رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,742
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
آیا بین این عبارات قرآنی: "اهل الکتاب"، "الذین اوتوا الکتاب"، "الذین اوتوا نصیبا من الکتاب" و"الذین اوتوا الکتاب من قبلکم" فرق معناداری وجود دارد؟ آیا این عبارات برای وصف درجات ایمانی متفاوت پیروان ادیان آسمانی قبل از اسلام به کار برده شده است؟
اهمیت عبارت "من قبل" که به اهل کتاب وصل شده در چیست؟ آیا منظور این است که که کسانی که قبل از اسلام به آنها کتاب آسمانی داده شده است با نسل هایی که بعد از نزول قرآن آمده اند و به کتابهای آسمانی غیر قرآن گرویده اند فرق دارند؟
به طور مثال به این آیه توجه کنید که دو عبارت الذین اوتوالکتاب و الذین اوتوا لکتاب من قبلکم در یک آیه به کار برده شده است.
الْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ وَطَعَامُ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ حِلٌّ لَّكُمْ وَطَعَامُكُمْ حِلُّ لَّهُمْ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ إِذَا آتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ وَلاَ مُتَّخِذِي أَخْدَانٍ وَمَن يَكْفُرْ بِالإِيمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ گویا شرط حلیت طعام در این آیه انتساب آن به اوتوا الکتاب است به گونه ای مطلق و در همه ی زمانها، اما در بحث ازدواج حلیت ازدواج مطلق نیست و فقط آن دسته ای را شامل میشود که قبل از مسلمانان به آنها کتاب آسمانی داده شده است.
سئوال مطرح شده توسط اقاي امامي زاده در گروه تقرب واتساپ
كلمات كليدي: كتاب اهلكتاب يهود مسيح اوتواالكتابویرایش بوسیله کاربر 1402/06/24 12:07:54 ق.ظ
| دلیل ویرایش: edit
|
|
|
|
رتبه: Guest
گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20 ارسالها: 798
17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
|
"اوتوا الكتاب" اعم است از اهل كتاب و كتابيين زيرا ايندو تعبير اخص است از تعبير نخستين كه
اهل كتاب احياناً نمايانگر اهليت آنان است و كتابيين نيز شايد بگونه اى آشكارتر اهليت را گوئى محكمتر دانسته
ولى "اوتوا الكتاب" كسانى هستند كه به آنها كتاب وحيانى داده شده است و در زمره دارندگان كتاب آسمانى هستند چه اهليت از خود نشان دهند يا نه، و چه اين اهليت بعنوان كتابى مماس باشد و يا نه، ليكن "اوتوا الكتاب" از هر دو اعم است كه اكثراً هم افكار شرك آميز تثليث يا تثنيه يا توحيد الوهيت در مسيح را دارند و كمى از آنان داراى توحيد واقعى مى باشند و كلمه اوتوا الكتاب هر چهار دسته را در بر دارد.
تفسیر فرقان سوره مائده
"ورثوا اللكتاب" با "اوتو اللكتاب" و "اهل اللكتاب" فرقِ دارد كه «ورثوا» تكليفى مماس است كه همواره نزول كتاب وحيانى در زمانشان برايشان حضور داشته، و در عين حال تخلفاتى كلى كرده اند، ولى "اوتو اللكتاب" اعم از اينانند كه مكلف به كتاب وحيانى بوده و مى باشند،
سپس "اهل الكتاب" در بعدى وسيعتر اعم از "ورثو الكتاب" است،
و بالاخره هر سه جمله كل يهوديان و نصرانيان را با مراتبى چند شامل است.
تفسیر فرقان سوره اعراف
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن می باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن می باشید.