logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:170816)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:133496)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:123457)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:89895)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: آيا توصيفاتي كه در آيات مختلف قران براي نعمات بهشت شده است، تمثيل است يا وافعي؟    مشخصات حكومت صالح و ناصالح در قران : حكومت فرعوني چه ويژگيهايي دارد؟    ایا دعا به هم زدن نظام موجود هستی است؟    عذاب و مغفرت خدا مشمول قانون عام است و منحصر به گروه خاصي نيست.       آخرین رویداد تالار: قران پویان 14 ساله شد : خلاصه اماری 13 سال فعالیت تالار گفتگوهای قران پویان      

توجه

Icon
Error

admin Offline
#1 ارسال شده : 1392/10/14 09:39:02 ب.ظ
admin

رتبه: Administration

گروه ها: Administrators, Moderator, member
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 419

9 تشکر دریافتی در 9 ارسال
وَجَاء مِنْ أَقْصَى الْمَدِينَةِ رَجُلٌ يَسْعَى قَالَ يَا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِينَ ﴿۲۰﴾

فولادوند: و [در اين ميان] مردى از دورترين جاى شهر دوان دوان آمد [و] گفت اى مردم از اين فرستادگان پيروى كنيد



اتَّبِعُوا مَن لاَّ يَسْأَلُكُمْ أَجْرًا وَهُم مُّهْتَدُونَ ﴿۲۱﴾

فولادوند: از كسانى كه پاداشى از شما نمى‏خواهند و خود [نيز] بر راه راست قرار دارند پيروى كنيد



وَمَا لِي لاَ أَعْبُدُ الَّذِي فَطَرَنِي وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ ﴿۲۲﴾

فولادوند: آخر چرا كسى را نپرستم كه مرا آفريده است و [همه] شما به سوى او بازگشت مى‏يابيد


أَأَتَّخِذُ مِن دُونِهِ آلِهَةً إِن يُرِدْنِ الرَّحْمَن بِضُرٍّ لاَّ تُغْنِ عَنِّي شَفَاعَتُهُمْ شَيْئًا وَلاَ يُنقِذُونِ ﴿۲۳﴾

فولادوند: آيا به جاى او خدايانى را بپرستم كه اگر [خداى] رحمان بخواهد به من گزندى برساند نه شفاعتشان به حالم سود مى‏دهد و نه مى‏توانند مرا برهانند


إِنِّي إِذًا لَّفِي ضَلاَلٍ مُّبِينٍ ﴿۲۴﴾

فولادوند: در آن صورت من قطعا در گمراهى آشكارى خواهم بود



إِنِّي آمَنتُ بِرَبِّكُمْ فَاسْمَعُونِ ﴿۲۵﴾

فولادوند: من به پروردگارتان ايمان آوردم [اقرار] مرا بشنويد



قِيلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ قَالَ يَا لَيْتَ قَوْمِي يَعْلَمُونَ ﴿۲۶﴾

فولادوند: [سرانجام به جرم ايمان كشته شد و بدو] گفته شد به بهشت درآى گفت اى كاش قوم من مى‏دانستند



بِمَا غَفَرَ لِي رَبِّي وَجَعَلَنِي مِنَ الْمُكْرَمِينَ ﴿۲۷﴾

فولادوند: كه پروردگارم چگونه مرا آمرزيد و در زمره عزيزانم قرار داد

ویرایش بوسیله کاربر 1392/11/07 07:22:46 ب.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

farhang Offline
#2 ارسال شده : 1392/11/03 02:11:09 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 924
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
در این آیات ،داستان یکی از ایمان اورندگان به سه پیامبری که در ایات قبل عنوان شده بود،بیان شده.

در برخی از تفاسیر ،این شخص حبیب نجار معرفی شده است.

این فرد در خود احساس وظیفه می کند که اهالی شهر را که در صدد اخراج و اذیت رسولان بودند،نصیحت کند.

لذا وقتی متوجه افعال و نیت انها میشود خود را به مرکز شهر میرساند.و با انها محاجه میکند:

1- از فرستادگان خدا تبعیت کنید به دو علت

الف خود انها هدایت یافته اند

ب از شما هم مزدی نمی خواهند که معلوم میشود خودشان در این دعوت ،ذینفع نبستند.

2-من خودم به دو دلیل اثباتی خدا را میپرستم:

الف مرا افریده

ب به سوی او هم بر میگردم.

3-دلیلی هم برنفی معبودانی که شما می پرستید دارم:

(اگر حرفهای این رسولان درست باشد)این بتها و معبودان غیر خدایی، ما را نمیتوانند از عذاب الهی نجات دهند.

که در این صورت ما متضرر شدیم و گمراه

4-پس من به خدای شما(رسولان یا مردم) ایمان میاورم

اما انها اورا تحمل نکردند و کشتند که البته در ایه ذکر نشده بلکه از ایه بعد فهمیده میشود.

در ایه بعد بلافاصله ذکر شده که به این فرد گفته شد :وارد بهشت شو

نکته جالب این است که این فرد ناصح حتی در بهشت (برزخ)هم نگران قوم خود است

و ارزو می کند ای کاش انها حال مرا می دانستند که خدا گناهان قبلی مرا بخشید

و مرا از محترمان قرار داده است.
سیدکاظم فرهنگ
sm.khadem Offline
#3 ارسال شده : 1392/11/25 02:07:59 ب.ظ
sm.khadem

رتبه: Newbie

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1392/07/21
ارسالها: 8

1 تشکر دریافتی در 1 ارسال
شرح مختصری ازآيات 13-27 سوره یس:(ایات مورد مطالعه در هفته دوم طرح ربیع)

در داستان اعزام رسولان سه گانه به قريه (انطاكيه) كه قلب سوره يس قرار گرفته و اين سوره هم به نوبه خود قلب قرآن است، حقايق زيرين را نمايان مى ‏سازد:

نخست: تفصيل و جزئيّات نبرد مكتبى با جاهليت را خلاصه مى‏ كند، به گونه‏ اى كه در آن گوشه‏ اى از گفتگوى رسولان را با امّتهاى گمراه، و حجّتهاى رساى ايشان را ضدّ آنها، و شبهه‏ هاى كافران و ردّ رسولان را بر آن شبهه‏ ها، و ديگر بخشهاى شناخته شده اين نبرد را مى‏ بينيم، و در نتيجه جمله حقايقى را كه آيات قرآن در اين زمينه ذكر كرده، يك جا گرد آورده است.

دوم: در اين آيات سنّت و روش خدا در بيم دادن و هشدار، و عادت جاهليان در انكار، دو مطلبى كه آيات درس پيشين آنها را يادآور شده بود، نمودار مى ‏شود، و بدين سان اين داستان حجّتى بر حقايقى مى ‏باشد كه قرآن در آغاز اين سوره آنها را بيان كرده است.

سوّم: به راستى سوره يس واقعيّت وضع جاهليان عرب را بيان مى‏كند كه به واقعيّت اهالى آن قريه (در انطاكيه) بسيار نزديك است و اين به سبب نزديكى زمانى و تشابه دو رسالت (رسالت خدا به عيسى (ع) و رسالت او به محمد (ص)) است. و از اين رو واجب است كه چه بسا بيش از هر داستان ديگرى از آن عبرت گيريم و پند اندوزيم



خلاصه آیات 13-17سوره یس

در این آیات به جریان سه نفر از رسولان که برای هدایت مردم به شهر انطاکیه وارد شدند اشاره شده است.اهل شهر آنان را تکذیب کردند.ولی آنها گفتند:کار ما فقط ابلاغ است و از سوی پروردگار فرستاده شده ایم



خلاصه آیات 18-22

مردم رسولان را محاصره کردند و در صدد قتل آنان برآمدند ولی حبیب نجار دوان دوان از حومه شهر خود را به آنجا رساند و از مردم خواست تا از رسولانی که از آنها مزد و پاداشی نمی خواهند پیروی کنند.


خلاصه آیات 23-29

حبیب نجار ضمن طرد خدایان دروغین ایمان خود را در برابر مردم و رسولان به پروردگار یکتا اعلام کرد و ار آنها خواست تا سخنان او را بشنوند و به خدای او ایمان بیاورند اما او را کشتند .

از جانب خدا به او خطاب شد که به بهشت درآی. گفت:ای کاش قوم من از وضعیت من اطلاع پیدا می کردند و می دانستند که خدا چه نعمتهایی در اثر پیروی از رسولان به من ارزانی داشته و آنان نیز راه خدا را پیش می گرفتند و سعادتمند می شدند.

ولی آنها به خاطر اعمال زشتشان با یک صیحه و غرش آسمانی خاموش و از پای درآمدند
ali Offline
#4 ارسال شده : 1392/11/27 07:36:38 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,741

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
بنام خدا.درادامه ایات قبل وبا هدف دلگرمی پیامبر،خدا سرگذشت قومی دیگر رامثال میزند

ایات۱۳_۱۹:ای پیامبر نگران نباش.قومی وجود داشت که سه رسول همزمان فرستادیم تا به کمک هم مردمی لجوج را هدایت کنند.امامردم هرسه انها راتکذیب و حتی تهدید به سنگسار و اذیت کردند.

ایات ۲۰_۲۷:مردی باایمان دردفاع از رسولان به صحنه میاید وبازبان مردم با انها استدلال میکند تا ایمان بیاورند و از کشتن رسولان منصرف شوند.

ای پیامبر.ما به روشهای گوناگون رسولانمان را حمایت میکنیم.از جمله یاری کننده ه ای از داخل مردم

ای اهل ایمان.شما هم حق و حق گویان را با صراحت حمایت کنید.این کار،امرزش الهی و ورود به بهشت را موجب میشود.j6
sadeghjani Offline
#5 ارسال شده : 1392/12/01 01:00:42 ب.ظ
sadeghjani

رتبه: Newbie

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/30
ارسالها: 7

2 تشکر دریافتی در 2 ارسال
به نام خدوند منان
در این آيات سه ويژگي پيامبران بيان شده است
1- پيامبران از نوع بشر هستند ( قالو .....بشرً مثلنا )
2- پيامبران برای رساندن پیام خداوندرحمان پاداشي نمي خواهند ( لايسئلكم اجرا)
3- پیامبران در راه راست قرار دارند ( هم مهتدون )
ali Offline
#6 ارسال شده : 1399/03/25 07:03:10 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,741

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
تفسير و تدبر سوره يس: بهشتی که حبیب نجار وارد شد، کجا بود؟ بهشت اخرتی یا برزخی؟

قِيلَ ادْخُلِ الجَْنَّةَ قَالَ يَلَيْت قَوْمِى يَعْلَمُونَ بِمَا غَفَرَ لى رَبى وَ جَعَلَنى مِنَ الْمُكْرَمِينَ

● توضيحى راجع به جنت در آيه قيلا دخل الجنة و اينكه خطاب كننده كيست

خطاب در اين آيه به رجل نامبرده است - به طورى كه از سياق برمى آيد - اشاره مى كند به اينكه مردم قريه آن مرد را كشتند، و خداى تعالى از ساحت عزتش به وى خطاب كرد كه داخل بهشت شو. و مؤيد اين احتمال جمله بعد است كه مى فرمايد: ((و ما انزلنا على قومة من بعده ((، چون در آيه مورد بحث جمله ((قيل ادخل الجنة ((، به جاى خبر از كشته شدن مرد نشسته تا اشاره باشد به اينكه بين كشته شدن آن مرد به دست مردم قريه ، و ما بين امر به داخل شدنش در بهشت ، فاصله چندانى نبوده ، آن قدر اين دو به هم متصل بودند كه گويى كشته شدنش همان و رسيدن دستور به داخل بهشت شدنش همان .
و بنابراين مراد از جنت بهشت برزخ است نه بهشت آخرت . و اينكه : بعضى از مفسرين گفته اند: منظور بهشت آخرت است ، و معناى آيه اين است كه : به زودى در قيامت به او گفته مى شود داخل بهشت شو، و اگر عبارت را به ماضى آورد، و فرمود: ((قيل : به او گفته شده (( براى اين است كه بفهماند اين دستور محققا صادر مى شود(( صحيح نيست ، و خود را بى جهت و بدون دليل به زحمت انداختن است .

موارد استعمال وصف مكرم اكرام شده در آيات قرآن

و موهبت اكرام هر چند دامنه اش وسيع است كه شامل حال بسيارى از مردم مى شود، مانند: اكرام به نعمت ، كه در آيه ((فاما الانسان اذا ما ابتليه ربه فاكرمه و نعمه فيقول ربّى اكرمن (( آمده و نيز اكرام به قرب خدا كه در آيه ((ان اكرمكم عند اللّه اتقيكم (( آمده ؛ چون كرامت داشتن عبد نزد خدا، خود اكرامى است از خدا نسبت به او.
و ليكن با اين حال بنده اى كه برخوردار از نعمت هاى خدا است ، و يا نزد خدا محترم است ، جزو مكرمين شمرده نمى شود، يعنى كلمه ((مكرمين (( به طور اطلاق درباره او به كار نمى رود؛ تنها اين كلمه على الاطلاق درباره دو طائفه از خلايق خدا به كار مى رود: يكى ملائكه كه در آيه ((بل عباد مكرمون لا يسبقونه بالقول و هم بامره يعملون (( به كار رفته ، و ديگرى در افرادى از مؤمنينى كه ايمانشان كامل بوده باشد، حال چه اينكه از مخلصين - به كسره لام - باشند، كه در آيه ((اولئك فى جنات مكرمون (( نامشان آمده ، و يا از مخلصين - به فتحه لام - باشند كه در آيه ((الا عباد اللّه المخلصين ...(( و هم مكرمون ذكر خيرشان شده .

تفسير الميزان

ویرایش بوسیله کاربر 1399/03/30 09:29:36 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.127 ثانیه ایجاد شد.