logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:170814)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:133496)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:123457)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:89893)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: آيا توصيفاتي كه در آيات مختلف قران براي نعمات بهشت شده است، تمثيل است يا وافعي؟    مشخصات حكومت صالح و ناصالح در قران : حكومت فرعوني چه ويژگيهايي دارد؟    ایا دعا به هم زدن نظام موجود هستی است؟    عذاب و مغفرت خدا مشمول قانون عام است و منحصر به گروه خاصي نيست.       آخرین رویداد تالار: قران پویان 14 ساله شد : خلاصه اماری 13 سال فعالیت تالار گفتگوهای قران پویان      

توجه

Icon
Error

rahim Offline
#1 ارسال شده : 1395/10/10 03:49:36 ب.ظ
rahim

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/04
ارسالها: 134

5 تشکر دریافتی در 4 ارسال
به نام خدا

خداوند در قران در مواردی به صله رحم یا ارتباط دوستانه و نزدیک با اقریا و وخویشان و فامیل دستور داده است.

از جمله در ایه لول سوره نساء

«يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذي خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً کَثيراً وَ نِساءً

وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذي تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلَيْکُمْ رَقيباً»

⚜اى مردم از پروردگارتان كه شما را از نفس واحدى آفريد و جفتش را [نيز ] از او آفريد و از آن دو مردان و زنان بسيارى پراكنده كرد پروا داريد و از خدايى كه به [نام] او از همديگر درخواست مى‏ كنيد پروا نماييد و

زنهار از خويشاوندان مبريد كه خدا همواره بر شما نگهبان است.

در تفسیر المیزان درخصوص اتَّقُوا اللَّهَ الَّذي تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ چنین گفته است:

منظور از (تسائل )به خدا این است که مردم با سوگند به خدای تعالی از یکدیگرچیزی در خواست کنند و این کنایه از محترم و عظیم بودن خدا در نزد بندگان است و

می فرماید پاس حرمت ارحام را هم نگاه دارید و به امر آنان اهتمام بورزید و در حق آنان کوتاهی نکنید و منظور از ارحام و نزدیکان ، وابستگان نسبی هستند



کلمات کلیدی:صله ارحام رحم بستگان نسبی

ویرایش بوسیله کاربر 1395/10/16 04:15:47 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

Azam.pormaye Offline
#2 ارسال شده : 1395/10/11 07:07:28 ق.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 651
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
31 تشکر دریافتی در 31 ارسال
" واتقوااللَّه الذى تساءلون به و الارحام"
اينجا تقوى داراى دو بعد است: تقوى اللَّه، و تقوى الارحام،
ارحام در بيست و دو جاى قرآن ياد شده، و در بيشتر موارد مقصود مطلق ارحام است كه جمع رحم مى باشد، و آن هم ويژه زنان است، كه در جمع رحم در آغاز از زنان شروع مى شود و آنگاه هر كه با ديگرى ارتباط رَحِمى دارد يعنى در نهايت تولد يافته از رحم او مى باشد چه دور و چه نزديك،

اينجا اين سؤال مطرح است: با آنكه اصل آفرينشِ مردان و تأثير اصلى صلب هاى آنان در توليد فرزندان بر زنان مقّدم است، چرا ارحام اين همه در قرآن ياد شده اند؛ ولى صُلب فقط يكبار ذكر شده است (86: 7).

پاسخ اينستكه
پيدايش نسلها- كلًا از رحمهاى زنان است، و احياناً بدون مرد هم زنان مى توانند مانند مريم عليها السلام باردار شوند، وانگهى ارتباط رَحِمى از نظر رحمت و عطوفت بيش از ارتباط صُلبى است،تا جايى كه قرآن احترام مادران را سه برابر احترام پدران مقرر فرموده است؟ كه بارداريش و وضع حملش و شير دادنش اين خود سه زحمت و مرارت براى مادر است، كه از براى پدر نيست، و بر مبناى رواياتى چند- با استناد به اين- آيه احترام مادر سه برابر احترام پدر است.

در بعد آغازين نخستين رَحم رَحم حضرت حوا عليها السلام است، كه تمامى صُلبها و رَحِمها در بُعد تناسلى به همان يك رَحِم بر مى گرددند، و در ميان اين دو نقطه نخستين و آخرين، كل انسانها كه در اين آيه" رجالًا كثيراً و نساءً" آمده، مشمول ارحام هستند،

👈 و روى اين اصل همه انسانها ارحام يكديگرند، گرچه رَحم اصطلاحى و شرعى در بعد ميراث و مانند آن رحم هايى نزديك اند، و در بُعد محرميت ارحامى پس از اينان، مانند خواهرزادگان، دائى ها و عموها و ... مى باشند..


در اين آيه «واتقوااللَّه» كه پرهيز و مسئوليت ياد شده، در بعد اول پرهيز از خدا است، كه «تساءلون به» سئوال نخستين درباره همين تقوى اللَّه است، و سپس «الارحام» كه كل انسانها- به ويژه ارحام نزديك- را شامل مى باشد.


👈👈روى اصل اين عموميت ارحام نسبت به كل انسانهاست، و هر مسلمانى بايد نسبت به تمامى مسلمين- و بلكه كل انسانها- كه رحم يكديگرند- تقوا و پرهيز و پاس داشته باشد،البته هر چند ارحام نزديكتر باشند، تقواى درباره آنان نزديكتر است، كه" وانذر عشيرتك الاقربين
".


تفسیر فرقان سوره نسا ایه 1

ویرایش بوسیله کاربر 1395/10/11 07:11:53 ق.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

Azam.pormaye Offline
#3 ارسال شده : 1395/10/13 03:14:45 ب.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 651
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
31 تشکر دریافتی در 31 ارسال
✨احادیثی درباره آیه_۱_سوره_نساء

🔹جميل بن دراج گفت: از امام صادق عليه السلام در باره اين آيه شريفه قرآن پرسيدم:

«وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِي تَسَاءلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ اِنَّ اللّهَ كَانَ علَيْكُمْ رَقِيبًا»


امام فرمود: منظور از ارحام، رابطه خويشاوندي مردم است. همانا خداوند سبحان، امر به صله رحم كرده و آن را بزرگ شمرده است. مگر نمي بيني كه خداوند صله رحم را با تقواي خويش در يك جا آورده است؟

- كافي، ج ۲، ص ۱۲۰، ح ۱

🔹اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود:

صله رحم را به جا آوريد، هر چند كه با يك سلام باشد.

خداوند تعالي فرموده است:

«وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِي تَسَاءلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ اِنَّ اللّهَ كَانَ علَيْكُمْ رَقِيبًا».


كافي، ج ۲، ص ۱۲۴، ح ۲۲

rahim Offline
#4 ارسال شده : 1395/10/16 04:25:25 ب.ظ
rahim

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/04
ارسالها: 134

5 تشکر دریافتی در 4 ارسال
در چند ایه از قران،خداوند پس از دستور به توحید و یکتاپرستی،به احسان به والدین و اقربین دستور داده است. از جمله در سوره بقره ایه 83،سوره نساآیه 36

وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ

وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا مِنْكُمْ وَأَنْتُمْ مُعْرِضُونَ ﴿۸۳﴾

فولادوند: و چون از فرزندان اسرائيل پيمان محكم گرفتيم كه جز خدا را نپرستيد
و به پدر و مادر و خويشان و يتيمان و مستمندان احسان كنيد
و با مردم [به زبان] خوش سخن بگوييد

و نماز را به پا داريد و زكات را بدهيد آنگاه جز اندكى از شما [همگى] به حالت اعراض روى برتافتيد


وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَبِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ

وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَى وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَنْ كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا ﴿۳۶﴾

فولادوند: و خدا را بپرستيد و چيزى را با او شريك مگردانيد و به پدر و مادر احسان كنيد

و در باره خويشاوندان و يتيمان و مستمندان و همسايه خويش (نزدیک)و همسايه بيگانه(دور) و همنشين و در راه‏مانده و بردگان خود [نيكى كنيد] كه خدا كسى را كه متكبر و فخرفروش است دوست نمى دارد.
ali Offline
#5 ارسال شده : 1395/10/28 09:47:50 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,741

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
در برخي از ايات نيز به عطا به خويشاوندان و حتي پرداختن سهم انان از مال فرد توصيه شده است.

از جمله در سوره نحل آيه 90 خداوند به احسان و بخشش به خويشان امر مي كند:

إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ وَإِيتَاء ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ

در حقيقت‏خدا به دادگرى و نيكوكارى و بخشش به خويشاوندان فرمان مى ‏دهد و
از كار زشت و ناپسند و ستم باز مى ‏دارد به شما اندرز مى ‏دهد باشد كه پند گيريد .

در سوره روم ايه 38 پيامبر به اداي حق فاميل و خويشاوندان امر شده است.

فَآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ وَالْمِسْكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ ذَلِكَ خَيْرٌ لِّلَّذِينَ يُرِيدُونَ وَجْهَ اللَّهِ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

پس حق خويشاوند و تنگدست و در راه‏ مانده را بده اين [انفاق] براى كسانى كه خواهان خشنودى خدايند

بهتر است و اينان همان رستگارانند (38)



Azam.pormaye Offline
#6 ارسال شده : 1395/11/06 02:31:30 ب.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 651
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
31 تشکر دریافتی در 31 ارسال
درخصوص ايه ات ذي القربي حقه (در سوره روم)تفسير الميزان چنين نظر داده است:

فات ذا القربى حقه و المسكين و ابن السبيل...

كلمه (ذى القربى ) به معناى صاحب قرابت از ارحام است . و كلمه (مسكين ) به معناى كسى است كه از فقير بدحال تر باشد، و (ابن السبيل ) به معناى مسافر در راه مانده و حاجتمند است، و اينكه كلمه (حق )به ضمير (ذى القربى ) اضافه شده، دلالت دارد بر اينكه براى ذى القربى حق ثابتى است، و خطاب در آيه به رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) است،
پس ظاهر آيه با قراينى كه در آن هست اين است كه مراد از(حق ) خمس است، و وظيفه دادن آن متوجه به رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) و هر مسلمانى كه مامور به دادن خمس است، مى باشد و منظور از كلمه (قرابت ) به هر حال قرابت رسول خدا است، همچنان كه در آيه خمس هم مراد همين است. همه اينها در صورتى است كه آيه شريفه در مدينه نازل شده باشد،

و اما در فرضى كه مانند ساير آيات اين سوره در مكه نازل شده باشد(كه ظاهرا چنين است) آن وقت مقصود از حق ،مطلق احسان خواهد بود، نه خمس.

و به خاطر اينكه آيه از نظر معنا عموميت دارد، و مخصوص به رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) نيست، لذا در بيان آثار نيك خمس، ويا صدقه به طور عموم فرمود: (ذلك خير - اين بهتر است براى كسانى كه رضاى خدا را مى جويند، و آنان رستگارانند).

ویرایش بوسیله کاربر 1395/12/23 02:21:06 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

admin Offline
#7 ارسال شده : 1396/06/22 10:39:20 ق.ظ
admin

رتبه: Administration

گروه ها: Administrators, Moderator, member
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 419

9 تشکر دریافتی در 9 ارسال
در خصوص تعريف و مصاديق صله رحم و اينكه ايا فقط خويشاوندان و افراد هم خون مومن را شامل ميشود

يا با فاميلهاي كافر هم بايد صله رحم كرد

بحثي در گروه قران پويان در تلگرام انجام شد كه خلاصه آن در لينك زير قابل مطالعه است.


مصداق صله رحم در قرآن،چه كساني هستند؟

ویرایش بوسیله کاربر 1396/06/22 10:41:46 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

ali Offline
#8 ارسال شده : 1396/08/14 08:26:07 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,741

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
صله رحم در آيات قرآن:

در سوره رعد نيز خداوند از افراد مراعات كننده صله رحم تمجيد و از تاركين صله رحم نكوهش كرده است:

أَفَمَنْ يَعْلَمُ أَنَّمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ الْحَقُّ كَمَنْ هُوَ أَعْمَى إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ ﴿۱۹﴾

آیا کسی که می داند آنچه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده حق است، مانند کسی است که [از نظر باطن] نابیناست؟! فقط خردمندان [بینادل] متذکّرِ [حق] می شوند.

الَّذِينَ يُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَلَا يَنْقُضُونَ الْمِيثَاقَ ﴿۲۰﴾ همان کسانی که به عهد خدا وفا می کنند و پیمان را نمی شکنند.

وَالَّذِينَ يَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَيَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَيَخَافُونَ سُوءَ الْحِسَابِ ﴿۲۱﴾

و آنچه را خدا به پیوند آن فرمان داده پیوند، می دهند و از [عظمت و جلال] پروردگارشان همواره در هراسند و از حساب سخت و دشوار بیم دارند.

وَالَّذِينَ صَبَرُوا ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِيَةً وَيَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ أُولَئِكَ لَهُمْ عُقْبَى الدَّارِ ﴿۲۲﴾

و كسانى كه براى طلب خشنودى پروردگارشان شكيبايى كردند و نماز برپا داشتند و از آنچه روزيشان داديم نهان و آشكارا انفاق كردند و بدى را با نيكى مى‏ زدايند ايشان راست فرجام خوش سراى باقى

جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَهَا وَمَنْ صَلَحَ مِنْ آبَائِهِمْ وَأَزْوَاجِهِمْ وَذُرِّيَّاتِهِمْ وَالْمَلَائِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِمْ مِنْ كُلِّ بَابٍ ﴿۲۳﴾

بهشت های جاویدی که آنان و پدران و همسران و فرزندان شایسته و درست کارشان در آن وارد می شوند، و فرشتگان از هر دری بر آنان درآیند.

سَلَامٌ عَلَيْكُمْ بِمَا صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ ﴿۲۴﴾
خرمشاهی: [و مى ‏گويند] سلام بر شما به خاطر صبرى كه ورزيديد، چه نيكوست اين نيك سرانجامى

وَالَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُولَئِكَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ ﴿۲۵﴾

و کسانی که عهد خدا را پس از استوار کردنش می شکنند، و پیوندهایی را که خدا به برقراری آن فرمان داده می گسلند، و در زمین فساد می کنند، لعنت و فرجام بد و دشوار آن سرای برای آنان است.

در تفسير الميزان در توضيح اين آيات اينگونه امده است:

"آيه مورد بحث از آنجاييكه مطلق است دلالت مى كند بر هر صله اى كه خدا به آن امر فرموده كه از معروفترين مصاديق آن صله رحم است، كه در وجود آن تاكيد نموده و فرموده: (و اتقوا اللّه الذى تساءلون به و الارحام ).

و نيز در تاكيد آن در ذيل آيه مورد بحث فرموده: (و يخشون ربهم و يخافون سوء الحساب ) و اين اشاره به آن است كه ترك صله رحم مخالفت امر خدا است، پس جا دارد مردم از خدا بترسند و آن را ترك نكنند كه ترك آن عمل زشتى است، و در نامه اعمال آدمى ضبط مى شود، و باعث سوء حساب مى گردد.

مژده به صله رحم كنندگان كه با ارحام صالح خويش در بهشت عدن جمع خواهند شد

آيه 23 در قبال آيه (يصلون ما امر اللّه به ان يوصل ) قرار گرفته، و عاقبت اين حق (صله رحم ) را كه اولوا الالباب بدان عمل نمودند بيان مى كند، و ايشان را نويد مى دهد به اينكه به زودى به صلحاى ارحام و دودمانشان - از قبيل پدران و مادران و ذريه ها و برادران، و خواهران، و غير ايشان - مى پيوندند.

جمله (آبائهم و ازواجهم و ذرياتهم ) با اينكه اسم مادران در آن نيست مع ذلك همه نامبردگان بالا را شامل است، چون مادران همسران پدرانند كه كلمه (ازواج ) شامل ايشان است، و برادران و خواهران و عموها و دائى ها و اولاد آنان هم جزو ذريه هاى پدرانند، كه كلمه (آبائهم ) شامل آنان مى شود. و در آيه شريفه اختصار لطيفى بكار رفته است."
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest (2)
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.179 ثانیه ایجاد شد.