logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:170815)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:133496)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:123457)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:89895)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: آيا توصيفاتي كه در آيات مختلف قران براي نعمات بهشت شده است، تمثيل است يا وافعي؟    مشخصات حكومت صالح و ناصالح در قران : حكومت فرعوني چه ويژگيهايي دارد؟    ایا دعا به هم زدن نظام موجود هستی است؟    عذاب و مغفرت خدا مشمول قانون عام است و منحصر به گروه خاصي نيست.       آخرین رویداد تالار: قران پویان 14 ساله شد : خلاصه اماری 13 سال فعالیت تالار گفتگوهای قران پویان      

توجه

Icon
Error

SAGHI Offline
#1 ارسال شده : 1392/04/27 06:06:25 ب.ظ
SAGHI

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/30
ارسالها: 102

تشکرها: 1 بار
12 تشکر دریافتی در 9 ارسال
تفسیرنور_«آیه 5 و 6 سوره انعام»

تألیف:حجة الاسلام و المسلمین حاج شیخ محسن قرائتى


5-فَقَدْ كَذَّبُوا بِالْحَقِّ لَمَّا جَآءَهُمْ فَسَوْفَ یَاءْتِیِهمْ اءَنْبَّؤاْ مَا كَانُواْ بِهِ یَسْتَهْزِءُونَ
پس همین كه حقّ براى آنان آمد، آن را تكذیب كردند، پس به زودى خبرهاى مهم (و تلخ درباره ى كیفر) آنچه را به مسخره مىگرفتند به سراغشان خواهد آمد.

نكته ها:
* شاید مراد از خبرهاى بزرگ در آیه، خبر فتح مكّه یا شكست مشركین در جنگ بدر و امثال آن باشد.(10)
پیام ها:
1 براى لجبازان، نوع دلیل و آیه تفاوتى ندارد، آنها همه را رد مىكنند. آیة من آیات ربّهم
2 لجوجان و كافران، حاضر به شنیدن و تفكّر و تحقیق كردن نیستند، همین كه حقى آمد، تكذیب مىكنند. فقد كَذّبوا بالحقّ لمّا جاءهم
3 هم باید به مؤمنان دلگرمى داد كه راهشان حقّ است، بالحق و هم كافران را تهدید كرد كه خبرهاى تلخ برایتان خواهد آمد.فسوف یاءتیهم
4 استهزا، شیوه ى همیشگى كفّار است. كانوا به یستهزءون
5 سقوط انسان سه مرحله دارد: اعراض، تكذیب و استهزا. در این دو آیه به هر سه مورد اشاره شده است. معرضین كذّبوا یستهزءون



6-ءَلَمْ یَرَوْا كَمْ اءَهْلَكْنَا مِنْ قَبْلِهِمْ مِن قَرْنٍ مَكَّنَّهُمْ فِى الاَرْضِ مَا لَم ْنُمَكِّن لَّكُمْ وَاءَرْسَلْنَا السَّمَاَّءَ عَلَیْهِمْ مِدْرَاراً وَجَعَلْنَا الاَنْهَرَ تَجْرِى مِنْ تَحْتِهِمْ فَاءَهْلَكْنَهُمْ بِذِنُوبِهِمْ وَاءَنْشَاءْنَا مِن بَعْدِهِمْ قَرْناً ءَاخَرِینَ


آیا ندیدند كه چه بسیار امت هاى پیش از آنان را هلاك كردیم، با آنكه در زمین به آنان جایگاه و توانى داده بودیم كه به شما نداده ایم؟ و (باران و بركت) آسمان را پى در پى برایشان فرستادیم و نهرهاى آب از زیر پاهایشان جارى ساختیم، پس آنان را به كیفر گناهانشان هلاك كردیم و نسل دیگرى پس از آنان پدید آوردیم.
نكته ها:

* قَرْن به امّتى گفته مىشود كه یكپارچه هلاك شده باشند.(11) به مردمى هم كه در یك زمان زندگى مىكنند، قرن گفته مىشود و چون معمولاً یك نسل، از 60 تا 100 سال طول مىكشد، از این رو به 60 یا 80 یا 100 سال یك قرن مىگویند.(12)
* كلمه مدرار به معناى ریزش فراوان و پى در پى باران و به مقدار نیاز است.(13)
پیام ها:
1 افرادى كه از تاریخ پند نمى گیرند، توبیخ مىشوند. اءلم یروا
2 كفّار صدر اسلام از تاریخ امّت هاى پیشین آگاه بودند و مىتوانستند درس بگیرند. اءلم یروا
3 توجّه به زوال نعمت ها و سرنگونى گنهكاران، از عوامل غفلت زدایى است. اءلم یروا... فاهلكناهم بذنوبهم
4 تمدّن هایى قبل از اسلام وجود داشته و سپس منقرض شده اند. اهلكنا من قبلهم
5 از روشهاى تربیتى قرآن است كه داستان هاى واقعى و آموزنده را براى عبرت مردم نقل مىكند. اهلكنا من قبلهم
6 كیفر آنان كه از امكانات خداداد استفاده سوء كنند، نابودى است. كم اءهلكنا
7 به جاى اءرسلنا من السماء، فرمود: اءرسلنا السماء (آسمان را براى شما فرستادیم) تا نهایت لطف الهى را بیان كند.
8 عملكرد مردم، عامل تحوّلات و حوادث تاریخى است. فاهلكناهم بذنوبهم
9 هلاكت مردم به سبب گناهانشان، از سنّت هاى الهى است. فاهلكناهم بذنوبهم
10 خداوند، علاوه بر عذاب آخرت، در این دنیا هم كیفر مىدهد. فاءهلكناهم
11 اگر امكانات در دست صالحان باشد، نماز را برپا مىدارند. ان مكّناهم فى الارض اقاموا الصلاة (14) ولى اگر در دست نااهلان بى ایمان باشد، فساد و گناه مىكنند. مكّناهم... فاهلكناهم بذنوبهم
12 امكانات مادّى، مانع قهر و عذاب الهى نیست. مكّناهم... فاهلكناهم آن گونه كه كافران خیال مىكردند: نحن اكثر اءموالاً واءولاداً ومانحن بمعذّبین (15)
13 امكانات مادّى، رمز كامیابى نیست. مكّناهم... فاهلكناهم چنانكه در جاى دیگر مىخوانیم: انّ الانسان لیطغى اءن رآه استغنى (16)
14 دو نوع مرگ داریم: طبیعى، كه با رسیدن اءجل است و غیر طبیعى كه به خاطر كیفر الهى و با حوادث غیر منتظره است. بذنوبهم
15 قدرتمندان گنهكار فكر نكنند دنیا همیشه به كامشان است، خداوند دیگران را جایگزین آنان مىكند. اءهلكناهم... و اءنشاءنا من بعدهم قرناً آخرین

ویرایش بوسیله کاربر 1392/09/14 05:02:34 ب.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

ali Offline
#2 ارسال شده : 1399/05/21 06:56:42 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,741

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
تدبر و فهم آيات سوره انعام:

انعام:6

آيا نديدند كه پيش از ايشان چه بسيار نسل‌هائي را 6 [در عواقب عملكردشان] هلاك كرديم؟ 7 [مردماني كه] چنان امكاناتي به آنها داده بوديم كه به شما نداده‌ايم و [از جمله، باران از] آسمان را پياپي بر آنها فرستاديم [=از نزولات جوّي مستمري بهره‌مندشان كرديم] و نهرهائي تحت [اختيار و بهره‌برداري] آنها جاري ساختيم، 8 پس [چون راه كفران نعمت و ظلم را در پيش گرفتند] به كيفر گناهانشان هلاكشان كرديم و نسلي ديگر پس از آنها پديد آورديم.


______________

6- کلمة «قرن» در مورد همزماني و هم مکاني به کار برده مي‌شود و از اين منظر به مردماني که در يک عصر و سرزمين زندگي مي‌کنند، اطلاق مي‌گردد. مثل مردمان عصر قاجار، عصر پهلوي، قبل يا بعد از انقلاب.



7- وقتي قرآن در مورد پروردگار ضمير جمعي (متكلم مع‌الغير) «ما» (به جاي من) را به كار مي‌برد، گويا مي‌خواهد دست اندركاري فرشتگان و خود انسان‌ها را، البته در نظامات و قوانيني كه خدا مقرّر كرده نشان دهد، همچنانكه وقتي مدير مدرسه اعلام مي‌كند ما امسال اين تعداد قبولي داده‌ايم، كل سيستم را كه شامل معلمين و شاگردان مي‌شود، در نظر دارد، اما اگر ضمير «من» را به كار مي‌برد، شائبه دخالت مستقيم و نظر خصوصي پيش مي‌آمد. از آنجائي كه اين سوره به مشيّت كلان خدا و نظامات او مربوط است، در مقايسه با 83 باري كه ضمير جمعي متكلم مع‌الغير دربارة خدا آمده، فقط 2 بار ضمير فردي «آيَاتِي» (آيات من) و «صِرَاطِي» (راه من) آمده است (آيات 130 و 153).



8- در قرآن 40 بار در وصف بهشت جمله «تَجْرِي مِنْ تَحْتِها الاَنْهار» تکرار شده که نمادي است از جريان داشتن دائمي عامل حيات و سبز و خرمي بهشت متقين. 4 بار نيز به جاي جريان داشتن از «زير باغ»، به جريان داشتن از «زير آنها» اشاره شده است که مفهوم «تحت کنترل و اختيار» مي‌دهد. انعام 7 (7:43) ، اعراف 43 (7:43) ، يونس 9 (10:9) ، كهف 31 (18:31) و زخرف 51 (43:51) .

از تفسير اقاي عبدالعلي بازرگان
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.082 ثانیه ایجاد شد.