آپارات اينستاگرام لينكداين
logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:76811)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:59922)    مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:57560)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:57460)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: تدبر و تفسير سوره كوثر:ای پیامبر علیرغم ارزوی کینه ورزان مبنی بر ابترماندن رسالتت،به تو کوثر داديم    تفسير و تدبر سوره شعرا:ای پیامبر این قران که از جانب رب العالمین برتو نازل شده،نشانه هایی روشن است.    ريا در قرآن:نكوهش ريا و تظاهر    اصحاب اعراف چه كساني هستند؟آيا اولياي خدا يند يا كساني كه نه بهشتي اند نه جهنمي؟       آخرین رویداد تالار: تالار گفتگوهاي قرآن‌‌‌‌‌‌‌‌‌پويان جزو برگزيدگان يازدهمين جشنواره رسانه هاي ديجيتال      

توجه

Icon
Error

farhang Offline
#1 ارسال شده : 1391/07/21 11:49:16 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 599
Iran (Islamic Republic Of)

32 تشکر دریافتی در 21 ارسال
با توجه به نزدیک شدن ماه ذیحجه و ایام حج تمتع به لطف خدا ایات واحکام حج را که در قران ارایه شده جمع اوری و در مورد انها گفتگو می کنیم.

نخستین موضوع را از وجوب حج بر افراد مستطیع اغاز می کنیم.دوستانی که مشرف شده اند نیز واقفند که نخستین جلسات اموزشی حج نیز به این مسئله واحکام استطاعت تعلق دارد.سایر کاربران نیز می توانند در این زمینه مشارکت نمایند.

در ایه 97 سوره ال عمران اصل این مسئله بصورت زیر بیان شده است:

وَلِلّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ الله غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ ﴿۹۷﴾

فولادوند:و براى خدا حج آن خانه بر عهده مردم است [البته بر] كسى كه بتواند به سوى آن راه يابد و هر كه كفر ورزد يقينا خداوند از جهانيان بى ‏نياز است

مکارم:و براي خدا بر مردم است كه آهنگ خانه (او) كنند، آنها كه توانائي رفتن به سوي آن دارند، و هر كس كفر بورزد (و حج را ترك كند به خود زيان رسانده)، خداوند از همه جهانيان، بي نياز است.

در تفسیر نور نکات زیر در این خصوص عنوان شده است:

1-واجبات، يك نوع تعهّد الهى برگردن انسان است. «وللّه على‏ النّاس حِجّ‏البيت»

2- حج، بايد خالصانه و تنها براى خدا باشد. «للّه على النّاس حِجّ البيت»

3- تكليف و وظيفه، به مقدار توان است. توان فرد از نظر مالى و بدنى، وفراهم بودن شرايط بيرونى. «من استطاع اليه سبيلاً»

4 - استطاعت شرط حج است.[121] «من استطاع اليه سبيلاً»

5- انكار حج و ترك آن، سبب كفر است. «و من كفر»

6 فايده‏ى انجام دستورات الهى، به خود انسان برمى‏گردد وگرنه خداوند نيازى به اعمال ما ندارد. «فان اللّه غنىّ عن العالمين»

7- خداوند دعوت مى ‏كند، ولى منّت نمى ‏كشد. «وللّه على النّاس حِجّ البيت... و من كفر فانّ اللّه غنىّ عن‏العالمين»


کلمات کلیدی:حاجی مستطیع استطاعت حجاج واجب تمتع

ویرایش بوسیله کاربر 1394/06/26 05:41:56 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#2 ارسال شده : 1392/07/17 08:10:19 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 599
Iran (Islamic Republic Of)

32 تشکر دریافتی در 21 ارسال
علّت وجوب حج در کلام صادق آل محمد(علیهم السلام)


امام صادق(عليه‌السلام) در باره علّت وجوب حج فرمود:

خداوند در حج اجتماع مردم را از شرق و غرب قرار داد تا يكديگر را بشناسند... و به آثار رسول خداصلي الله عليه و آله و سلم و اخبار او پي‏ برند تا يادآوري شود و به دست فراموشي سپرده نشود

؛«فَجعلَ فيه الاجتماعُ مِنَ الشَّرْقِ وَالْغربِ لِيَتَعارَفُوا... ولِتُعرَفَ آثارُ رسولِ اللهِ‏صلي الله عليه و آله و سلم وتُعْرَفَ أخبارُهُ ويُذْكَرَ ولايُنْسي»

همچنین آن حضرت در پاسخ شخصي كه از مردم نقل كرد: كسي كه حج واجب خود را به جا آورده، اگر در سالهاي بعد به‏ جاي حج،

صدقه و صله دهد براي او بهتر است، فرمود: دروغ گفتند؛ اگر مردم چنين كنند اين خانه تعطيل مي‏ شود،

حال آنكه خداي سبحان كعبه را براي قيام و قوام مردم قرار داد

؛«كَذَبُوا. لو فَعَلَ هذا النّاسُ لَعُطّلَ هذا البيتُ. إنَّ الله عَزّ وجلَّ جَعَلَ هذا البيتَ قيامًا لِلنّاسِ»


برگرفته از کتاب جرعه ای از صهبای حج،حضرت آیت الله جوادی آملی،ص39

سیدکاظم فرهنگ
ali Offline
#3 ارسال شده : 1394/06/25 04:16:10 ب.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 490

تشکرها: 4 بار
13 تشکر دریافتی در 13 ارسال
حج ،آيين ابراهيم است.

خداوند در سوره حج ضمن اشاره به ساخت خانه كعبه توسط ابراهيم پاره اي از مناسك حج را كه به او وحي شده اعلام ميكند.

در اولين خطاب ميفرمايد كه به همه مردم اعلام كن از همه نقاط به مكه بيايند.

و چون براى ابراهيم جاى خانه را معين كرديم [بدو گفتيم] چيزى را با من شريك مگردان و خانه‏ ام را براى طواف‏ كنندگان و قيام ‏كنندگان و ركوع‏ كنندگان [و] سجده‏ كنندگان پاكيزه دار (۲۶)

وَإِذْ بَوَّأْنَا لِإِبْرَاهِيمَ مَكَانَ الْبَيْتِ أَن لَّا تُشْرِكْ بِي شَيْئًا وَطَهِّرْ بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْقَائِمِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ ﴿۲۶﴾

و در ميان مردم براى [اداى] حج بانگ برآور تا [زايران] پياده و [سوار] بر هر شتر لاغرى كه از هر راه دورى مى‏ آيند به سوى تو روى آورند (۲۷)

وَأَذِّن فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِن كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ ﴿۲۷﴾
rahim Offline
#4 ارسال شده : 1394/06/26 04:37:23 ب.ظ
rahim

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/04
ارسالها: 133

5 تشکر دریافتی در 4 ارسال
حج از شعائر الهی است

خداوند در سوره حج پس از بیان برخی احکام و آداب حج،این مناسک را از شعائر الهی و حدود خدا دانسته که عمل به آن از تقوای الهی است

ذَلِكَ وَمَن يُعَظِّمْ حُرُمَاتِ اللَّهِ فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ عِندَ رَبِّهِ ﴿۳۰﴾

فولادوند: اين است [آنچه مقرر شده] و هر كس مقررات خدا را بزرگ دارد آن براى او نزد پروردگارش بهتر است

ذَلِكَ وَمَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ ﴿۳۲﴾


مکارم: (اينگونه است مناسك حج) و هر كس شعائر الهي را بزرگ دارد اين كار نشانه تقواي دلهاست.
ali Offline
#5 ارسال شده : 1396/06/06 10:41:22 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 490

تشکرها: 4 بار
13 تشکر دریافتی در 13 ارسال

اهميت حج در قرآن:

اهميت حج همين بس كه از زمان ابراهيم (سلام الله عليه) مطرح شده بود و نامگذاري سال هم به مناسبت حج بود. در جريان قرارداد بين موسي و شعيب (سلام الله عليهما) آنجا سخن از «ثماني حجج» است.

در سوره «قصص» آيه بيست و هفتم اين‌ چنين فرمود:

قٰالَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُنْكِحَكَ إِحْدَى اِبْنَتَيَّ هٰاتَيْنِ عَلىٰ أَنْ تَأْجُرَنِي ثَمٰانِيَ حِجَجٍ فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْراً فَمِنْ عِنْدِكَ وَ مٰا أُرِيدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَيْكَ سَتَجِدُنِي إِنْ شٰاءَ اَللّٰهُ مِنَ اَلصّٰالِحِينَ


نفرمود «ثماني سنين» [بلكه] فرمود هشت حجِه؛ چون هر سال حج انجام مي‌شود.

ماهي كه در او حج انجام مي‌شود «حِجه» است و هر سال يك بار حج انجام مي‌شد، سال را به احترام حج و به مناسبت حج حِجّه مي‌ناميدند.


هشت حجِه يعني هشت سال و آن قدر مسئله حج مهم بود كه سال را به مناسبت حج و به ارقام حج نامگذاري مي‌كردند و شماره مي‌كردند كه فرمود: ﴿عَلَي أَن تَأْجُرَنِي ثَمَانِيَ حِجَجٍ﴾ هشت حجّه؛ يعني هشت سال؛ نه هشت ماه و اين ﴿ثَمَانِيَ حِجَجٍ﴾ جاي ثماني سنين قرار دارد و اين نه تنها در اثر اهميت اوست بلكه در اثر شهرت او هم خواهد بود.


دروس_تفسیر_سوره_بقره آيت االه جوادی.آملی
zahrapakpoor Offline
#6 ارسال شده : 1396/06/06 09:35:52 ب.ظ
zahrapakpoor

رتبه: Newbie

گروه ها: students, member
تاریخ عضویت: 1396/05/29
ارسالها: 2

باسلام دنبال مطلبي بودم راجع به ارتباط آيه " وواعدنا...." (ميثاق حضرت موسي با خداوند) با حج
چرا در دهه اول ماه ذيحجه نمازي مي خوانيم كه اين آيه در آن خوانده مي شود
ارتباط اين آيه با حج چيست؟
admin Offline
#7 ارسال شده : 1396/06/07 07:28:19 ق.ظ
admin

رتبه: Administration

گروه ها: Administrators, Moderator, member
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 359

6 تشکر دریافتی در 6 ارسال
با سلام و تشكر از توجه شما مخاطب گرامي

جهت مطالعه مطالب مرتبط با آيه وواعدنا و ارتباط ان با حج به لينك زير مراجعه نماييد


كليك كنيد
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2019, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.061 ثانیه ایجاد شد.
logo-samandehi