logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:20581)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:18356)    عسل شفا بخش همه مردم-ایه 69سوره نحل (تعداد مشاهده:16958)    ایات 56تا58سوره احزاب:بر پیامبر صلوات فرستید.خدا،رسول و مومنان را اذیت نکنید (تعداد مشاهده:10612)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: آيا وقوع بلاياي طبيعي در هر محل،نشانگر ستمكار بودن اهالي آنجاست؟    دانلود قران با ترجمه فارسی بصورت فایل word و excel برای نخستین بار    تکرار در قران:ايا در قران ،کلمات تكراري داريم؟علت تكرار چيست؟    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد       آخرین رویداد تالار: افزايش ركورد تعداد ورود هم زمان به سايت به 149 در سومين روز ماه ذيحجه      

توجه

Icon
Error

admin1 Offline
#1 ارسال شده : 1392/11/07 07:27:14 ب.ظ
admin1

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/14
ارسالها: 133

1 تشکر دریافتی در 1 ارسال
وَمَا أَنزَلْنَا عَلَى قَوْمِهِ مِن بَعْدِهِ مِنْ جُندٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَمَا كُنَّا مُنزِلِينَ ﴿۲۸﴾

فولادوند: پس از [شهادت] وى هيچ سپاهى از آسمان بر قومش فرود نياورديم و [پيش از اين هم] فروفرستنده نبوديم


إِن كَانَتْ إِلاَّ صَيْحَةً وَاحِدَةً فَإِذَا هُمْ خَامِدُونَ ﴿۲۹﴾

فولادوند: تنها يك فرياد بود و بس و بناگاه [همه] آنها سرد بر جاى فسردند


يَا حَسْرَةً عَلَى الْعِبَادِ مَا يَأْتِيهِم مِّن رَّسُولٍ إِلاَّ كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُون ﴿۳۰﴾

فولادوند: دريغا بر اين بندگان هيچ فرستاده‏ اى بر آنان نيامد مگر آنكه او را ريشخند مى‏ كردند

أَلَمْ يَرَوْا كَمْ أَهْلَكْنَا قَبْلَهُم مِّنْ الْقُرُونِ أَنَّهُمْ إِلَيْهِمْ لاَ يَرْجِعُونَ ﴿۳۱﴾

فولادوند: مگر نديده‏ اند كه چه بسيار نسلها را پيش از آنان هلاك گردانيديم كه ديگر آنها به سويشان بازنمى‏ گردند


وَإِن كُلٌّ لَّمَّا جَمِيعٌ لَّدَيْنَا مُحْضَرُونَ ﴿۳۲﴾

فولادوند: و قطعا همه آنان در پيشگاه ما احضار خواهند شد
مدیر تالار
rsm70 Offline
#2 ارسال شده : 1392/11/10 08:18:49 ب.ظ
rsm70

رتبه: Newbie

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1392/10/15
ارسالها: 9

[b][center][size=6]«28» وَ مَآ أَنْزَلْنَا عَلَى‏ قَوْمِهِ مِن بَعْدِهِ مِن جُندٍ مِّنَ السَّمَآءِ وَمَا كُنَّا مُنزِلِینَ‏
و ما بعد از (شهادت آن مرد خدا) هیچ لشگرى از آسمان براى هلاك قوم او نفرستادیم و اصولاً سنّت ما قبل از این هم چنین نبود (كه براى عذاب اهل زمین سپاهى از آسمان بفرستیم).

«29» إِن كَانَتْ إِلَّا صَیْحَةً وَاحِدَةً فَإِذَا هُمْ خَامِدُونَ‏
تنها یك صیحه (آسمانى، صیحه‏اى تكان دهنده و مرگبار كه) ناگهان همگى خاموش شدند.

نكته‏ ها:
در آیات قبل ماجراى مردى بیان شد كه به تنهایى به حمایت از پیامبران الهى قیام كرد و فریاد زد و در این راه شهید شد. این آیه در مقام بیان هلاكت كفّار سرسختى است كه انبیا را تكذیب كردند و این مرد خدا را كشتند.
«خامد» از «خمود» یعنى خاموش شدن شعله آتش و در اینجا مراد هلاكت و مردن است.
« مَا كُنَّا مُنزِلِينَ » : ما فرو نفرستاديم . مراد اين است كه حكمت ما اقتضاء نمي‌كرد ، يا ايشان در خور اين نبودند كه فرشتگاني براي نابوديشان نازل كنيم .‏

[color=darkblue]پیام‏ها:
1- فرشتگان، مأموران قهر یا مهر الهى هستند و فرود آمدن یا نیامدن آنها به امر خداوند است. «ما انزلنا... جند من السماء»
2- قهر الهى ناگهانى است، غافل نباشیم. «صیحة واحدة»
« صَيْحَةً » : صداي شديد . فرياد توفنده . خبر ( كَانَتْ ) است و اسم آن محذوف ( نگا : هود / 67 ) . « فَإِذَا . . . » : واژه ( إِذا ) بر سرعت حصول مابعد خود به دنبال حصول ماقبل خود دلالت دارد . « خَامِدُونَ » : خاموش شدگان . مراد مردگان است .‏
3- گاهى به خاطر تكذیب و ریختن خون یك مؤمن بى گناه و یك مجاهد و مبلّغ دینى، مردم یك منطقه نابود مى‏شوند. «هم خامدون» (آنها علاوه بر تكذیب و كشتن یك مؤمن، چند پیامبر را نیز كشته بودند.)
4- قدرت‏هایى كه دیروز صالحان را شكنجه كرده و مى‏كشتند، «لنرجمنّكم و لیمسّنكم منا عذاب الیم» امروز با یك صیحه نابود شدند. «هم خامدون»
5 - با اراده خداوند به یكباره تمام هیاهوها و عربده‏كشى‏ها خاموش مى‏شود. «فاذا هم خامدون»

rsm70 Offline
#3 ارسال شده : 1392/11/10 08:20:52 ب.ظ
rsm70

رتبه: Newbie

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1392/10/15
ارسالها: 9

«30» یَا حَسْرَةً عَلَى الْعِبَادِ مَا یَأْتِیهِم مِّن رَّسُولٍ إلَّا كَانُواْ بِهِ یَسْتَهْزِءُونَ‏
اى دریغ بر بندگان! كه هیچ پیامبرى بر آنان نیامد مگر آن كه او را به استهزا مى‏گرفتند.

پیام‏ها:
يَا حَسْرَةً » : دردا و فسوسا ! اين عبارت بيانگر تعجّب از كار بندگان است . آن بندگان تيره‌روزي كه نه تنها گوش هوش به نداي پيغمبران و رهبران آسماني نمي‌دهند ، بلكه ايشان را به تمسخر مي‌گيرند .‏
1- انسانى كه با موضع‏گیرى حقّ، مى‏تواند فریادگر حقّ باشد و با پیروى از انبیا سعادتمند شود، «جعلنى من المكرمین» چگونه با لجاجت خود را مورد قهر قرار مى‏دهد؟ «یا حسرة...»
2- چه حسرتى از این بالاتر كه انسان درهاى هدایت را به خاطر غرور و لجاجت به روى خود ببندد. «یا حسرة على العباد»
3- آگاهى از حوادث تلخ تاریخ، انسان را بیدار مى‏كند. «یا حسرة... ما یأتیهم»
4- استهزاى انبیا، شیوه دائمى كفّار در طول تاریخ بوده است. «كانوا به یستهزؤون»
5 - تمام انبیا مورد استهزا قرار گرفته‏اند. «من رسولٍ» (پس مبلّغان دینى از زخم زبان و نیش و نوش دیگران دلسرد نشوند.)
6- استهزاى اولیاى الهى حسرت ابدى و بزرگى را در پى دارد. «یا حسرة... یستهزؤون»


«31» أَلَمْ یَرَوْاْ كَمْ أَهْلَكْنَا قَبْلَهُم مِّنَ الْقُرُونِ أَنَّهُمْ إِلَیْهِمْ لَا یَرْجِعُونَ‏

آیا ندیدند چه بسیار مردمانى را كه قبل از آنان هلاك كردیم و آنان به سوى این كفّار بر نمى‏گردند؟

«32» وَإِن كُلٌّ لَّمَّا جَمِیعٌ لَّدَیْنَا مُحْضَرُونَ‏
و همگى نزد ما احضار مى‏شوند.

نكته ‏ها:
كلمه‏ ى «قَرن» هم به زمان طولانى گفته مى‏شود و هم به مردمى كه در یك‏زمان زندگى مى‏كنند.(67)

پیام‏ها:
1- كسانى كه در تاریخ تحقیق نكنند و از سرنوشت گذشتگان عبرت نگیرند، مورد انتقادند. «أ لَم یروْا»
2- سنّت‏هاى الهى در تاریخ ثابت است و سرنوشت‏ها به یكدیگر شباهت دارد و دیدن یك صحنه مى‏تواند الگوى صحنه‏هاى دیگر باشد. «أ لَم یروْا...»
3- نقل تاریخ، سبب تهدید مجرمان و تسلّى پویندگان راه حقّ است. «ألَم یروْا كم اهلكنا»
4- نتیجه‏ى استهزاى انبیا هلاكت است. «كانوا به یستهزؤون... اهلكنا»
5 - هنگام فرارسیدن قهر الهى، راهى براى برگشت و جبران نیست، پس فرصت‏ها را از دست ندهیم. «انّهم الیهم لا یرجعون»
6- هلاكت كفّار پایان كارشان نیست، بلكه آغاز عذاب آنهاست. «لدینا محضرون»
7- تمام مردم در قیامت یكجا حاضر مى‏شوند. «كلٌّ... جمیع لدینا محضرون»


[/color]
[/b
[/size][/center]
farhang Offline
#4 ارسال شده : 1392/11/18 01:49:36 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 372
مرد
Iran (Islamic Republic Of)

6 تشکر دریافتی در 6 ارسال
چند روز قبل به برداشت جدیدی از ایه 28 برخوردم.

در تمام ترجمه ها و تفاسیری که من دیدم ،مطابق بالا بیان شده و هدف ازانزال جند،

هلاکت و عذاب این قوم مطرح شده است.

در ترجمه و تفسیر اقای گنجه ای،منظور از جند ،جنود رحمت بیان شده است. یعنی اینکه آنها - پس از آن اعمال- لایق ارسال جنود رحمت نبودند و آیه 29 نیز طعنه است ، یعنی اینکه نه تنها دیگر رحمتی نفرستادیم بلکه چیزی را که سزاوارشان بود فرستادیم

خلاصه اینکه معنی دو آیه 28 و 29 این میشود که پس از کار آنها دیگر جنود رحمت (از جمله پیامبر دیگریا وحی یا سایر انواع الطاف) برایشان نفرستادیم (آیه 28 منهای سه کلمه آخر)

و ما اساسا برای کسانی که خیره سری را به این حد برسانند فرستنده رحمت نیستیم (سه کلمه آخر آیه 28) بلکه چیز شایسته شان را برایشان فرستادیم(آیه 29)
سید کاظم فرهنگ
sm.khadem Offline
#5 ارسال شده : 1392/11/24 11:28:07 ق.ظ
sm.khadem

رتبه: Newbie

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1392/07/21
ارسالها: 8

وَ ما أَنْزَلْنا عَلى‏ قَوْمِهِ: و نازل نفرموديم بر قوم حبيب،
مِنْ بَعْدِهِ: بعد از كشته شدن حبيب،
مِنْ جُنْدٍ مِنَ السَّماءِ: هيچ لشگرى از آسمان براى هلاك ايشان،

وَ ما كُنَّا مُنْزِلِينَ: و نيستيم ما نازل كننده لشگر براى كافران، يعنى در حكمت و مصلحت صحيح نيست كه براى هلاك اهل كفر و شرك لشگر فرستيم، چه كفار خوار و بى ‏مقدارترند از آنكه براى آنها لشگر فرستاد، بلكه در حيطه قدرت ما مى ‏باشند و نزول ملائكه در جنگ بدر براى تعظيم حضرت نبوى صلى اللّه عليه و آله بود

اين آيه شريفه را چند وجه تفسير كردند:
(1) اينكه ملائكه را براى هلاك آنها نفرستاديم و نميفرستيم.

(2) اينكه وحى از آسمان بتوسّط ملائكه بر انبياء براى هدايت آنها پس از كشتن حبيب نجّار و تكذيب انبياء نفرستاديم و نخواهيم فرستاد.

(3) ملائكه را بجاى انبياء بر آنها نفرستاديم و هرگز نميفرستيم.

(توضيح كلام) اينكه خداوند بمقتضاى حكمت و لطف براى بندگانش انبياء را ارسال ميفرمايد و دستورات به توسط ملائكه وحى ميفرستد و كتاب نازل ميكند تا اينكه حجّت بر آنها تمام شود و راه عذر بر آنها بسته شود لكن پس از آنكه از قابليّت هدايت افتادند و قساوت و عناد ورزيدند و طغيان و سرپيچى كردند آنها را بخود واميگذارد تا هر چه بتوانند معصيت و نافرمانى كنند و بر عذاب خود بيفزايند
rsm70 Offline
#6 ارسال شده : 1392/12/02 09:57:58 ق.ظ
rsm70

رتبه: Newbie

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1392/10/15
ارسالها: 9

برداشت شخصی از آیات 28 تا32

خداوند برای اثبات قدرت خود هیچ گاه مانند قدرتهای این جهانی و دنیایی لشکرکشی با سپاه و قشون فراوان انجام نمیدهد پس ما هم نباید در زندگی توقع داشته باشیم که هرگاه کسی دشمنی علنی و آشکار با خدا انجام میدهد خدا مانند انسانها که نگران ازدست دادن قدرت و جایگاهشان هستند و به محض ظهور قدرتی جدید بالاتر از قدرت آنها دستپاچه و با عجله نگران شده و دست به شمشیر می برند عمل کند آسمانیان رابه زمین نازل کند.
اینکه به قدرت خداوند ایمان داشته باشیم حتی اگر شاهد بی عدالتی های بسیاری هستیم و بدانیم که خداوند فقط و فقط با یک صیحه واحده میتواند تمام دشمنانش رامحو کند و اگر این کار را نمیکند نه از سرناتوانی بلکه از سر اطمینان به قدرت خلل ناپذیر و بی پایانش است.
آه که نادانی انسان خدا را چه رنجی میدهد .(شریعتی)
ممکن است آنقدر خوب باشی که تنها فرد در ارتباط با خداوند در میان جمعی قرار بگیری اما موردتایید و تمجید مردم و همان جمعی که در بینشان زیست میکنی قرار نگیری..پایبند حقیقت بودن و مروج آن بودن ممکن استبی هیچ پاداشی ازجانب دیگران اتفاق بیفتد..
باید بدانیم که اگر درجاده حقیقت تنهاماندیم اولین باردر تاریخ بشریت نیست و ما اولین نفر در طول دوران نیستیم.
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2016, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.325 ثانیه ایجاد شد.