logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:170996)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:133645)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:123604)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:89969)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: ایا دعا به هم زدن نظام موجود هستی است؟    مشخصات حكومت صالح و ناصالح در قران : حكومت فرعوني چه ويژگيهايي دارد؟    عذاب و مغفرت خدا مشمول قانون عام است و منحصر به گروه خاصي نيست.    منظور از ایه إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَو مٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ چیست؟       آخرین رویداد تالار: قران پویان 14 ساله شد : خلاصه اماری 13 سال فعالیت تالار گفتگوهای قران پویان      

توجه

Icon
Error

ali Offline
#1 ارسال شده : 1399/01/02 02:30:53 ب.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,751

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

خداوند در سوره های مختلف قران به احیای زمین مرده در فصل بهار اشاره کرده و انرا نشانه ای از امکان احیا و بعث انسانها در قیامت معرفی کرده است:

از جمله در سوره روم:

يخْرِجُ الْحَي مِنَ الْمَيِّتِ وَ يخْرِجُ الْمَيِّت مِنَ الْحَي وَ يحْي الأَرْض بَعْدَ مَوْتهَا وَ کذَلِک تخْرَجُونَ(19) روم

زنده را از مرده بيرون مي‏کند و مرده را از زنده درمي‏آورد و زمين را بعد از مردنش زنده مي‏کند و به همين نحو شما بيرون مي‏شويد.

"و اما اينکه فرموده : و زمين را بعد از مردنش زنده مي‏کند ، منظور آن حالتي است که زمين در فصل بهار به خود مي‏گيرد ، و گياهان از آن بيرون آمده و سبز و خرم مي‏شود ، و منظور از مردن زمين ، خمودي آن در فصل پاييز و زمستان است ،
و اينکه فرمود : و کذلک تخرجون معنايش اين است که : شما هم اين چنين از قبرهايتان بيرون مي‏شويد ، خداوند به احياي جديدي زنده‏تان مي‏کند ، همچنان که همه‏ساله زمين را به احياي جديدي ، بعد از مردنش زنده مي‏کند"



فَانظرْ إِلي ءَاثَرِ رَحْمَتِ اللَّهِ کيْف يحْي الأَرْض بَعْدَ مَوْتهَا إِنَّ ذَلِک لَمُحْي الْمَوْتي وَ هُوَ عَلي کلِّ شي‏ءٍ قَدِيرٌ(50)
(روم50)-پس نشانه‏هاي رحمت خدا را ببين ، که چگونه زمين را از پس موات شدنش زنده مي‏کند ، اين همان خدا است که زنده کننده مردگان است ، و همو به همه چيز توانا است.

و مراد از جمله مذکور فهماندن اين معنا است که زنده کردن مردگان مثل زنده کردن زمين موات است ، چون در هر دو مرگ هست ، که عبارت از اين است که آثار حيات از چيزي سلب شود ، و نيز حيات عبارت از اين است که چيزي بعد از ساقط شدن آثار حيات از او دوباره اثر حيات به خود بگيرد ، و زمين در فصل بهار داراي اثر حيات مي‏شود ، پس در فصل بهار خداوند زمين مرده را زنده کرده ، و حيات انسان و حيوان نيز مثل حيات زمين است ، و چيزي غير از آن نيست .


تفسیر المیزان


کلمات کلیدی: قران بهار زمین زنده مرده احیا
admin1 Offline
#2 ارسال شده : 1399/01/03 12:58:09 ق.ظ
admin1

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/14
ارسالها: 199

8 تشکر دریافتی در 7 ارسال
ادامه آیات قران که بر زنده شدن زمین در بهار پس از مرگ و خمودی ان در زمستان دلالت می کنند

وَاللَّهُ أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً لِقَوْمٍ يَسْمَعُونَ ﴿۶۵﴾

و خدا از آسمان آبى فرود آورد و با آن زمين را پس از پژمردنش زنده گردانيد قطعا در اين [امر] براى مردمى كه شنوايى دارند نشانه‏ اى است (۶۵)

مقصود آيه ، روياندن و سرسبز کردن زمين بعد از خزان و خمودي آن در زمستان است ، که پس از فرا رسيدن بهار و آمدن بارانهاي بهاري ريشه گياهان و تخم آنها بعد از يک دوره سکون ، شروع به رشد و نمو مي‏کند.


وَ لَئن سأَلْتَهُم مَّن نَّزَّلَ مِنَ السمَاءِ مَاءً فَأَحْيَا بِهِ الأَرْض مِن بَعْدِ مَوْتِهَا لَيَقُولُنَّ اللَّهُ قُلِ الْحَمْدُ للَّهِ بَلْ أَکثرُهُمْ لا يَعْقِلُونَ(63)
(عنکبوت63)-
و اگر از ايشان بپرسي چه کسي از آسمان آبي چنان مي‏فرستد و زمين را بعد از مردنش زنده مي‏کند حتما خواهند گفت الله ، تو بگو الحمد لله ، اما بيشترشان تعقل نمي‏کنند.


وَ اللَّهُ الَّذِي أَرْسلَ الرِّيَحَ فَتُثِيرُ سحَاباً فَسقْنَهُ إِلي بَلَدٍ مَّيِّتٍ فَأَحْيَيْنَا بِهِ الأَرْض بَعْدَ مَوْتهَا کذَلِک النُّشورُ(9)

(فاطر9)-خداست آن که بادها را مي‏فرستد تا ابرها را برانگيزد پس ما آن ابرها را به سوي سرزمين مرده
مي‏فرستيم و به وسيله آن ، آن سرزمين مزبور را بعد از آنکه مرده بود زنده مي‏کنيم ، قيامت شما هم همين طور است

يعني ما آن ابرها را به سوي سرزميني بدون گياه سوق مي‏دهيم ، فاحيينا به الأرض بعد موتها پس آن زمين را بعد از مردنش زنده مي‏کنيم ، يعني بعد از آنکه گياهي نداشت داراي گياه مي‏کنيم .
و نسبت زنده کردن را به زمين دادن نسبتي است مجازي ، و نسبتش را به گياه دادن نسبتي است حقيقي ، خلاصه هر چند در اثر آمدن باران گياه زنده مي‏شود ، اما مجازا مي‏گويند زمين زنده شد .

و تغذيه و نمو و توليد مثل و هر عمل ديگري که مربوط به اين اعمال حياتي است همه اعمالي است که از اصل حيات سرچشمه مي‏گيرد .
و به همين جهت بعثت در روز قيامت و زنده شدن مردگان را به احياي زمين تشبيه کرد ، تا بفهماند همان طور که زمين در سال يک دوره زندگي را شروع مي‏کند ، و در آخر مي‏ميرد ، يعني بعد از آنکه در زمستان از جنب و جوش افتاده بود ، دوباره در بهار و تابستان جنب و جوش خود را از سر مي‏گيرد و در پائيز رو به خزان مي‏رود ، و در زمستان به کلي از عمل مي‏ ايستد .
انسانها هم همين طورند ، وقتي دوران زندگي‏شان در زمين به سر رسيد ، و مردند دوباره در روز قيامت بعد از آنکه زنده شدند ، و از قبرها درآمدند روي زمين منتشر مي‏شوند ، لذا فرمود کذلک النشور .


از تفسیر المیزان

مدیر تالار
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.076 ثانیه ایجاد شد.