logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:175001)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:137937)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:128568)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:93917)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: خطا در استفاده از روايات تفسيري    نهي تحريمي تدريجي شراب و علل حرمت مست‌كننده ها    سكوت و بى‌تفاوتى علما، زمينه‌ى ترويج فساد است.    جلوگيري از تضييع حق مادي و معنوي مردم توسط متجاوز، از حرمت ماه‌ حرام بالاتر است.             

توجه

Icon
Error

SAGHI Offline
#1 ارسال شده : 1392/05/15 11:51:01 ق.ظ
SAGHI

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/30
ارسالها: 102

تشکرها: 1 بار
12 تشکر دریافتی در 9 ارسال
نکات کلیدی جزء 30 قرآن کریم
در آخرین قسمت از سری مقالات «معارفی از قرآن کریم» آیاتی از جزء سی ام این کتاب هدایت و نور را محور بحث قرار داده و به بیان معارفی از آن ها می پردازیم.


سوره نبا
کیفر برابر، ولی پاداش چند برابر


جَزَاءً وِفَاقًا (26- نبأ)این مجازاتى است موافق و متناسب اعمال آنها

در آیات قرآن کریم مکرر به چشم می خورد که خداوند متعال پاداش کار خیر را بیش از آنچه هست عنایت خواهد کرد.(1) ممکن است از این حقیقت چنین برداشت شود که پس تبهکاران نیز چند برابر عذاب خواهند شد که این آیه و نظایرش(2) جلوی این توهم باطل را گرفته و به صراحت اعلام می کنند که آن جزای چند برابر، تنها مخصوص عمل صالح است و کیفر بدی جز به همان میزان نخواهد بود؛ چرا که ذره ای ظلم به ساحت مقدس خداوند متعال راه ندارد.(3)


باید توجه داشت که:

1. این قانون الهی در پاداش و کیفر، اشکالی را متوجه عدالت او نمی کند؛ زیرا وقتی عدالت رعایت نمی شود و ظلم اتفاق می افتد که پاداش کمتر از آنچه باید داده شود و یا فرد، بیش از آنچه که استحقاق دارد عذاب گردد در حالی که طبق این قانون، نه پاداش کمتری داده می شود و نه عذاب بیشتری اعمال می شود.


2. این قانون در مورد اعمالی است که در قیامت حاضر شوند(4)؛ پس اگر عمل صالحی با کفر و گناهان دیگری در همین دنیا نابود شد و از بین رفت و یا اگر گناهی در همین دنیا با توبه و اصلاح و جبران اثری از آن باقی نماند دیگر مشمول این قانون نمی شوند؛ زیرا دیگر چیزی باقی نمانده که تا پاداش یا کیفر داده شود.


سوره نازعات

راهکار دریافت اقامت در بهشت و اسکان در جهنم


فَأَمَّا مَن طَغَى‏(37)وَ ءَاثَرَ الحَْیَوةَ الدُّنْیَا(38)فَإِنَّ الجَْحِیمَ هِىَ الْمَأْوَى‏(39)وَ أَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَ نَهَى النَّفْسَ عَنِ الهَْوَى‏(40)فَإِنَّ الجَْنَّةَ هِىَ الْمَأْوَى‏ ‏(41- نازعات)

و اما كسى كه طغیان و سركشى كرده و زندگى دنیا را [بر زندگى ابد و جاوید آخرت‏] ترجیح داده؛ پس بى‏تردید جایگاهش دوزخ است و اما كسى كه از مقام و منزلت پروردگارش ترسیده و نفس را از هوا و هوس بازداشته است؛ پس بى‏تردید جایگاهش بهشت است.


در این آیات، حال و روز مردم در قیامت بیان شده است که در آن روز مردم دو دسته می شوند:

عده ای کسانی اند که در برابر پرودگارشان استكبار ورزیدند و از مرز عبادت او خارج شدند؛ در نتیجه مقابل او خاشع و خاضع نشدند و برطبق اراده او كه همان سعادت جاودانه ایشان است عمل نكردند و بر عكس با پیروى از هواى نفس به دنبال زینت زندگی این دنیا رفتند و آن را بر زندگی آخرت ترجیح دادند که در نهایت نتیجه کارشان سقوط در جهنم و غذاب در آن شد.

در مقابل کسانی قرار دادند که عکس اینها عمل کردند و نتیجه ای دیگر عایدشان شد. این دسته دوم کسانی اند که همواره در برابر پروردگارشان خاضع و خاشع بودند و تلاش می کردند تا هیچگاه از حیطه عبادت او خارج نشوند. این عده با نهی نفس خود از هواپرستی سعی می کردند که تا همیشه طبق خواست خداوند متعال که ضامن سعادت دنیا و آخرت است عمل کنند که در نهایت بهشت منزلگاه آنان شد.

و اگر در مورد بهشتیان فرمود: «نفس را از هوى نهى مى‏كنند» و نفرمود: «پیروى نفس را ترك مى‏كنند» براى این بود كه بفهماند انسان به طور معمول ضعیف است و چه بسا نادانى او را وادار به معصیت كند؛ بدون اینكه نسبت به خداوند متعال، عناد و استكباری داشته باشد؛ پس او نمى‏تواند پیروى هواى نفس را به كلى ترك كند. همینكه او در مقام نهى خود باشد چون خدا واسع المغفرة است(5) جای امیدواری است که در بهشت موعود مأوی گزیند.(6)

سوره فجر

داد و نداد خدا برای امتحان است



فَأَمَّا الْانسَانُ إِذَا مَا ابْتَلاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ فَیَقُولُ رَبىّ‏ِ أَكْرَمَنِ(15) وَ أَمَّا إِذَا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَیْهِ رِزْقَهُ فَیَقُولُ رَبىّ‏ِ أَهَانَنِ(16) كلاََّ ... (17- فجر)

هنگامى كه پروردگار متعال انسان را براى آزمایش، اكرام می كند و نعمت می بخشد، او مغرور ‏شده و مى‏گوید: خداوند مرا گرامى داشته است‏ و هنگامى كه براى امتحان روزى را بر او تنگ بگیرد مایوس ‏شده و مى‏گوید: پروردگارم مرا خوار كرده‏ است. هرگز چنین نیست كه شما خیال مى‏ كنید.

در این آیات، مساله امتحان كه معیار ثواب و عقاب الهى است و مهمترین مساله زندگى انسان محسوب مى‏شود را مورد بحث قرار داده است. نخست می فرماید: انسان اینگونه است که چون مورد اکرام الهی قرار گیرد و بر نعمت های او افروده شود فورا این اقبال مادی را به حساب تقرب خود نزد خداوند گذاشته و از امتحان بودن این وضعیت موجود، غفلت می کند و نیز هنگامی که برای امتحان، قدری شرایط مادی اش سخت می شود بلافاصله این وضعیت پیش آمده را دلیل بر سقوط ارزش خود، نزد خدا دانسته و باز هم به امتحان بودن آن توجه نمی کند.

در پایان این بخش با کلمه «کَلَّا» هر دو پندار را نفی می کند تا انسان را متوجه خطای در برداشتش کند و به او بفهماند که هر دو حالت برای امتحان اوست.(7)


چند نکته

1. دارایی و نداری، نشانه قرب و بعد معنوی نسبت به خداوند متعال نیست. تنها ملاک در این زمینه، تقواست که فرمود: «یا أَیُّهَا النَّاسُ ... إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ خَبیرٌ؛ اى مردم! بى‏تردید گرامى‏ترین شما نزد خدا، پرهیزكارترین شماست. یقیناً خدا دانا و آگاه است.»(8)

2. دریافت نعمت و یا از دست دادن آن هر دو برای امتحان است که غفلت از می تواند انسان را به ورطه خطرناک غرور و یا کفر بکشاند.

3. همگان در حال ابتلا و امتحان هستند؛ مثلا آنکه سلامت است مبتلا به سلامت است و آنکه بیمار است مبتلا به بیماری است؛ هر دو در جلسه امتحان قرار دارند.


سوره لیل

اینگونه کارها، سخت و آسان می شوند


فَأَمَّا مَنْ أَعْطَى‏ وَ اتَّقَى‏(5) وَ صَدَّقَ بِالحُْسْنَى‏(6) فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْیُسْرَى‏(7) وَ أَمَّا مَن بخَِلَ وَ اسْتَغْنَى‏(8) وَ كَذَّبَ بِالحُْسْنَی‏(9) فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْعُسْرَى‏(10- لیل)

اما كسى كه [ثروتش را در راه خدا] انفاق كرد و پرهیزكارى پیشه ساخت و وعده نیكوتر را [كه وعده خدا نسبت به پاداش انفاق و پرهیزكارى است‏] باور كرد؛ پس به زودى او را براى راه آسانى [كه انجام همه اعمال نیك به توفیق خداست‏] آماده مى‏ كنیم و اما كسى كه [از انفاق ثروت‏] بخل ورزید و خود را بى ‏نیاز نشان داد و وعده نیكوتر را تكذیب كرد؛ پس او را براى راه سخت و دشوارى [كه سلب هرگونه توفیق از اوست‏] آماده مى ‏كنیم.

در این آیات سختی و آسانی و یا اعطای توفیق و سلب توفیق نسبت به انجام کارهای خیر تحلیل شده است. ابتدا در مورد صاحبان توفیق سخن می گوید و بعد، علت بی توفیقی عده دیگر را بیان می کند.

آنان که توفیق دارند و کار خیر برایشان آسان است

مراد از «اعطاء»، انفاق مال در راه رضاى خداست و منظور از «وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنى» تصدیق وعده حُسنی است‏ که آن، وعده ثوابى است كه خداوند متعال در مقابل انفاق به انگیزه رضاى او داده است. بی شک چنین انفاقی، تصدیق عملی مبدأ و معاد و رسالت است.

كلمه«تیسیر» به معناى تهیه كردن و آماده نمودن است و كلمه «یسرى» به معناى خصلتى است كه در آن آسانى باشد و هیچ دشوارى در آن نباشد و منظور از آن این است كه توفیق اعمال صالحه را به او می دهد و انجام اینگونه اعمال را برایش آسان می کند؛ به طورى كه هیچ گونه دشوارى در آن نباشد و یا منظور این است كه او را آماده حیاتى سعید كند؛ حیاتى نزد پروردگارش، حیاتى بهشتى، و برای نیل یه این هدف توفیق اعمال صالحى را به او می دهد.


آنان که توفیق ندارند و کار خیر برایشان دشوار است

كلمه«بخل» در مقابل كلمه «اعطاء» به معناى ندادن است و كلمه «استغناء» به معناى طلب ثروت از راه ندادن به دیگران و جمع كردن آن است و مراد از «تكذیب به حسنى»، انکار وعده حسنى و ثواب خدا است كه انبیاء علیهم السلام آن را به بشر رسانده‏اند و معلوم است كه كفر به آن وعده، كفر به مبدأ و معاد و رسالت است.

و مراد از «تیسیر للعسرى»، ندادن توفیق اعمال صالح است به این شکل كه اعمال صالح را در نظرش سخت و دشوار جلوه می دهد و تحملش را براى ایمان به خدا زیاد نمی کند و یا او را برای عذاب شدن آماده می كند.(9)

نتیجه اینکه هر کس ایمان را چاشنی عمل خیر کند و بر آن مداومت داشته باشد؛ رفته رفته انجام عبادات و کار خیر، بر او آسان می شود و اگر عکس این عمل کرد؛ یعنی نه ایمان داشت و نه اهل کار خیر بود؛ رفته رفته عبادات و اعمال صالح در نظرش از کندن کوه هم سخت تر خواهد شد و هیچ رغبتی به آن در خود نمی بیند.


سوره عادیات
خدا از نفس نفس اسب چه کسی به بزرگی یاد کرده است؟


وَ الْعَادِیَاتِ ضَبْحًا(1- عادیات)

سوگند به اسبان تیزرو كه نفس نفس مى‏زنند.

كلمه«عادیات» از مصدر «عدو» است كه به معناى دویدن با سرعت است و كلمه «ضبح» به معناى صوتى است كه از نفس نفس زدن اسبان در حین دویدن شنیده مى‏شود که معنای آیه این می شود: سوگند مى‏خورم به اسبان تیزتك، كه نفس نفس مى‏زنند.

در حدیثى آمده است كه این سوره بعد از جنگ «ذات السلاسل» نازل شد و ماجرا چنین بود:

در سال هشتم هجرت به پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله خبر دادند كه دوازده هزار سوار در سرزمین «یابس» جمع شده و با یكدیگر عهد كرده‏اند كه تا پیامبر صلی الله علیه و آله و على علیه السلام را به قتل نرسانند و جماعت مسلمین را متلاشى نكنند از پاى ننشینند. پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله جمع كثیرى از یاران خود را به فرماندهی بعضى از صحابه به سراغ آنها فرستاد؛ ولى بعد از گفتگوهایى بدون نتیجه بازگشتند. سرانجام پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله، على علیه السلام را با گروه كثیرى از مهاجر و انصار به نبرد آنها اعزام داشت. آنها به سرعت به سوى منطقه دشمن حركت كردند و در صبحگاهی، دشمن را در حلقه محاصره گرفتار ساختند. نخست اسلام را بر آنها عرضه داشتند؛ چون نپذیرفتند هنوز هوا تاریك بود كه به آنها حمله كردند و آنان را درهم شكستند؛ عده‏اى را كشتند و زنان و فرزندانشان را اسیر كردند و اموال فراوانى به غنیمت گرفتند.

سوره«و العادیات» نازل شد در حالى كه هنوز سربازان اسلام به مدینه باز نگشته بودند. پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله آن روز براى نماز صبح آمد و این سوره را در نماز تلاوت فرمود. بعد از پایان نماز، اصحاب عرض كردند: این سوره‏ را ما تا به حال نشنیده بودیم؟!

فرمود: آرى، على (ع) بر دشمنان پیروز شد و جبرئیل دیشب با آوردن این سوره به من بشارت داد. چند روز بعد على علیه السلام با غنائم و اسیران به مدینه وارد شد.(10)

بر اساس این روایت خداوند متعال، به اسب علی علیه السلام و سپاه او که در حمله و کارزار با دشمن، نفس نفس می زنند قسم یاد کرده است. شگفتا از این قسم! و این نمی شود مگر به واسطه علوّ مقامی که علی علیه السلام نزد خداوند متعال دارد.

شکرخدا که این مجموعه با «ذِکرُ عَلِیٍ» به پایان رسید.(11)




پی نوشت ها :

(1) مانند این آیه « مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها» (160- انعام)

(2) مانند ادامه همان آیه « وَ مَنْ جاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَلا یُجْزى‏ إِلاَّ مِثْلَها وَ هُمْ لا یُظْلَمُونَ»

(3) إِنَّ اللَّهَ لا یَظْلِمُ مِثْقالَ ذَرَّةٍ (40- نساء)

(4) آیه 30 آل عمران و نیز آیه 49 سوره کهف

(5) آیه 31 سوره نساء و آیه 32 سوره نجم

(6) المیزان ج20 ص192

(7) ر.ک: تفسیر نمونه ج26 ص461-462

(8) 13/حجرات

(9) المیزان ج20 ص302-303

(10) به نقل از تفسیر نمونه ج27 ص240

(11) قَالَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله: «ذِكْرُ عَلِیٍّ عِبَادَةٌ» یاد علی علیه السلام عبادت است. الاختصاص، ص223

کلمات کلیدی:نکات مهم کلیدی جزء سی دنیا اخرت

ویرایش بوسیله کاربر 1402/02/01 10:12:37 ق.ظ  | دلیل ویرایش: key words

 1 کاربر از SAGHI برای ارسال مفیدش تشکر کرده است.
kolak در تاریخ 1401/08/24
farhang Offline
#2 ارسال شده : 1396/04/03 10:49:27 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,018
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
پیام های مهم جزء سی قران مجید- سه محور اصلی در جزء سی

بنام خدا


جزء سی ام قران کریم شامل 37 سوره از سوره های کوچک قران است که غالبا در ابتدای دوران بعثت برپیامبر نازل شده اند.

👈این سوره ها غالبا بر سه_محور متمرکز شده اند:

1-همه زندگی شما ،منحصر به این دنیا نیست.بلکه زندگی #اخروی هم وجود دارد که بهتر و پایدارتر است .رستگاری در گرو تزکیه است.

2-تاکید برتوجه به همنوعان و اطعام مساکین و محرومین و نکوهش مال دوستی و دنیا طلبی

3- توصیف حوادث قیامت و وجودحساب وکتاب و دو دسته شدن انسانها براساس اعمال دنیا و مقایسه سرنوشت انها بایکدیگر در اخرت


حال آیاتی از هر سه محور فوق را در سوره های مختلف این جزء ارایه می کنیم:

✅1--همه زندگی شما ،منحصر به این دنیا نیست.بلکه زندگی اخروی هم وجود دارد که بهتر و پایدارتر است .رستگاری در گرو تزکیه است.


♦️سوره اعلی : قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى ﴿۱۴﴾ #رستگار آن كس كه خود را پاك گردانيد (۱۴)
وَذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى ﴿۱۵﴾و نام پروردگارش را ياد كرد و نماز گزارد (۱۵)
بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا ﴿۱۶﴾ليكن [شما] زندگى دنيا را بر مى‏ گزينيد (۱۶)
وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ وَأَبْقَى ﴿۱۷﴾با آنكه [جهان] آخرت نيكوتر و پايدارتر است (۱۷

♦️سوره شمس: قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا ﴿۹﴾كه هر كس آن را پاك گردانيد قطعا #رستگار شد (۹)
وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا ﴿۱۰﴾ و هر كه آلوده‏ اش ساخت قطعا درباخت (۱۰)

♦️سوره ضحی :وَلَلْآخِرَةُ خَيْرٌ لَكَ مِنَ الْأُولَى ﴿۴﴾و قطعا #آخرت براى تو از دنيا نيكوتر خواهد بود (۴)

✅2-تاکید برتوجه به همنوعان و اطعام مساکین و محرومین و نکوهش مال دوستی و دنیاطلبی


☘️سوره عادیات :وَإِنَّهُ لِحُبِّ الْخَيْرِ لَشَدِيدٌ ﴿۸﴾و راستى او سخت‏ شيفته مال است (۸)

☘️سوره مطففین: وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ ﴿۱﴾واى بر كم ‏فروشان (۱)
الَّذِينَ إِذَا اكْتَالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ ﴿۲﴾كه چون از مردم پيمانه ستانند تمام ستانند (۲)
وَإِذَا كَالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ ﴿۳﴾و چون براى آنان پيمانه يا وزن كنند به ايشان كم دهند (۳)

☘️ سوره فجر: كَلَّا بَلْ لَا تُكْرِمُونَ الْيَتِيمَ ﴿۱۷﴾ولى نه بلكه يتيم را نمى ‏نوازيد (۱۷)
وَلَا تَحَاضُّونَ عَلَى طَعَامِ الْمِسْكِينِ ﴿۱۸﴾و بر خوراك[دادن] بينوا همديگر را بر نمى‏ انگيزيد (۱۸)

وَتَأْكُلُونَ التُّرَاثَ أَكْلًا لَمًّا ﴿۱۹﴾و ميراث [ضعيفان] را چپاولگرانه مى ‏خوريد (۱۹)
وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا ﴿۲۰﴾و مال را دوست داريد دوست داشتنى بسيار (۲۰)

☘️ سوره بلد:وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْعَقَبَةُ ﴿۱۲﴾و تو چه دانى كه آن گردنه [سخت] چيست (۱۲)
فَكُّ رَقَبَةٍ ﴿۱۳﴾بنده‏ اى را آزادكردن (۱۳)
أَوْ إِطْعَامٌ فِي يَوْمٍ ذِي مَسْغَبَةٍ ﴿۱۴﴾يا در روز گرسنگى طعام‏ دادن (۱۴)

يَتِيمًا ذَا مَقْرَبَةٍ ﴿۱۵﴾به يتيمى خويشاوند (۱۵)
أَوْ مِسْكِينًا ذَا مَتْرَبَةٍ ﴿۱۶﴾يا بينوايى خاك‏نشين (۱۶)

☘️ سوره همزه:وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ ﴿۱﴾واى بر هر بدگوى عيبجويى (۱)
الَّذِي جَمَعَ مَالًا وَعَدَّدَهُ ﴿۲﴾كه مالى گرد آورد و برشمردش (۲)
يَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ ﴿۳﴾پندارد كه مالش او را جاويد كرده (۳)


✅3-توصیف حوادث قیامت و وجودحساب وکتاب و دو دسته شدن انسانها براساس اعمال دنیا و مقایسه سرنوشت انها بایکدیگر در اخرت


♦️سوره زلزال-فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ ﴿۷﴾ پس هر كه هموزن ذره‏ اى نيكى كند [نتيجه] آن را خواهد ديد (۷)
وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ ﴿۸﴾و هر كه هموزن ذره‏ اى بدى كند [نتيجه] آن را خواهد ديد (۸)

🔻إنَّ جَهَنَّمَ كَانَتْ مِرْصَادًا ﴿۲۱﴾نبا [آرى] جهنم [از دير باز] كمينگاهى بوده (۲۱)
لِلطَّاغِينَ مَآبًا ﴿۲۲﴾[كه] براى سركشان بازگشتگاهى است (۲۲)
لَابِثِينَ فِيهَا أَحْقَابًا ﴿۲۳﴾روزگارى دراز در آن درنگ كنند (۲۳)
إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا ﴿۳۱﴾مسلما پرهيزگاران را رستگارى است (۳۱)

♦️سوره نازعات :فَإِذَا جَاءَتِ الطَّامَّةُ الْكُبْرَى ﴿۳۴﴾پس آنگاه كه آن هنگامه بزرگ دررسد (۳۴)
يَوْمَ يَتَذَكَّرُ الْإِنْسَانُ مَا سَعَى ﴿۳۵﴾[آن] روز است كه انسان آنچه را كه در پى آن كوشيده است به ياد آورد (۳۵)

♦️سوره عبس: وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ مُسْفِرَةٌ ﴿۳۸﴾در آن روز چهره ‏هايى درخشانند (۳۸)
ضَاحِكَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ ﴿۳۹﴾خندان [و] شادانند (۳۹)

وَوُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ عَلَيْهَا غَبَرَةٌ ﴿۴۰﴾و در آن روز چهره ‏هايى است كه بر آنها غبار نشسته (۴۰)
تَرْهَقُهَا قَتَرَةٌ ﴿۴۱﴾[و] آنها را تاريكى پوشانده است (۴۱)
أُولَئِكَ هُمُ الْكَفَرَةُ الْفَجَرَةُ ﴿۴۲﴾آنان همان كافران بدكارند (۴۲)

♦️ سوره انفطار :إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِي نَعِيمٍ ﴿۱۳﴾قطعا نيكان به بهشت اندرند (۱۳)
وَإِنَّ الْفُجَّارَ لَفِي جَحِيمٍ ﴿۱۴﴾و بي‏شك بدكاران در دوزخند (۱۴)

♦️سوره انشقاق :فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ ﴿۷﴾اما كسى كه كارنامه‏ اش به دست راستش داده شود (۷)
فَسَوْفَ يُحَاسَبُ حِسَابًا يَسِيرًا ﴿۸﴾بزودى‏ اش حسابى بس آسان كنند (۸)
وَيَنْقَلِبُ إِلَى أَهْلِهِ مَسْرُورًا ﴿۹﴾و شادمان به سوى كسانش باز گردد (۹)
وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ وَرَاءَ ظَهْرِهِ ﴿۱۰﴾و اما كسى كه كارنامه‏ اش از پشت‏ سرش به او داده شود (۱۰)
فَسَوْفَ يَدْعُو ثُبُورًا ﴿۱۱﴾زودا كه هلاك [خويش] خواهد (۱۱)
وَيَصْلَى سَعِيرًا ﴿۱۲﴾و در آتش افروخته درآيد (۱۲)

♦️سوره غاشیه: وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَاعِمَةٌ ﴿۸﴾در آن روز چهره ‏هايى شادابند (۸)
لِسَعْيِهَا رَاضِيَةٌ ﴿۹﴾از كوشش خود خشنودند (۹)
فِي جَنَّةٍ عَالِيَةٍ ﴿۱۰﴾در بهشت برين‏ اند (۱۰)

با ارزوی قبولی طاعات و عبادات شما در ماه نزول قران
ان شالله خداوند به همه توفیق فهم بیشتر قران و عمل به مفاهیم انرا عطانماید.
التماس دعا
سید کاظم فرهنگ


سیدکاظم فرهنگ
 3 کاربر از farhang برای ارسال مفیدش تشکر کرده اند.
supportweb در تاریخ 1396/07/01, googlepars در تاریخ 1396/07/07, kolak در تاریخ 1401/08/24
supportweb Offline
#3 ارسال شده : 1396/07/01 11:05:33 ق.ظ
supportweb

رتبه: Newbie

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1396/07/01
ارسالها: 1
Iran (Islamic Republic Of)
مکان: tehran

تشکرها: 1 بار


♦️سوره انشقاق :فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ ﴿۷﴾اما كسى كه كارنامه‏ اش به دست راستش داده شود (۷)
فَسَوْفَ يُحَاسَبُ حِسَابًا يَسِيرًا ﴿۸﴾بزودى‏ اش حسابى بس آسان كنند (۸)
وَيَنْقَلِبُ إِلَى أَهْلِهِ مَسْرُورًا ﴿۹﴾و شادمان به سوى كسانش باز گردد (۹)
وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ وَرَاءَ ظَهْرِهِ ﴿۱۰﴾و اما كسى كه كارنامه‏ اش از پشت‏ سرش به او داده شود (۱۰)
فَسَوْفَ يَدْعُو ثُبُورًا ﴿۱۱﴾زودا كه هلاك [خويش] خواهد (۱۱)
وَيَصْلَى سَعِيرًا ﴿۱۲﴾و در آتش افروخته درآيد (۱۲)

♦️سوره غاشیه: وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَاعِمَةٌ ﴿۸﴾در آن روز چهره ‏هايى شادابند (۸)
لِسَعْيِهَا رَاضِيَةٌ ﴿۹﴾از كوشش خود خشنودند (۹)
فِي جَنَّةٍ عَالِيَةٍ ﴿۱۰﴾در بهشت برين‏ اند (۱۰)

با ارزوی قبولی طاعات و عبادات شما در ماه نزول قران
ان شالله خداوند به همه توفیق فهم بیشتر قران و عمل به مفاهیم انرا عطانماید.
التماس دعا
سید کاظم فرهنگ [/size]

[/quote]

سلام دوست خدا خیرت بده بدهد و قبول باشد
شاید گفتن و اصلاح این کلمه خالی از لطف نباشد که کمی در این جمله اشتباه شده است
در قران امده است "اما كسى كه كارنامه‏ اش از پشت‏ سرش به دست چپ به او داده می شود "

ali Offline
#4 ارسال شده : 1396/07/03 01:53:48 ب.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,897

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
با سلام

در ايه 10در سوره انشقاق ،عبارتي كه معناي دست چپ دهد،وجود ندارد

وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ وَرَاءَ ظَهْرِهِ ﴿۱۰﴾و اما كسى كه كارنامه‏ اش از پشت‏ سرش به او داده شود (۱۰)

اما در ايه 7 يمين(دست راست) امده است.هم چنين در سوره حاقه ايه 25 نيز بيان شده

كه واما من اوتي كتابه بشماله كه در اينجا دادن نامه به دست چپ ذكر شده است.

لذا ترجمه كلمه به كلمه ايه درست است
اما از تلفيق اين دو ايه سوره انشقاق و سوره حاقه ،همين نتيجه اي كه شما فرموديد،بدست مي ايد.


farhang Offline
#5 ارسال شده : 1399/03/03 10:11:15 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,018
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
نکات کلیدی جزء سی

در محور دوم از سه محور اصلی سوره های جزء سی، به سوره ماعون هم باید اشاره کرد

☘️ سوره ماعون:
أَرَأَيْتَ الَّذِي يُكَذِّبُ بِالدِّينِ {1}آيا كسى را كه [روز] جزا را دروغ مى‏خواند ديدى {1}
فَذَلِكَ الَّذِي يَدُعُّ الْيَتِيمَ {2}اين همان كس است كه يتيم را بسختى مى‏راند {2}
وَلَا يَحُضُّ عَلَى طَعَامِ الْمِسْكِينِ {3}و به خوراك‏دادن بينوا ترغيب نمى‏كند {3}
فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ {4}پس واى بر نمازگزارانى {4}
الَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ {5}كه از(باطن) نماز و عبادات شان غافلند {5}

در سوره ماعون از مصلینی که به هم نوعان کمک نمی کنند بشدت نکوهش شده و انرا نشانه عدم باور به معاد و جزای اخروی دانسته است.در سوره معارج ذکر شد که مصلین قابل قبول از نظر قران شرایطی دارند که یکی از انها توجه به سایل و محروم است که مکمل مفهوم همین سوره ماعون است. در سوره هاي انتهاي دوران مكي و سوره هاي مدني نيز افعال اقام الصلاه و اتي الزكاه باهم بكار رفته اند.
يعنی که نماز در قران،یک بسته رفتاری و سبک زندگی خاص مبتنی بر توجه توام به خدا و هم نوعان است نه فقط خواندن نمازهای یومیه.
سیدکاظم فرهنگ
سمیرا گودرزی Offline
#6 ارسال شده : 1400/02/23 01:44:08 ق.ظ
سمیرا گودرزی

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1399/06/17
ارسالها: 112
Iran (Islamic Republic Of)
مکان: تهران


❇نڪات کلیدی جزء سی ام


💠🔆 قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکّی«14» وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلّی«15»/اعلی

🌱 به راستی رستگار شد آن کس که خود را(از پلیدی ها)پاک گردانید."14"

🌱 نام پروردگارش را یاد کرد و نماز گذارد."15"

💬نکته ها🔻

💐💐 تزکیه،آن است که فکر از عقاید فاسد و نفس از اخلاق فاسد و اعضاء از رفتار فاسد،پاک شود و زکات پاک کردن روح از حرص و بخل و مال از حقوق محرومان است.

💐💐در مکتب انبیا،رستگاران پاکان هستند: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکّی» ولی در مکتب طاغوتیان، رستگاران زورمندانند.فرعون می گفت:هر کس پیروز شود رستگار است. «قَدْ أَفْلَحَ الْیَوْمَ مَنِ اسْتَعْلی» 

💐💐 در قرآن رستگاری قطعی،هم برای مؤمنان آمده: «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ»و هم برای کسانی که خود را تزکیه کرده اند: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکّی» پس مؤمن واقعی همان کسانی هستند که خود را تزکیه کرده باشند.

💬پیام ها🔻

1⃣ قرآن در پایان برخی آیات می فرماید:امید است رستگار شوید. «لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» زیرا کار خیر از افرادی که تزکیه نکرده اند،با ریا و غرور و گناه و منّت گذاری محو می شود.ولی درباره تزکیه شدگان می فرماید:قطعاً رستگارند. «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکّی»

2⃣ تزکیه خود به خود حاصل نمی شود،باید به سراغ آن رفت. «تَزَکّی»

3⃣ تزکیه بدون نماز و عبادت نمی شود. «تَزَکّی ، ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلّی»

📚تفسیر نور

┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄

ali Offline
#7 ارسال شده : 1400/02/25 07:13:14 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,897

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال


نكات مهم و كليدي هر جزء قران

از سال گذشته، هر روز فايل صوتي كوتاهي توسط اقاي سيدكاظم فرهنگ از نكات مهم هر جزء يا محتواي كلي سوره هاي آن جزء در كانال قران پويان و گروه تقرب ارسال ميشود.

با توجه به استقبال كاربران عزيز


اين فايلها در سايت نيز ارسال ميشود


https://quranpuyan.com/f...e%20joze30%20farhang.mp4

جزء سي، سه محور اصلي در سوره هاي جزء سي سسيدكاظم فرهنگ
pakizeh1sadat Offline
#8 ارسال شده : 1400/02/25 10:20:58 ق.ظ
pakizeh1sadat

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, students, member
تاریخ عضویت: 1397/09/13
ارسالها: 168
مکان: Qom

1 تشکر دریافتی در 1 ارسال

💮⭕️.كم فروشي و كم كاري ناشي از عدم يقين به معاد است.

💮🔸وَيْلٌ لِّلْمُطَفِّفِينَ( 1)
الَّذِينَ إِذَا اكْتَالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ(2)
وَإِذَا كَالُوهُمْ أَو وَّزَنُوهُمْ يُخْسِرُ‌ونَ(3)
أَلَا يَظُنُّ أُولَـٰئِكَ أَنَّهُم مَّبْعُوثُونَ(4)

🔹واى بر كم فروشان(1)
آنان كه چون از مردم پيمانه بستانند، تمام مى‌ستانند(.2)
و چون به ديگران پيمانه دهند يا وزن كنند، كم مى‌دهند .(3)
آيا آنان فكر نمى‌كنند كه برانگيخته مى‌شوند(4)

💢🔶وَيْلٌ لِّلْمُطَفِّفِينَ، وای بر کم فروشان (83:1). اونایی که وقتی بخوان چیزی از بقیه بگیرن، يَسْتَوْفُونَ، پُر و پیمون میگیرن (83:2). وقتی بخوان چیزی به بقیه بدن، يُخْسِرُونَ، خسارت میزنن (83:3)

♦️کم فروشی فقط مختص مغازه دارا، با دستکاری ترازو، موقع وزن کردن جنس نیست. کم فروشی انواع مختلف داره، مشکل همۀ ماست.

💢ازدواج: اگه دختر دارم، براش دنبال پسری باشم که همه چی تموم باشه، ولی ایرادای دختر خودم رو نبینم. اگه پسر دارم، براش دنبال دختری باشم که همه چی تموم باشه، ولی ایرادای پسر خودم رو نبینم.

♦️مدرسه: اگه شاگرد هستم، از معلم توقع نمره کامل داشته باشم، وگرنه پشت سرش هزار تا حرف بزنم (خسارت). اگه معلم هستم، از شاگرد توقع اطاعت کامل داشته باشم، وگرنه نمره بهش ندم (خسارت).

♦️معامله: اگه فروشنده هستم، ایراد جنس خودم رو نبینم، بگم قیمت پایین زدم و تخفیف نمیدم. اگه خریدار هستم، ایراد جنس دیگران رو ببینم، بگم قیمت خیلی بالاست و تخفیف بگیرم.

💢محل کار: اگه کارمندم، هر ساعت اضافه کاری داشتم باید باهام حساب بشه، ولی هر ساعت کسر کار داشتم از حقوقم کم نشه. اگه کارفرما هستم، هر ساعت کم کاری داشت کارمندم باید از حقوقش کم بشه، ولی هر ساعت اضافه کار کرد باهاش حساب نمیشه.

♦️همسایه: طبقه بالایی اگه سر و صدایی کرد، سریع بهش اعتراض کنم. طبقه پایینی اگه به سر و صدای من اعتراض کرد، بگم چار دیواری اختیاری!

💢رفاقت: توقع کنم همسر و فامیل و دوستام، در همه حال به فکر من و پشتم باشن، اما خودم فقط وقتایی سراغشون رو بگیرم که یا باهاشون کار دارم یا مشکلی پیدا کردم.

♦️ارتباط با خدا: هر دعا و خواسته ای دارم خدا باید زود و کامل برآورده کنه، خدا هر تکلیفی داده مشکلی نیست عقب بیافته یا ناقص انجام بدم. چه نماز و روزه، چه صدقه و جهاد، چه احترام به والدین و همسایه ها، چه هر دستور و قانونی که بخاطر خودم گذاشته.

💮💢پس کم فروش کیه؟ هر کسی که عملش از روی منیّت و خودخواهیه، فقط به فکر سود و منافع شخصیه، براش مهم نیست به بقیه خسارت بزنه. توی کار کم میزاره، همه توانش رو بکار نمیبره.

👌راه درست چیه؟ أَلَا يَظُنُّ أُولَئِكَ أَنَّهُم مَّبْعُوثُونَ، یادمون نره هر روز داریم مبعوث میشیم، شخصیتمون داره با همین کارا ساخته میشه، برای همیشه (83:4).

👈پس فقط به فکر خودم نباشم، کمتر توقع کنم، بیشتر مسئولیت پذیر باشم. خودم رو بهتر و بالاتر نبینم. همش نگاه نکنم بقیه برای من چی دارن؟ ببینم من برای بقیه چی دارم؟؟

📚تفسیر آقای بازرگان

ویرایش بوسیله کاربر 1402/02/01 10:13:18 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

ali Offline
#9 ارسال شده : 1401/02/12 08:43:04 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,897

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

اينفوگرافي نكات كليدي و مهم جزء سي قرآن كريم

جهت مشاهده تصوير با نام كاربري خود وارد شويد

و يا لينك زير را كليك كنيد

https://www.instagram.co..._source=ig_web_copy_link


ali تصاویر زیر را ارسال کرده است:
30.jpg (177kb) تعداد دانلود 1 بار.

شما نمی توانید ضمائم را ببینید/دریافت کنید. ثبت نام کنید.
Azam.pormaye Offline
#10 ارسال شده : 1402/02/01 06:16:37 ق.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 651
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
31 تشکر دریافتی در 31 ارسال


*⚛💮تواصی به حق و صبر یعنی چه؟ و چرا عامل نجات از خسران عمومی است؟*

💠 إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ(3عصر)

🌱مگر كساني كه ايمان آورده و كارهاي شايسته كردند3 و يكديگر را پيوسته به [دو عامل] حق و صبر سفارش كردند4 [يا مي‌كنند].


🔷✨شرط دو قسمتي «ايمان و عمل صالح»، در سورة عصر، با شروط سوم و چهارمي [توصيه به حق و توصيه به صبر] تكميل شده است تا ايمان و عمل صالح در زمينة مسايل فردي متوقف نشود. از آنجايي كه افراد در زندگي اجتماعي تأثيرات متقابلي بر يكديگر دارند،

🔷✨مؤمنين طبق آية 71 سورة توبه (9:71) «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْض...» نسبت به يكديگر «ولايت» ايماني و مسئوليت اجتماعي گسترده‌اي، علاوه بر فرائض فردي، دارند كه اهم آن پاسداري از حق و مراقبت از ارزشهايي است كه جامعة ايماني به خاطر آن برپا شده است.

🔷✨و از آنجايي كه توصيه به حق اغلب با مخالفت و ممانعت اهل باطل روبرو مي‌شود، و نيز مستلزم پشتكار و پيگيري و صرف وقت و سرمايه مي‌باشد، لازم است با «صبر»، به معناي پايداري و تحمل و حوصله مستمر، تضمين گردد آنچنان كه در نصايح حكيمانه لقمان به فرزندش، به دنبال توصيه به امر به معروف و نهي از منكر [كه همان توصيه به حق است]، به «صبر» در برابر مصيبت‌هاي قابل انتظار در راه حق تأكيد شده است:«يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلاهَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَاصْبِرْ عَلَىٰ مَا أَصَابَكَ إِنَّ ذَٰلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ».
👈به اين ترتيب نجات از خسران عمومي هنگامي ميسر خواهد شد كه مؤمنين پس از آراسته شدن به ارزشهاي ايماني و عمل صادقانه به آن، دايماً يكديگر را [در برابر فريب‌هاي اهل باطل] به حق سفارش نمايند و به مقاومت و پايداري [در برابر عوامل بازدارنده از حق] توصيه نمايند.

📚تفسیر بازرگان

┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄

farhang Offline
#11 ارسال شده : 1402/02/01 11:10:34 ق.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,018
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال

حتي پيامبر هم مجاز به #اجبار مردم در ایمان اوردن و #اجرای_اوامر_خدا و رسول نيست

💠فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَكِّرٌ ﴿۲۱﴾ پس تذكر ده كه تو تنها تذكردهنده‏ اى (۲۱) لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ ﴿۲۲﴾ بر آنان تسلطى ندارى (۲۲) سوره غاشیه ایات 21 و22

🔹"راه كمال در صورتى پيموده مى‌شود كه با ميل و اراده و اختيار همراه باشد، و گرنه #تكامل_اجبارى سخنى بى‌مفهوم است، تو هرگز نمى‌توانى آنها را مجبور سازى، و اگر هم مى‌توانستى فايده‌اى نداشت. بعضى تصور كرده‌اند كه اين دستور قبل از نزول فرمان "جهاد" بوده، و با نزول حكم جهاد نسخ شد. چه اشتباه بزرگى‌؟ مساله تذكر و تبليغ پيامبر ص از نخستين روز شروع شد، و تا آخرين دقيقه حيات آن حضرت ادامه داشت، و بعد از او نيز به وسيله جانشينان معصوم و علماى دين تداوم داشته و خواهد داشت اين مطلبى نسخ شدنى نيست، همچنين #عدم_اجبار مردم بر ايمان نيز يك اصل ثابت است، . اين مطلب شبيه چيزى است كه در آيه 80 سوره نساء آمده است كه مى‌گويد: وَ مَنْ‌ تَوَلّٰى فَمٰا أَرْسَلْنٰاكَ‌ عَلَيْهِمْ‌ حَفِيظاً :" هر كس روى‌گردان شود ما تو را مسئول آنها قرار نداديم"
📚تفسیر نمونه- ایت اله مکارم شیرازی

🔹"پس تو اى پيامبر ايشان را به اين حقايق تذكر بده كه ((انما انت مذكر))، وظيفه تو - كه پيامبر خدايى - تنها همين تذكر دادن است ، به اميد اينكه دعوتت را اجابت كنند و به طيب خاطر و بدون #اكراه و #اجبار ايمان آورند.
لَّست عَلَيْهِم بِمُصيْطِرٍ: كلمه ((مصيطر)) به معناى متسلط است ، و جمله مورد بحث بيان و تفسير جمله ((انما انت مذكر)) است . یعنی مردم را تذكر بده كه وظيفه تو تنها تذكر دادن است ، تو #دست_زور به ايشان ندارى." 📚تفسیر المیزان

❓سئوال: ایا عدم اکراه و اجبار فقط در مرحله قبول دین و #ایمان است؟ یا در مرحله #اجرای_احکام، میتوان اجبار نمود؟

✅پاسخ: علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، اجبار در هر دو مرحله را حتی از رسول الله هم نفی می کند:

🔸مرحله اول در اصل ایمان و پذیرش دین:
"و در جمله : ((لا اكراه فى الدين ))، #دين_اجبارى نفى شده است ، چون دين عبارت است از يك سلسله معارف علمى كه معارفى عملى به دنبال دارد، و جامع همه آن معارف ، يك كلمه است و آن عبارت است از ((اعتقادات ))، و اعتقاد و ايمان هم از امور قلبى است كه اكراه و اجبار در آن راه ندارد،
و اين آيه شريفه يكى از آياتى است كه دلالت مى كند بر اينكه مبنا و اساس دين اسلام شمشير و خون نيست ، و #اكراه و زور را تجويز نكرده "

🔸مرحله دوم: اجبار مسلمانان به اجرای احکام

"اطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسولَ فَإِن تَوَلَّيْتُمْ فَإِنَّمَا عَلى رَسولِنَا الْبَلَغُ الْمُبِينُ
سوره تغابن ایه 12
و معناى جمله اين است : كه اگر شما از اطاعت خدا در آنچه از دين تشريع كرده ، و يا از اطاعت رسول بدان جهت كه ولى امر شما است در آنچه به شما دستور مى دهد اعراض كنيد، رسول ما نمى تواند شما را #مجبور بر #اطاعت كند، براى اينكه او مأمور به رفتار نشده بلكه تنها مأمور شده كه رسالت خدا را به شما برساند، كه رسانيد. "
سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#12 ارسال شده : 1403/01/21 09:49:41 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,018
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال

❇نڪات کلیدی جزء سی ام

🌹شكوفايي نفس با تزكيه و رستن از وابستگي ها
💠🔆 قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکّی«14» وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلّی«15»
اعلی
🌱همانا رستگار [=شكوفان] شد هر كه پاكي پذيرفت [=خود را از وابستگي به مال، پاك و آزاد كرد]."14"و نام [=نقش و نيروي] خداوندگارش [و تدبير او در ادارة عالم را همواره] به ياد آورد و نماز گزارد [=به او روي آورد].
"15"

🔸 «فِلاح» را رستگاري، موفقيت و به نجات و پيروزي رسيدن ترجمه کرده‌اند. ريشه اين کلمه «فَلَحَ»، تداعي کننده شکافتن موانع براي انجام کار و پيشروي در مسير است. در زبان عربي کشاورز را به خاطر شکافتن و شخم زدن زمين «فلاّح»، و کشاورزي را «فلاّحت» مي‌گويند. دريانورد را نيز که دريا را مي‌شکافد و پيش مي‌رود فلاّح مي‌نامند. کشاورز با شخم زدن زمين، امکان تنفس به زمين مي‌دهد تا دانه نهاده شده در دل خاک به افلاک سر کشد و در پرتو نور خورشيد بالنده و بارور گردد.
👈دانه قدسي آدمي نيز اگر از بار سنگين وابستگي‌هاي مادّي، به مدد #تزکيه نفس، آزاد گردد، در هواي ايمان و معنويت، به رشد و تعالي مي‌رسد.
«اَفْلَح»، در باب اِفعال آمده است [اصولا مشتقات فلاح در قرآن همگي در اين باب آمده‌اند] كه از نظر نحوي دلالت بر انجام کاري مي‌کند؛ مثل: اسلام [نفس خود را تسليم حق کردن]، اشغالِ [يک مکان]، اعمالِ [قدرت]، ابلاغِ [پيام]، اِنعام [نعمت بخشيدن] و...
👌فعل افلح نشان مي‌دهد آنها نفس خود را به شکافتن، رُستن و شکفتن رسانده‌اند. شکافتن حجاب‌ها و موانع، رَستن از وابستگي‌هاي دنيايي و شکفتن استعدادهاي خدايي است.
🔸- واژه «صلّي» که از نظر معنايي مقابل «تولّي» [پشت کردن و رو گرداندن] است، نمايانگر روي آوردنِ توأم با توجه محبت‌آميز است.
تفسير بازرگان

💐💐 تزکیه،آن است که فکر از عقاید فاسد و نفس از اخلاق فاسد و اعضاء از رفتار فاسد،پاک شود و زکات پاک کردن روح از حرص و بخل و مال از حقوق محرومان است.
🔻قرآن در پایان برخی آیات می فرماید:امید است رستگار شوید. «لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» زیرا کار خیر از افرادی که تزکیه نکرده اند،با ریا و غرور و گناه و منّت گذاری محو می شود.ولی درباره تزکیه شدگان می فرماید:قطعاً رستگارند. «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکّی»

📚تفسیر نور
سیدکاظم فرهنگ
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest (2)
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.685 ثانیه ایجاد شد.