logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:175933)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:139432)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:130446)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:94864)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: ترجمه تدبر و نکات مهم تفسیری سوره لقمان    نهي تحريمي تدريجي شراب و علل حرمت مست‌كننده ها    وصیت در چه چیزهایی و برای چه کسانی؟    جلوگيري از تضييع حق مادي و معنوي مردم توسط متجاوز، از حرمت ماه‌ حرام بالاتر است.             

توجه

Icon
Error

admin1 Offline
#1 ارسال شده : 1391/11/21 07:56:25 ب.ظ
admin1

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/14
ارسالها: 199

8 تشکر دریافتی در 7 ارسال
هشدار شديد به مزاحمان ناموس مردم و منافقان در قران

لَئِن لَّمْ يَنتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لَا يُجَاوِرُونَكَ فِيهَا إِلَّا قَلِيلًا ﴿۶۰﴾

فولادوند: اگر منافقان و كسانى كه در دلهايشان مرضى هست و شايعه‏ افكنان در مدينه [از كارشان] باز نايستند تو را سخت بر آنان مسلط مى‏ كنيم تا جز [مدتى] اندك در همسايگى تو نپايند


مَلْعُونِينَ أَيْنَمَا ثُقِفُوا أُخِذُوا وَقُتِّلُوا تَقْتِيلًا ﴿۶۱﴾

فولادوند: از رحمت‏ خدا دور گرديده و هر كجا يافته شوند گرفته و سخت كشته خواهند شد


سُنَّةَ اللَّهِ فِي الَّذِينَ خَلَوْا مِن قَبْلُ وَلَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا ﴿۶۲﴾

فولادوند: در باره كسانى كه پيشتر بوده‏ اند [همين] سنت‏ خدا [جارى بوده] است و در سنت‏ خدا هرگز تغييرى نخواهى يافت


يَسْأَلُكَ النَّاسُ عَنِ السَّاعَةِ قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ اللَّهِ وَمَا يُدْرِيكَ لَعَلَّ السَّاعَةَ تَكُونُ قَرِيبًا ﴿۶۳﴾

فولادوند: مردم از تو در باره رستاخيز مى‏پرسند بگو علم آن فقط نزد خداست و چه مى دانى شايد رستاخيز نزديك باشد


کلمات کلیدی:منافق شایعه مزاحم ملعون تبعید

ویرایش بوسیله کاربر 1396/02/12 01:27:14 ب.ظ  | دلیل ویرایش: key word

مدیر تالار
hamedfarhang Offline
#2 ارسال شده : 1391/11/23 09:04:17 ب.ظ
hamedfarhang

رتبه: Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/09/21
ارسالها: 12

1 تشکر دریافتی در 1 ارسال

لَّئِن لَّمْ يَنتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لَا يُجَاوِرُونَكَ فِيهَا إِلَّا قَلِيلًا ﴿٦٠﴾

«مُرجفون» از «اِرجاف»، به كسانى گفته مى‏شود كه با شایعه‏سازى، در جامعه‏ى اسلامى دلهره ایجاد مى‏كنند. كسانى كه به جبهه نمى‏رفتند، امّا در شهر شایعه مى‏كردند كه مسلمانان شكست خوردند و كفّار پیروز شدند یا پیامبر اسلام شهید شد، آنان با این اقدام زشت سبب نگرانى مردم مى‏شدند.
«لنُغرینّك» از «اِغراء» به معناى چسباندن و كنایه از تسلّط همه جانبه است.
این آیه را اگر در ادامه آیه قبل ببینیم، مراد آن است كه منافقان و بیماردلان مدینه مزاحم زنان مؤمن بودند كه خداوند در آیه قبل به زنان دستور پوشش كامل داد و در این آیه به این بیماردلان هشدار مى‏دهد و ممكن است این آیه مستقل باشد، و مراد این باشد كه با توطئه‏گرانى كه با جنگ سرد و شایعه‏سازى، ایجاد دلهره مى‏كنند برخورد كرده و آنها را قلع و قمع نمایید.
با آن كه تندترین تهدیدها در این آیه آمده و جامعه‏ى اسلامى همواره بزرگ‏ترین ضربه‏ها را از شایعه سازان خورده است، امّا متأسفانه در كتب فقهى كمتر به این موضوع توجّه شده و حتّى یكى از مجتهدان كه سال‏ها قاضى بود مى‏گفت: من 54 كتاب فقهى را گشتم و تحت عنوان «اِرجاف» بابى را نیافتم.
جمله‏ى آخر این آیه «لنغرینّك بهم ثمّ لا یجاورونك ...» را دو گونه مى‏توان معنا كرد:
الف: چنان تو را بر آنان مى‏شورانیم كه همگى قلع و قمع شوند و جز مدّت كمى نتوانند در كنار تو بمانند.
ب: چنان آنان را تار و مار مى‏كنیم كه جز تعداد كمى از آنان در مجاورت تو باقى نمانند.

1- قبل از برخورد با متخلّفان، اتمام حجّت كنید. «لئن لم ینته... لنغرینّك»
2- سعه‏ى صدر حدّ و اندازه دارد. «لئن لم ینته المنافقون» همیشه تساهل و تسامح جوابگو نیست.
3- بیمار دلان در كنار منافقانند. «المنافقون - الّذین فى قلوبهم مرض»
4- قیام مسلمانان، بر اساس انتقام یا هوس نیست، بلكه با اراده و فرمان خداست. «لنغرینّك»
5 - امّت وفادار باید در رهبر ذوب شود و یكى شوند. «لنغرینّك» به جاى «لنغرینّكم»
6- اوّل كسى‏كه باید در برابر به مخاطره اندازان امنیّت جامعه قیام كند، رهبر اسلامى است. «لنغرینّك بهم»
7- اسلام چنان به امنیّت جامعه اهمیّت مى‏دهد كه فرمانِ اخراج كسانى را كه در میان مردم دلهره و ناامنى ایجاد مى‏كنند، صادر نموده است. «لَنُغرینّك بهم ثمّ لا یجاورونك»
8 - دشمنان را باید از شورش و اقدام انقلابى مسلمانان ترساند. «لَنُغرینّك بهم ثمّ لا یجاورونك»
kabir Offline
#3 ارسال شده : 1391/12/03 03:13:37 ب.ظ
kabir

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/11/17
ارسالها: 221

6 تشکر دریافتی در 5 ارسال
نظر اقای مطهری در خصوص این ایه:

ایشان این در ادامه بحث ایه قبل و توصیه قران به زنان مومن که جلبابها را بخود نزدیک کنند تا شناخته شوند( به عفت )و مورد ازار قرا نگیرند،

این نکته را اضافه می کنند"نكته‏ای از آيه مورد بحث استفاده می‏شود ، و آن اينست كه افرادی كه در كوچه‏ها و خيابانها مزاحم زنان می‏گردند ،

از نظر قانون اسلام مستحق مجازات‏ سخت و شديدی می‏باشند . تنها مثلا آنها را به كلانتری جلب كردن و تراشيدن‏ سر آنها كافی نيست .
بسيار سختتر بايد مجازات شوند .
قرآن می‏فرمايد : " « لئن لم ينته المنافقون و الذين فی قلوبهم مرض و المرجفون فی‏ المدينة لنغرينك بهم ثم لا يجاورونك فيها الا قليلا »"

يعنی اگر اينها دست از عمل زشت خود بر ندارند ترا فرمان می‏دهيم كه به آنها حمله بری كه‏ ديگر جز اندكی در پناه تو نخواهند بود .

حداقل آنچه از اين آيه مفهوم‏ می‏شود تبعيد آنها از جامعه پاك اسلامی است . جامعه ، هر اندازه برای‏ عفاف و پاكی احترام بيشتری

قائل باشد برای خائنان مجازات شديدتری قائل‏ می‏شود ، و عكس آن ، برعكس"


hamedfarhang Offline
#4 ارسال شده : 1391/12/07 10:35:06 ق.ظ
hamedfarhang

رتبه: Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/09/21
ارسالها: 12

1 تشکر دریافتی در 1 ارسال
مَّلْعُونِينَ ۖ أَيْنَمَا ثُقِفُوا أُخِذُوا وَقُتِّلُوا تَقْتِيلًا ﴿٦١﴾

آنان لعنت شدگانند، هر كجا یافت شوند باید دستگیر شده و به سختى كشته شوند.


«ثُقِفوا» از «ثِقافة» به معناى دست یافتن و چیره شدنِ دقیق و ماهرانه است، لذا به علم و فرهنگ، ثقافة گفته مى‏شود.

بعضى مفسّران تمام این سخت‏گیرى‏ها را در مورد اذیّت كننده مؤمن كه در آیات قبل بود مى‏دانند، ولى به نظر مى‏رسد این

همه تهدید و اعلام مهدورالدم بودن براى كسانى است كه قصد اخلال در امنیّت جامعه و شكست نظام را دارند، نه تنها مزاحمان ناموس مردم.

نکات قابل استنباط:

1- «مرگ بر منافق» یك شعار قرآنى است. «المنافقون... ملعونین»

2- اجراى حكم خدا در مورد فتنه انگیزانِ حقّ ستیز، به زمان و مكان و مرز محدود نیست. «اینما ثقفوا اُخذوا»

3- براى فتنه انگیزان و اخلال‏گران امنیّت جامعه، هیچ جایى نباید محل امن باشد. «اینما ثقفوا اُخذوا»

4- فرار فتنه انگیزان، نباید مانع برخورد شما شود. «اینما ثقفوا اُخذوا»

5 - در دستگیرى دشمنان، همه مردم باید بسیج شوند. «اینما ثقفوا اُخذوا»

6- آنان كه امنیّت مردم را به هم مى‏زنند، امنیّت جانى ندارند. «اُخذوا و قتّلوا»

7- گاهى باید توطئه‏ى شوم دشمن را كه در قالب جنگ سرد است با جنگ گرم پاسخ داد. «مرجفون - قُتّلوا»

8 - كسانى كه از ایجاد فتنه و دلهره دست بر نمى‏دارند، باید با شدّت و ذلّت كشته شوند. «قتّلوا تقتیلا»

9 - جهاد علیه فتنه‏گران، یك سنّت الهى در همه‏ى ادیان بوده است. «سنّة اللّه»

10- در شیوه‏ى تبلیغ، احكام سخت و سنگین را با سابقه‏ى آن در طول تاریخ گره بزنید.

«كتب علیكم الصیام كما كتب على الّذین من قبلكم»(441)، «و كایّن من نبّى قاتل معه...»(442)، «قتّلوا تقتیلا سنّة اللّه ... من قبل»

11- مقام انسانیّت و ارزش امنیّت در همه‏ى ادیان الهى به قدرى است كه سخت‏ترین مجازات‏ها در مورد كسانى كه از این راه به

جامعه ضربه مى‏زنند اعمال مى‏شود. «قتّلوا - سنّة اللّه ... من قبل»

منبع: تفسير نور(قرائتي)

ویرایش بوسیله کاربر 1391/12/08 11:24:19 ق.ظ  | دلیل ویرایش: size,refrence

SAGHI Offline
#5 ارسال شده : 1391/12/21 06:38:06 ق.ظ
SAGHI

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/30
ارسالها: 102

تشکرها: 1 بار
12 تشکر دریافتی در 9 ارسال

سُنَّةَ اللَّهِ فِي الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلُ وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلاً (62)

62- خدا سنّت نهاد سنّت نهادنى درباره كسانى كه پيش از اين گذشته‏ اند و براى طريقه خدا هرگز تغييرى نمى‏يابى، .

- سپس در ادامه ایه بالا این آیه مى‏افزاید: این دستور تازه ‏اى نیست، «این سنتى است الهى و همیشگى که در اقوام پیشین بوده است» که هر گاه گروههاى

خرابکار بى‏شرمى و توطئه را از حد بگذرانند فرمان حمله عمومى به آنها صادر مى‏شود (سُنَّةَ اللَّهِ فِی الَّذِینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلُ).

و چون این حکم یک سنت الهى است هرگز دگرگون نخواهد شد چرا که «براى سنت خداوند تبدیل و تغییرى نمى‏یابى» (وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِیلًا).

این تعبیر در حقیقت جدى بودن این تهدید را مشخص مى‏کند که بدانند مطلب کاملا قطعى و ریشه‏ دار است و تغییر و تبدیل در آن راه ندارد، باید به اعمال

ننگین خود پایان دهند و یا در انتظار چنین سر نوشت دردناکى باشند.

این حکم مانند سایر احکام اسلامى اختصاص به زمان و مکان و اشخاصى ندارد.

اگر به راستى سمپاشى و توطئه از حد بگذرد و به صورت یک جریان در آید، و جامعه اسلامى را با خطرات جدى رو برو سازد حکومت اسلامى مى‏تواند

دستور آیات فوق را که به پیامبر صلّى اللّه علیه و آله داده شده است به اجرا در آورد، و مردم را براى در هم کوبیدن ریشه‏ هاى فساد بسیج کند؟!



منبع: برگزیده ی تفسیر نمونه / آیت الله ناصر مکارم شیرازی
eftekhari Offline
#6 ارسال شده : 1391/12/23 03:23:50 ب.ظ
eftekhari

رتبه: Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1391/02/31
ارسالها: 14

يَسْأَلُكَ النَّاسُ عَنِ السَّاعَةِ قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ اللَّهِ وَمَا يُدْرِيكَ لَعَلَّ السَّاعَةَ تَكُونُ قَرِيبًا ﴿۶۳﴾

مردم از تو در باره رستاخيز مى‏پرسند بگو علم آن فقط نزد خداست و چه مى دانى شايد رستاخيز نزديك باشد .



آيات گذشته سخن از توطئه هاى منافقان و اشرار مى گفت ، در این آیه اشاره به يكى ديگر از برنامه هاى مخرب آنها شده است كه گاه به عنوان استهزاء و يا به منظور ايجاد شك و ترديد در قلوب ساده دلان اين سؤال را مطرح مى كردند كه قيامت با آن همه اوصافى كه محمد (صلى الله عليه وآله و سلّم) از آن خبر مى دهد كى بر پا می شود ؟

اين احتمال نيز وجود دارد كه بعضى از مؤمنان نيز روى حس كنجكاوى و يا براى دريافت اطلاعات بيشتر چنين سؤالى را از پيامبر گرامى اسلام (صلى الله عليه وآله و سلّم) مطرح كرده باشند ، اما با توجه به آياتى كه بعد از اين آيه مى آيد معلوم مى شود كه تفسير اول به معنى آيه نزديكتر است .

سپس در آيه مورد بحث به آنها چنين پاسخ مىگويد: بگو اى پيامبر ! آگاهى بر اين موضوع تنها نزد خداست و هيچكس جز او از اين موضوع آگاه نيست ( قل انما علمها عند الله ) .
حتى پيامبران مرسل و فرشتگان مقرب نيز از آن بيخبرند .

و به دنبال آن مى افزايد : چه مى دانى ؟ شايد قيام قيامت نزديك باشد ( و ما يدريك لعل الساعة تكون قريبا ) .
بنابر اين هميشه براى استقبال از قيام قيامت بايد آماده بود و اصولا فلسفه مخفى بودنش همين است كه هيچكس خويش را در امان نبيند و قيامت را دور نپندارد، و خود را از عذاب و مجازات الهى بر كنار نداند .

اين جمله ابهام در مساله را بيشتر مى كند، تا بهتر بفهماند كه رسول خدا (صلى الله عليه وآله و سلّم) نيز در اين مساله مانند ساير مردم است، و قيامت از آن اسرارى نيست كه خدا به وى گفته، و از مردم پنهان كرده باشد.

پایان آیه نوعى دلجویى از پیامبر است كه از بهانه‏هاى كفّار خسته مباش كه به زودى به حسابشان رسیدگى مى‏شود (تكون قریبا).
eftekhari Offline
#7 ارسال شده : 1391/12/24 07:28:53 ق.ظ
eftekhari

رتبه: Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1391/02/31
ارسالها: 14


بعضی از روایات نیز مراد از "الساعة" را حضرت مهدی علیه‌السلام معرفی کرده‌اند.

از آن جمله روایتی از امام صادق علیه‌السلام در پاسخ به مفضل ابن عمر است که وی از ایشان در مورد تعیین زمان ظهور سوال کرده بود، امام علم آن را تنها نزد خدا دانسته اند و فرمودند: هیچکس نمی تواند برای ظهور وقت تعیین کند زیرا آن ساعتی است که خداوند تعالی در این آیات درباره آن سخن گفته است:

«یسئلونک عن الساعة ایان مرساها» یا «و عنده علم الساعة» و یا «فهل ینظرون الا الساعة ان تأتیهم بغتة» و «ما يُدْرِيكَ لَعَلَّ السَّاعَةَ تَكُونُ قَرِيبا» و همچنین «الا ان الذین یمارون فی الساعه لفی ظلال بعید» و ...

منبع: بحار الأنوار (ط-بيروت)، ج‏53، ص: 2
shourabif881 Offline
#8 ارسال شده : 1392/02/16 11:56:41 ب.ظ
shourabif881

رتبه: Newbie

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/12/17
ارسالها: 4

سلام و وقت بخیر.من هم فایل وردی دارم که تقریبا جمع نظر چند کتاب تفسیر بزرگ درباره این آیه (60 سوره احزاب)است.كه در فايل زير پيوست است:

تفسیر راهنما:

1 - هشدار شدید خداوند، به منافقان مدینه، برای پرهیز از آزار و اذیت زنان مسلمان
مفعول فعل «ینته» ذکر نشده و به قرینه آیه پیش;می تواند آزار و اذیتی باشد که درباره زنان مسلمان روا داشته می شد. لازم به ذکر است که مصدر ثلاثی «نغرینّ»، «غراء» است و «غری به» در لغت به معنای «الصاق و چسباندن» است (مفردات راغب). این واژه در آیه، کنایه از تسلط همه جانبه و سخت و گریزناپذیر است.

2 - منافقان، در مدینه، فعال بودند و زنان مسلمان را مورد تعرض و مزاحمت قرار می دادند.
3 - افرادی ضعیف الایمان و بیماردل، در مدینه بودند که متعرض زنان مؤمن می شدند.
4 - هشدار شدید خداوند، به افراد بیماردل مدینه، برای پایان دادن به کارهای خلاف شان
5 - در مدینه، در عصر پیامبر، افرادی شایعه پراکن وجود داشت.
«رَجْف» (مصدر ثلاثی مجرد «مرجفون») به معنای «اضطراب شدید» است (مفردات راغب). در آیه، به تناسب معنای لغوی، منظور از آن کسانی اند که با پخش سخنان بیهوده، آرامش مردم را سلب می کردند.

6 - هشدار شدید خداوند، به شایعه پراکنان مدینه، برای پایان دادن به کار شایعه پراکنی.
7 - لزوم هشدار به افراد فسادگر، برای پایان دادن به کار خود، پیش از اقدام عملی علیه آنان
8 - ادامه اعمال خلاف، از سوی مفسدان در جامعه دینی، باعث سلب مصونیت از آنان می شود.
9 - پیامبراکرم(ص) در مدینه، حاکمیت مقتدرانه داشت.
10 - منافقان، از جمله عوامل پیدایش ناهنجارهای اجتماعی اند.
11 - بیماردلان، آسیب رسانان به هنجارهای اجتماعی اند.
12 - شایعه پراکنان، برهمزنان آرامش جامعه و آسیب رسان به آن اند.

13 - برای جلوگیری از ناهنجاری اجتماعی، تنها جنبه دیوار دفاعی ایجاد کردن، کافی نیست و باید با ریشه های آن نیز به مبارزه برخاست.
14 - تنها در صورت اقدام عملی افسادگران، باید با آنها برخورد عملی کرد.
15 - آزار و اذیت زنان مؤمنان، کیفری سخت دارد.
16 - در مدینه عصر پیامبر(ص) گروه های مختلف فکری و عقیدتی زندگی می کردند
17 - رخنه بیماری معنوی در جان آدمی، امری امکان پذیر است.
18 - پیامبر(ص) در صورت نیاز، به ریشه کنی عوامل ناهنجاری های اجتماعی، اقدام می کرد.
19 - در صورتی که منافقان و بیماردلان و شایعه پراکنان، در مدینه، به کارهای خلاف خود ادامه می دادند، چنان مورد قهر پیامبر(ص) قرار می گرفتند که مجبور به ترک مدینه می شدند.

ویرایش بوسیله کاربر 1392/02/17 09:52:15 ق.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

فایلهای الصاق شده :
سوره أحزاب آيه60.doc (47kb) تعداد دانلود 7 بار.

شما نمی توانید ضمائم را ببینید/دریافت کنید. ثبت نام کنید.
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest (2)
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.340 ثانیه ایجاد شد.