logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:175933)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:139432)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:130445)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:94864)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: ترجمه تدبر و نکات مهم تفسیری سوره لقمان    نهي تحريمي تدريجي شراب و علل حرمت مست‌كننده ها    وصیت در چه چیزهایی و برای چه کسانی؟    جلوگيري از تضييع حق مادي و معنوي مردم توسط متجاوز، از حرمت ماه‌ حرام بالاتر است.             

توجه

Icon
Error

admin Offline
#1 ارسال شده : 1393/02/18 10:50:42 ق.ظ
admin

رتبه: Administration

گروه ها: Administrators, Moderator, member
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 421

9 تشکر دریافتی در 9 ارسال
فَإِذَا جَاءتِ الطَّامَّةُ الْكُبْرَى ﴿۳۴﴾

فولادوند: پس آنگاه كه آن هنگامه بزرگ دررسد


يَوْمَ يَتَذَكَّرُ الْإِنسَانُ مَا سَعَى ﴿۳۵﴾


مکارم: در آن روز انسان به ياد كوششهايش مي‏افتد.


وَبُرِّزَتِ الْجَحِيمُ لِمَن يَرَى ﴿۳۶﴾

فولادوند: و جهنم براى هر كه بيند آشكار گردد

فَأَمَّا مَن طَغَى ﴿۳۷﴾

فولادوند: اما هر كه طغيان كرد


وَآثَرَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا ﴿۳۸﴾


مکارم: و زندگي دنيا را مقدم داشته،


فَإِنَّ الْجَحِيمَ هِيَ الْمَأْوَى ﴿۳۹﴾

فولادوند: پس جايگاه او همان آتش است


farhang Offline
#2 ارسال شده : 1393/02/25 08:56:53 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,029
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
بنام خدا

در این فراز از ایات نیز مجددا فعل طغی بکار برده شده و گفته شده است که جهنم جایگاه کسی است

که طغیان کرده و زندگی دنیا را ترجیح داده است.

همانطور که در پست ارسالی در ایات 15-26 ذکر شد،در این سوره و سوره نبا بر انسانهای طغیانگر تاکید شده

وصفاتی برای انها ذکر شده و سمبل انها هم فرعون شمرده شده است.این ویژگیها تاکنون بشرح زیر بیان شدند:

1-به حساب وکتاب و قیامت امید ندارند 2-نشانه ها وفرستاده های خدارا بشدت تکذیب میکنند

3-زندگی دنیا را ترجیح میدهند(که با توجه به عدم اعتقاد به قیامت ،طبیعی است)

اقامت این افراد در جهنم قطعی است.ریشه این طغیان همچنانکه در سوره علق ذکر شده ،غرور و خود را بی نیاز دیدن است.
سیدکاظم فرهنگ
shojaey Offline
#3 ارسال شده : 1393/03/03 08:21:43 ب.ظ
shojaey

رتبه: Member

گروه ها: Moderator, students, member
تاریخ عضویت: 1391/07/12
ارسالها: 27

1 تشکر دریافتی در 1 ارسال
تفسیر آیات 34-39

(آیـه )ـ بـعد از اشاره به بعضى از دلائل معاد, در آیات

قبل , در اینجا باردیگر, به مساله رستاخیز و سـرنـوشـت خداترسان و هوى پرستان در آن روزبازمى

گردد, مى فرماید: ((هنگامى که آن حادثه بزرگ , رخ دهد)) نیکوکاران و بدکاران هرکدام به جزاى

اعمال خویش مى رسند (فاذا جات الطامة الکبرى ).

((طـامـه )) در ایـنـجـا اشـاره به قیامت است که مملو از حوادث هولناک مى باشد وتوصیف آن به

((کبرى )) تاکید بیشترى درباره اهمیت و عظمت این حادثه بى نظیر است .

سـپـس مـى افـزاید: ((در آن روز انسان به یاد کوششهایش مى افتد))(یوم یتذکر الا

نسان مـاسعى
).

اما این تذکر و یادآورى چه سودى براى او مى تواند داشته باشد.

اگـر تقاضاى بازگشت به دنیا و جبران گذشته کند دست رد به سینه او مى زنندو در پاسخ این تقاضا

((کلا )) (چنین نیست ) مى گویند.


و اگر توبه کند و از اعمالش پوزش طلبد فایده اى ندارد چرا که درهاى توبه دیگر بسته شده است .

آرى ! در آن روز حـجـابـها از قلب و روح انسان برداشته مى شود و همه حقایق مکنون بارز و

آشکار مى شود.

ـ و لـذا در ایـن آیـه مى افزاید: ((و (در آن روز) جهنم براى هر بیننده اى آشکار مى گردد))

(وبرزت الجحیم لمن یرى ).

جـهـنـم هـم اکـنون نیز وجود دارد بلکه طبق آیه 54 سوره عنکبوت ((کافران را ازهر سو احاطه کرده ))

اما حجابهاى عالم دنیا مانع رؤیت آن است ولى آن روز که روزظهور و بروز همه چیز است جهنم از همه آشکارتر

ظهور مى کند.

ـ سـپس به وضع حال مجرمان و افراد بى ایمان در صحنه قیامت اشاره کرده و با چند جمله کوتاه و

پرمعنى هم سرنوشت آنها را بیان مى کند و هم عوامل گرفتارى آنها را, مى فرماید: ((اما آن کسى که طغیان

کرده )) (فاما من طغى ).


ـ ((و زندگى دنیا را (بر همه چیز) مقدم داشته )) (وآثر الحیوة الدنیا).

ـ ((مسلما دوزخ جایگاه اوست )) (فان الجحیم هى الماوى ).

در جـمله اول اشاره به فساد عقیدتى آنها مى کند زیرا طغیان ناشى از خودبزرگ بینى است و خود بزرگ بینى

ناشى از عدم معرفة اللّه است .

کـسى که خدا را به عظمت بشناسد خود را بسیار کوچک و ضعیف مى بیند وهرگز پاى خود را از جاده

عبودیت بیرون نمى گذارد.

و جـمـله دوم اشاره به فساد عملى آنهاست چرا که طغیان سبب مى شود که انسان لذت زودگذر دنیا و

زرق و برق آن را بالاترین ارزش حساب کند و آن را بر همه چیز مقدم بشمرد.

ایـن دو در حـقیقت علت و معلول یکدیگرند: طغیان و فساد عقیده سرچشمه فساد عمل و ترجیح زنـدگى

ناپایدار دنیا بر همه چیز است و سرانجام این دوآتش سوزان دوزخ است که در جمله سوم به آن اشاره شده .
farhang Offline
#4 ارسال شده : 1402/03/12 02:24:22 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,029
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
نکات ایات 34-39 از تفسیر تسنیم


حالا آن صحنه کوبنده که آمد شما چه می‌کنید در آنجا؟
﴿طَامّة﴾؛ یعنی کوبنده، فروبر، غرق‌کننده
>فَإِذا جاءَتِ الطَّامَّةُ< که اشراط قیامت است علایم قیامت است

آن روز >یَوْمَ یَتَذَکَّرُ الْإِنْسانُ ما سَعی‏< هر کاری که کرده آن روز به یادش می‌آید
و در آن روز >وَ بُرِّزَتِ الْجَحیمُ لِمَنْ یَری< جهنم خودش را خوب نشان می‌دهد.

در آیات دیگر فرمود که وقتی جهنم جهنمی‌ها را از دور ببیند فریاد می‌آورد: ﴿إِذا رَأَتْهُمْ مِنْ مَکانٍ بَعیدٍ سَمِعُوا لَها تَغَیُّظاً وَ زَفیراً﴾‎‎ رؤیت را به انسان‌ها نسبت نمی‌دهد؛ جهنم وقتی از دور تبهکار را ببیند فریاد می‌زند ﴿إِذا رَأَتْهُمْ﴾؛ یعنی «رأت جهنم» این جهنمی‌ها را از دور، ﴿سَمِعُوا لَها تَغَیُّظاً وَ زَفیراً﴾‎‎. >وَ بُرِّزَتِ الْجَحیمُ لِمَنْ یَری<؛

اما البته مؤمنین که وارسته زندگی می‌کردند >وَ أَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَی النَّفْسَ عَنِ الْهَوی ٭ فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِیَ الْمَأْوی< وقتی که خودش را آزاد کرد؛ وجود مبارک حضرت امیر فرمود که من این را به بند کشیدم «هِیَ نَفْسِی أَرُوضُهَا بِالتَّقْوَی»به بند کشیدم آن وقت راحتِ راحت است هم در دنیا راحت است هم در آخرت.
سیدکاظم فرهنگ
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.188 ثانیه ایجاد شد.