logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:170812)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:133496)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:123457)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:89893)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: آيا توصيفاتي كه در آيات مختلف قران براي نعمات بهشت شده است، تمثيل است يا وافعي؟    مشخصات حكومت صالح و ناصالح در قران : حكومت فرعوني چه ويژگيهايي دارد؟    ایا دعا به هم زدن نظام موجود هستی است؟    عذاب و مغفرت خدا مشمول قانون عام است و منحصر به گروه خاصي نيست.       آخرین رویداد تالار: قران پویان 14 ساله شد : خلاصه اماری 13 سال فعالیت تالار گفتگوهای قران پویان      

توجه

Icon
Error

kabir Offline
#1 ارسال شده : 1396/01/22 12:00:23 ق.ظ
kabir

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/11/17
ارسالها: 221

6 تشکر دریافتی در 5 ارسال
توصيه هاي قران به زن و شوهران-راههاي جلوگيري از نزاع زوجين-روشهاي حل اختلافات همسران

در سوره نسا که بسیاری از ایات و احکام خانواده تشریع شده ،به حل مشکلات زناشویی نیز اشاره شده است:


و إِنْ خِفْتُمْ شِقاقَ بَيْنِهِما فَابْعَثُوا حَکَماً مِنْ أَهْلِهِ وَ حَکَماً مِنْ أَهْلِها إِنْ يُريدا إِصْلاحاً يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُما إِنَّ اللَّهَ کانَ عَليماً خَبيراً

⚜️و اگر از جدایی میان آن دو [ : زن و شوهر ] بیم دارید پس داوری از خانواده آن [ شوهر ] و داوری از خانواده آن [ زن ] تعیین کنید. اگر سرِ سازگاری دارند ، خدا میانِ آن دو سازگاری خواهد داد. آری! خدا دانای آگاه است.


"كلمه (شقاق ) به معناى قهر كردن و عداوت است، خداى سبحان براى مواردى كه احتمال برود كار زن و شوهر به دشمنى بيانجامد دستور داده يك حكم از طرف زن، و يك حكم از طرف مرد به مساله رسيدگى كنند، زيرا دخالت يك حكم اين خطر را دارد كه او جانب يك طرف را بگيرد، و حكم جائرانه كند،

و معناى اينكه فرمود:(ان يريدا اصلاحا يوفّق اللّه بينهما) اين است كه اگر واقعا هر دو طرف نزاع بناى اصلاح داشته باشند، و عناد و لجبازى در كارشان نباشد خداى تعالى به وسيله دو حكم بين آن دو توافق و اصلاح برقرار مى كند، چون وقتى دو طرف زمام اختيار خود را به حكم خود بدهند (حكمى كه خودشان پسنديده اند) قهرا توافق حاصل مى شود"

از تفسیر المیزان

کلمات کلیدی: حکم اختلاف زناشویی اصلاح

ویرایش بوسیله کاربر 1396/10/16 10:40:31 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

kabir Offline
#2 ارسال شده : 1396/01/24 10:50:53 ق.ظ
kabir

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/11/17
ارسالها: 221

6 تشکر دریافتی در 5 ارسال
تفسیر ایه 35 سوره نسا از تفسیر فرقان


🖌اكنون نوبت به گام دوم كه نهى آشكار است مى رسد، تا اگر مراحل قبلى- كه سرى و در داخل خانه بود-

(ایه 34)به نتيجه نرسيد، نوبت به چاره جويى برونى مى رسد.

🖌 شقاق به معناى جدائى كامل و دشمنى است كه بخاطر نشوز مرد يا زن و يا هر دوى آنها بيم جدائى كامل- كه طلاق است- مى رود، اينجا بايستى دو حَكَم از هر دو براى اصلاح فيمابين مقرر گردند، و از #فابعثوا استفاده مى شود كه اين دو حَكَم بايد به صلاح ديد شرع مداران اسلامى باشد.

🖌 اينجا اگر بدين وسيله آن نشوز خوف آور برطرف گرديد كه چه بهتر، والا زمينه سوم كه جدايى است به ميان مى آيد، و اصولًا همانگونه كه نكاح بايستى بر مبناى سازش و اجراى احكام الهى فيمابين باشد، جدايى هم بر اين مبناست، كه نه تنها سازش در كار نيست، بلكه خوف نشوز به حد #شقاق و پايمال كردن حقوق الهى- به ويژه در زندگى مشترك زناشويى- است.

🖌چرا مخاطب در فابعثوا تنها حاكمان و شرعمداران جامعه اسلامى هستند؟ زيرا اگر منظور خود زن و شوهر بودند، ديگر بينهما " من اهله" و" من اهلها" معنى نداشت، و اين ضمائر غايب نبود، و نيز فابعثوا معنى نداشت،
و اگر منظور هم خانواده ها بودند" من اهله" و" من اهلها" نبود، زيرا در اينجا ضمائر غايب است، پس احتمال ديگرى تثبيت مى شود كه منظور و مخاطب شرع مداران جامعه اسلامى اند.


🖌 حكمين نيز بايد به دور از پيش داورى و تعصب و با يكسان نگرى به هر دو طرف و با شرح صدر به تمام جوانب قضيه بنگرند، و خارج از جار و جنجالهاى خانوادگى، با بزرگوارى مشكلات را حل كنند، و به هر حال اسرار خانوادگى اين زن و شوهر را فاش نكنند، تا بنيان خانواده همچنان استوار بماند.

"ان يريدا اصلاحاً يوفق اللَّه بينهما" مرجع ضمير در يريدا و بينهما هم حكمين است، و هم زن و شوهر، كه اگر حكمين و زن و شوهر همگى خواهان صلح و اصلاح باشند، خدا حكمين را با هم، و به دنبال آن زن و شوهر را با هم سازگار مى كند، و بين آنها موافقت ايجاد مى نمايد.

kabir Offline
#3 ارسال شده : 1396/10/06 11:51:46 ق.ظ
kabir

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/11/17
ارسالها: 221

6 تشکر دریافتی در 5 ارسال

تاكيد متعدد قران به صلح و توافق بين همسران:صلح بهتر است

علاوه بر ايه 35 سوره نسا كه به ايجاد صلح و سازش بين همسران توصيه كرده بود،در همان سوره،ايه 128 پس از بيان ترس زنان از نشوز مردان ،مجددا به خير بودن صلح و سازش تاكيد ميكند.

وَإِنِ امْرَأَةٌ خَافَتْ مِنْ بَعْلِهَا نُشُوزًا أَوْ إِعْرَاضًا فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا أَنْ يُصْلِحَا بَيْنَهُمَا صُلْحًا وَالصُّلْحُ خَيْرٌ وَأُحْضِرَتِ الْأَنْفُسُ الشُّحَّ وَإِنْ تُحْسِنُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا128 سوره نسا

و اگر زنى از شوهر خويش بيم ناسازگارى يا رويگردانى داشته باشد بر آن دو گناهى نيست كه از راه صلح با يكديگر به آشتى گرايند كه سازش بهتر است و[لى] بخل [و بى‏ گذشت بودن] در نفوس حضور [و غلبه] دارد و اگر نيكى كنيد و پرهيزگارى پيشه نماييد قطعا خدا به آنچه انجام مى‏ دهيد آگاه است (۱۲۸)

در تفسير نور در ذيل ايه فوق چنين امده است:

پیام ها:

۱.علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد. در مسائل خانوادگی قبل از آنکه کار به طلاق بکشد باید چاره ای اندیشید. «خٰافَتْ»

۲.گذشت از حقّی برای رسیدن به مصلحت بالاتر وحفظ خانواده، مانعی ندارد و بهتر از پافشاری برای گرفتن حقّ است. «فَلاٰ جُنٰاحَ»

۳.در مسائل خانواده، مرحله ی اوّل اصلاح خود زوجین، بدون دخالت دیگران است. اگر نشد، دیگران دخالت کنند. «أَنْ یُصْلِحٰا بَیْنَهُمٰا»

۴.بهره ی همسر از همسر، حقّی قابل گذشت است. حکمی نیست که قابل تغییر نباشد. «فَلاٰ جُنٰاحَ عَلَیْهِمٰا أَنْ یُصْلِحٰا»

۵.حقّ خانواده بیش از حقّ شخصی زن یا مرد است. به خاطر حفظ خانواده، باید از حقّ شخصی گذشت. «وَ الصُّلْحُ خَیْرٌ»

۶.صلح، همیشه با پرداخت مال نیست. گاهی گذشت از حقّ، زمینه ساز مصالحه و آشتی است. و بخل مانع آن است. «وَ أُحْضِرَتِ الْأَنْفُسُ الشُّحَّ»

۷.رمز تزلزل بسیاری از خانواده ها، تنگ نظری و بخل و حرصی است که انسان را احاطه کرده است. «وَ أُحْضِرَتِ الْأَنْفُسُ الشُّحَّ
ali Offline
#4 ارسال شده : 1396/10/09 11:06:47 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,741

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
طلاق،اخرين راه حل است.در صورت عدم توافق،از طلاق نترسيد

ايه 130 سوره نسا پس از انكه در ايه 128 صلح و سازش را خير و بهترين كار معرفي نمود،در صورت عدم كارايي يا امكان توافق،جدايي و طلاق را به عنوان اخرين راه حل بيان كرده است.

وَ إِنْ یَتَفَرَّقٰا یُغْنِ اللّٰهُ کُلاًّ مِنْ سَعَتِهِ وَ کٰانَ اللّٰهُ وٰاسِعاً حَکِیماً«۱۳۰»

و اگر آن دو از یکدیگر جدا شدند، خداوند هر یک را از کرم و وسعت خویش بی نیاز می‌کند. و خداوند همواره گشایش دهنده ی حکیم است.

تفسير الميزان در توضيح "وإِن يَتَفَرَّقَا يُغْنِ اللّهُ كُلاًّ مِّن سَعَتِهِ" چنين گفته است:

"يعنى اگر زنان و مردان مورد بحث كارشان به جدائى و طلاق كشيد، خداى تعالى به فضل واسع خود، هم آن مرد را بى نياز مى كند و هم آن زن را و منظور از بى نياز كردن به قرينه مقام ، اين است كه هر دو را در همه امور مربوط به ازدواج بى نياز مى كند، به آن مرد زنى سازگار و شوهر دوست و... مى دهد و به آن زن نيز شوهرى ديگر مى دهد كه بهتر از اول به وى نفقه بدهد و با او انس و همخوابگى و ساير لوازم زناشوئى را داشته باشد،

زيرا چنان نيست كه خداى تعالى فلان زن را براى فلان مرد و آن مرد را براى آن زن خلق كرده باشد، بطورى كه اگر يكى از ديگرى جدا شد آن ديگر جفت ديگرى نداشته باشد بلكه سنت ازدواج يعنى زن گرفتن مردان و به شوهر رفتن زنان سنتى است فطرى و اينكه مى بينيم مردان زن مى گيرند و زنان شوهر مى روند، اين رفتار ناشى از دعوتى است كه در فطرت آنان است ، اين زن نشد، زن ديگر واين شوهر نشد، شوهر ديگر."

در تفسير نور ،نكات زير در ذيل اين ايه بيان شده است:

۱.در اسلام، برای خانواده بن بست نیست، اگر عفو، صلح و اجرای حدود و هشدارها کارساز نبود، طلاق وجود دارد. وَ إِنْ یَتَفَرَّقٰا...

۲.با پیدایش گره در زندگی، نباید مأیوس شد. بلکه مسیر را باید عوض کرد. وَ إِنْ یَتَفَرَّقٰا یُغْنِ اللّٰهُ...

۳.گام اوّل، اصلاح و تقوا است. (آیه ی قبل)، گام آخر، جدایی و #طلاق است. «وَ إِنْ یَتَفَرَّقٰا»

۴. طلاق و جدایی همه جا بد نیست، گاهی راهگشاست. زیرا چه بسا اختلافات خانوادگی به خودکشی وروابط نامشروع بیانجامد. طلاق امیدِ تشکیل زندگی مجدّد را نوید می‌دهد. «یُغْنِ اللّٰهُ کُلاًّ مِنْ سَعَتِهِ»

۵.خداوند، ضامن گره گشایی است. «یُغْنِ اللّٰهُ کُلاًّ مِنْ سَعَتِهِ»

۶.راه توسعه ی زندگی برای هرکس به گونه ای است. گاهی با ازدواج «إِنْ یَکُونُوا فُقَرٰاءَ یُغْنِهِمُ اللّٰهُ» گاهی با طلاق «وَ إِنْ یَتَفَرَّقٰا یُغْنِ اللّٰهُ» تا وظیفه چه باشد. نه از ازدواج باید ترسید، چون خدا وعده ی بی نیازی داده است؛و نه از طلاق، چون خداوند آن جا هم وعده ی وسعت رزق داده است. «یُغْنِ اللّٰهُ»


kabir Offline
#5 ارسال شده : 1396/10/16 10:36:45 ق.ظ
kabir

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/11/17
ارسالها: 221

6 تشکر دریافتی در 5 ارسال
توصيه هاي قران به زن و شوهر براي حفظ و تقويت زندگي زناشويي

از ديگر ايات قران كه به موضوع روابط و رفتارهاي زوجين اختصاص دارد،آيه 19 سوره نسا است.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَرِثُوا النِّسَاءَ كَرْهًا وَلَا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُوا بِبَعْضِ مَا آتَيْتُمُوهُنَّ إِلَّا أَنْ يَأْتِينَ بِفَاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِنْ كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَيَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا ﴿۱۹﴾

انصاریان: ای اهل ایمان! برای شما ارث بردن از زنان در حالی که خوشایند شما نیستند [و فقط به طمع به دست آوردن اموالشان پس از مرگشان با آنان زندگی می کنید] حلال نیست.

و آنان را در تنگنا و فشار مگذارید تا بخشی از آنچه را [به عنوان مهریه] به آنان داده اید پس بگیرید، مگر آنکه کار زشت آشکاری مرتکب شوند.
و با آنان به صورتی شایسته و پسندیده رفتار کنید.

و اگر [به علتی] از آنان نفرت داشتید [باز هم با آنان به صورتی شایسته و پسندیده رفتار کنید] چه بسا چیزی خوشایند شما نیست و خدا در آن خیر فراوانی قرار می دهد.

البته ساير مترجمان ،جمله اول ايه را به گونه هاي ديگري ترجمه كرده اند:

خرمشاهی: اى مؤمنان بر شما روا نيست كه زنان را بر خلاف ميلشان ميراث بريد [و آنان را به اجبار در حباله نكاح خود نگاه داريد]

قمشه‌ای: ای اهل ایمان، برای شما حلال نیست که (خود)زنان را به اکراه و جبر به میراث گیرید (مانند جاهلیّت)

مکارم شیرازی: اي كساني كه‏ ايمان آورده‏ ايد! براي شما حلال نيست كه از زنان، از روي اكراه (و ايجاد ناراحتي براي آنها) ارث ببريد!
ali Offline
#6 ارسال شده : 1402/03/22 11:59:30 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,741

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال


❇️صلح و #گذشت در خانواده،راهكار غلبه بر بخل ها

💠وَ إِنِ امْرَأَةٌ خافَتْ مِنْ بَعْلِها نُشُوزاً أَوْ إِعْراضاً فَلا جُناحَ عَلَيْهِما أَنْ يُصْلِحا بَيْنَهُما صُلْحاً وَ الصُّلْحُ خَيْرٌ وَ أُحْضِرَتِ الْأَنْفُسُ الشُّحَّ وَ إِنْ تُحْسِنُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيراً «128» نساء

🌱و اگر زنى از شوهرش بيم ناسازگارى يا اعراض داشته باشد بر آن دو باكى نيست كه به گونه‌اى با يكديگر صلح كنند (گرچه با چشم‌پوشى بعضى از حقوقش باشد) و صلح بهتر است، ولى بخل وتنگ‌نظرى، در نفْس‌ها حاضر شده (ومانع صلح) است، واگر نيكى كنيد و تقوا ورزيد، پس بدانيد كه همانا خداوند به آنچه مى‌كنيد آگاه است.

🔹«نُشوز»، از ريشه‌ى «نشز»- زمين بلند- و معناى آن طغيان است. در آيه‌ى 34 سخن از نشوز زن بود «تَخافُونَ نُشُوزَهُنَّ» و اينجا كلام از نشوز وسركشى مرد است.

🔹«شح» در زن، نپوشيدن لباس خوب و ترك آرايش است. و در مرد، نپرداختن مهريّه و نفقه و نشان ندادن علاقه.

🔹امام صادق عليه السلام در ذيل آيه فرمود: اين آيه مربوط به كسى است كه از همسرش لذّتى نمى‌برد و بناى طلاقش را دارد، زن مى‌گويد: مرا طلاق نده، اگر خواستى همسر ديگرى بگير و مرا هم داشته باش.

🔹علاج واقعه قبل از وقوع بايد كرد. در مسائل خانوادگى قبل از آنكه كار به طلاق بكشد بايد چاره اى انديشيد. «خافَتْ»

🔹گذشت از حقّى براى رسيدن به مصلحت بالاتر وحفظ خانواده، مانعى ندارد و بهتر از پافشارى براى گرفتن حقّ است. «فَلا جُناحَ»

🔹در مسائل خانواده، مرحله‌ى اوّل اصلاح خود زوجين، بدون دخالت ديگران است. اگر نشد، ديگران دخالت كنند. «أَنْ يُصْلِحا بَيْنَهُما»

🔹بهره‌ى همسر از همسر، حقّى قابل گذشت است. حكمى نيست كه قابل تغيير نباشد. «فَلا جُناحَ عَلَيْهِما أَنْ يُصْلِحا»


🔹حقّ خانواده بيش از حقّ شخصى زن يا مرد است. به خاطر حفظ خانواده، بايد از حقّ شخصى گذشت. «وَ الصُّلْحُ خَيْرٌ»

🔹صلح، هميشه با پرداخت مال نيست. گاهى گذشت از حقّ، زمينه‌ساز مصالحه و آشتى است. و بخل مانع آن است. «وَ أُحْضِرَتِ الْأَنْفُسُ الشُّحَّ»

🔹رمز تزلزل بسيارى از خانواده‌ها، #تنگ_نظرى و #بخل و حرصى است كه انسان را احاطه كرده است. «وَ أُحْضِرَتِ الْأَنْفُسُ الشُّحَّ»
📚تفسير نور

🔹اختلافات زناشويي عمدتاً ريشه و زمينة مادّي دارد و راه حل آن به توصيه اين آيه دو چيز است:
1- احسان، كه عمدتاً در انفاق و اهداء مال تحقق مي‌يابد،
2- تقوا
(تسلط بر نفس در مهار خشم و غضب و بخل و برتري طلبي). آيات 14 تا 17 سورة تغابن (64:14) نيز كه ناظر به آزمون آدمي در ارتباط با ازواج و اولاد است، با همين توصيه ختم مي‌شود. تغابن 16 (64:16) - «...وَمَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُون.» (...هركس بخل شديد نفس خود را مهار كند، چنين كساني رستگار شده‌اند).

📚تفسير بازرگان

کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.260 ثانیه ایجاد شد.