رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,936
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
در قرآن ،در یک جا به نماز میت اشاره شده است و آن در سوره توبه است که خداوند پیامبر را از اقامه نماز میت بر منافقین منع کرده است.
وَلاَ تُصَلِّ عَلَى أَحَدٍ مِّنْهُم مَّاتَ أَبَدًا وَلاَ تَقُمْ عَلَىَ قَبْرِهِ إِنَّهُمْ كَفَرُواْ بِاللّهِ وَرَسُولِهِ وَمَاتُواْ وَهُمْ فَاسِقُونَ ﴿۸۴﴾
فولادوند: و هرگز بر هيچ مرده اى از آنان نماز مگزار و بر سر قبرش نايست چرا كه آنان به خدا و پيامبر او كافر شدند و در حال فسق مردند
مکارم: بر هيچيك از آنها كه بميرد نماز نخوان، و بر كنار قبرش (براي دعا و طلب آمرزش) نايست چرا كه آنها به خدا و رسولش كافر شدند، و در حالي كه فاسق بودند از دنيا رفتند.کلمات کلیدی:نماز میت مرده قبر ویرایش بوسیله کاربر 1395/12/04 02:27:53 ب.ظ
| دلیل ویرایش: edit
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,936
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
بر مردگان منافق نماز نگذار و براي انها استفغار نكن
در خصوص آيه 84 سوره توبه كه پيامبر را از نماز خواندن بر اجساد منافقان كه در حالت فسق از دنيا رفتند ،باز ميدارد در گروه قران پويان سئوالي مطرح شد.
بخشي از نظر تفسير الميزان در خصوص اين ايه را ذكر ميكنيم:
"اين آيه نهى مى كند رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) را از اينكه نماز ميت بخواند بر كسى كه منافق بوده، و از اينكه كنار قبر منافقى بايستد، و اين نهى را تعليل كرده است به اينكه چون كفر ورزيدند و فاسق شدند و بر همين فسق خود مردند، و اين تعليل تنها در اين آيه نيامده، بلكه در هر جا كه گفتگو از لغويت استغفار به ميان آمده همين تعليل ذكر شده است، مانند آيه (80) از همين سوره، و آيه ششم از سوره منافقين كه مى فرمايد: (سواء عليهم استغفرت لهم ام لم تستغفر لهم لن يغفر الله لهم ان الله لا يهدى القوم الفاسقين).
و از همه اين موارد كه ذكر شد برمى آيد كسى كه بخاطر احاطه و استيلاى كفر در دلش فاقد ايمان به خدا گشته ديگر راهى به سوى نجات ندارد، و نيز برمى آيد كه استغفار جهت منافقين و همچنين نماز خواندن بر جنازه هاى ايشان و ايستادن كنار قبور ايشان و طلب مغفرت كردن، لغو و بى نتيجه است.
و در اين آيه اشاره است به اينكه رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) بر جنازه مؤمنين نماز مى خوانده و در كنار قبور ايشان مى ايستاده و طلب مغفرت و دعا مى كرده است.
در تمامى اين آياتى كه متعرض استغفار براى منافقان و نماز خواندن بر جنازه آنان شده، از قبيل آيه (استغفر لهم او لا تستغفر لهم ) و آيه (سواء عليهم استغفرت لهم ام لم تستغفر لهم ) و آيه (و لا تصل على احد منهم مات ابدا) در همه، نهى از استغفار و لغويت آن را تعليل كرده به اينكه : چون ايشان كافر و فاسقند، حتى در آيه (ما كان للنبى و الذين آمنوا ان يستغفروا للمشركين و لو كانوا اولى قربى من بعد ما تبين لهم انهم اصحاب الجحيم ) از همين سوره هم كه نهى مى كند از استغفار براى مشركين، نهى را تعليل مى كند به اينكه چون آنها كافرند، و در آتش مخلد و جاودانه اند، و با اينحال ديگر معنا ندارد كه استغفار براى منافقين كافر و نماز خواندن بر جنازه آنان جايز باشد".
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,936
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
حرام بودن نماز ميت بر منافقان :تفسير آيه 84 سوره توبه آيا بر هر منافقي نبايد نماز ميت خواند؟
آيه 84 ـ "اين آيه حتى نماز ميت را بر جنازه منافقان پس از مرگشان حرام دانسته، كه هر كس نفاقش براى رسول الله(صلى الله عليه وآله) ـ يا و هر مسلمانى ـ آشكار باشد، هرگز بر مرده اش نبايد نماز بگذارند.
اولا طبق "و لا تصل على احد منهم" كه نهى از نماز خواندن بر آنان است، و ثانياً اين كه از اركان نماز ميت استغفار بر اى اوست، و چنان كه استغفار براى منافق در حال زنده بودنش حرام است، به طريق اولى پس از مرگش نيز حرام است.
و اصولا منافق در منطق قرآن تنها كسى است كه در باطن كفر مىورزد ولى تظاهر به اسلام دارد، مخصوصاً آن متظاهرى كه با نمايش اسلامى اش بر ضد اسلام و مسلمين فعاليت دارد، روى اين اصل غير اين مورد منافق ـ رسمى ـ نيست، گرچه از نظر اصل لغت نفاِق يعنى اختلاف و جدايى است كه حتى اگر مؤمنى از نظر عقيدتى و قلبى در مرتبه كاملى از ايمان باشد ولى ظاهر گفتار و كردارش نمود بيشترى داشته باشد، از نظر لغت منافق است، ولكن اصطلاح نفاق در قرآن هرگز شامل او نمى شود; بلكه "وَالَّذِينَ فِى قُلُوبِهِم مَّرَضٌ" (49:8) است، كه شامل هر مؤمنى كه ايمانش كامل نيست مى شود كه در قلبش بيمارى از نظر ايمان وجود دارد.
تشخيص كفر باطنى هم در صورت يقيين و احراز آن است، كه مثلا اعمال و عقايدى را احياناً به طور پنهانى ابراز داشته كه دليل بر كفر است، و شما آنها را شخصاً يا به شهادت قاطعانه بدانيد، ولى در ظاهر بَسا كه بيشتر از مسلمانان ديگر تظاهر به اسلام مى كند. در اين گونه موارد نفاق ثابت است."
تفسیر فرقان
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.