logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:175130)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:138063)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:128755)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:93999)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: نهي تحريمي تدريجي شراب و علل حرمت مست‌كننده ها    جلوگيري از تضييع حق مادي و معنوي مردم توسط متجاوز، از حرمت ماه‌ حرام بالاتر است.    وصیت در چه چیزهایی و برای چه کسانی؟    گسترش_دشمني و بغض ميان افراد، نتيجه حتمي عملكردهاست.             

توجه

Icon
Error

admin1 Offline
#1 ارسال شده : 1390/12/19 12:08:42 ق.ظ
admin1

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/14
ارسالها: 199

8 تشکر دریافتی در 7 ارسال
تفسير سوره احزاب:احكام همسران پيامبر-تفاسير و نظرات گوناگون در آيه تطهير( ايه 33 سوره احزاب)
ترجمه ایات بشرح زیر است:

اى پيامبر به همسرانت بگو اگر خواهان زندگى دنيا و زينت آنيد بياييد تا مهرتان را بدهم و [خوش و] خرم شما را رها كنم28

و اگر خواستار خدا و فرستاده وى و سراى آخرتيد پس به راستى خدا براى نيكوكاران شما پاداش بزرگى آماده گردانيده است29

اى همسران پيامبر هر كس از شما مبادرت به كار زشت آشكارى كند عذابش دو چندان خواهد بود و اين بر خدا همواره آسان است30

و هر كس از شما خدا و فرستاده ‏اش را فرمان برد و كار شايسته كند پاداشش را دو چندان مى ‏دهيم و برايش روزى نيكو فراهم خواهيم ساخت31

اى همسران پيامبر شما مانند هيچ يك از زنان [ديگر] نيستيد اگر سر پروا داريد پس به ناز سخن مگوييد تا آنكه در دلش بيمارى است طمع ورزد

و گفتارى شايسته گوييد32

و در خانه‏ هايتان قرار گيريد و مانند روزگار جاهليت قديم زينتهاى خود را آشكار مكنيد و نماز برپا داريد و زكات بدهيد و خدا و فرستاده ‏اش را فرمان بريد

خدا فقط مى ‏خواهد آلودگى را از شما خاندان [پيامبر] بزدايد و شما را پاك و پاكيزه گرداند33

و آنچه را كه از آيات خدا و [سخنان] حكمت[آميز] در خانه ‏هاى شما خوانده مى ‏شود ياد كنيد در حقيقت‏ خدا همواره دقيق و آگاه است34


کلمات کلیدی :زنان پیامبر آیه تطهیر همسر زینت مهر عصمت معصوم

ویرایش بوسیله کاربر 1395/11/20 09:51:39 ق.ظ  | دلیل ویرایش: key word

مدیر تالار
SAGHI Offline
#2 ارسال شده : 1390/12/20 05:59:37 ق.ظ
SAGHI

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/30
ارسالها: 102

تشکرها: 1 بار
12 تشکر دریافتی در 9 ارسال
نکته :
گر چه آيات مذکور پيرامون همسران پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) است كه اگر اطاعت كنند پاداش مضاعف دارند، و اگر گناه آشكارى مرتكب شوند كيفر مضاعف دارند، ولى از آنجا كه ملاك و معيار اصلى همان داشتن مقام و شخصيت و موقعيت اجتماعى است ، اين حكم در باره افراد ديگر كه موقعيتى در جامعه دارند نيز صادق است .

اين گونه افراد تنها متعلق به خويشتن نيستند بلكه وجود آنها داراى دو بعد است ، بعدى تعلق به خودشان دارد، و بعدى تعلق به جامعه ، و برنامه زندگى آنها مى تواند جمعى را هدايت يا عده اى را گمراه كند، بنابر اين اعمال آنها دو اثر دارد، يك اثر فردى و ديگر اثر اجتماعى ، و از اين لحاظ هر يك داراى پاداش و كيفرى است .لذا در حديثى از امام صادق (عليه السلام ) مى خوانيم كه فرمود: يغفر للجاهل سبعون ذنبا قبل ان يغفر للعالم ذنب واحد! هفتاد گناه جاهل بخشوده مى شود پيش از آنكه يك گناه از عالم بخشوده شود!.

شان نزول:
همسران پيامبر(ص) بعد از پاره اى از غزوات كه غنائم سرشارى در اختيار مسلمين قرار گرفت تقاضاهاى مختلفى از پيامبر(ص) در مورد افزايش نفقه يا لوازم گوناگون زندگى داشتند، طبق نقل بعضى از تفاسير، ((ام سلمه )) از ((پيامبر(ص) كنيز خدمتگزارى تقاضا كرد و ((ميمونه )) حله اى خواست ، و ((زينب )) بنت جحش پارچه مخصوص يمنى و ((حفصه )) جامه مصرى ، ((جويريه )) لباس مخصوص خواست ، و ((سوده )) گليم خيبرى ! خلاصه هر كدام درخواستى نمودند.

پيامبر (ص) كه مى دانست تسليم شدن در برابر اينگونه درخواستها كه معمولا پايانى ندارد چه عواقبى براى ((بيت نبوت )) در بر خواهد داشت ، از انجام اين خواسته ها سر باز زد و يك ماه تمام از آنها كناره گيرى نمود، تا اينكه آيات فوق نازل شد و با لحن قاطع و در عين حال تواءم با راءفت و رحمت به آنها هشدار داد كه اگر زندگى پر زرق و برق دنيا مى خواهيد مى توانيد از پيامبر (ص) جدا شويد و به هر كجا مى خواهيد برويد، و اگر به خدا و رسول خدا و روز جزا دل بسته ايد و به زندگى ساده و افتخار آميز خانه پيامبر(ص) قانع هستيد بمانيد و از پاداشهاى (ص) بزرگ پروردگار برخوردار شويد.

از پاره اى از روايات استفاده مى شود كه حتى بعضى از آنان خشونت سخن را با پيامبر(ص) به آن حد رساندند كه گفتند: لعلك تظن ان طلقتنا لا نجد زوجا من قومنا غيرك : ((تو گمان مى كنى كه اگر ما را طلاق دهى

همسرى غير از تو در ميان قوم و قبيله خود نخواهيم يافت ))؟!.اينجا است كه پيامبر(ص) به فرمان خدا مامور مى شود با قاطعيت تمام با اين مساله برخورد كند و براى هميشه وضع خود را با آنها روشن سازد.

به اين ترتيب خداوند تكليف همسران پيامبر (ص) را كه بايد الگو و اسوه زنان با ايمان باشند براى هميشه روشن ساخت ، داشتن زهد و پارسائى و بى اعتنائى به زرق و برق و تجملات دنيا، و توجه خاص به ايمان و

عمل صالح و معنويت ، اگر چنين هستند بمانند و مشمول افتخار بزرگ همسرى رسول خدا باشند، و گرنه راه خود را در پيش گيرند و از او جدا شوند! گر چه مخاطب در اين سخنان همسران پيامبرند، ولى محتواى

آيات و نتيجه آن ، همگان را شامل مى شود، مخصوصا كسانى كه در مقام رهبرى خلق و پيشوائى و تاسى مردم قرار گرفته اند، آنها هميشه بر سر دو راهى قرار دارند، يا استفاده از موقعيت ظاهرى خويش براى

رسيدن به زندگى مرفه مادى و يا تن در دادن به محروميتها براى نيل به رضاى خدا و هدايت خلق سپس به بيان موقعيت زنان پيامبر (ص) در برابر كارهاى نيك و بد، و همچنين مقام ممتاز و مسئوليت سنگين آنها، با

عباراتى روشن پرداخته مى گويد: اى زنان پيامبر! هر كدام از شما گناه آشكار و معصيت فاحشى انجام دهد عذاب او دو چندان خواهد بود، و اين براى خدا آسان است ! (يا نساء النبى من يات منكن بفاحشة مبينة

يضاعف لها العذاب ضعفين و كان ذلك على الله يسيرا).شما در خانه وحى و مركز نبوت زندگى مى كنيد، آگاهى شما در زمينه مسائل اسلامى با توجه به تماس دائم با پيامبر خدا از توده مردم بيشتر است ، به علاوه

ديگران به شما نگاه مى كنند و اعمالتان سرمشقى است براى آنها، بنابر اين گناهتان در پيشگاه خدا عظيمتر است چرا كه هم ثواب و هم عذاب بر طبق معرفت و ميزان آگاهى ، و همچنين تاثير آن در محيط داده

مى شود، شما هم سهم بيشترى از آگاهى داريد و هم موقعيت حساسترى از نظر تاثير گذاردن روى جامعه .

از همه اينها گذشته اعمال خلاف شما از يك سو پيامبر را آزرده خاطر مى سازد و از سوى ديگر به حيثيت او لطمه مى زند، و اين خود گناه ديگرى محسوب مى شود و مستوجب عذاب ديگرى است .

منظور از فاحشه مبينه گناهان آشكار است و مى دانيم مفاسد گناهانى كه از افراد با شخصيت سر مى زند بيشتر در زمانى خواهد بود كه آشكارا باشد. اما اينكه مى فرمايد اين كار بر خدا آسان است اشاره به اين

است كه هرگز گمان نكنيد كه مجازات كردن شما براى خداوند مشكلى دارد، و ارتباطتان با پيامبر اسلام مانع از آن خواهد بود، آنگونه كه در ميان مردم معمول است كه گناهان دوستان و نزديكان خود را ناديده يا كم

اهميت مىگيرند، نه چنين نيست اين حكم با قاطعيت در مورد شما اجرا خواهد شد.اما در نقطه مقابل نيز و هر كس از شما در برابر خدا و پيامبر(ص) خضوع و اطاعت كند و عمل صالحى بجا آورد پاداش او را دو

چندان خواهيم داد، و روزى پر ارزشى را براى او فراهم ساخته ايم (و من يقنت منكن لله و رسوله و تعمل صالحا نؤ تها اجرها مرتين و اعتدنا لها رزقا كريما).يقنت از ماده قنوت به معنى اطاعت تواءم با خضوع و ادب

است و قرآن با اين تعبير به آنها گوشزد مى كند كه هم مطيع فرمان خدا و پيامبر باشند و هم شرط ادب را كاملا رعايت كنند.در اينجا باز به اين نكته بر خورد مى كنيم كه تنها ادعاى ايمان و اطاعت كافى نيست بلكه

بايد به مقتضاى و تعمل صالحا آثار آن در عمل نيز هويدا گردد.رزق كريم معنى گسترده اى دارد كه تمام مواهب معنوى و مادى را در بر مى گيرد،

ویرایش بوسیله کاربر 1390/12/20 05:27:09 ب.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

farhang Offline
#3 ارسال شده : 1390/12/21 10:32:05 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,023
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
ایات 31و30 نکات جالب مدیریتی و تربیتی دارند. همانگونه که در نکته ابتدایی پست بالا اشاره شده است:

1-کسانی که نماد وسمبل اجتماعی هستند یا رفتار انها در عملکرد سایرین تاثیر گذار است،مسئولیت بیشتری دارند

2-همانطور که تنبیه وسرزنش این افراد دو برابر است،پاداش انها هم دو برابر است.یعنی درتربیت فرزندان یا در مدیریت جامعه وسازمانها فقط به فکر افزایش برخوردهای تنبیهی نباشید.

3-هر خطایی عذاب وعقوبت مضاعف ندارد.بلکه فقط انهایی که اشکار ودر معرض دید عموم است(فاحشه مبینه)مشمول این حکم است.اما در پاداش این صراحت (شرط اشکار بودن)

بیان نشده است.


جهت مطالعه سایر نکات مدیریتی در قرآن لینک زیر را کلیک نمایید



اصول ونکات مدیریتی از منظر قرآن

ویرایش بوسیله کاربر 1393/07/17 08:08:57 ب.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

سیدکاظم فرهنگ
سلام Offline
#4 ارسال شده : 1390/12/23 04:27:55 ب.ظ
سلام

رتبه: Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/04/23
ارسالها: 17

1 تشکر دریافتی در 1 ارسال
آیات 28و29:
همسری پیامبر یا تجملات دنیا

مفسران شان نزولهای متعددی برای این آیات ذکر کرده اند که از نظر نتیجه چمدان تفاوتی باهم ندارند.از این شان نزولها استفاده می شود که همسران پیامبر بعد از پاره ای از غزوات که غنایم سرشاری در اختیار مسلمانان قرارگرفت تقاضاهای گوناگونی از پیامبر (ص) در مورد افزایش نفقه یا لوازم گوناگون زندگی داشتند. پیامبر که می دانست تسلیم شدن در برابر این گونه درخواستها چه عواقبی برای خاندان نبوت در بر خواهدداشت از انجام این خواسته ها سرباززد و یک ماه تمام از آنها کناره گرفت تا اینکه این آیات نازل شد و تکلیف همسران پیامبررا-که باید الگوی زنان باایمان
باشند-مشخص کرد و گفت که اگر زنان پیامبر نسبت به زرق وبرق و تجملات دنیا بی اعتنا باشند و به ایمان وعمل صالح و معنویت توجه داشته باشند می توانند در کنار پیامبربمانند وافتخار همسری با پیامبر را داشته باشند وگرنه باید راه خود را در پیش گیرند و از او جدا شوند .گرچه مخاطب این سخنان همسران پیامبرند محتوای آیات و نتیجه آن همگان را شامل می شود به ویزه کسانی که در مقام رهبری و پیشوایی مردم قرار گرفته اند .آنها همیشه بر سر دو راهی قرار دارند:استفاده از موقعیت ظاهری خویش برای رسیدن به زندگی مرفه مادی یا تن در دادن به محرومیتها برای نیل به رضای خدا و هدایت خلق.
منبع:قرآن حکیم


ehsan Offline
#5 ارسال شده : 1391/01/13 11:32:58 ب.ظ
ehsan

رتبه: Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/30
ارسالها: 13

ايه 33احزاب
با سلام اكنون كه به لطف خدا توفيق مطالعه و تدبر در آيه شريفه تطهيررا پيدا نمودم خالي از لطف نمي دانم داستاني كه مربوط به هدايت

به غيب اين بنده كمترين است را تقديم دوستان كنم:
پانزده سال پيش ؛ زماني كه براي مطالعه دروس به قصد كنكور به كتابخانه مركزي آستان قدس مي رفتم بنا به دلائلي كه مفصل است و در اين مقال نمي گنجد در مورد كليه مسائل اعتقادي از توحيد تا امامت به شك شديد و عجيبي مبتلا شدم.كه به ناچار به جاي درس خواندن به تفكر و تحقيق در مورد امور اعتقادي پرداختم .

پس از رفع شك در زمينه توحيد و اديان نوبت مذهب رسيد.با قاطعيت با خودم عهد بستم كه تعصب كوركورانه را كنارگذاشته وبه مطالعه آثار شيعه و سني و شبهات آنان بپردازم واگر به حقانيت اهل تسنن رسيدم در خانواده با شجاعت از اين مذهب دفاع كنم.پس به حرم امام رضا مشرف شده و دعا كردم كه به حق پيامبر (ص) راه درست را به من بنمايد.در مسير برگشت از حرم به كتابخانه مركزي آستان قدس رفته ولابلاي قفسه هاي كتاب بدون هدف در حاليكه انگشتانم را روي كتب قفسه ها مي كشيدم ازداخل راهروهاي كتابخانه رد مي شدم و ذهنم مشغول بررسي شبهات وارده از سوي علماي اهل تسنن بود كه ناگهان انگشتم برروي كتابي ايستاد و ناخودآگاه با انگشت آن رابيرون كشيدم وبا بي ميلي اسم كتاب را خواندم :
( اينگونه هدايت شدم اثر دكترتيجاني سماوي) كه حتما دوستان با اين كتاب آشنا هستند كه اگر نيستند حتما در اسرع وقت مطالعه بفرمايند.من تا آن روز با آن كتاب آشنا نشده بودم و پاسخ بسياري از شبهات را درآن كتاب خواندم.اين هدايت به غيب اول.

درادامه مطالعاتم به ايرادات وارده اهل تسنن به آيه شريفه تطهير برخوردم وبا خودم گفتم:صد درصد حق با اهل تسنن است وقتي خطاب اين آيه قبل و بعد با زنان پيامبر است چگونه شيعه به خودش اجازه مي دهد آن را سريع به نفع خودتفسيركنند.

با خود گفتم بهتر است تفسير آيه را پيدا كنم و بخوانم ولي يادم رفته بود كه آيه تطهير دركدامين جز وكدامين سوره هست؟به سمت قفسه تفاسير رفتم جلوي مجموعه تفسير
الميزان متوقف شدم وبدون آنكه بدانم اين آيه لا اقل در كدام جز است كه همان جلد موردنياز رامطالعه كنم .شانسي جلدي را بيرون كشيده و صفحه اي را بازكردم ديدم به لطف خدا تفسير آيه 33 سوره احزاب يعني همين آيه تطهير است كه بلافاصله پاسخ مرحوم علامه به ايرادات اهل تسنن به اين آيه را خواندم ولي همان لحظه كه نگويم ازروي شانس بلكه به لطف خدا و هدايت او اين مجلد وصفحه جلويم گشوده شد گويي كه پيش از خواندن ايمان كامل به هر آنچه شيعه در مورد اين آيه معتقد است آوردم.

ویرایش بوسیله کاربر 1391/07/14 00:33:09 ق.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

ehsan Offline
#6 ارسال شده : 1391/01/14 03:42:12 ق.ظ
ehsan

رتبه: Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/30
ارسالها: 13

ترجمه آيه :ودرخانه هايتان قراربگيريدو مانند روزگار جاهليت قديم زينتهاي خود را آشكارمكنيد ونماز برپاداريد و زكات بدهيدو خدا وفرستاده اش را فرمان بريد.خدا فقط مي خواهد آلودگي را از شما خاندان پيامبر بزدايدوشمارا پاك و پاكيزه گرداند.

سپس سومين دستور را كه آن نيز در زمينه رعايت عفت است چنين بيان مي كند:شما در خانه هاي خود بمانيدوهمچون جاهليت نخستين درميان مردم ظاهر نشويدواندام ووسائل زينت خود را در معرض تماشاي ديگران قرارندهيد.

منظوراز جاهليت اولي جاهليتي است كه مقارن عصرپيامبر صلي الله عليه وآله بوده بطوري كه در كتب تواريخ آمده است

درآن موقع زنان حجاب درستي نداشتند ودنباله روسري هاي خود را پشت سر مي انداختند بطوري كه گلو و قسمتي از سينه و گردنبند و

گوشواره هاي آنها نمايان بودوبه اين ترتيب قرآن همسران پيامبر(ص) رااز اين گونه اعمال باز مي دارد.بدون شك اين يك حكم عام است و

تكيه آيات برزنان پيامبر(ص)به عنوان تاكيدبيشتراست.

جاهليت قرن بيستم:جمعي از مفسران در تفسير الجاهليه الاولي در آيات مورد بحث گرفتار شك و ترديد شدند گويي نتوانستند باور كنند كه بعد ازظهور اسلام نوعي ديگر جاهليت در جهان پا به عرصه وجود خواهد گذاشت كه جاهليت عرب قبل از اسلام در مقابل آن موضوع كم اهميتي خواهدبود ولي امروز اين براي ما كه شاهد مظاهر جاهليت وحشتناك قرن بيستم هستيم كاملا حل شده است وبايد آن را به حساب يكي از پيشگوئيهاي اعجازآميز قرآن مجيد گذارد

اگر درجاهليت دختران خودشان را زنده بگورمي كردندامروز دختر و پسر خود را سقط جنين مي كنند.اگر درجاهليت عرب زنان تبرج به زينت مي كردندو روسريهاي خود را كنار مي زدنددر عصر ما كلوپ برهنگان كه نمونه آن در انگلستان معروف است شنيده مي شود

ویرایش بوسیله کاربر 1391/07/14 00:34:49 ق.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

ehsan Offline
#7 ارسال شده : 1391/01/17 03:23:13 ق.ظ
ehsan

رتبه: Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/30
ارسالها: 13

نكاتي درمورد آيه تطهير به نقل از تفسير نور
«اِنَّما يُريدُ اللّهُ ليُذهِبَ عنكْم الرِّجْسَ اَهلَ البَيتِ وَ يُطهِّرَكُمْ تَطهيراً»

* كلمه‏ى «اِنّما» نشانه‏ى اين است كه آيه‏ى شريفه درباره‏ى يك موهبت استثنايى در مورد اهل‏بيت‏عليهم السلام سخن مى‏گويد.

* مراد از «يُريد»، اراده‏ى تكوينى است، زيرا اراده‏ى تشريعى خداوند، پاكى همه‏ى مردم است نه تنها اهل بيت پيامبر اكرم‏عليهم السلام.

* مراد از «رجس» هر گونه ناپاكى ظاهرى و باطنى است.

* مراد از «اهل البيت» همه‏ى خاندان پيامبر نيست، بلكه برخى افراد آن است كه نام آنان در روايات شيعه و سنّى آمده است. اين گروه عبارتند از: علىّ و فاطمه و حسن و حسين‏عليهم السلام.

سؤال: دليل اين انحصار چيست؟ و چرا اين بخش از آيه درباره‏ى زنان پيامبر يا تمام خاندان آن حضرت نيست؟

پاسخ: 1. رواياتى از خود همسران پيامبر حتّى از عايشه و امّ سلمه نقل شده كه آنان از رسول‏خداصلى الله عليه وآله پرسيدند: آيا ما هم جزء اهل بيت هستيم؟ پيامبر فرمود: خير.

2. در روايات متعدّدى مى‏خوانيم: پيامبر عبايى بر سر اين پنج نفر كشيد (كه يكى از آنان خود حضرت بود) و فرمود: اين‏ها اهل بيت من هستند و اجازه‏ى ورود ديگران را نداد.

3. پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله براى اين كه اختصاص اهل بيت را به پنج نفر ثابت كند، مدّت شش ماه (و به گفته‏ى بعضى روايات هشت يا نه ماه) به هنگام نماز صبح از كنار خانه‏ى فاطمه‏عليها السلام مى‏گذشت و مى‏فرمود: «الصّلاة يا اهل البيت انّما يريد اللّه ليذهب عنكم الرّجس اهل البيت و يطهركم تطهيرا»
در كتاب احقاق الحق بيش از هفتاد حديث از منابع معروف اهل سنّت درباره اختصاص آيه شريفه به پنج نفر ذكر شده و در كتاب شواهد التنزيل كه از كتب معروف اهل سنّت است بيش از يكصد و سى روايت در همين زمينه آمده است.

به هر حال اين آيه شامل زنان پيامبر نمى‏شود زيرا:

آنها گاهى مرتكب گناه مى‏شدند. در سوره‏ى تحريم مى‏خوانيم: پيامبر رازى را به بعضى از همسرانش فرمودند و او امانت دارى نكرد و به ديگرى گفت. قرآن اين عمل را گناه ناميده، فرمود: «ان تتوبا اِلى اللّه فقد صغت قلوبكما»

عايشه كه همسر پيامبر بود، جنگ جمل را عليه حضرت على‏عليه السلام به راه انداخت و سپس پشيمان شد، با آنكه در اين جنگ عدّه بسيارى از مسلمانان كشته شدند؟

ویرایش بوسیله کاربر 1391/07/14 00:36:50 ق.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

ehsan Offline
#8 ارسال شده : 1391/01/17 03:28:35 ق.ظ
ehsan

رتبه: Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/30
ارسالها: 13

چند سؤال‏
1. آيا «يطهّركم» به معناى آن نيست كه اهل بيت‏ عليهم السلام آلودگى داشته‏ اند و خداوند آنان را تطهير كرده است؟

پاسخ: شرط تطهير آلودگى نيست، زيرا قرآن درباره‏ ى حوريان بهشتى كلمه «مطهّرة» را به كار برده در حالى كه هيچ گونه آلودگى ندارند. به عبارت ديگر «يطهّركم» به معناى پاك نگه‏داشتن است نه پاك كردن از آلودگى قبلى.2.

اگر اهل‏بيت تنها پنج نفرند، چرا اين آيه در ميان جملاتى قرار گرفته كه مربوط به زنان پيامبر است؟

پاسخ: الف: جمله‏ ى «انّما يريد اللّه ...» به صورت جداگانه نازل شده ولى هنگام جمع آورى قرآن در اين جا قرار گرفته است.

ب: به گفته‏ ى تفسير مجمع البيان، رسم فصيحان و شاعران و اديبان عرب اين بوده كه در لابلاى مطالب معمولى حرف جديد و مهمّى مطرح مي كنند تا تأثيرش بيشتر باشد.

چنانكه در ميان اخبار صدا و سيما، اگر گوينده يك مرتبه بگويد: به خبرى كه هم اكنون به دستم رسيد توجّه فرماييد، اين گونه سخن گفتن يك شوك روانى و تبليغاتى ايجاد مى‏كند. نظير اين آيه را در آيه‏ ى سوّم سوره‏ ى مائده خوانديم كه مطلب مربوط به ولايت و امامت و كمال دين و تمام نعمت و يأس كفّار و رضاى الهى، در كنار احكام مربوط به گوشت خوك و خون، نازل شده و اين گونه جا سازيها رمز حفظ قرآن از دستبرد نااهلان است. درست همان گونه كه گاهى زنان هنگام خروج از خانه زيور آلات خود را در لابلاى پنبه‏ هاى متّكا قرار مي دهند. با اين كه طلا و پنبه رابطه‏ اى ندارند ولى براى محفوظ ماندن از دستبرد نااهلان اين كار انجام مي گيرد.

ج: در ميان سفارش هايى كه به زنان پيامبر مي ‏كند، يك مرتبه ميفرمايد: خدا اراده‏ ى مخصوص بر عصمت اهل بيت دارد، يعنى اى زنان پيامبر! شما در خانه‏ اى هستيد كه معصومين‏ عليهم السلام هستند و حتماً بايد تقوا را بيشتر مراعات كنيد.

د: در مورد اهل‏بيت ضمير جمع مذكر به كار رفته كه نشان غالب بودن مردان است، به خلاف جملات مربوط به زنان پيامبر كه در آنها از ضمير جمع مؤنث استفاده شده است. «بيوتكنّ، اقمن - عنكم، يطهّركم»

ویرایش بوسیله کاربر 1391/07/14 00:39:31 ق.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

ehsan Offline
#9 ارسال شده : 1391/01/17 03:43:53 ق.ظ
ehsan

رتبه: Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/30
ارسالها: 13

آيه تطهير، برهان روشن عصمت است

بعضى از مفسران رجس را در آيه فوق ، تنها اشاره به شرك و يا گناهان كبيره زشت همچون زنا دانسته اند، در حالى كه هيچ دليلى بر اين محدوديت

در دست نيست ، بلكه اطلاق الرجس (با توجه به اينكه الف و لام آن الف و لام جنس است ) هر گونه پليدى و گناه را شامل مى شود،

چرا كه گناهان همه رجسند، و لذا اين كلمه در قرآن به شرك ، مشروبات الكلى قمار نفاق گوشتهاى حرام و ناپاك و مانند آن اطلاق شده است (حج - 30 - مائده 90 توبه - 125 - انعام - 145).

و با توجه به اينكه اراده الهى تخلف ناپذير است ، و جمله انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس دليل بر اراده حتمى او مى باشد، مخصوصا با توجه به كلمه

انما كه براى حصر و تاكيد است روشن مى شود كه اراده قطعى خداوند بر اين قرار گرفته كه اهلبيت از هر گونه رجس و پليدى و گناه پاك باشند،

و اين همان مقام عصمت است .

اين نكته نيز قابل توجه است كه منظور از اراده الهى در اين آيه دستورات و احكام او در مورد حلال و حرام نيست ، چرا كه اين دستورات شامل همگان مى شود و اختصاص به اهل بيت ندارد بنابر اين با مفهوم كلمه انما سازگار نمى باشد.

پس اين اراده مستمر اشاره به يك نوع امداد الهى است كه اهل بيت را بر عصمت و ادامه آن يارى مى دهد و در عين حال منافات با آزادى اراده و اختيار ندارد

در حقيقت مفهوم آيه همان چيزى است كه در زيارت جامعه نيز آمده است عصمكم الله من الذلل و آمنكم من الفتن ، و طهركم من الدنس ،و اذهب عنكم الرجس ، و طهركم تطهيرا:

خداوند شما را از لغزشها حفظ كرد و از فتنه انحرافات در امان داشت ، و از آلودگيها پاك ساخت و پليدى را از شما دور كرد، و كاملا تطهير نمود.

با اين توضيح در دلالت آيه فوق بر مقام عصمت اهل بيت نبايد ترديد كرد. به نقل از تفسير نمونه

ویرایش بوسیله کاربر 1391/07/14 00:42:00 ق.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

ehsan Offline
#10 ارسال شده : 1391/01/17 03:49:02 ق.ظ
ehsan

رتبه: Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/30
ارسالها: 13

آيا اراده الهى در اينجا تكوينى است يا تشريعى ؟

در لابلاى تفسير آيه ، اشارهاى به اين موضوع داشتيم كه اراده در جمله انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس ، اراده تكوينى است نه تشريعى .

براى توضيح بيشتر بايد ياد آور شويم كه منظور از اراده تشريعى همان اوامر و نواهى الهى است ، فى المثل خداوند از ما نماز و روزه و حج و جهاد خواسته ، اين اراده تشريعى است .

معلوم است كه اراده تشريعى به افعال ما تعلق مى گيرد نه افعال خداوند، در حالى كه در آيه فوق ، متعلق اراده افعال خدا است ، مى گويد: خدا اراده كرده است كه پليدى را از شما ببرد، بنابر اين چنين اراده اى بايد تكوينى باشد، و مربوط به خواست خداوند در عالم تكوين .

افزون بر اين ، مساله اراده تشريعى نسبت به پاكى و تقوا، انحصار به اهلبيت (عليهم السلام ) ندارد چرا كه خدا به همه دستور داده است پاك باشند و با تقوا، و اين مزيتى براى آنها نخواهد بود، زيرا همه مكلفان مشمول اين فرمانند.

به هر حال اين موضوع يعنى اراده تشريعى نه تنها با ظاهر آيه سازگار نيست كه با احاديث گذشته به هيچوجه تناسبى ندارد، زيرا همه اين احاديث سخن از يك مزيت والا و ارزش مهم ويژه مى كند كه مخصوص اهلبيت (عليهم السلام ) است .

اين نيز مسلم است كه رجس در اينجا به معنى پليدى ظاهرى نمى باشد، بلكه اشاره به پليديهاى باطنى است و اطلاق اين كلمه ، هر گونه انحصار و محدوديت را در شرك و كفر و اعمال منافى عفت و مانند آن نفى مى كند، و همه گناهان و آلودگيهاى عقيدتى و اخلاقى و عملى را شامل مى شود.

نكته ديگرى كه بايد به دقت متوجه آن بود اين است كه اراده تكوينى كه به معنى خلقت و آفرينش است در اينجا به معنى مقتضى است
نه علت تامه ، تا موجب جبر و سلب اختيار گردد.

توضيح اينكه : مقام عصمت به معنى يك حالت تقواى الهى است كه به امداد پروردگار در پيامبران و امامان ايجاد مى شود اما با وجود اين حالت ، چنان نيست كه آنها نتوانند گناه كنند بلكه قدرت اين كار را دارند، و با اختيار خود از گناه چشم مى پوشند.
درست همانند يك طبيب بسيار آگاه كه هرگز يك ماده بسيار سمى را كه خطرات جدى آن را مى داند هرگز نمى خورد با اينكه قدرت بر اين كار دارد، اما آگاهيها و مبادى فكرى و روحى او سبب مى شود كه با ميل و اراده خود از اين كار چشم بپوشد.

اين نكته نيز لازم به يادآورى است كه اين تقواى الهى موهبت ويژه اى است كه به پيغمبران داده شد نه به ديگران ، ولى بايد توجه داشت كه

خداوند اين امتياز را به خاطر مسئوليت سنگين رهبرى به آنها داده بنابر اين امتيازى است كه بهره آن عايد همگان مى شود و اين عين عدالت است ،

درست مانند امتياز خاصى است كه خداوند به پردههاى ظريف و بسيار حساس ‍ چشم داده كه تمام بدن از آن بهره مى گيرد.

از اين گذشته به همان نسبت كه پيامبران امتياز دارند و مشمول مواهب الهى هستند مسئوليتشان نيز سنگين است و يك ترك اولاى آنها معادل يك گناه بزرگ افراد عادى است ، و اين مشخص كننده خط عدالت است .

نتيجه اينكه : اين اراده يك اراده تكوينى است در سر حد يك مقتضى (نه علت تامه ) و در عين حال نه موجب جبر است و نه سلب مزيت و افتخار.

ویرایش بوسیله کاربر 1391/07/14 00:44:48 ق.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

ehsan Offline
#11 ارسال شده : 1391/01/17 03:54:56 ق.ظ
ehsan

رتبه: Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/30
ارسالها: 13

چند روايت متضمن اينكه مقصود از اهل بيت رسول الله (صلى الله و آله و سلم ) همسران آنحضرت نيستند

و در غايه المرام از حموينى ، و او به سند خود از يزيد بن حيان ، روايت كرده كه گفت : داخل شديم بر زيد بن ارقم ، او گفت : روزى رسول خدا

(صلى الله عليه و آله و سلم ) ما را خطاب كرد، و فرمود: آگاه باشيد كه من در بين شما امت اسلام دو چيز گرانبها مى گذارم ، و مى روم ،

يكى كتاب خداى عز و جل است ، كه هر كس آن را پيروى كند هدايت مى شود، و هر كه آن را پشت سر اندازد، در ضلالت است ، و سپس اهل بيتم ،

من خدا را به ياد شما مى آورم در باره اهل بيتم ، و اين كلمه را سه بار تكرار كرد

ما از زيد بن ارقم پرسيديم : اهل بيت رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) چه كسانى بودند؟ آيا همسرانش بودند؟ گفت : نه ، اهل بيت او، دودمان اويند،
كه بعد از آن جناب صدقه خوردن بر آنان حرام است ، يعنى آل على ، آل عباس ، آل جعفر، و آل عقيل

و نيز در همان كتاب از صحيح مسلم ، به سند خود از يزيد بن حيان از زيد بن ارقم روايت كرده كه گفت : رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود:

من در بين شما دو چيز گرانبها و سنگين مى گذارم ، يكى كتاب خدا است ، كه حبل الله است و هر كس آن را پيروى كند بر طريق هدايت ،

و هر كس تركش گويد بر ضلالت است ، و دومى اهل بيتم پرسيديم : اهل بيت او كيست ؟ همسران اويند؟ گفت : نه ، به خدا قسم ،

همسر آدمى چند صباحى با آدمى است ، و چون طلاقش دهند به خانه پدرش بر مى گردد، و دوباره بيگانه مى شود،

اهل بيت رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) اهل او، و عصبه و خويشاوندان اويند، كه بعد از او صدقه برايشان حرام است

مؤ لف : در اين روايت كلمه بيت به نسب تفسير شده ، همچنانكه عرفا هم بر اين معنا اطلاق مى شود، مى گويند بيوتات عرب ، يعنى خاندانها و تيره هاى عرب ،

و ليكن روايات سابق كه از ام سلمه و غير او نقل شد، با اين معنا سازگار نيست ، براى اينكه در آن روايت اهل بيت تنها به على ، فاطمه ، و حسنين (عليهم السلام ) تفسير شده

و در مجمع البيان مى گويد: مقاتل بن حيان گفته : وقتى اسماء بنت عميس با شوهرش جعفر بن ابى طالب از حبشه برگشت ، داخل شد

در بين همسران رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) و پرسيد آيا چيزى از قرآن در باره مهاجرين به حبشه نازل شد؟

گفتند: نه پس نزد رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) آمد و عرضه داشت : يا رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم ) مثل اينكه جنس زن

هميشه بايد محروم و در زيان باشد، رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) پرسيد:طور مگر؟ گفت : براى اينكه آنطور كه مردان در قرآن كريم به نيكى ياد شده اند، زنان ياد نشده اند، بعد از اين جريان آيه ((ان المسلمين و المسلمات ...(( نازل گرديد
مؤ لف : در رواياتى ديگر آمده كه اين شكوه را ام سلمه كرد
به نقل از تفسير الميزان

ویرایش بوسیله کاربر 1391/07/14 00:48:21 ق.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

ali Offline
#12 ارسال شده : 1391/01/18 04:14:16 ب.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,905

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
دیشب در یکی از مجالس عزاداری حضرت زهرا حضور داشتم که اقای دکتر تمیم داری سخنرانی می کرد.

ایشان ابتدا شعری از ملک الشعرای بهار را در وصف دختر پیامبر خواند .سپس همین ایه تطهیر را تلاوت کرد.

إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا ﴿۳۳﴾

(چون این ایه بحث جاری تالار هم هست این مطالب را می نویسم.)

ومطالبی را از کتاب "عیون اخبار الرضا" به نقل از امام رضا خواند که در مجلس مامون ایشان با احادیثی از پیامبر وایات قران ،

تفاوتهای بین "عترت واهل بیت"را با آل،ذریه وامت بیان کرده اند .

سخنران مطالعه این کتاب را که اثر شیخ صدوق است به حاضرین توصیه کرد.هم چنین تاکید بسیاری بر اشنایی با زبان عربی (ذکر

حدیثی از امام صادق که تعلموالعربیه...)ومطالعه قران وکتب تاریخی ودینی نمود .چرا که معتقد بود دینتان را باید خودتان بدست اورید

همانند سایر علوم ونباید انتظار داشت که بدون تلاش ومطالعه دیگران انرا به شما بدهند.
سلام Offline
#13 ارسال شده : 1391/01/21 03:03:12 ق.ظ
سلام

رتبه: Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/04/23
ارسالها: 17

1 تشکر دریافتی در 1 ارسال
آیه 34:
این آیه دوباره به بیان حکم دیگری درباره زنان پیامبر پرداخته از همسران اومی خواهد که از شرایط خانه وحی و رسالت الهی حداکثر استفاده را ببرند و آیات و حکمت و تعلیمات پیامبر (ص) را بیش از دیگران فرا گیرند و به کار بندند. در پایان آیه می فرماید:خداوند باریک بین و آگاه است .او از ظرایف امور و نیات و اعمال و انگیزه های بندگان آگاهی کامل دارد.احتمال دیگر آنکه مراد از"لطیف"لطف و رحمت باشد یعنی خدا به شما همسران پیامبر لطف و رحمت دارد و از کارهایتان باخبر است

ویرایش بوسیله کاربر 1391/01/29 05:31:41 ب.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

kabir Offline
#14 ارسال شده : 1391/01/22 09:35:38 ب.ظ
kabir

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/11/17
ارسالها: 221

6 تشکر دریافتی در 5 ارسال
یک سئوال :

در ایات 30و31 خدا پاداش وتنبیه مضاعف را برای همسران پیامبر قرار داده (هما نطور که به تفصیل در پستهای اول تا چهام توسط سایر دوستان به ان پرداخته شد)

ودر ایه 33هم میگوید که شما مانند سایر زنان نیستید.

پس انها ویژه اند واحکام ووظایفشان هم ویژه.

لذا دستور وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى(و در خانه‏هايتان قرار گيريد و مانند روزگار جاهليت قديم زينتهاى خود را آشكار مكنيد)

هم می تواند مخصوص زنان پیامبر یاشد وبرای سایر زنان مسلمان واجب نباشد.

به نظر من به همین علت هم هست که فتوای صریحی درباره حرمت حضور خانم ها در جامعه و یا اشتغال انها دربیرون خانه که مستلزم نفی در خانه ماندن

است،تاکنون صادر نشده است.

از سایر کاربران مخصوصا دوستانی که در ایات فوق مطالعه کرده اند ،خواهش می کنم در مورد این مسئله و اختصاص ان به همسران پیامبر یا عمومیت ان اظهار نظر فرمایند.

نكونام
#15 ارسال شده : 1395/07/14 10:27:51 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 804

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال

1. مراد از اهل بیت در زبان عربی ساکنان خانه اند؛ اعم از این که ساکنان خانه، فقط یک نفر یعنی یک مرد یا زن مجرد باشد یا بیش تر، و نیز اعم از این که نسبت سببی داشته باشند یا نسبی؛ مثل همسر و فرزند و داماد و عروس.

2. مراد از اهل بیت در آیه شریفه نیز ساکنان خانه پیامبر(ص) در وقت نزول سوره احزاب یعنی سال پنجم هجرت است که شامل خود پیامبر و همسران و خانواده حضرت علی(ع) می شود.

پیامبر پس از آن که از مکه به مدینه هجرت کرد و مسجد مدینه را ساخت، در ضلع شرقی آن برای هریک از همسران و نیز تنها دخترش فاطمه اتاقی را ساخت که مجموع این اتاق ها با یک راهرو به هم وصل می شدند و راهرو نیز دری به داخل مسجد داشت و آنگاه که پیامبر(ص) می خواست ورود و خروج به مسجد کند، از همان در بود.
وقتی علی(ع) با فاطمه ازدواج کرد، او نیز در همان خانه فاطمه سکنی گزید و لذا جزو خانواده پیامبر شد. امام حسن و امام حسین نیز که به دنیا آمدند، در همین خانه بود؛ لذا وقتی سوره احزاب در سال پنجم هجرت نازل شد، ساکنان خانه پیامبر مرکب بودند، از خود پیامبر و همسران پیامبر و علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام.

3. مقارن نزول سوره احزاب، همسران پیامبر(ص) کارهایی خلاف شأن پیامبر(ص) انجام می دادند؛ نظیر این که به مانند جاهلیت تبرج (خودنمایی) داشتند و با صدای خود دلفریبی (خضوع بالقول) می کردند. از این کار در آیه شریفه به پلیدی(رجس) تعبیر شده است.
سبب نزول آیه تطهیر و صدر و ذیلش این بود که همسران پیامبر(ص) را از رجس بازدارد و این به طور طبیعی برای پیامبری که دیگران را از آن کارهای ناپسند نهی می کند، خیلی سنگین بود و لذا در این آیات خطاب به همسران پیامبر گفته شده، مجازات شما دوبرابر دیگران است و البته اگر کارهای پسندیده کنید، پاداشتان دوبرابر است.

بنابراین چنان نبوده است که آن کارهای ناپسند فقط به همسران پیامبر اختصاص داشته باشد و مسلمان دیگر انجام نداده باشند. نیز چنان نبوده است که آنچه در این آیات از همسران پیامبر خواسته شده، مختص آنان باشد و خدا از مسلمانان دیگر نخواسته باشد. آن احکامی عام است و از عموم مسلمانان خواسته می شود که به آنها عمل کنند.در آیه شریفه خطاب به همسران پیامبر(ص) اظهار شده است. این کارهای پلید را نکنید؛ بلکه در خانه بمانید و زکات بدهید و اطاعت خدا و رسول کنید؛ زیرا خدا می خواهد این پلیدی را از شما اهل خانه دور کند و شما را پاک سازد.

4. در آیه مورد بحث، مخاطب به ظاهر عوض شده است. در صدر آیه خطاب به همسران پیامبر است و از وسط آیه خطاب به کل اهل خانه پیامبر(ص) شده است؛ مثل این که شما خطاب به یکی از فرزندانت بگویی، کارهای ناپسند نکن و بعد بگویی که من نمی خواهم در خانه ام کار ناپسند باشد. در اینجا هرچند شما فرموده اید، در خانه، اما مراد شما همان یکی از فرزندانت است؛ نه همه اهل خانه. این به وضوح از سیاق سخن شما آشکار است. بعبارت ديگر،هرچند عام و خطاب به تمام اهل خانه است؛ اما به قرینه سیاق ناظر به همسران پیامبر است که پلیدی(رجس) داشتند و گرنه پیامبر و علی و فاطمه و حسن و حسین خالی از پلیدی بودند.

آیه تطهیر اگرچه متنش در مقام اثبات رجس داشتن همسران پیامبر است و نمی خواهد طهارتی را برای کسی ثابت کند، اما به طور تلویحی ثابت می کند که غیر همسران پیامبر از اهل بیت ایشان رجس ندارند؛ چون وقتی بگوید بعضی از اهل بیت رجس دارند، مفهومش این است که بعضی دیگر رجس ندارند.

5. این که جمله ذیل آیه یعنی «انما...» نزول جداگانه داشته باشد، صرف ادعاست و هیچ روایتی بر این معنا دلالت ندارد.
به علاوه لفظ «انما» هرگز در آغاز یک جمله مستقل قرار نمی گیرد، به عکس «انّ» که در آغاز یک جمله مستقل به کار می رود؛ لذا هیچ سوره یا خطبه یا عزل یا قصیده ای را پیدا نمی کنید که با این لفظ شروع شده باشد. این نشان می دهد که جمله ذیل آیه وابسته به صدر آیه است و همراه آن نازل شده است.
افزون بر این اگر جمله مورد بحث، نزول جداگانه داشت، چه وجهی دارد، در میان آیات مربوط به همسران پیامبر(ص) قرار بگیرد؟ بلکه اقتضاء داشت، بعد از خاتمه آیات مربوط به همسران قرار می گرفت.

6. این که گفته شده، چنین جایگذاری نابجایی به منظور جلوگیری از تحریف است، صرف ادعاست و هیچ روایتی که بر آن دلالت داشته باشد، وجود ندارد.
به علاوه، این ادعا لوازم باطل دارد. توضیح این که من یک سئوال می کنم: آیا وقتی جمله مورد بحث نازل شد، مردم دانستند که راجع به خانواده امام علی است یا ندانستند؟ اگر دانستند، هر جا گذاشته بشود، می دانند و اگر ندانستند، چه بیمی بر تحریف می تواند باشد تا اقتضاء کند، پیامبر جای آن را عوض کند؟ بنابراین مدعای مذکور لوازم باطل دارد و لذا خود مدعا باطل است.

7. اراده خدا در امر تکوینی یعنی خلقت، قطعی است؛ چنان که آمده است:
يس : 82 إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُون‏

اما اراده خدا در امر تشریعی، یعنی افعال بشر، قطعی نیست و تابع اراده خود بشر است؛ چنان که اراده خدا راجع به طهارت جسمانی همین گونه است:

المائدة : 6 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرافِقِ وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ وَ إِنْ كُنْتُمْ جُنُباً فَاطَّهَّرُوا وَ إِنْ كُنْتُمْ مَرْضى‏ أَوْ عَلى‏ سَفَرٍ أَوْ جاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغائِطِ أَوْ لامَسْتُمُ النِّساءَ فَلَمْ تَجِدُوا ماءً فَتَيَمَّمُوا صَعيداً طَيِّباً فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْديكُمْ مِنْهُ ما يُريدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَ لكِنْ يُريدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَ لِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُون‏

خدا اراده کرده است که مردم مطهر باشند؛ اما تا وضو نگیرند یا تیمم نکنند، طهارت حاصل نمی شود و چنان نیست که چون خدا اراده طهارت کرده، همه انسان ها با وضو یا تیمم شده باشند. همین طور است، طهارت روحی و پاکی از گناه، تا خود افراد بشر رجس و پلیدی گناه را از خود دور نکنند، طهارتی برای آنان حاصل نمی شود



ali Offline
#16 ارسال شده : 1399/08/18 08:12:00 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,905

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
تدبر و تفسير سوره احزاب: فهم ايه تطهير

بررسي ادبي عدم ارتباط آيه تطهير با آيات قبل و بعد

فرمود: ﴿إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ﴾ حالا اين ﴿أَهْلَ الْبَيْتِ﴾ يا مناداست يعني «يا أهل البيت» يا منصوب به مدح خاص است «أعني أهلَ البيت» و مانند آن; بالقول المطلق اين با قبل و بعد رابطه ندارد ﴿إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً﴾.

بنابراين فضاي اين آيه, قبل و بعد بيش از بيست بار ضمير جمع مؤنث سالم آمده و اين ضمير جمع مذكر سالم است اين براي آن پنج نفر است تغليبش براي آن است كه چهار نفرشان مذكّرند, يك نفرشان صديقه كبرا(صلوات الله و سلامه عليهم اجمعين) مؤنث است. حالا گذشته از آن هفتاد روايتي كه از طريق ما نقل شده است و روايات معتبري كه از طريق اهل سنّت نقل شده است كه اين را متواتر را بيّن‌الرشد مي‌كند سياق آيه هم نشان مي‌دهد كه اين هيچ ارتباطي با قبل و بعد ندارد و دوتا حصر هم در آ‌ن هست يكي ﴿إِنَّمَا﴾ يكي اختصاص ﴿أَهْلَ الْبَيْتِ﴾ كه منصوب است يا به «أعني» يا «اُخصّص» و مانند آن.

تفاوت تطهير در آيه مورد بحث با آيه شش سوره مائده
فرمود من دوتا كار, فقط مي‌خواهم شما را پاك كنم خب اين چه تطهيري است اگر تطهيرش تشريعي باشد كه در سورهٴ مباركهٴ «مائده» آيه شش بيان شده به نحو عام يعني اينكه گفته شد وضو و امثال ذلك طهور است و مانند آن اين طهارت تشريعي است در بخش پايانی آيه شش سورهٴ مباركهٴ «مائده» اين است كه ﴿إِذَا قُمْتُمْ إِلَي الصَّلاَةِ﴾ اگر آب نيافتيد تيمّم بكنيد ﴿مَا يُرِيدُ اللّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُم مِنْ حَرَجٍ وَلكِن يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ﴾ اين نه ﴿إنَّمَا﴾ اول در آيه 33 سورهٴ «احزاب» را دارد نه تخصيص ثاني را به همراه دارد هيچ حصري آن را به همراه ندارد معلوم مي‌شود تشريعي است يعني خدا مي‌خواهد به وسيله دستوراتي كه داده است شما را پاك كند ﴿وَلكِن يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ﴾ يعني ﴿يُرِيدُ﴾ به اراده تشريعي, همه شما را مي‌خواهد تطهير كند حالا بعضي قبول بعضي نكول
اما در جريان آيه محلّ بحث سخن از اراده تشريعي نيست اين اختصاص نشان مي‌دهد كه اراده, اراده تكويني است فرمود: ﴿إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ﴾ فقط خدا اين را مي‌خواهد نسبت به چه كساني؟ فقط نسبت به شما پنج نفر ﴿إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ﴾ پس اين ﴿إِنَّمَا﴾ نشان مي‌دهد كه اين اراده, اراده تكويني است افاضه الهي است تطهير تكويني است همان مقام شامخ عصمت است اين ﴿أَهْلَ الْبَيْتِ﴾ هم كه منصوب به اختصاص است يعني فقط درباره شماست ﴿وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً﴾.


علت ذكر آيه تطهير در كنار آيات ديگر بدون هيچ ارتباط
حالا چگونه اين آيه در اينجا واقع شده است به اذن خود پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) بود يا به اذن خود حضرت در زمان جمع‌آوري به بركت دستور حضرت امير(سلام الله عليه) بود ولي بالأخره اين آيه [اين‌طور واقع شد] گاهي مي‌بينيد با قبل و بعد رابطه ندارد گاهي مي‌بينيد در وسط مطلب, يك كار حساسي, يك قضيه حساسي پيش مي‌آيد كه يك جمله معترضه قرار مي‌گيرد اگر آيه به همين صورت بود اين جمله يقيناً جمله معترضه است اگر در موقع تدوين خود پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) حالا يا بالمباشره يا بالتسبيب فرموده است كه اين آيه را در فلان‌جا قرار بدهيد اين هم ممكن است

ولي بالأخره اگر با هم نازل شده باشد براي اين است كه گاهي در اثناي يک مطلب حساس, يك جمله معترضه‌اي نازل مي‌شود اين جمله معترضه را انسان همان‌جا ذكر مي‌كند يا نه, در موقع تدوين به اجازه خود حضرت آنجا آمده است همين بحث را در سورهٴ مباركهٴ «مائده» هم داشتيم در سورهٴ مباركهٴ «مائده» آيه سوم به اين صورت است صدرش اين است ﴿حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبْعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَي النُّصُبِ وَأَن تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلاَمِ ذلِكُمْ فِسْقٌ﴾ اين مضمون اين محتوا قبلاً هم نازل شده بود حالا هم نازل شده بعد مي‌فرمايد: ﴿الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن دِينِكُمْ﴾ امروز كفار، ديگر از شما نااميد شدند خب براي اينكه ما گفتيم ميته احرام است كفار نااميد شدند قبلاً هم كه گفتيم الآن هم كه گفتيم يعني ما با تحريم ميته، همه كفار ديگر از ما نااميد شدند با تحريم ميته حالا دين كامل شده اين معلوم مي‌شود كه يا با هم نازل نشدند جداگانه نازل شدند به دستور حضرت اينجا گذاشتند يا جمله معترضه است فرمود همه كفار، امروز از شما نااميد شدند اين معلوم مي‌شود جريان غدير را مي‌خواهد بگويد.
پرسش:... پاسخ: نه, آيه را به طور كلي همه فهميدند در مورد چه كسي است حالا نام مبارك حضرت نيامده ولي همه فهميدند مربوط به غدير است ﴿الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلاَمَ دِيناً﴾[21] بعد فرمود اين ميته‌اي كه ما گفتيم حرام است اگر كسي مضطر شد عيب ندارد خب قبل از آن جمله, بعد از آن جمله, هيچ ارتباطي با جمله وسط ندارد.

[21] . سورهٴ مائده, آيهٴ 3.

ذکر دو شاهد ادبی آلوسی در دلالت آيهٴ تطهير بر عصمت همسران

ايشان اصرار دارد كه اين ضمير جمع مذكر سالم كه دارد ﴿إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ﴾[7] اين ضمير جمع مذكر سالم را انسان به اهل مي‌گويد شاهدي اقامه مي‌كند از سورهٴ مباركهٴ «طه» كه در آنجا وجود مبارك موساي كليم(سلام الله عليه) درباره همسرش و اهلش ضمير جمع مذكر سالم آورد چون كلمه اهل آمده آيه ده سورهٴ مباركهٴ «طه» اين است ﴿إِذْ رَأي نَاراً فَقَالَ لِأَهْلِهِ امْكُثُوْا﴾ خب ضمير جمع مذكر سالم براي اهل آورده اينجا هم ﴿إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ﴾ به مناسبت اهل, ضمير جمع مذكر سالم آمد مثل اينكه وجود مبارك موساي كليم از اهلش با ضمير جمع مذكر سالم ياد كرد در سورهٴ مباركهٴ «هود» هم آنجا ضمير جمع مذكر سالم آورد با اينكه محور اصلي, امرئه حضرت ابراهيم(سلام الله عليه) بود آيه 69 به بعد سورهٴ «هود» اين است ﴿وَلَقَدْ جَاءَتْ رُسُلُنَا إِبْرَاهِيَم بِالْبُشْرَي قَالُوا سَلاَماً قَالَ سَلاَمٌ فَمَا لَبِثَ أَن جَاءَ بِعِجْلٍ حَنِيذٍ ٭ فَلَمَّا رَأي أَيْدِيَهُمْ لاَ تَصِلُ إِلَيْهِ نَكِرَهُمْ وَأَوْجَسَ مِنْهُمْ خِيفَةً قَالُوا لاَ تَخَفْ إِنَّا أُرْسِلْنَا إِلَي قَوْمِ لُوطٍ﴾ آيه 71 به بعد را ملاحظه بفرماييد استشهاد آلوسي اين است ﴿وَامْرَأَتُهُ قَائِمَةٌ فَضَحِكَتْ فَبَشَّرْنَاهَا بِإِسْحَاقَ وَمِن وَرَاءِ إِسْحَاقَ يَعْقُوبَ ٭ قَالَتْ يَا وَيْلَتَي ءَأَلِدُ وَأَنَا عَجُوزٌ وَهذَا بَعْلِي شَيْخاً إِنَّ هذَا لَشَي‏ءٌ عَجِيبٌ ٭ قَالُوا أَتَعْجَبِينَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ رَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ﴾ با اينكه مخاطب, امرئه است مع‌ذلك ضمير جمع مذكر سالم آمده.

ادله نقض دو مورد مذکور برای همتايي ادبی با آيهٴ تطهير

اين ضمير جمع مذكر سالم در آيات محل بحث نشان آن نيست كه به همسران پيامبران توجهي نشده[8] هيچ كدام از اين دو شاهد ارتباطي با بحث ندارد اما جريان حضرت موساي كليم چه در آيه ده سورهٴ مباركهٴ «طه» چه در آيه 29 سورهٴ مباركهٴ «قصص» ما نمي‌دانيم همراهان حضرت موسي چه كساني بودند خود حضرت موسي آنجا كه سخن از اهل نبود، ضمير جمع مذكر سالم آورد آنجا هم كه سخن از اهل است ضمير جمع مذكر سالم است چه كسي جزء همراهان حضرت بود معلوم نيست در سورهٴ مباركهٴ «قصص» آيه 29 اين است ﴿فَلَمَّا قَضَي مُوسَي الْأَجَلَ وَسَارَ بِأَهْلِهِ آنَسَ مِن جَانِبِ الطُّورِ نَاراً قَالَ لِأَهْلِهِ امْكُثُوا﴾ به اينها كه همراهان او بودند; همسرش بود چند نفر از ياورانش بودند معلوم نيست كه چه كسي همراهش بود اينها اهل او بودند در چنين موردي مي‌شود گفت كه تغليباً للمذكّر علي المؤنث ضمير جمع مذكر سالم بياورند ﴿قَالَ لِأَهْلِهِ امْكُثُوا إِنِّي آنَسْتُ نَاراً لَعَلِّي آتِيكُم مِنْهَا بِخَبَرٍ أَوْ جَذْوَةٍ مِنَ النَّارِ لَعَلَّكُمْ تَصْطَلُونَ﴾ همه ضمير جمع مذكر سالم است ما نمي‌دانيم همراهان او چه كساني بودند اين تمسّك به عموم در شبهه مصداقيه به عهده اوست شما مي‌خواهيد ادّعا كنيد كه زن هست بچه‌ها هم هستند اما چون اهل است براي كلمه اهل, ضمير جمع مذكر سالم مي‌آورند.

پرسش: قدر متيقّن آن است كه همسرش هست.
پاسخ: يكي از آنها آن است اما بقيه چه كساني هستند ما نمي‌دانيم ما يقين نداريم همراهان آن حضرت چه كساني بودند معمولاً در سفر طولاني و دريايي، انسان با يك همسر با يك بچه كه حركت نمي‌كند شايد همراهاني هم داشته ما از كجا مي‌دانيم كه همراهاني نداشته اين نظير تمسّك به عام در شبهه مصداقيه خود عام است اما در جريان سورهٴ «هود» آ‌نجا هم مشخص است قصه حضرت ابراهيم است حضرت اسحاق است حضرت يعقوب, عيال حضرت ابراهيم هم هست خب اين همه هستند بعد فرشته‌ها گفتند: ﴿عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ﴾ اگر ﴿أَهْلَ الْبَيْتِ﴾ گفتند, ﴿عَلَيْكُمْ﴾ گفتند بعد از اينكه نام مبارك حضرت ابراهيم گذشت, اسحاق گذشت, يعقوب گذشت, امرئه ابراهيم هم بود در اينجا جا براي تغليب هست.

تفسیر تسنیم

ناتوانی امثال آلوسی از آوردن شاهدی با مشخصات ادبی آيهٴ تطهير

اما شما يك نمونه پيدا كنيد كه بيش از بيست بار ضمير جمع مؤنث سالم باشد چند بار هم ضمير مؤنث به عنوان ﴿نُؤْتِهَا﴾[9] و مانند آن باشد در فضايي كه پيچيده است از ضمير جمع مؤنث سالم يك ضمير جمع مذكر سالم داشته باشيم آخر يك نمونه شما نداريد بيش از بيست مورد ضمير جمع مؤنث سالم است چند مورد هم ضمير مؤنث است مثل ﴿نُؤْتِهَا﴾ و اينها اين همه ضمير جمع مؤنث داريم يك مورد ضمير جمع مذكر سالم, معلوم مي‌شود آنها, اين نيستند اين چه تعصّبي است كه داريد؟! شما آن قصه سورهٴ «هود» را آورديد خب آنجا سه‌تا مذكّرند يك مؤنث جا براي تغليب است جريان سورهٴ «طه» و «قصص» را شاهد مي‌آوريد ما كه نمي‌دانيم اهلي كه همراهان حضرت موسي بودند از مدين تا مصر سفر دريايي داشتند چند نفر بودند معمولاً هم يك نفر دست زنش را نمي‌گيرد يا يك بچه كوچك سفر دريايي بكند خب خيلي‌ها معمولاً اين‌گونه از مسافرت‌ها با عده‌اي همراه‌اند چون ما نمي‌دانيم اهل, چند نفر بودند از كجا احراز بكنيم كه فقط به زنش كه اهلش بود گفته ﴿لَّعَلَّكُمْ تَصْطَلُونَ﴾ و مانند آ‌ن قبلش ضمير جمع مؤنث سالم بعدش ضمير جمع مؤنث سالم چند جا ضمير مؤنث هم ﴿نُؤْتِهَا﴾, ﴿أَجْرَهَا﴾[10] و مانند اينها هم هست دفعتاً آمده فرموده: ﴿عَنكُمُ﴾, اين ﴿أَهْلَ الْبَيْتِ﴾ همان اهل بيتي است كه در حديث شريف ثقلين آمده «إنّي تارك فيكم الثقلين كتاب الله و عترتي أهل بيتي»[11] اين ﴿أَهْلَ الْبَيْتِ﴾ همان است اين الف و لامش عوض از آن مضاف‌اليه است اين بيت النبوّه است بيت الولايه است بيت الامامه است بيت العصمه است بيت الحجّه است بيت قرابت است اين بيت سنگ و گِل نيست كه جناب آلوسي مي‌گويد, مي‌گويد اين بيت, «بيت الطين و الخَشب»[12] است همين! خب اگر بيت طين و خشب باشد كه ديگر در حديث ثقلين نمي‌فرمود «أهل بيتي».



[8] . روح‌المعاني فی تفسير القرآن العظيم, ج11, ص194.
[9] . سورهٴ احزاب, آيهٴ 31.
[10] . سورهٴ احزاب, آيهٴ 31.
[11] . كمال‌الدين (شيخ صدوق), ج1, ص64.
[12] . روح‌المعاني في تفسير القرآن العظيم, ج11, ص193 و 194

تفسیر تسنیم

ویرایش بوسیله کاربر 1399/08/26 09:23:28 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

ali Offline
#17 ارسال شده : 1399/08/18 08:14:07 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,905

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

تفسير سوره احزاب تدبر در ايه تطهير

معنای اهل بیت چیست؟

نظریه های مختلف پیرامون مصادیق اهل بیت در این ایه

وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَىٰ ۖ وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا

و در خانه هاى خود بمانید،و همچون دوران جاهلیّت نخستین (در میان مردم) ظاهر نشوید، و نماز را برپا دارید، و زکات را بپردازید،و خدا وپیامبرش را اطاعت کنید. خداوند فقط مى خواهد پلیدى (گناه) را از شما اهل بیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد.
(احزاب/33)

اهل بیت ؛یعنی کسانی که نسب خانوادگی وسیله جمع آنهاست و بعدا اصطلاح- اهل بیت- بطور مطلق به خاندان پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) اطلاق شده است.
مفردات. راغب اصفهانی.ص96

اهل بیت؛ مفهوم وسیعی دارد که فرزندان و همسران انسان را نیز در بر می گیرد، لذا قرآن به روشنی آن را در مورد همسر ابراهیم به کار برده و آورده است که فرشتگان خطاب به او گفتند «رحمت الله و برکاته علیکم اهل البیت؛ رحمت خدا و برکاتش بر شما خانواده است.»
هود.73

بررسى نظرات در باره اهل بیت و شمول آیه تطهیر

۱. مخصوص پنج تن آل عبا است،
۲. مخصوص زنان پیامبر است،
۳. عام و شامل هر دو طایفه یعنى پنج تن و زنان پیامبر(ص) است،
۴. شامل بیت و خاندان بنى هاشم است.
ali Offline
#18 ارسال شده : 1399/08/26 09:25:45 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,905

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
تدبر و فهم سوره احزاب : نكات تفسيري ايه تطهير

احزاب:33

در خانه‌های خويش آرام و قرار بگيريد [=بي‌قرار جاذبه‌های بيرون از خانه نباشيد] 29 و همچون خودنمائي‌های [دوران] جاهليت پيشين، جلوه‌گری نکنيد، 30 نماز را بپا داريد [=رويکرد به خدا را جدی بگيريد] و زکات بدهيد [=تزکيه نفس و خودسازی و مردم‌نوازی کنيد] 31 و از خدا و رسولش فرمان بريد. [تمامی اين توصيه‌ها و تذکرات] جز برای اين نيست که خدا مي‌خواهد پليدی را از شما خانواده پيامبر بزدايد و شما را [از هر عيب و نقصی] پاک سازد. 32
______________

29- «قَرْنَ» فعل امر از قرار و ثبات، توصيه‌ای است به رضايت و آرامش از ماندن در خانه و پرداختن به تربيت اولاد و تمشيت امور خانواده.


30- «تَبَرُّجَ» از بُرج به معنای ظهور است. ستاره و ساختمان‌های بلند را نيز به دليل آشکار و نمايان بودن‌شان برج مي‌نامند. اما تبرّج در باب تفعّل، خودنمايی و تمايل و تلاش برای نمايش و عرضه زينت‌های خود است.


31- توصية زکات به زنان، در حالی که در آن زمان اغلب دارايی و درآمدی نداشتند، نشان مي‌دهد اولا هر کس به ميزانی که دارد مي‌تواند انفاق کند، ثانياً معنای زکات که تزکيه نفس و رشد و نمو سالم آن است، يعنی خود‌سازی بيشتر مطرح مي‌باشد.



32- اگر ذهن و ضمير خود را از آنچه تاکنون خوانده يا شنيده‌ايم و از روايات و احاديثی که در طول قرن‌ها نقل شده تخليه کرده و بدون توجيه و تحريف، تسليم معنای آشکار و ساده اين آيه گرديم، درمي‌يابيم که تذکرات انتهائی آن متوجه همه همسران و اهل بيت پيامبر [نه بخشی از آنان] است.

سياق اين مجموعه آيات [از آيه 28 تا 36] و تذکرات تربيتی آن در موارد: پرهيز از دنياطلبی و دلبستگی به زينت‌های آن، پرهيز از فحشاء و تهديد به تنبيه شديد، توصيه به فروتنی در برابر خدا و رسول، به صدای خود حالت ناز و نرمش ندادن، خودنمايی نکردن و... و تأکيد انتهائی آن بر اينکه اين تذکرات فقط برای زدوده شدن پليدی و پاک شدن شما اهل بيت پيامبر است، تماماً نشان مي‌دهد که روی سخن به تمامی آنهاست. کسانی که اهل بيت پيامبر را منحصر در محدوده‌ای از برگزيدگان آنان [دختر، داماد، و سه نوه- عليهم سلام الله جميعاً] مي‌کنند، ناخواسته چنان انتقاداتی را متوجه و منحصر به اين پاکان پروا‌پيشه مي‌سازند.


تفسير اقاي عبدالعلي بازرگان
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.828 ثانیه ایجاد شد.