logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:170724)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:133445)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:123380)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:89860)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: آيا كشف حجاب،مجازات شلاق دارد؟ قواعدفقهی تعیین جرم و مجازات و تعزیزات چيست؟    آيا توصيفاتي كه در آيات مختلف قران براي نعمات بهشت شده است، تمثيل است يا وافعي؟    مشخصات حكومت صالح و ناصالح در قران : حكومت فرعوني چه ويژگيهايي دارد؟    عذاب و مغفرت خدا مشمول قانون عام است و منحصر به گروه خاصي نيست.       آخرین رویداد تالار: قران پویان 14 ساله شد : خلاصه اماری 13 سال فعالیت تالار گفتگوهای قران پویان      

توجه

Icon
Error

ali Offline
#1 ارسال شده : 1399/11/29 11:59:26 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,740

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

توصیف همه جانبه قرآن در ابتداي سوره فصلت

منظور از عربي بودن قرآن چيست؟ مراد از اينكه قران تفصيل داده شده،چيست؟

تَنزِيلٌ مِّنَ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ﴿2﴾ كِتَابٌ فُصِّلَتْ آيَاتُهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لِّقَوْمٍ يَعْلَمُونَ ﴿3﴾ بَشِيرًا وَنَذِيرًا فَأَعْرَضَ أَكْثَرُهُمْ فَهُمْ لَا يَسْمَعُونَ ﴿4﴾

1 - بنابر آیه 2، این قرآن فرو فرستاده از جانب خدائی است که هم رحمان و هم رحیم است (و البته گوشه¬ای از معنی خودِ رحمان و رحیم را قبلا در سوره حمد دیده¬ایم) و لذا قرآن یک صفت عمده دارد و آنهم این است که خودش پراز لطف و رحمت است .

2- این قرآن ، «کتاب» است، یعنی «نامه» است، و فرستنده آن خداوند بزرگ، و گیرنده آن تک تک ما هستیم، و اگر این معنا را در ذهن خویش گسترش دهیم معانیی بر ما ظاهر میشود که لازم نیست در اینجا به آن بپردازیم زیرا خواننده این نوع مطالب، فهیم است.

3- آیات قرآن «تفصیل» یافته، یعنی یک چیز سر بسته کلیِ کش¬دار نیست، بلکه مطالب آن «باز» شده، و لذا مفهوم ومشروح و گسترش یافته است.

4- مطالب قرآن مجموعه¬ای از «آیه»ها است، یعنی اینکه علامت و نشانه فرستنده آن است و بعبارت دیگر رنگ و بو و نشانه خداوند را در خویش دارد و گرچه خداوند بالاتر است از اینکه رنگ و بو داشته باشد اما وقتیکه کلمه¬ای نمی¬یابیم که منظور خویش را برسانیم چه باید بگوییم؟

5- قرآن، «قرآن» است، یعنی یک متن «خواندنی» است، ¬یعنی اینکه مثلا موسیقی و تصویر و از این نوع نیست بلکه یک متن خواندنی است و لذا برای درک و فهم آن باید مانند سایر متون خواندنی علائم و نشانه¬هائی را شناخت، و روابط و قوانین حاکم بر آنها را دانست، و آنگاه ممکن است به مفاهیم آن راه یافت، و لذا برای درک آن مفاهیم باید به حداقلی از علم و سواد مسلّح شد، و لذا درک قرآن کار هر بیسواد نافرهیخته¬ای نیست.

6- قرآن «عربی» است، و از لحاظ لغت، «عربی» یعنی روشن و مفهوم و قابل درک است، و باید این نکته را در نظر داشته باشیم که در اینجا کلمه «عربی» بمعنی «زبان اعراب» نیست. زیرا آن معنی، معنیِ اصطلاحی این کلمه است، و در اینجا معنی لغوی آن منظور است، یعنی همان چیزی که عرض شد، یعنی مطالب قرآن روشن و مفهوم است، یعنی مطالب قرآن از نوع چیستان و معما و تربیع دایره و امثال آن نیست، بلکه گویا و روشن و مفهوم است.

7- از دو کلمه آخر آیه 3 فهمیده می¬شود که این «گویا و روشن و مفهوم بودن» قرآن، برای کسانی است که صاحب علم و فهم باشند نه اینکه برای هر بیسواد نافرهیخته جاهلی هم قرآن گویا و روشن و مفهوم باشد.

8- قرآن امیدوار کننده است، و به آدمی میگوید اگر چنین و چنان کنی سرانجامی عالی خواهی داشت ( و بحث در این باب طولانی است اما نیازی به آن نیست زیرا خواننده این نوع مطالب فهیم است)

9- قرآن هشدارد دهنده است، و به آدمی میگوید اگر فلان و بهمان طور باشی و فلان و بهمان کارها را کنی، سرانجامی اسفبار و نامطلوب خواهی داشت (و بحث در این باب طولانی است اما نیاز به آن نیست زیرا خواننده این نوع مطالب فهیم است)

تفسير اقاي جمال گنجه اي

كلمات كليدي: قرآن تفصيل عربي بشير نذير
ali Offline
#2 ارسال شده : 1399/12/02 10:38:51 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,740

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

مرداد از تفصيل داشتن و عربي بودن قرآن چيست؟

معناى تفصيل قرآن


و كلمه ((فصلت (( از مصدر ((تفصيل (( است كه در مقابل كلمه ((احكام (( و كلمه ((اجمال (( است . و مراد از تفصيل آيات قرآن اين است كه ابعاض و اجزاى آن را از يكديگر جدا و متمايز كند، به اينكه آن را آن قدر نازل و در خور فهم شنونده كند كه شنونده عارف به اسلوبهاى كلام بتواند معانى آن را بفهمد و مقاصدش را تعقل كند، همچنان كه آيه ((كتاب احكمت اياته ثم فصلت من لدن حكيم خبير(( و نيز آيه ((و الكتاب المبين انا جعلناه قرآنا عربيا لعلكم تعقلون و انه فى ام الكتاب لدينا لعلى حكيم (( به آن اشاره دارند.



توضيحى راجع به عربى بودن قرآن و جهانى و عمومى بودن دعوت خاتم الانبياء صلى الله عليه و آله


و جمله ((قرآنا عربيا(( حال از كتاب و يا از كلمه ((آياته (( مى باشد. و لام در جمله ((لقوم يعلمون (( لام تعليل و يا اختصاص ‍ است . و مفعول ((يعلمون (( يا حذف شده و تقديرش ((لقوم يعلمون معانيه (( است ، يعنى كتابى است كه آياتش مفصل شده براى مردمى كه معانى آن را مى دانند، چون زبانشان همان زبانى است كه قرآن با آن نازل شده ، يعنى زبانشان عربى است . ممكن هم هست اصلا مفعول آن متروك شده و معنايش ((براى مردمى داراى علم باشد((.

لازمه معناى اول اين است كه عربى نازل شدن قرآن براى آن باشد كه نژاد عرب مورد اعتنا بوده اند، همچنان كه آيه ((و لو جعلناه قرآنا اعجميا لقالوا لو لا فصلت اياته اعجمى و عربى (( و نيز قريب به آن آيه ((و لو نزلناه على بعض الاعجمين فقراه عليهم ما كانوا به مؤمنين (( بدين معنا اشعار دارد.

در اينجا ممكن است كسى بپرسد: اگر معناى آيه اين باشد، آيا با عموم دعوت خاتم الانبياء (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) منافات پيدا نمى كند؟ مى گوييم : نه ، زيرا دعوت آن جناب هر چند جهانى بوده و ليكن مرحله به مرحله صورت مى گرفته ، اولين دعوتى كه كرد دعوت مردم در مراسم حج بود كه با انكار شديد مشركين مواجه شد. آنگاه از آن به بعد مدتى به طور سرى و پنهانى دعوت كرد، و در مرحله سوم مأمور شد عشيره و نزديكان خود را دعوت كند، همچنان كه آيه شريفه ((و انذر عشيرتك الاقربين (( بدان اشاره دارد. و در مرحله چهارم مأمور شد همه قومش را دعوت كند، همچنان كه آيه ((فاصدع بما تؤمر و اعرض عن المشركين (( به آن اشاره دارد.

و در مرحله پنجم ، مأمور شد به دعوت عموم مردم كه آيه ((قل يا ايها الناس انى رسول اللّه اليكم جميعا(( و نيز آيه ((و اوحى الى هذا القرآن لانذركم به و من بلغ ((، به آن اشاره دارند.




ترجمه تفسير الميزان سوره فصلت جلد 17 صفحه 546

ali Offline
#3 ارسال شده : 1399/12/10 03:01:16 ب.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,740

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

فصلت:2

تَنزِيلٌ مِّنَ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

[اين کتاب] نازل شده‌اي3 [است تدريجي، در سطح درك و فهم بندگان] از سوي رحمن و رحيم [=خداوند رحمت گستر بر عام و خاص].
______________

3- تنزيل در باب تفعيل، به نزول تدريجي قرآن در طول 23 سال گفته مي‌شود. منظور از نازل شدن کتاب؛ در دسترس درک و فهم و هضم و جذب آدميان قرار گرفتن است. همچون رياضيات که براي دانش آموز ابتدايي ساده و نازل مي‌شود.


فصلت:3

كِتَابٌ فُصِّلَتْ آيَاتُهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لِّقَوْمٍ يَعْلَمُونَ

کتابي است که آياتش تفصيل يافته، خواندنيِ4 رواني است5 براي مردماني که مي‌دانند6 [=در جستجوي شناخت هستند].

_____________

4- واژه قرآن در اصل مصدر است، به معني خواندن، از ريشه «قَرَءَ»، و به آنچه بر پيامبر مکرم اسلام(ص) نازل شده، به اعتبار آن که متني خواندني است، قرآن گفته مي‌شود [به سوره قيامه آيات 17 (75:17) و 18 نگاه کنيد]. چهار آية ابتداي اين سوره از هفت ويژگي قرآن ياد مي‌كند: نزول تدريجي، كتاب بودن، تفصيل يافتگي، متن خواندني بودن، روان بودن، نقش بشارت و انذار داشتن.

5- «عربي» وصفي است براي قرآن به معناي فصيح و روشن. واژه مقابل آن «عجمي» به معناي گنگ و نامفهوم است. اِعراب گذاري کلمات نيز براي روشن کردن آنها در تلفظ از طريق حرکت گذاري بر كلمات مي‌باشد.


6- «يعملون» فعل مضارع است و دلالت بر استمرار علم آموزي و تلاش براي شناخت مي‌کند. يعني قرآن براي مردمي مفيد است که خودشان به دنبال فهم و شناخت باشند، بنابراين ترجمه «براي کساني که مي‌دانند» نارساي به اين نکته ظريف مي‌باشد.

تفسير اقاي بازرگان
ali Offline
#4 ارسال شده : 1400/01/14 08:08:14 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,740

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

فصلت چه معنای دارد؟؟

واژه «فصّلت» که از مصدر تفصیل می باشد، در برابر اصطلاح اِحکام و نیز واژه ِاجمال به کار می رود;
احکام یعنی محکم گویی و بیان سخن با استحکام،
و اجمال نیز، هم چنان که از ظاهر آن پیداست، به معنایی کوتاه گویی و بیان مختصر مطلب می باشد.
از تقابل و تضاد میان تفصیل از یک سو و احکام و اجمال از سوی دیگر، این نکته به دست می آید که قرآن کریم، با تفصیل و به صورت باز و گسترده، مطالب خود را عرضه کرده، نه آن که روش اجمال گویی را در پیش گرفته باشد.
مراد از سخن گویی به صورت غیر مُجمل و مفصّل نیز، آن است که خداوند، در بیان مطالب خود، اجزا و قسمت های آن را از یک دیگر جدا و مشخص کرده است;
این جدا سازی بخش های مختلف سخن و مشخص نمودن دقیق آن ها، همان است که گاهی از آن به نزول قرآن، تعبیر می شود.
نزول قرآن هم بدان معنا است که محتوای قرآن، آن قدر نزول یافته، و مفاهیم بلند آن که به عالم ملکوت مربوط می باشد، در سطحی عرضه شده که در خور فهم شنونده باشد،
به گونه ای که شنونده آشنا به ساختار بیان و کلمات، به درک معانی آن ها توانایی داشته، مراد گوینده سخن را دریابد.۱


به این حقیقت; یعنی انتخاب شیوه تفصیل گویی در قرآن، در آیات دیگری نیز اشاره شده است، از جمله: الف ـ «اُحکِمَت ءایـتُهُ ثُمَّ فُصِّلَت مِن لَدُن حَکیم خَبیر; (هود، ۱)
این کتابی است که آیاتش استحکام یافته، سپس تشریح شده، و از نزد خداوند حکیم و آگاه، ]نازل گردیده[ است.»

۱. تفسیر المیزان، مرحوم علامه طباطبایی رحمه ‏الله، ج ۱۷، ص ۳۵۹،

از كانال نكات تفسيري آيات
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.101 ثانیه ایجاد شد.