رتبه: Advanced Member
گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/30 ارسالها: 102
تشکرها: 1 بار 12 تشکر دریافتی در 9 ارسال
|
نکات کلیدی جزء 28 قرآن کریم سوره حشر حقانیت گفتار و کردار پیامبر را خدا امضاء کرده است
مَا ءَاتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نهََاکُمْ عَنْهُ فَانتَهُواْ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ حقانیت گفتار و کردار پیامبر را خدا امضاء کرده است
مَا ءَاتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نهََاکُمْ عَنْهُ فَانتَهُواْ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ(7- حشر)
[از اموال و احکام و معارف دینی] آنچه را پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به شما عطا کرد بگیرید و از آنچه شما را نهی کرد، باز ایستید و از خدا پروا کنید زیرا خدا سخت کیفر است.
این جمله هر چند در ماجرای غنائم بنی نضیر نازل شده، ولی محتوای آن یک حکم عمومی در تمام زمینهها و برنامههای زندگی مسلمانها است، و سند روشنی است برای حجت بودن سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم.
بر طبق این اصل همه مسلمانان موظفند اوامر و نواهی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را به گوش جان بشنوند و اطاعت کنند، خواه در زمینه مسائل مربوط به حکومت اسلامی باشد، یا مسائل اقتصادی، و یا عبادی، و غیر آن، به خصوص اینکه در ذیل آیه کسانی را که مخالفت کنند به عذاب شدید تهدید کرده است.(1)
بر این اساس اطاعت از دستور رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، اصاعت از خدا و قرآن است و بر هر مسلمانی واجب. آن حضرت نیز در غدیر امر به تبعیت از علی بن ابی طالب علیهما السلام کرد و در روایاتی مانند حدیث ثقلین به پیروی از اهل بیت علیهم السلام امر نمود پس با تکیه بر آیه مورد بحث و روایت غدیر و ثقلین به راحتی میتوان حقانیت مکتب شیعه را ثابت کرد.
دو تقوایی که قرآن به آن سفارش میکند
یَأَیهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ لْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ(18- حشر)
ای اهل ایمان! از خدا پروا کنید و هر کسی باید با تأمل بنگرد که برای فردای خود چه چیزی پیش فرستاده است، و از خدا پروا کنید یقیناً خدا به آنچه انجام میدهید، آگاه است.
این آیه مؤمنین به رعایت دو تقوا سفارش میکند:
تقوای اول اینکه: خدای سبحان را فراموش نکرده و همواره مراقب اعمال خود باشند که کدام صالح است و کدام معصیت؛ چون سعادت زندگی آخرتشان به این اعمالشان بستگی دارد. و نیز مراقب باشند که جز عمل صالح انجام ندهند و آن را هم فقط برای رضای خدا به جای آورند و همواره این مراقبت را ادامه دهند و از نفس خود حساب بکشند. هر عمل نیکی که در کردههای خود یافتند خدا را شکرگزارند و هر عمل زشتی دیدند خود را توبیخ نموده و نفس را مورد مؤاخذه قرار داده و از خدای تعالی طلب مغفرت کنند.
تقوای دوم اینکه: در مقام محاسبه و نظر در اعمال، خداترس باشید؛ یعنی چنان نباشد که عمل زشت خود را و یا عمل صالح ولی غیر خالص خود را به خاطر اینکه عمل شما است زیبا و خالص به حساب آورید.(2)
قانون روابط بین الملل در قرآن
لا یَنْهَاکمُُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوکُمْ فیِ الدِّینِ وَ لَمْ یخُْرِجُوکمُ مِّن دِیَارِکُمْ أَن تَبرَُّوهُمْ وَ تُقْسِطُواْ إِلَیهِْمْ إِنَّ اللَّهَ یحُِبُّ الْمُقْسِطِینَ(8)
إِنَّمَا یَنهَْاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ قَاتَلُوکُمْ فیِ الدِّینِ وَ أَخْرَجُوکُم مِّن دِیَارِکُمْ وَ ظَاهَرُواْ عَلیَ إِخْرَاجِکُمْ أَن تَوَلَّوْهُمْ وَ مَن یَتَوَلهَُّمْ فَأُوْلَئکَ هُمُ الظَّالِمُونَ(9- ممتحنه)
خدا شما را از نیکی کردن و عدالت نسبت به کسانی که درکار دین با شما نجنگیدند و شما را از دیارتان بیرون نکردند باز نمیدارد زیرا خدا عدالت پیشگان را دوست دارد. خدا فقط شما را از دوستی با کسانی نهی میکند که در کار دین با شما جنگیدند، و از دیارتان بیرون راندند، و در بیرون راندنتان به یکدیگر کمک کردند. و کسانی که با آنان دوستی کنند، پس دوستی کنندگان همان ستمکارانند.
این آیات از مهمترین آیات قرآن در عرصه بین الملل است که تکلیف سطح و نوع تعامل حکومت اسلامی با کشورهای غیر اسلامی را بیان میکند.
بر اساس این آیات رابطه عادلانه و بر پایه احترام متقابل و رعایت قراردادهایی که بین شما و آنها وجود دارد امری روا و جایز است؛ اما این رابطه حسنه تا زمانی است که آنها نسبت مسلمانان و حکومت اسلامی توطئه نکرده باشند و به صورت علنی و یا پشت پرده؛ تنهایی و یا گروهی در صدد ضربه زدن به مسلمانان و نظام اسلامی نباشند که اگر این گونه شد ارتباط یا آنها قطع و پاسخ قاطع و مناسبی به آنها داده میشود.
سوره صف تجارتی که نجات دهنده است
یَأَیهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ هَلْ أَدُلُّکمُْ عَلیَ تجَِارَةٍ تُنجِیکمُ مِّنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ(10) تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تجَُاهِدُونَ فیِ سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِکمُْ وَ أَنفُسِکُمْ ذَالِکمُْ خَیرٌْ لَّکمُْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ(11)
یَغْفِرْ لَکمُْ ذُنُوبَکمُْ وَ یُدْخِلْکمُْ جَنَّاتٍ تجَْرِی مِن تحَْتهَِا الْأَنهَْارُ وَ مَسَاکِنَ طَیِّبَةً فیِ جَنَّاتِ عَدْنٍ ذَالِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ(10-12/صف)
ای اهل ایمان! آیا شما را به تجارتی راهنمایی کنم که شما را از عذابی دردناک نجات میدهد؟ به خدا و پیامبرش ایمان آورید و با اموال و جانهایتان در راه خدا جهاد کنید. این ایمان و جهاد اگر به منافع فراگیر و همیشگی آن معرفت و آگاهی داشته باشید برای شما از هر چیزی بهتر است؛
چرا که خداوند متعال در اثر آن گناهتان را میآمرزد و شما را وارد بهشتی میکند که از زیر درختان آن نهرها جاریند و در خانههایی منزل میدهد که پاکیزه اند و در بهشتهای جاویدان قرار دارند؛ این است کامیابی بزرگ.
«تجارة» به معنای تصرف در سرمایه به منظور به دست آوردن سود است.(3) در این آیه شریفه ایمان و جهاد، تجارت به حساب آمده که سرمایهاش جان آدمی و سود آن نجات از عذاب دردناک است.
خدای عز و جل با نکره آوردن کلمه تجارت (تجَِارَةٍ) آن را تجارتی مهم و عظیم و جلیل القدر معرفی کرده است و در بیان سود آن که همان نجات از عذاب است، نوع عذاب را هم بیان نکرد تا بفهماند آن قدر بزرگ است که در بیان نمیگنجد. آنگاه در آیه دوازده به بیان مصادیق این نجات میپردازد که همان مغفرت و جنت است. بنابراین آیات یازدهم و دوازدهم در مقام تفسیر کلمه «تجَِارَةٍ» است.(4)
دو نکته
1. در آیه مورد بحث کلمه «ذنوبکم» مطلق آمده؛ یعنی نفرموده است که کدام گناه آمرزیده میشود. از این اطلاق میتوانیم نتیجه بگیریم که تمامی گناهان با شرایطی که ذکر شده آمرزیده میشود. از اینکه آمرزش را مقدمه داخل شدن در بهشت جاودان ذکر فرموده نیز میتوان دریافت که تمام گناهان بخشیده میشود؛ زیرا معنا ندارد که کسی داخل چنین بهشتی بشود، در حالی که هنوز پارهای از گناهانش آمرزیده نشده باشد.(5)
2. بر اساس این آیه شریفه، آنچه مؤمن به خدا میدهد متاع ناچیز این دنیای ناپایدار است و آنچه خدا به مؤمن وعده داده تا او را بهره مند سازد، نعمتها و زندگی جاودان است؛ به همین جهت و برای تاکید بر این مطلب بود که در پایان آیه فرمود:«ذلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ؛ این پیروزی عظیمی است».(6)
سوره طلاق پنج لطف ویژه که مخصوص متقین است
مَن یَتَّقِ اللَّهَ یجَْعَل لَّهُ مخَْرَجًا(2)وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یحَْتَسِبُ ... (3) ... وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یجَْعَل لَّهُ مِنْ أَمْرِهِ یُسْرًا(4) ... وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یُکَفِّرْ عَنْهُ سَیَِّاتِهِ وَ یُعْظِمْ لَهُ أَجْرًا(5- طلاق)
هر که از خدا پروا کند، خدا برای او راه بیرون شدن [از مشکلات و تنگناها را] قرار میدهد و او را از جایی که گمان نمیبرد روزی میدهد ... و هر که از خدا پروا کند برای او در کارش آسانی قرار میدهد ... و هر کس از خدا پروا کند، گناهانش را محو میکند و پاداش او را بزرگ میدارد. (5- طلاق)
در این آیات، پنج اثر برای تقوا نامبرده شده که خداوند متعال آنها را به شکل ویژه نصیب کسی میکند که تقوای الهی را رعایت کند. این پیامدهای خوشایند که خداوند متعال به او عنایت میکند عبارتند از:
1. برایش راه نجاتی از تنگنای مشکلات زندگی فراهم میکند.
2. از جایی که احتمال آن را هم نمیداد به او روزی میرساند.
3. اموری که به آن اشتغال دارد را برایش آسان میکند.
4. گناهانی که از او سر زده میبخشد.
5. بیش از آنچه عمل کرده به او اجر و پاداش داده میدهد.
سوره تحريم خود و خانواده تان را از آتش حفظ کنید
یَأَیهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ قُواْ أَنفُسَکمُْ وَ أَهْلِیکمُْ نَارًا (6- تحریم)
ای مؤمنان! خود و خانواده خود را از آتشی که هیزم آن انسانها و سنگها است حفظ کنید.
در این آیه تاکید جدی و صریحی بر لزوم حفظ خود و خانواده از آتش به چشم میخورد. همانگونه که از ادامه آیه روشن است این آتش همان آتش جهنم است که باطن و حقیقت گناه در دنیاست.
بر اساس این آیه، هر کس وظیفه دارد با رعایت تقوای الهی و پرهیز از ارتکاب آنچه خدا نهی کرده است خود را از آتش جهنم حفظ کند و نیز وظیفه دارد تا دامنه این مراقبت را گسترش داده و مراقب خانواده خود نیز باشد تا آنها نیز با رعایت دستورات الهی از گزند آتش جهنم مصون و محفوظ بمانند.
والدین به خصوص پدرانی که به حلال و حرام کارهای اهل خانه خود توجه ندارند؛ به این آیه عمل نکرده و مسئولند.
تفسیر نمونه مینویسد: نگهداری خویشتن به ترک معاصی و عدم تسلیم در برابر شهوات سرکش است و نگهداری خانواده به تعلیم و تربیت و امر به معروف و نهی از منکر و فراهم ساختن محیطی پاک و خالی از هر گونه آلودگی، در فضای خانه و خانواده است.
این برنامهای است که باید از نخستین سنگ بنای خانواده، یعنی از مقدمات ازدواج و سپس نخستین لحظه تولد فرزند آغاز گردد و در تمام مراحل با برنامهریزی صحیح و با نهایت دقت تعقیب شود.
به تعبیر دیگر حق زن و فرزند تنها با تامین هزینه زندگی و مسکن و تغذیه آنها حاصل نمیشود، مهمتر از آن تغذیه روح و جان آنها و به کار گرفتن اصول تعلیم و تربیت صحیح است.(7)پی نوشت ها :(1) نمونه ج23 ص508 و نیز المیزان ج19 ص204: و الآیة مع الغض عن السیاق عامة تشمل کل ما آتاه النبی من حکم فأمر به أو نهی عنه. (2) المیزان ج19 ص217-219 (3) التِّجَارَة: التصرّف فی رأس المال طلبا للربح. المفردات ج1 ص164 (4) ر.ک: المیزان ج19 ص258-259 (5) همان (6) همان (7) نمونه ج4 ص287 كلمات كليدي:خانواده تقوا جهاد ویرایش بوسیله کاربر 1396/04/01 04:44:21 ب.ظ
| دلیل ویرایش: key words
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,020 47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
پیام ها و نکات مهم جزء بیست و هشت قران مجید
به نام خدا جزء بیست و هشتم قران کریم شامل سوره های مجادله حشر ممتحنه صف جمعه منافقون تغابن طلاق و تحریم است که همگی مدنی میباشند.
1-درس سوره مجادله: ایجاد خانواده و جامعه ای مبتنی بر احترام،نیازردن دیگران و روابط صادقانه
از نجوا و چت های شیطانی بپرهیزید.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا تَنَاجَيْتُمْ فَلَا تَتَنَاجَوْا بِالْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَمَعْصِيَتِ الرَّسُولِ وَتَنَاجَوْا بِالْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ {9} اى كسانى كه ايمان آورده ايد چون با يكديگر محرمانه گفتگو مىكنيد به [قصد] گناه و تعدى و نافرمانى پيامبر با همديگر محرمانه گفتگو نكنيد و به نيكوكارى و پرهيزگارى نجوا كنيد و از خدايى كه نزد او محشور خواهيد گشت پروا داريد {9} إِنَّمَا النَّجْوَى مِنَ الشَّيْطَانِ لِيَحْزُنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَلَيْسَ بِضَارِّهِمْ شَيْئًا إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ {10} چنان نجوايى صرفا از [القاآت] شيطان است تا كسانى را كه ايمان آورده اند دلتنگ گرداند و[لى] جز به فرمان خدا هيچ آسيبى به آنها نمىرساند و مؤمنان بايد بر خدا اعتماد كنند {10}
لاَّ خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِّن نَّجْوَاهُمْ إِلاَّ مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلاَحٍ بَيْنَ النَّاسِ وَ مَن يَفْعَلْ ذَلِكَ ابْتَغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا {114}نساء در بسيارى از رازگوييهاى ايشان خيرى نيست مگر كسى كه [بدين وسيله] به صدقه يا كار پسنديده يا سازشى ميان مردم فرمان دهد و هر كس براى طلب خشنودى خدا چنين كند به زودى او را پاداش بزرگى خواهيم داد {114}
2-تحقق اراده خداوند
آیات ۱-۵ سوره حشر بطور خلاصه به پیروزی بدون جنگ و غیرقابل پیش بینی مسلمانان بر یهودیان بنی نضیر میکند.خداوند با القای ترس در دل انها،باعث شد تا خودشان قلعه های خود را خراب کنند .پس خداوند اراده خود و از جمله عذاب مخالفین را با استفاده از اسباب مختلف که گاها خارج از محاسبات مادی انسانهاست،محقق میکند.
درس سوره حشر :از خداوندی که چنین صفات و قدرتهایی دارد،پروا کنید وهیچ گاه او را از یادنبرید.با ایمان صادقانه،از اوامر و نواهی رسول اطاعت و او را یاری کنید.ازدورویی در افکار و رفتار پرهیز کنید.
3-توصیه به انفاق و قرض الحسنه : پس تا آنجا كه در توان داريد تقواي الهي پيشه كنيد، و گوش دهيد و اطاعت نمائيد، و انفاق كنيد كه براي شما بهتر است، و آنها كه از بخل و حرص خويشتن مصون بمانند رستگار و پيروزند.(۱۶) تغابن
اگر خدا را وامى نيكو (قرض الحسنه)دهيد آن را براى شما دو چندان مى گرداند و بر شما مى بخشايد و خدا[ست كه] سپاس پذير بردبار است (۱۷)
درس سوره تغابن: رستگاری انسانها در ترک تکذیب و انکار معاد و ایمان به خدا و رسول و عمل صالح است که در سایه اطاعت مستمر از خدا و رسول و نگهداری نفس(تقوی)حاصل میشود.
4-هشدار شدید به دو تن از همسران پیامبر و تذکری به تمام مسلمانان:سوره تحریم
و هنگامی که پیامبر، رازی را به یکی از همسرانش گفت و او آن راز را [نزد زن دیگر] فاش کرد، و خدا پیامبر را از افشای آن آگاه نمود، پیامبر بخشی از آن [راز افشا شده] را به آن زن گوشزد کرد و از گفتن بخشی دیگر خودداری نمود. آن زن گفت: چه کسی فاش کردن راز را [به وسیله من] به تو خبر داده است؟ پیامبر گفت: دانای آگاه، به من خبر داد. ۳ اگر شما دو زن از کار خود به پیشگاه خدا توبه کنید [شاید خدا توبه شما را بپذیرد]، چون دل شما دو نفر از حق و درستی منحرف شده است، و اگر بر ضدِّ پیامبر به یکدیگر کمک دهید [راه به جایی نخواهید برد]؛ زیرا خدا و جبرئیل و صالح مؤمنان یار اویند، و فرشتگان نیز بعد از آنان پشتیبان او خواهند بود.۴
اگر پیامبر، شما را طلاق دهد امید است که پروردگارش همسرانی بهتر از شما که مسلمان، مؤمن، فرمانبر، توبه کار، خداپرست، روزه دار، غیر باکره و باکره باشند، به او عوض دهد.۵
عصاره فرازآيات 1-3:ای پیامبر.این دو همسرت که قصد توطیه علیه تو داشتند؛ شایسته نیستند که بخاطر انها با سوگند، حلالی (طلاقشان) را برخود حرام کنی.
عصاره فراز آيات 5-4:هشدار به دو زن پیامبر که از توطئه علیه پیامبر توبه کنید چرا که خدا و لشکرش حامی پیامبر است.اگر پیامبر طلاقتان دهد،خدا همسران بهتری به او عوض میدهد.
عصاره فراز آيات 6-8:ای مسلمانان. خود و خانواده تان را (از مشارکت در توطئه علیه پیامبر(حتی اگر از جانب همسران او باشد)) حفظ کنید تا از عذاب سخت در امان بمانید. با توبه ای خالص جزو همراهان پیامبر در دنیا باشید تا در اخرت هم مشمول غفران خدا و ورود به بهشت باشید.
عصاره فراز ايه9: ای پیامبر باتوجه به این هشدارها از این پس برکافران و دورویان (همراه با این توطئه ) سخت بگیر
عصاره فراز آيات 10-12:بیان 4 مثال از زنان کافر و مومن. حقانیت و سرنوشت هر کس تابع عقاید و رفتار خود و بسته به میزان فرمانبرداری او از خداست و نسبتهای فامیلی در دنیا چه با انبیا و چه با ظالمین در حقانیت و سرنوشت تاثیری ندارد.
درس سوره تحريم :حقانیت و سرنوشت هر کس ،تابع عقاید و رفتار خود و بسته به میزان فرمانبرداری او از خدا و همراهی با رسول است. از توطئه علیه پیامبر و همراهی با مسببین آن (حتی اگر زنان پیامبرباشند) بپرهیزید.
5-چرا به حرفی که میزنید عمل نمی کنید؟
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ {2}سوره صف اى كسانى كه ايمان آوردهايد چرا چيزى مىگوييد كه انجام نمىدهيد {2} كَبُرَ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ {3} نزد خدا سخت ناپسند است كه چيزى را بگوييد و انجام ندهيد {3}
6-پاسخی برای سنجش صدق مدعیان اولیاء اللهی
قُلْ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ هَادُوا إِن زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِيَاء لِلَّهِ مِن دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ {6} وَلَا يَتَمَنَّوْنَهُ أَبَدًا بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ {7}سوره جمعه بگو اى كسانى كه يهودى شدهايد اگر پنداريد كه شما دوستان خداييد نه مردم ديگر پس اگر راست مىگوييد درخواست مرگ كنيد {6}و[لى] هرگز آن را به سبب آنچه از پيش به دستخويش كردهاند آرزو نخواهند كرد و خدا به [حال] ستمگران داناست {7}
ویرایش بوسیله کاربر 1399/03/04 09:28:27 ق.ظ
| دلیل ویرایش: تکراری |
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, students, member تاریخ عضویت: 1397/09/13 ارسالها: 168 مکان: Qom
1 تشکر دریافتی در 1 ارسال
|
. 🔶🔸باورها ورفتارهای قرآنی در جزء بیست وهشتم
💢به حرفی که می زنید عمل کنید.
💮🔶يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ «2»صف
🔹اى كسانى كه ايمان آوردهايد! چرا چيزى مىگوييد كه عمل نمىكنيد؟
⁉️ای مومنین، لِـمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ، چرا میگین چیزیو که عمل نمیکنین؟ (61:2) موجب نفرت کبیریه نزد خدا، أَن تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ، که بگین چیزیو که عمل نکنین (61:3)
👈نه اینکه خدا نفرت از ما پیدا بکنه، اون که تاثیری از بنده هاش نمیگیره. یعنی توی سیستم خدا، عوارض نفرت انگیزی داره وقتی به گفته خودمون عمل نکنیم.
مثلا: 👈- نذری کنیم با خدا، که نتونیم عمل کنیم. 🔸 قولی بدیم به همسر یا تهدیدی کنیم به بچه ها که عملی نیست. 🔸 قراردادی ببندیم با مردم، که نمیتونیم انجام بدیم.
در واقع با هر حرفِ بدون عمل، اعتبارمون یک پله خراب میشه؛ تا جایی که دیگه هیچکس به حرفمون اعتماد نمیکنه.
💮⭕️حالا چرا حرف الکی میزنیم؟ چون اون لحظه تحت فشاریم، میخوایم فورا با یک قول، تهدید، قرارداد یا نذر، فشار رو از سر خودمون برداریم.
👈راه صحیحش چیه؟ اینکه بجای فرار از فشار، تقوا بخرج بدیم و با صبر و تحمل، حرفی بزنیم که عقلانی و عملی باشه، نه احساسی و آنی.
📚تفسیر آقای بازرگان.
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, member تاریخ عضویت: 1399/06/17 ارسالها: 112 مکان: تهران
|
نڪات جزء بیست و هشتم
💕امام علی علیهالسلام میفرماید:
🌸🍃 رشد و تکامل و پویایی جامعه از ناحیۀ عالمان آن آغاز میشود. در فضایی که علم از رونق بیفتد و عالم قدر و بهای حقیقی خود را نیابد، بالندگی و حرکت از بین میرود.
🌸🍃 در این فضا که دهان صاحبان علم را ببندند و فرصت نشر علم را از ایشان بگیرند، ظلمت و تیرگی و انحطاط حتمی است. خداوند در سورۀ مبارکۀ مجادله میفرماید:
💠🔆 «یَرْفَعِ اللهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ» .
🌱 خدا کسانی از شما را که ایمان آوردهاند و کسانی را که دانش داده شدهاند بر حسب درجات بلند میگرداند.
🌸🍃 قاعدۀ خداوند این است که عالمان رفعت یابند و صاحب فضیلت باشند؛ جامعهای هم که به این حقیقت واقف شود و این امتیازات را ارج بنهد، رفعت مییابد و الّا به حضیض ذلت میافتد و پست میشود.
👈البته عالمان نیز شایسته است از پرداخت زکات علم خود به دیگران غافل نشود؛ به فرمودۀ امیرالمؤمنین علیهالسلام:
💠🌟 «زَکَاۀُ الْعِلْمِ نَشْرُهُ»
🌱 زکات علم نشردادن آن است.
🌸🍃 به بیان دیگر، همان گونه که خداوند از فضل خویش گوشهای از علم و معرفت خود را به انسانها میآموزاند، انسانها نیز باید از نشر دانش به دیگرِ همنوعانشان دریغ نورزند.
📚کتاب مشکاة :دڪتر محمد علی انصارے
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,900
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
نكات مهم و كليدي هر جزء قران
از سال گذشته، هر روز فايل صوتي كوتاهي توسط اقاي سيدكاظم فرهنگ از نكات مهم هر جزء يا محتواي كلي سوره هاي آن جزء در كانال قران پويان و گروه تقرب ارسال ميشود.
با توجه به استقبال كاربران عزيز
اين فايلها در سايت نيز ارسال ميشود
https://quranpuyan.com/f...hrim%20saf%20farhang.mp4
جزء 28، نکاتی از سوره های ممتحنه صف تحريم سیدکاظم فرهنگ از لينك بالا قابل دسترسي است.
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,900
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
اينفوگرافي نكات كليدي و مهم جزء بيست و هشت قرآن
جهت مشاهده تصوير با نام كاربري خود وارد شويد
و يا لينك زير را كليك كنيد
https://www.instagram.co..._source=ig_web_copy_link
ali تصاویر زیر را ارسال کرده است: 28.jpg (169kb) تعداد دانلود 1 بار.شما نمی توانید ضمائم را ببینید/دریافت کنید. ثبت نام کنید.
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, member تاریخ عضویت: 1394/12/17 ارسالها: 651 تشکرها: 7 بار 31 تشکر دریافتی در 31 ارسال
|
*⚛💮معیار روابط بین الملل در قران
﴿لَا ینْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یقَاتِلُوكُمْ فِی الدِّینِ وَلَمْ یخْرِجُوكُمْ مِنْ دِیارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَیهِم﴾.سوره ممتحنه, آیه8؛
🔷✨اسلام نه دین انزوا است تا جدای از جهان زندگی كند و نه سلطه پذیر است و نه سلطه گر؛ هم اصل انزوا را باطل می داند و هم سلطه گری را امضا نمی كند و هم سلطه پذیری را، چون معیار این روابط را قسط و عدل تنظیم می كند. اگر بر اساس قسط و عدل رابطه تدوین و تنظیم شد، انسان نه از قدرت خود سوء استفاده می كند و نه اجازه می دهد مقتدری از قدرتش سوء استفاده كند؛ لذا در عین حال كه در سوره مباركه «ممتحنه»رابطهٴ با كفّار را امضا كرده است، در سورهٴ «انفال» یا «توبه» رابطهٴ با مستكبران را امضا نكرد، چون كافر قابل زندگی مسالمت آمیز است.
🔷✨كافر گرچه اصول الهی را نمی پذیرد، ولی اصول انسانی را می پذیرد؛ امّا مستكبر نه اصول الهی را می پذیرد و نه اصول انسانی را و خوی استكبار [هم] پیمان شكنی است؛ لذا قرآن در عین حال كه فرمود شما می توانید با كافران زندگی مسالمتآمیز داشته باشید، در این خلال به ما دستور داد كه اگر شما قدرت پیدا كردید خوی استكباری بد است ولو نسبت به كافران! هیچ مسلمانی حق ندارد نسبت به كافر ستم بكند، چه اینكه هیچ انسان حق ندارد نسبت به حیوان ستم بكند. ظلم ولو نسبت به حیوان هم ممنوع است؛ خواه آن حیوان حلال گوشت باشد، خواه حرام گوشت. ظلم در هر جا مصداق پیدا كرده است ممنوع است.
👈لذا قرآن كریم روابط را بر اساس قسط و عدل تنظیم می كند، نه اجازه می دهد كه كسی از قدرتش سوء استفاده كند ظالمانه برخورد كند و نه اجازه میدهد كسی استضعاف پذیر باشد و زیر سلطه برود، مگر اینكه مقدور او نباشد؛
🎙ايت الله جوادي آملی
" از اين آيات يك اصل كلى و اساسى در 👈🏻چگونگى رابطه مسلمانان با غير مـسلمين استفاده مى شود🟡 افـراد غـيـر مـسـلمـان بـه دو گـروه تـقـسـيـم مى شوند: ۱- گروهى كه در مقابل مسلمين ايستادند و شمشير به روى آنها كشيدند، و آنها را از خانه و كاشانه شان به اجـبـار بـيـرون كـردنـد، و خـلاصـه عـداوت و دشـمنى خود را با اسلام و مسلمين در گفتار و عـمل آشكارا نشان دادند، تكليف مسلمانان اين است كه هرگونه مراوده با اين گروه را قطع كنند، و از هرگونه پيوند محبت و دوستى خوددارى نمايند 🟠 ۲- امـا دسته ديگرى بودند كه در عين كفر و شرك كارى به مسلمانان نداشتند، نه عداوت مى ورزيـدنـد، نـه بـا آنـهـا پـيـكـار مـى كـردنـد، و نه اقدام به بيرون راندنشان از شهر و ديـارشـان نـمـودند، حتى گروهى از آنها پيمان ترك مخاصمه با مسلمانان بسته بودند، نيكى كردن با اين دسته اظهار محبت با آنها بى مانع بود، و اگر معاهده اى با آنها بسته بودند بايد به آن وفا كنند و در اجراى عدالت بكوشند." تفسیر نمونه
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,900
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
✅ #اطاعت_مطلق از هركس از جمله زمامداران، خلاف عقل و شرع است 💠وَ لا يَعْصِينَكَ فِي مَعْرُوفٍ (۱۲/ممتحنه)
🌱ای پيامبر! هنگامی كه زنان با ايمان نزد تو آمدند تا با تو بيعت كنند كه چيزی را شريك خدا نگيرند و دزدی نكنند و مرتكب زنا نشوند و فرزندانِ خود را نكشند و در ميان دست و پای خود، مرتكب هيچ گونه نسبت ناروايی نشوند (و فرزندی را به ديگری به ناحق نسبت ندهند) و در هيچ كار خيری تو را نافرمانی نكنند، پس با آنان بيعت كن و برای آنان از خداوند آمرزش بخواه كه خداوند آمرزنده و مهربان است.
🔹"از نكتههای جالبی كه از آيه فوق استفاده میشود اين است كه اطاعت از پيامبر ص را مقيد به معروف كرده، با اينكه پيامبر معصوم است و هرگز امر به منكر نمیكند، ولی اين تعبير ممكن است به عنوان الگويی برای تمام اوامری باشد كه از زمامداران اسلامی صادر میشود اين اوامر در صورتی محترم و قابل اجرا است كه با تعليمات قرآن و اصول شريعت اسلام سازگار باشد و مصداق لا يَعْصِينَكَ فِي مَعْرُوفٍ گردد. 🔹و چه دورند كسانی كه اوامر #زمامداران را #واجب_الاطاعه میدانند هر چه باشد و از هر كس كه باشد، چيزی كه نه با عقل سازگار است و نه با حكم شرع و قرآن. 🔹امير مؤمنان علی ع در نامه معروفی كه به مردم مصر در باره فرمانروايی مالك اشتر نوشت با تمام توصيفهای والايی كه در مورد مالك فرمود، در پايان چنين گفت: فاسمعوا له و اطيعوا امره فيما طابق الحق، فانه سيف من سيوف اللَّه:" سخنش را بشنويد و فرمانش را اطاعت كنيد، در آنچه #مطابق_حق است، كه او شمشيری از شمشيرهای خدا است". 📚تفسیر نمونه
❇️یا #سازش يا #جدايی ولي بطور پسنديده 💠فَإِذا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ فارِقُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ 🌱هنگامی که به پایان زمان عدّه(شان) رسیدند، یا آنان را با نیکی (در همسری خود) نگه دارید، یا بهخوبی و خوشی از آنان جدا شوید. طلاق - ۲
🔹در اين آيه، يكی از مهمترين دستورهای مربوط به زندگی زناشويی، مطرح، و آن اينكه زن و مرد يا بايد به طور شايسته با هم زندگی كنند، و يا به طور شايسته از هم جدا شوند. همانگونه كه زندگی مشترك بايد روی اصول صحيح و طرز انسانی و شايسته باشد، جدايی نيز بايد خالی از هر گونه جار و جنجال و دعوی و نزاع و بدگويی و ناسزا و اجحاف و تضييع حقوق بوده باشد 🔹 چه خوب است كه نه فقط در زندگی زناشويی، بلكه در هر گونه دوستی و برنامه مشترك، انسان تا آنجا كه میتواند به همكاری شايسته ادامه دهد و هر گاه نتوانست به طرز شايسته جدا شود كه" جدايی شايسته" نيز خود نوعی پيروزی و موفقيت برای طرفين است! تفسير نمونه
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.