logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:20592)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:18375)    عسل شفا بخش همه مردم-ایه 69سوره نحل (تعداد مشاهده:16972)    ایات 56تا58سوره احزاب:بر پیامبر صلوات فرستید.خدا،رسول و مومنان را اذیت نکنید (تعداد مشاهده:10621)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: آيا وقوع بلاياي طبيعي در هر محل،نشانگر ستمكار بودن اهالي آنجاست؟    دانلود قران با ترجمه فارسی بصورت فایل word و excel برای نخستین بار    تکرار در قران:ايا در قران ،کلمات تكراري داريم؟علت تكرار چيست؟    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد       آخرین رویداد تالار: افزايش ركورد تعداد ورود هم زمان به سايت به 149 در سومين روز ماه ذيحجه      

توجه

Icon
Error

admin1 Offline
#1 ارسال شده : 1392/12/28 08:58:54 ب.ظ
admin1

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/14
ارسالها: 133

1 تشکر دریافتی در 1 ارسال
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


به نام خداوند رحمتگر مهربان

عَمَّ يَتَسَاءلُونَ ﴿۱﴾

فولادوند: درباره چه چيز از يكديگر مى‏پرسند

عَنِ النَّبَإِ الْعَظِيمِ ﴿۲﴾

فولادوند: از آن خبر بزرگ


الَّذِي هُمْ فِيهِ مُخْتَلِفُونَ ﴿۳﴾


مکارم: همان خبري كه پيوسته در آن اختلاف دارند.


كَلَّا سَيَعْلَمُونَ ﴿۴﴾


مکارم: چنين نيست كه آنها فكر مي‏كنند، و به زودي مي‏فهمند.


ثُمَّ كَلَّا سَيَعْلَمُونَ ﴿۵﴾

فولادوند: باز هم نه چنان است بزودى خواهند دانست

مکارم: باز هم چنين نيست كه آنها مي‏پندارند، و به زودي مي‏فهمند.

خرمشاهی: باز چنين نيست زودا كه بدانند


أَلَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ مِهَادًا ﴿۶﴾

فولادوند: آيا زمين را گهواره‏اى نگردانيديم


وَالْجِبَالَ أَوْتَادًا ﴿۷﴾


مکارم: و كوهها را ميخهاي زمين ؟


وَخَلَقْنَاكُمْ أَزْوَاجًا ﴿۸﴾


خرمشاهی: و شما را به صورت جفتها[ى گوناگون‏] آفريده‏ايم‏


وَجَعَلْنَا نَوْمَكُمْ سُبَاتًا ﴿۹﴾

فولادوند: و خواب شما را [مايه] آسايش گردانيديم


وَجَعَلْنَا اللَّيْلَ لِبَاسًا ﴿۱۰﴾

فولادوند: و شب را [براى شما] پوششى قرار داديم

وَجَعَلْنَا النَّهَارَ مَعَاشًا ﴿۱۱﴾

فولادوند: و روز را [براى] معاش [شما] نهاديم


وَبَنَيْنَا فَوْقَكُمْ سَبْعًا شِدَادًا ﴿۱۲﴾

فولادوند: و بر فراز شما هفت [آسمان] استوار بنا كرديم


وَجَعَلْنَا سِرَاجًا وَهَّاجًا ﴿۱۳﴾

فولادوند: و چراغى فروزان گذارديم


وَأَنزَلْنَا مِنَ الْمُعْصِرَاتِ مَاء ثَجَّاجًا ﴿۱۴﴾

فولادوند: و از ابرهاى متراكم آبى ريزان فرود آورديم


لِنُخْرِجَ بِهِ حَبًّا وَنَبَاتًا ﴿۱۵﴾

فولادوند: تا بدان دانه و گياه برويانيم



وَجَنَّاتٍ أَلْفَافًا ﴿۱۶﴾

فولادوند: و باغهاى در هم پيچيده و انبوه

مدیر تالار
farhang Online
#2 ارسال شده : 1393/01/07 09:58:40 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 373
مرد
Iran (Islamic Republic Of)

6 تشکر دریافتی در 6 ارسال
در ایات زیادی از قران ،روز وشب و جایگزینی مستمر انها از پی هم،ازنشانه های قدرت خدا ذکر شده.در تعدادی از این ایات بصراحت شب برای خواب وارامش و روز برای کارکردن ومعاش عنوان شده است.ازجمله در ایات ۹-۱۱ سوره نبا.
با توجه به حکمت امیز بودن این قاعده ،مشاغل و افرادی که مجبورند ،شبها را کار کنند و روز استراحت کنند،(برخلاف قاعده فوق)چه تبعاتی بر انها مترتب است؟
دوستان در این خصوص اظهار نظر کنند بویژه اگر اطلاعات پزشکی یا روانشناسی دارند.
سید کاظم فرهنگ
shojaey Offline
#3 ارسال شده : 1393/01/22 09:49:29 ب.ظ
shojaey

رتبه: Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1391/07/12
ارسالها: 24

در نخستين آيه سوره به عنوان يك استفهام آميخته با تعجب مى ‏فرمايد:

آنها از چه چيز از يكديگر سؤال مى‏ كنند ؟ ( عم يتساءلون).

سپس بى آنكه در انتظار پاسخ آنها باشد خود به پاسخگوئى پرداخته مى ‏افزايد : آنها از خبر بزرگ و پر اهميت سؤال مى‏كنند ( عن النبا العظيم).

همان خبرى كه پيوسته در آن اختلاف دارند ( الذى هم فيه مختلفون).

در اينكه منظور از اين خبر بزرگ ( نبا عظيم ) چيست ؟ مفسران پاسخهاى متعددى گفته ‏اند : گروهى آن را

اشاره به روز رستاخيز ، و بعضى اشاره به نزول قرآن مجيد ، و بعضى به همه اصول دين از توحيد گرفته

تا معاد ، و در رواياتى نيز تفسير به مساله ولايت و امامت شده است . دقت در مجموع آيات اين سوره مخصوصا تعبيراتى

كه در آيات بعد آمده و جمله ان يوم الفصل كان ميقاتا كه بعد از ذكر نشانه‏ هاى قدرت خداوند در زمين و آسمان

آمده ، و توجه به اين حقيقت كه شديدترين مخالفت مشركان در مساله معاد بود ، روي هم رفته تفسير اول يعنى معاد و

رستاخيز را تاييد مى ‏كند .

جمله يتساءلون ( از يكديگر سؤال مى‏كنند ) ممكن است تنها اشاره به كفار باشد كه آنها همواره درباره معاد

از يكديگر سؤال مى ‏كردند ، نه سؤال براىتحقيق و درك حقيقت.

اين احتمال نيز وجود دارد كه منظور از آن سؤال از مؤمنان باشد ، و يا سؤال از شخص پيامبر (ص)

در اينجا سؤالى مطرح شده كه اگر منظور از نبا عظيم رستاخيز است ، اين امر ظاهرا مورد انكار همه كفار بوده ،

چرا مى فرمايد : آنها در آن اختلاف دارند ؟ در پاسخ مى ‏گوئيم : اولا انكار معاد به صورت مطلق حتى در ميان مشركان

قطعى نيست ، چه اينكه بسيارى از آنها بقاى روح را بعد از بدن و به تعبير ديگرى معاد روحانى را اجمالا قبول داشتند.


اما در مورد معاد جسمانى بعضى در آن اظهار ترديد و شك مى‏ كردند كه لحن آيات قرآن آن را منعكس كرده است ( نمل 66

) و بعضى شديدا منكر بوده و حتى پيامبر (ص‏) را به خاطر ادعاى معاد جسمانى ( نعوذ بالله ) ديوانه ، يا مفترى بر خدا

، مى ‏دانستند ( سبا 7 و 8 ) و به اين ترتيب اختلاف آنها در مساله معاد قابل انكار نيست .

سپس مى‏ افزايد : اينچنين نيست كه آنها درباره قيامت مى ‏گويند و فكر مى ‏كنند ، و به زودى مى ‏فهمند ( كلا

سيعلمون).


باز هم چنين نيست كه آنها مى ‏پندارند ، و به زودى آگاه خواهند شد ( ثم كلا سيعلمون).

آن روز با خبر مى‏شوند كه فرياد وا حسرتاى آنها بلند است ، و از تفريط و كوتاهى خود سخت پشيمان مى‏شوند ان تقول

نفس يا حسرتى على ما فرطت فى جنب الله ( زمر - 56).

آن روز كه امواج عذاب گرداگرد آنها را مى ‏گيرد ، و تقاضاى بازگشت به دنيا را مى ‏كنند هل الى مرد من سبيل : آيا

راهى به بازگشت وجود دارد ( شورى - 44).

حتى در لحظه مرگ كه حجابها از برابر چشم انسان كنار مى ‏رود،
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2016, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.395 ثانیه ایجاد شد.