایت است از کفر و ضلالت) و چه در عمل (جدا کردن اطاعت از معصیت و چه در رأی و نظر (جدا کردن فکر صحیح از فکر باطل)؛ آنچه مهم است این است که همه این‌ها نتیجه و میوه‌ای است که از درخت تقوا به دست می‌آید.

📚) المیزان ،ج9 ،ص56
ali Offline
#6 ارسال شده : 1401/01/22 10:35:28 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,741

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

اينفوگرافي نكات كليدي جزء نه قران كريم

براي مشاهده تصوير با نام كاربري خود وارد شويد

يا لينك زير را كليك كنيد

https://www.instagram.co..._source=ig_web_copy_link

ali تصاویر زیر را ارسال کرده است:
جزئ9.jpg (140kb) تعداد دانلود 2 بار.

شما نمی توانید ضمائم را ببینید/دریافت کنید. ثبت نام کنید.
Azam.pormaye Offline
#7 ارسال شده : 1402/01/11 11:40:31 ق.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 651
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
31 تشکر دریافتی در 31 ارسال
عواقب شيوع ظلم و گناه و ترك واكنش به ستمگران


فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ أَنجَيْنَا الَّذِينَ يَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَأَخَذْنَا الَّذِينَ ظَلَمُوا بِعَذَابٍ بَئِيسٍ بِمَا كَانُوا يَفْسُقُونَ اعراف:165

پس چون تذکراتي را که به آنها داده شده بود به فراموشي سپردند [=اعتنائي به آن نکردند]، کساني را که از بدي‌ها نهي مي‌کردند نجات داديم و ستمگران را به سبب حرمت‌شکني مستمرشان به سختي گرفتار کرديم.


مي‌گويند: سکوت علامت رضاست. نارضايتي قلبي اگر منجر به اظهار زباني و ممانعت از ناحق نگردد، به باطل جرأت و جسارت مي‌بخشد و راه بسط و گسترش آن را مي‌گشايد. در منطق قرآن سکوت مؤمنين در برابر ستم، نشانه نفاق و محافظه‌کاري و هم‌سوئي با ستمگران و هم‌ساني با سرنوشت آنها محسوب مي‌شود.

در اين آيه تصريح گشته است که تنها مؤمنينِ معترض نجات يافتند و متخلفان و مؤمنينِ ساکت هرکدام به دليلي ظالم و فاسق شمرده شده و هلاک گشتند.

فَلَمَّا عَتَوْا عَن مَّا نُهُوا عَنْهُ قُلْنَا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خَاسِئِينَ
اعراف:166

پس چون از آنچه نهي شده بودند سرپيچيدند، به آنان گفتيم: بوزينه‌هائي مطرود باشيد!

وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكَ لَيَبْعَثَنَّ عَلَيْهِمْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ مَن يَسُومُهُمْ سُـوءَ الْعَذَابِ إِنَّ رَبَّكَ لَسَرِيعُ الْعِقَابِ وَإِنَّهُ لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ اعراف:167

و [نيز به ياد آر] آنگاه که پروردگارت اعلام کرد بر آنها [به دليل ستم‌کاري يا سکوت در برابر ستم] تا روز قيامت کسي را برمي‌انگيزد [=به قدرت و حکومت مي‌رساند] که عذاب سختي را به آنها بچشاند. بی گمان پروردگارت سریع العقاب است [عواقب ظلم بلافاصله در وجود شخص حک میشود] و بی گمان او بسی آمرزنده و مهربان [نسبت به مومنین] است

اين نه حکمي استثنائي براي بني‌اسرائيل، بلکه قانوني عمومي و ابدي براي همه اقوام است. اين بخشنامه‌ي الهي (إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكَ) خطاب به مردماني است که با سکوت محافظه‌کارانه خود در برابر ستمگران، آنها را بيش از پيش بر ملت مسلط مي‌کنند و ناگزير به عوارض و آثار گسترده‌ي آن گرفتار و اسير مي‌شوند.
تفسیر بازرگان
ali Offline
#8 ارسال شده : 1403/01/01 01:31:42 ب.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,741

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

✅ #ساکتان در برابر ظلم هم شریک ظالمند. لزوم اهمیت به سرنوشت جامعه

در سوره اعراف پس از بیان داستان گروهی از یهودیان بنی اسراییل (اصحاب سبت که ماهیگیری در روز های شنبه بر انها حرام شده بود ولی انرا نقض کردند) به گروهی اشاره می کند که انها را نهی از منکر میکردند و بخاطر این کار ،هنگام نزول عذاب بر سایرین ،اینها نجات یافتند.
وَإِذَ قَالَتْ أُمَّةٌ مِّنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْمًا اللّهُ مُهْلِكُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا شَدِيدًا قَالُواْ مَعْذِرَةً إِلَى رَبِّكُمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ ﴿۱۶۴﴾
و هنگامي را كه گروهي از آنها (به گروه ديگر) گفتند چرا جمعي (گنهكار) را اندرز مي‏دهيد كه سرانجام خداوند آنها را هلاك خواهد كرد و يا به عذاب شديدي گرفتار خواهد ساخت(آنها را به حال خود واگذاريد تا نابود شوند) گفتند: (اين اندرزها) براي اعتذار (و رفع مسئوليت) در پيشگاه پروردگار شماست، به علاوه شايد آنها (بپذيرند و از گناه بازايستند و) تقوي پيشه كنند.
فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُكِّرُواْ بِهِ أَنجَيْنَا الَّذِينَ يَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَأَخَذْنَا الَّذِينَ ظَلَمُواْ بِعَذَابٍ بَئِيسٍ بِمَا كَانُواْ يَفْسُقُونَ ﴿۱۶۵﴾
اما هنگامي كه تذكراتي را كه به آنها داده شده بود فراموش ‍ كردند، نهي‏ كنندگان از بدي را رهائي بخشيديم و آنها را كه ستم كردند به عذاب شديدي بخاطر نافرماني‏شان گرفتار ساختيم.
فَلَمَّا عَتَوْاْ عَن مَّا نُهُواْ عَنْهُ قُلْنَا لَهُمْ كُونُواْ قِرَدَةً خَاسِئِينَ ﴿۱۶۶﴾
هنگامي كه در برابر فرماني كه به آنها داده شده بود سركشي نمودند به آنها گفتيم به شكل ميمونها در آئيد و طرد شويد.

💢در ماجرای ماهیگیران روز شنبه با سه گروه مواجهیم:
متخلفانی که اینکار را با کلاه شرعی انجام میدادند.
مومنانی که انها را از این کار بازمیداشتند
و غیر مجرمانی که در برابر منکر مجرمین ساکت بوده و حتی مومنان ناهی را شماتت میکردند.
خداوند در ایه 165 گروه سوم(ساكتان) را ظالم و فاسق معرفی کرده مشمول عذاب نموده است.
طبق ایه 166 هم متخلفان را به سبب سرپیچی از نهی خدا مسخ کرده است.

"آيه شريفه دلالت مى كند بر يك سنت عمومى الهى كه جلوگيرى نكردن از ستم ستمگران و موعظه نكردن ايشان در صورت امكان ، و قطع نكردن رابطه با ايشان در صورت عدم امكان موعظه ، شركت در ظلم است ، و عذابى كه از طرف پروردگار در كمين ستمگران است در كمين شركاى ايشان نيز هست "
تفسیر المیزان

✳کسی كه درکارهایش ملاحظه خدا را میکند، خداوند قدرت تشخیص به او مى‌دهد و او را می امرزد.

💠یَأَیهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ إِن تَتَّقُواْ اللَّهَ یجَْعَل لَّکُمْ فُرْقَانًا وَ یُکَفِّرْ عَنکُمْ سَیَِّاتِکمُ‌ْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ(29- انفال)
اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! اگر تقواى الهى پيشه كنيد، خداوند برايتان فرقانى (قوّه‌ى شناخت حقّ از باطلى) قرار مى‌دهد و بدى‌هايتان را از شما مى‌پوشاند و شما را مى‌آمرزد و خداوند صاحب فضل وبخشش بزرگ است.

"تقوا یا همان خداترسی که در پرهیز از محرمات الهی نمود پیدا می‌کند عاملی است که برای کسب بصیرت. بصیرت آن دید با نفوذی است که پوسته ظاهر را شکافته و به واقعیت درونی راه پیدا می‌کند. یکی از کاربردهای مهم این حالت که خداوند آن را در اثر تقواپیشگی نصیب انسان می‌کند در تشخیص حق از باطل است."
تفسیر المیزان

کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.335 ثانیه ایجاد شد.