logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:171341)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:133834)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:123860)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:90093)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: ایا دعا به هم زدن نظام موجود هستی است؟    مشخصات حكومت صالح و ناصالح در قران : حكومت فرعوني چه ويژگيهايي دارد؟    عذاب و مغفرت خدا مشمول قانون عام است و منحصر به گروه خاصي نيست.    منظور از ایه إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَو مٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ چیست؟       آخرین رویداد تالار: قران پویان 14 ساله شد : خلاصه اماری 13 سال فعالیت تالار گفتگوهای قران پویان      

توجه

Icon
Error

ali Offline
#1 ارسال شده : 1402/07/22 08:29:30 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,753

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

اصولاً قرآن كريم سراسر كتاب توحيد است
هيچ بحثي نيست كه سخن از خدا نباشد يا من الوحدة الي الوحدة است مثل آيات پايان سورة حشر
يا من الوحدة الي الكثرة است يا من الكثرة الي الوحدة است يا من الكثرة الي الكثرة بالوحدة است

آيات قرآن از اين چهار قسم بيرون نيست مسئله‌اي نيست كه در او سخن از خدا نباشد
يا فقط سخن از خداست و اوصاف اسماء خدا مانند آيات سورة حشر در پايان سورة حشر كه هو الله الخالق البارئ المصور له الاسماء الحسني , و هو الله الذي لا اله الا هو عالم الغيب والشهادة هو الرحمن الرحيم هو الله الذي لا اله الا هو الملك القدوس السلام المؤمن المهيمن العزيز الجبار المتكبر كه سخن از وحدت به وحدت است خدائي است كه عالم است خدائي است كه خالق است خدائي است كه مصور است كذا و كذا
يا سخن از وحدت به كثرت است مانند آيه‌اي كه در همين سورة رعد بحث شد آيه دوم كه الله الذي رفع السموات بغير عمدٍ ترونها اوست كه اين كارها را كرده است آية بعدش همين است هو الذي مد الارض و جعل فيها رواسي و انهاراً اوست كه اينكارها را كرده است كه من الوحدة الي الكثرة است

قسم سوم آياتي است كه من الكثرة الي الوحدة است يعني صدر آيه و محتواي آيه اين است كه اگر در جهان تدبر كنيد تأمل كنيد بررسي كنيد مي‌فهميد خدائي هست آن نمونه‌اش در همين سورة رعد كه محل بحث بود آية پنجم كه فرمود و في الارض قطعٌ متجاوراتٌ و جناتٌ من اعنابٍ و زرع و نخيلٌ صنوانٌ و غير صنوانٍ يسقي بماء واحد و نفضّل بعضها علي بعضٍ في الأكل ان في ذلك لآياتٍ لقومٍ يعقلون فرمود در زمين شما مي‌بينيد قطعات گوناگون مجاور هم هستند در يك قطعه زمين كه اجزايش كنار هم هست درختهاي گوناگون ميوه‌هاي گوناگون از يك خاك از يك آب از يك هوا از يك باران ميوه‌هاي گوناگون, كه از كثرت ما را به وحدت مي‌رساند يعني در زمين اگر خوب بنگريد اين امور منظم را اگر مطالعه كنيد مي‌فهميد كه خدائي هست كه تدبير اينها را به عهده دارد
و در بيان احكام و سائر حِكم و دستورات اخلاقي و آداب معاشرت و سائر مسائل از كثرت به كثرت است منتها با ديد وحدت كه مي‌فرمايد اينچنين رفتار كنيد به دستور خدا با يكديگر اينچنين باشيد به دستور خدا در جنگ و صلح اينطور در معاملات و آدابتان اينطور اوفوا بالعقود اينطور هر حكمي كه در آية قرآن مطرح است سخن از توحيد در كنار او تعبيه شده هر مسئله‌اي البته نه هر آيه‌اي آيه ممكن است در حد مُدهامَتان باشد خود آيه نه

هر مطلبي را كه قرآن كريم ذكر مي‌كند از اين چهار قسم بيرون نيست

ايت اله جوادي آملي تفسير سوره رعد

کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.052 ثانیه ایجاد شد.