logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:20592)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:18375)    عسل شفا بخش همه مردم-ایه 69سوره نحل (تعداد مشاهده:16972)    ایات 56تا58سوره احزاب:بر پیامبر صلوات فرستید.خدا،رسول و مومنان را اذیت نکنید (تعداد مشاهده:10621)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: آيا وقوع بلاياي طبيعي در هر محل،نشانگر ستمكار بودن اهالي آنجاست؟    دانلود قران با ترجمه فارسی بصورت فایل word و excel برای نخستین بار    تکرار در قران:ايا در قران ،کلمات تكراري داريم؟علت تكرار چيست؟    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد       آخرین رویداد تالار: افزايش ركورد تعداد ورود هم زمان به سايت به 149 در سومين روز ماه ذيحجه      

توجه

Icon
Error

farhang Online
#1 ارسال شده : 1391/12/14 11:10:52 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 373
مرد
Iran (Islamic Republic Of)

6 تشکر دریافتی در 6 ارسال
انكار حقيقت،تكذيب غيرواقعي،پافشاري در تكذيب خبر صدق،بزرگترين ظلم از نظر قران

چند وقت قبل مشغول مطالعه ایات سوره زمر و ترجمه ان بودم.

نکته جالبی در ایه 32 توجه مرا بخود جالب کردو ان توصیف قران از کسانی بود که چون خبر راستی را

متوجه میشوند،انرا تکذیب و رد می کنند.قران اینها را چزو ظالم ترین افراد برشمرده است.

ایات را ببینیم:

32فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ کَذَبَ عَلَى اللّهِ وَ کَذَّبَ بِالصِّدْقِ إِذْ جاءَهُ أَ لَیْسَ فِی جَهَنَّمَ مَثْوىً لِلْکافِرِینَ

33وَ الَّذِی جاءَ بِالصِّدْقِ وَ صَدَّقَ بِهِ أُولئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ

34لَهُمْ ما یَشاؤُنَ عِنْدَ رَبِّهِمْ ذلِکَ جَزاءُ الْمُحْسِنِینَ

ترجمه مکارم:

32 ـ چه کسى ستمکارتر است از آن کسى که بر خدا دروغ ببندد و سخن راست را

هنگامى که به سراغ او آمده تکذیب کند
؟! آیا در جهنم جایگاهى براى کافران نیست؟!

33 ـ اما کسى که سخن راست بیاورد و کسى که آن را تصدیق کند، آنان پرهیزگارانند.

34 ـ آنچه بخواهند نزد پروردگارشان براى آنان موجود است; و این است جزاى نیکوکاران.

هم چنین در مقابل،چه توصیفی از راستی اوران و تاییدکنندگان انها شده است.

انها متقون اند.هرچه بخواهند برایشان فراهم است.انها محسنین اند.

به نظر شما چرا تکذیب صادقین ،ظلم است و انهم بزرگترین ظلم؟


کلمات کلیدی:ظلم،حقیقت،صدق،تکذیب،کذب،کافر،تصدیق

ویرایش بوسیله کاربر 1395/09/17 10:05:01 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

سید کاظم فرهنگ
farhang Online
#2 ارسال شده : 1391/12/22 10:41:53 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 373
مرد
Iran (Islamic Republic Of)

6 تشکر دریافتی در 6 ارسال
نظر علامه طباطبایی در تفسیر المیزان پیرامون این ایه را مشاهده کنید:

منظور از دروغ بستن به خدا در جمله (فمن اظلم ممن كذب على اللّه ) افترا بستن به خـدا اسـت، بـه اينكه برايش شركايى قائل شوند،

و چون بزرگى و كوچكى ظلم با در نـظـر گـرفـتن موقعيت متعلق ظلم فرق مى كند، به اين معنا كه هر قدر متعلق آن بزرگتر بـاشـد،

بـه هـمـان نـسـبت ظلم بزرگتر مى شود، و چون در مسأله شرك، متعلق ظلم خداى سـبـحـان اسـت كـه از هر بزرگى بزرگتر است،

ناگزير ظلم به او بزرگترين ظلم و مرتكب آن بزرگترين ظالم است.

و در جـمـله (و كـذب بـالصـدق اذ جـاءه ) مراد از (صدق ) خبرهاى صادق است كه عـبـارت اسـت از ديـن الهـى كـه رسول آن را آورده.

و جـمـله (اليـس فـى جـهـنـم مـثـوى للكـافـريـن مـثـوى ) يعنى: در جهنم جا براى اين سـتـمكاران هست،

به خاطر تكبرى كه در برابر حق كردند، و همين تكبر باعث شد بر خدا افتراء ببندند و خبرهاى صادق را كه رسول آورده بود تكذيب كنند.

اين آيه شريفه مخصوص به مشركين عهد رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم)، و يا مـشـركـيـن از امـت اوسـت،

ولى بر حسب سياق عام است و هر كسى را كه بدعتى بگذارد و يا سنتى از سنتهاى دين را ترك كند شامل مى شود

مـراد از آوردن صدق ،آوردن دين حق است. و مراد از تصديق به آن، ايمان آوردن بدان است. و مراد از آن كسى كه آن را آورده، رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) است

اما نظر اقای مکارم در تفسیر نمونه:

"تفسیر جالب دیگرى، در مورد آیه، وجود دارد که از همه گسترده تر و جامع تر است، ـ هر چند کمتر مورد توجه مفسران واقع شده

ـ ولى با ظاهر آیات هماهنگ تر مى باشد، و آن این که: «الَّذِی جاءَ بِالصِّدْقِ» منحصر به پیام آوران وحى نیست

بلکه تمام کسانى را که مبلّغ مکتب آنها و مروج سخنان حق و صدق بوده اند، در این صف قرار دارند، و در این صورت،

هیچ مانعى ندارد که هر دو جمله، بر یک گروه منطبق شود (همان گونه که ظاهر تعبیر آیه است، چرا که «وَ الَّذِی» تنها یک بار ذکر شده).

به این ترتیب، سخن از کسانى است که هم آورنده صدقند، و هم عمل کننده به آن، سخن از آنها است که مکتب وحى و

سخن حق پروردگار را در عالم نشر داده، و خود به آن مؤمن هستند، و عمل مى کنند، اعم از پیامبران و امامان معصوم و تبیین کنندگان مکتب آنها."


من هم با نظر اقای مکارم موافقم که اورنده صدق تنها شامل پیامبران نبوده ،بلکه علاوه برپیامبران که اورندگان وحی

-بعنوان بالاترین مصداق سخن صدق- هستند ،سایر راستی اوران هم مصداق ایه میباشند.

لذا تکذیب کننده هر صدقی،کفران نعمت کرده که ظلم محسوب میشود.(با توجه به اخر ایه که لفظ کافرین را استفاده کرده

وتوجه به معنای اصلی کفر =ناسپاسی)

هم چنین میتوان گفت که رسیدن اخبار ومفاهیم صدق به افراد،یک نعمت است و تکذیب ان(نپذیرفتن و باورنکردن ان)

کفران وناسپاسی است.هم چنین فرد باید مستحق دریافت این نعمت باشد(در جریان حقیقت قرار گرفتن ،تصادفی و بدون حکمت نیست).

استفاده از لفظ "اذ جاءه "به همراه ضمیر ه به معنای به سراغ فرد امدن و رسیدن صدق به فرد،این معنا را تایید میکند

که لزوما خبر صدق به همه افراد جامعه نمیرسد بلکه هرکس بنابر انچه به وی رسیده ،موظف به تصدیق یا تکذیب و واکنش صحیح می باشد.نباید انتظار داشت که همه افراد دریک مقطع زمانی واکنش یکسان نشان دهند.

انشاله باز هم به نکات ایه خواهیم پرداخت
.

ویرایش بوسیله کاربر 1392/01/11 10:19:20 ب.ظ  | دلیل ویرایش: اصلاح

سید کاظم فرهنگ
farhang Online
#3 ارسال شده : 1392/01/11 11:23:08 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 373
مرد
Iran (Islamic Republic Of)

6 تشکر دریافتی در 6 ارسال
ادامه بحث پیرامون ظلم و تکذیب حقیقت:

1-معنای لغوی ظلم

ظلم در لغت به معنای وضع شیء در غیر موضع خود، ستم، ستم کردن و بی داد آمده است.

همانطور که مشخص است معنای لغوی ظلم بسیار گسترده و در واقع مقابل عدل(وضع هر چیز در جای خود) میباشد.

لذا هر اقدام یا عدم اقدامی برخلاف انچه که مستحق و شایسته ان موقعیت است،ظلم تلقی میشود.

در قران مصادیقی از ظلم(علاوه بر معنای رایج ان به مفهوم ستم و بیداد)بشرح زیر وجود دارد :

شرک،گناه،قتل ناحق،زیان زدن،انکار ایات قران(نوعی انکار حق)،دزدیدن ،بی انصافی

که همه این مصادیق در مفهوم لغوی ظلم صدق می کند.

پس تکذیب یا عدم واکنش به حقیقت و اخبار صادق که مستحق تصدیق و تایید هستند ،هم ظلم محسوب میشود.

2-ظلم از حیث مظلوم سه گونه است:ظلم به خدا ،ظلم به خود ،ظلم به دیگران

تکذیب حقیقت هم (بسته به ماهیت ومحتوای ان) می تواند ظلم به خدا،خود یا دیگران باشد.

3-نتیجه ظلم(خارج کردن اشیا از موضع صحیح انها)انحراف از حق و عدل است.لذا به نظر من هرچه اندازه این انحراف و زمان برقراری ان بیشتر باشد،ظلم بزرگتر است.

در مقیاس جامعه، اگر افراد مورد یک ظلم بیش از یک نفر باشند،میزان ظلم به همان نسبت بزرگتر است. یعنی

میزان انحراف (ظلم)واحد باید در تعداد افراد مظلوم ضرب شودتا کل انحراف یا میزان ظلم واقع شده بدست اید.

هم چنین در بسیاری از افعال ، باید بعد زمانی پایدار ماندن ظلم را هم در نظر داشت.ایا این ظلم مقطعی است یا مادام العمر؟

فشردن (ناحق)گلوی یک انسان ظلم است اما یک ثانیه ان با 1دقیقه ان بسیار متفاوت از حیث نتیجه و میزان ظلم است.

پس بسته به تبعات انحراف ناشی از تکذیب حقیقت،مدت زمان ان و تعداد افراد درگیر ان ،ابعاد ظلم هم وسعت می یابد.

در مورد تکذیب ایات الهی و اصول دین هم که نتیچه ان انحراف انسان از هدایت (بهشت)به ضلالت(دوزخ) است،

انسان ،ظلم بزرگی را به خود تحمیل میکند.

4-نکته ای هم در مطالعه تفسیر المیزان با ان برخوردم. من نتوانستم با این چمله علامه طباطبایی که

"بزرگى و كوچكى ظلم با در نـظـر گـرفـتن موقعيت متعلق ظلم فرق مى كند، به اين معنا كه هر قدر

متعلق آن بزرگتر بـاشـد، بـه هـمـان نـسـبت ظلم بزرگتر مى شود"

کنار بیایم.زیرا تسری دادن ان در جامعه انسانی موجب تبعیضات بسیار میشود.

مثلا دزدیدن از بزرگان ظلم بیشتر و دزدیدن از فرودستان جرم کمتر تلقی گردد(البته اگر منظور ایشان از جمله فوق ،چیز دیگری نباشد)

ایشان از این جمله استفاده کرده اند که ظلم به خدا بزرگترین ظلمهاست.نتیجه ان ،پذیرفتنی است اما مقدمه ان نمی تواند کلی و عمومی باشد.

5-پیام نهایی این ایه

هر وقت متوجه شدید که خبری صدق است و یا به حقیقت واقعه ای پی بردید ویا فهمیدید که نظر و قضاوت قبلی شما اشتباه بوده و

واقعیت چیز دیگری است ،انرا بپذیرید و پافشاری بر اشتباه نکنید که ظالم خواهید بود و هر چه دیرتر

انرا تصدیق کنید و واکنش مناسب نشان دهید ،ظلمتان بیشتر خواهد بود.

این مهم بویژه برای والدین،مربیان،اساتید، علما،مسئولین فرهنگی،سیاسی و رسانه ها اهمیت بیشتری دارد.

ویرایش بوسیله کاربر 1392/01/13 09:36:59 ب.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

سید کاظم فرهنگ
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest (2)
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2016, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.338 ثانیه ایجاد شد.