رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,042 48 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
تشويق به انفاق و اطعام در قران بنام خدا
خداوند در موارد متعدد مخصوصا در سوره های مکی ابتدای بعثت ، به موضوع توجه به همنوعان و اطعام مساکین و احترام یتیمان تاکید زیادی کرده و یکی از نشانه های افراد جهنمی را عدم توجه به این مسئله دانسته است.
سوره حاقه: {گويند] بگيريد او را و در غل كشيد (۳۰) خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ﴿۳۰﴾
آنگاه ميان آتشش اندازيد (۳۱)) ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ ﴿۳۱﴾
چرا كه او به خداى بزرگ نمى گرويد (۳۳)إِنَّهُ كَانَ لَا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ الْعَظِيمِ ﴿۳۳﴾
و به اطعام مسكين تشويق نمى كرد (۳۴) وَلَا يَحُضُّ عَلَى طَعَامِ الْمِسْكِينِ ﴿۳۴﴾
علامه طباطبایی(ره) در شرح « وَ لَا یحَُضُّ عَلىَ طَعَامِ الْمِسْكِینِ » می نویسد: یعنی در مورد بینوایان سهل انگاری می کردند و رنجی که فقرا می کشیدند اهمیتی برای آنها نداشت
سوره ماعون:نشانه های تکذیب کنندگان دین بیان شده که یکی ،همین است
وَلَا يَحُضُّ عَلَى طَعَامِ الْمِسْكِينِ ﴿۳﴾و به خوراك دادن بينوا ترغيب نمى كند (۳)
سوره فجر:نشانه های انسانهای دنیادوست و جهنمی بیان شده است:
كَلَّا بَل لَّا تُكْرِمُونَ الْيَتِيمَ ﴿۱۷﴾: چنان نيست كه شما خيال ميكنيد، بلكه شما يتيمان را گرامي نميداريد.
وَلَا تَحَاضُّونَ عَلَى طَعَامِ الْمِسْكِينِ ﴿۱۸﴾: و يكديگر را بر اطعام مستمندان تشويق نميكند.
وَتَأْكُلُونَ التُّرَاثَ أَكْلًا لَّمًّا ﴿۱۹﴾: و ميراث [ضعيفان] را چپاولگرانه مى خوريد
وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا ﴿۲۰﴾: و مال را دوست داريد دوست داشتنى بسيار
همانطور که دیده میشود در همه آیات بالا از تشویق نکردن به اطعام مسکین سرزنش شده است یعنی که انسانها علاوه بر آنکه خود به مستحقان و بینوایان غذا میدهند،باید دیگران را هم تشویق به این کار کنند.
در سوره مدثر خدا یکی از دلایل جهنمی شدن را اطعام نکردن مساکین ،بیان نموده است.
چه چيز شما را در آتش [سقر] درآورد (۴۲)مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ ﴿۴۲﴾
گويند از نمازگزاران نبوديم (۴۳)قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ ﴿۴۳﴾
و بينوايان را غذا نمى داديم (۴۴)وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ ﴿۴۴﴾
کلمات کلیدی:مسکین مستمند طعام اطعام یتیم غذا ویرایش بوسیله کاربر 1396/01/16 07:34:04 ق.ظ
| دلیل ویرایش: key words |
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,964
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
خداوند در سوره قلم داستان باغداران بخیلی را بیان میکند که بخاطر متوجه نشدن فقیران در هنگام جمع آوری میوه درختان ،قرار گذاشتند که مخفیانه بروند و میوه ها را بچینند اما صبح که امدند با باغ خشک مواجه شدند:
إِنَّا بَلَوْنَاهُمْ كَمَا بَلَوْنَا أَصْحَابَ الْجَنَّةِ إِذْ أَقْسَمُوا لَيَصْرِمُنَّهَا مُصْبِحِينَ ﴿۱۷﴾
مکارم: ما آنها را آزموديم همانگونه كه صاحبان باغ را آزمايش كرديم، هنگامي كه سوگند ياد كردند كه ميوه هاي باغ را صبحگاهان (دور از انظار مستمندان) بچينند.
فَطَافَ عَلَيْهَا طَائِفٌ مِّن رَّبِّكَ وَهُمْ نَائِمُونَ ﴿۱۹﴾
فولادوند: پس در حالى كه آنان غنوده بودند بلايى از جانب پروردگارت بر آن [باغ] به گردش در آمد
فَأَصْبَحَتْ كَالصَّرِيمِ ﴿۲۰﴾فولادوند: و [باغ] آفت زده [و زمين باير] گرديد
فَتَنَادَوا مُصْبِحِينَ ﴿۲۱﴾فولادوند: پس [باغداران] بامدادان يكديگر را صدا زدند
أَنِ اغْدُوا عَلَى حَرْثِكُمْ إِن كُنتُمْ صَارِمِينَ ﴿۲۲﴾فولادوند: كه اگر ميوه مى چينيد بامدادان به سوى كشت خويش رويد
فَانطَلَقُوا وَهُمْ يَتَخَافَتُونَ ﴿۲۳﴾
فولادوند: پس به راه افتادند و آهسته به هم مى گفتند
أَن لَّا يَدْخُلَنَّهَا الْيَوْمَ عَلَيْكُم مِّسْكِينٌ ﴿۲۴﴾
مکارم: مواظب باشيد امروز حتي يك فقير وارد بر شما نشود!
وَغَدَوْا عَلَى حَرْدٍ قَادِرِينَ ﴿۲۵﴾
فولادوند: و صبحگاهان در حالى كه خود را بر منع [بينوايان] توانا مى ديدند رفتند
فَلَمَّا رَأَوْهَا قَالُوا إِنَّا لَضَالُّونَ ﴿۲۶﴾
فولادوند: و چون [باغ] را ديدند گفتند قطعا ما راه گم كرده ايم
بَلْ نَحْنُ مَحْرُومُونَ ﴿۲۷﴾
فولادوند: [نه] بلكه ما محروميم
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,042 48 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
نكوهش شديد از عابدان و نمازگزاران بي توجه به هم نوعان:در سوره ماعون
راندن يتيم و عدم اطعام مساكين نشانه عملي بي باوري به جزاست.
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان أَرَأَيْتَ الَّذِي يُكَذِّبُ بِالدِّينِ {1}آيا كسى را كه [روز] جزا را دروغ مى پندارد ديدى {1} فَذَلِكَ الَّذِي يَدُعُّ الْيَتِيمَ {2}اين همان كس است كه يتيم را بسختى مىراند {2} وَلَا يَحُضُّ عَلَى طَعَامِ الْمِسْكِينِ {3}و به خوراكدادن بينوا ترغيب نمىكند {3}
عصاره فراز آیات 1-3:راندن یتیمان و عدم تشویق به توجه به مساکین از نشانه های عملی تکذیب(دروغ پنداشتن) جزا و معاد است.
فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ {4}پس واى بر نمازگزارانى {4} الَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ {5}كه از(باطن) نمازو عبادات شان غافلند {5} الَّذِينَ هُمْ يُرَاؤُونَ {6}آنان كه تظاهر مى كنند {6} وَيَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ {7}و از [دادن] زكات [و وسايل و مايحتاج خانه] خوددارى مىورزند {7}
عصاره فراز آیات 4-7:نمازگزاران وعابدان غافلی هم که از انفاق منع می کنند،مکذب و بی باور به جزا هستند.
درس سوره ماعون:بی توجهی به هم نوعان نیازمند نشانه عدم باور به جزاو معاد است حتی اگر از عبادت کنندگان باشد.
در سوره ماعون از مصلینی که به هم نوعان کمک نمی کنند بشدت نکوهش شده و انرا نشانه عدم باور به معاد و جزای اخروی دانسته است. در سوره معارج هم مصلین قابل قبول از نظر قران شرایطی دارند که یکی از انها توجه به سایل و محروم است که مکمل مفهوم همین سوره ماعون است. در سوره هاي انتهاي دوران مكي و سوره هاي مدني نيز افعال اقام الصلاه و اتي الزكاه باهم بكار رفته اند.
يعنی که نماز در قران،یک بسته رفتاری و سبک زندگی خاص مبتنی بر توجه توام به خدا و هم نوعان است نه فقط خواندن نمازهای یومیه.
براي مطالعه توضيحات بيشتر در خصوص نكات سوره ماعون به لينك زير مراجعه نماييد http://quranpuyan.com/ya...-z-by-bwry-bh-md-st.aspx |
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,042 48 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
در سوره مدثر نيز يكي از عوامل دوزخي شدن جهنميان،عدم توجه و اطعام مساكين بيان شده است
كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ {38}هر كسى در گرو دستاورد خويش گرفتار خواهد ماند {38}
إِلَّا أَصْحَابَ الْيَمِينِ {39}بجز ياران دست راست {39}
فِي جَنَّاتٍ يَتَسَاءلُونَ {40}در ميان باغها از يكديگر مىپرسند {40}
عَنِ الْمُجْرِمِينَ {41}درباره مجرمان {41}
مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ {42}چه چيز شما را در آتش [سقر] درآورد {42}
قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ {43}گويند از نمازگزاران نبوديم {43}
وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ {44}و بينوايان را غذا نمى داديم {44}
توجه به هم نوعان و بذل مال و اطعام مسکین و کمک به سایل و یتیم به کرات در سوره های قبلی از جمله ضحی،لیل،فجر تاکید شده بود.
تاکید بر نماز و زکات و انفاق بطور توامان نیز در سوره ماعون بیان شده بود. در سوره ماعون از مصلینی که به هم نوعان کمک نمی کنند بشدت نکوهش شده بود و انرا نشانه عدم باور به معاد و جزای اخروی دانسته بود. در سوره معارج هم مصلین قابل قبول از نظر قران شرایطی دارند که یکی از انها توجه به سایل و محروم است. اما در سوره مدثر به مجرمين و گناهكاراني اشاره دارد كه نه اهل نماز و توجه به خدا هستند و نه اهل انفاق و توجه به هم نوعان.
یعنی که نماز در قران،یک بسته رفتاری و سبک زندگی خاص مبتنی بر توجه توام به خدا و هم نوعاناست نه فقط نمازخواندن 17 رکعت در روز.
|
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.