رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,905
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
قران و نماز جمعه ایات پایانی سوره جمعه مسلمانان را به نمازجمعه و ذکر خدا و ترک کسب وکار دعوت میکند
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿۹﴾
فولادوند: اى كسانى كه ايمان آورده ايد چون براى نماز جمعه ندا درداده شد به سوى ذكر خدا بشتابيد و داد و ستد را واگذاريد اگر بدانيد اين براى شما بهتر است
فَإِذَا قُضِيَتِ الصَّلَاةُ فَانتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِن فَضْلِ اللَّهِ وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَّعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿۱۰﴾
فولادوند: و چون نماز گزارده شد در [روى] زمين پراكنده گرديد و فضل خدا را جويا شويد و خدا را بسيار ياد كنيد باشد كه شما رستگار گرديد
وَإِذَا رَأَوْا تِجَارَةً أَوْ لَهْوًا انفَضُّوا إِلَيْهَا وَتَرَكُوكَ قَائِمًا قُلْ مَا عِندَ اللَّهِ خَيْرٌ مِّنَ اللَّهْوِ وَمِنَ التِّجَارَةِ وَاللَّهُ خَيْرُ الرَّازِقِينَ ﴿۱۱﴾
فولادوند: و چون داد و ستد يا سرگرميى ببينند به سوى آن روى آور مى شوند و تو را در حالى كه ايستاده اى ترك مى كنند بگو آنچه نزد خداست از سرگرمى و از داد و ستد بهتر است و خدا بهترين روزى دهندگان استکلمات کلیدی:نمازجمعه،لهو تجارت ذکرخدا بیع ویرایش بوسیله کاربر 1395/12/04 02:28:55 ب.ظ
| دلیل ویرایش: مشخص نشده است
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,023 47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
تفسیر آیه 9 سوره جمعه از دیدگاه تفسیر نمونه
یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذا نُودِیَ لِلصَّلاةِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلى ذِکْرِ اللّهِ وَ ذَرُوا الْبَیْعَ ذلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ
"ـ اى کسانى که ایمان آورده اید! هنگامى که براى نماز روز جمعه اذان گفته شود، به سوى ذکر خدا بشتابید و خرید و فروش را رها کنید که این براى شما بهتر است اگر مى دانستید!
بحث اهمیت نماز جمعه
بهترین دلیل بر اهمیت این فریضه بزرگ اسلامى، قبل از هر چیز، آیات همین سوره است، که به همه مسلمانان و اهل ایمان دستور مى دهد: به محض شنیدن اذان جمعه، به سوى آن بشتابند، و هرگونه کسب و کار و برنامه مزاحم را ترک گویند، تا آنجا که اگر در سالى که مردم گرفتار کمبود مواد غذائى هستند، کاروانى بیاید و نیازهاى آنها را با خود داشته باشد، به سراغ آن نروند، و برنامه نماز جمعه را ادامه دهند.
در احادیث اسلامى نیز، تأکیدهاى فراوانى در این زمینه وارد شده است، از جمله: در خطبه اى که موافق و مخالف، آن را از پیامبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) نقل کرده اند آمده:
إِنَّ اللّهَ تَبارَکَ وَ تَعالى فَرَضَ عَلَیْکُمُ الْجُمُعَةَ فَمَنْ تَرَکَها فِی حَیاتِی أَوْ بَعْدَ مَوْتِی اسْتِخْفافاً بِها أَوْ جُحُوداً لَها فَلا جَمَعَ اللّهُ شَمْلَهُ، وَ لا بارَکَ لَهُ فِی أَمْرِهِ، أَلا وَ لا صَلاةَ لَهُ، أَلا وَ لا زَکاةَ لَهُ، أَلا وَ لا حَجَّ لَهُ، أَلا وَ لا صَوْمَ لَهُ، أَلا وَ لا بِرَّ لَهُ حَتَّى یَتُوبَ:
«خداوند نماز جمعه را بر شما واجب کرده، هر کس آن را در حیات من یا بعد از وفات من، از روى استخفاف یا انکار ترک کند، خداوند او را پریشان کند، و به کار او برکت ندهد، بدانید، نماز او قبول نمى شود، بدانید، زکات او قبول نمى شود، بدانید، حج او قبول نمى شود، بدانید، اعمال نیک او قبول نخواهد شد، تا از این کار توبه کند»!
در حدیث دیگرى از امام باقر(علیه السلام) مى خوانیم: صَلاةُ الْجُمُعَةِ فَرِیضَةٌ، وَ الْإِجْتِماعُ إِلَیْها فَرِیضَةٌ مَعَ الْإِمامِ، فَإِنْ تَرَکَ رَجُلٌ مِنْ غَیْرِ عِلَّة ثَلاثَ جُمَع فَقَدْ تَرَکَ ثَلاثَ فَرائِضَ، وَ لایَدَعُ ثَلاثُ فَرائِضَ مِنْ غَیْرِ عِلَّة إِلاّ مُنافِقٌ: «نماز جمعه فریضه است و اجتماع براى آن با امام (معصوم) فریضه است، هر گاه مردى بدون عذر، سه جمعه را ترک گوید، فریضه را ترک گفته و کسى سه فریضه را بدون علت ترک نمى گوید، مگر منافق».
و در حدیث دیگرى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: مَنْ أَتَى الْجُمُعَةَ إِیماناً وَ احْتِساباً اسْتَأْنَفَ الْعَمَلَ: «کسى که از روى ایمان و براى خدا در نماز جمعه شرکت کند، گناهان او بخشوده خواهد شد، و برنامه عملش را از نو آغاز مى کند». روایات در این زمینه بسیار است، که ذکر همه آنها به طول مى انجامد، در اینجا با اشاره به یک حدیث دیگر، این بحث را پایان مى دهیم.
کسى خدمت رسول خدا(صلى الله علیه وآله) آمد، عرض کرد: یا رسول اللّه! من بارها آماده حج شده ام اما توفیق نصیبم نشده، فرمود: عَلَیْکَ بِالْجُمُعَةِ فَإِنَّها حَجُّ الْمَساکِینَ: «بر تو باد به نماز جمعه که حج مستمندان است» (اشاره به این که بسیارى از برکات کنگره عظیم اسلامى حج، در اجتماع نماز جمعه وجود دارد).
البته، باید توجه داشت: مذمت هاى شدیدى که در مورد ترک نماز جمعه آمده است و تارکان جمعه در ردیف منافقان شمرده شده اند، در صورتى است که نماز جمعه واجب عینى باشد، یعنى در زمان حضور امام معصوم و مبسوط الید، و اما در زمان غیبت، بنا بر این که واجب مخیر باشد (تخییر میان نماز جمعه و نماز ظهر) و از روى استخفاف و انکار انجام نگیرد، مشمول این مذمت ها نخواهد شد، هر چند عظمت نماز جمعه و اهمیت فوق العاده آن در این حال نیز، محفوظ است (توضیح بیشتر درباره این مسأله را در کتب فقهى باید مطالعه کرد).
شرایط وجوب نماز جمعه
در این که امام جمعه مانند هر امام جماعت دیگر باید عادل باشد، تردیدى نیست، ولى سخن در این است که، شرائطى افزون بر این دارد، یا نه؟
جمعى معتقدند: این نماز از وظائف امام معصوم، یا نماینده خاص او است، و به تعبیر دیگر، مربوط به زمان حضور امام معصوم(علیه السلام) است. در حالى که، بسیارى از محققین معتقدند: این شرط وجوب عینى نماز جمعه است، ولى براى وجوب تخییرى، این شرط، لازم نیست و در زمان غیبت نیز مى توان نماز جمعه را برپا داشت و جانشین نماز ظهر مى شود، و حق همین است، بلکه، هر گاه حکومت اسلامى با شرایط آن، از طرف نایب عام امام(علیه السلام)تشکیل گردد، احتیاط این است که، امام جمعه منصوب از طرف او باشد، و مسلمانان در نماز جمعه شرکت کنند.
در این زمینه و در مسائل دیگر مربوط به نماز جمعه، سخن بسیار است که، ذکر همه آنها از حوصله یک بحث تفسیرى خارج، و باید آنها را در کتب فقه و حدیث جستجو کرد."پایان مطالب از تفسیر نمونه
تفسیر آیه ۹سوره جمعه و وجوب وعدم وجوب نمازجمعه از نگاه تفسیر نمونه ارایه شد.برخی فقها وجوب آنرا به دوران حضور معصومین منحصر کرده اند.
ولی در آیه مذکور در سوره جمعه،محدودیتی ذکر نشده و در خطابی عام به همه مسلمانان ،آنانرا به حضور سریع درنماز و ترک تجارت امر کرده است.
در حدیثی از امام باقر که صبح ارایه شد،لفظ امام ذکر شده است که تفسیر نمونه،آنرا به امام معصوم تعبیر کرده ولی در تفسیر فرقان،به امام جماعت تعبیر شده است.لذا تفسیر فرقان،وجوب شرکت در نماز جمعه را به دوران حضور معصومین منحصر نکرده است.
در ادامه،تفسیر این آیه از تفسیر فرقان ارایه میشود.
"آيات 9 تا 11- در بيان وجوب ضرورى نماز جمعه است كه نخست مورد خطاب تمامى مؤمنان بجز معذوران است، كه هم برپا داشتن آن و هم شركت كردن در آن با شرايطش بر هر دو دسته واجب است، و هرگز همچون ساير واجبات اسلامى اختصاص بزمانهاى معصومان ندارد، حج كه فريضهاى سختتر از نماز جمعه است ابدى است تا چه رسد به نماز جمعه كه هفتگى و بسى آسانتر است.
«نودى» كه نداى براى اين نماز در جمعه است همان اذان ظهر جمعه مىباشد چنانكه آيه (5: 58) گواه است بر اينكه اين ندا همان اذان مىباشد، كه خود كنايه از دخول وقت نماز است، و شتاب بسوى" ذكر اللَّه" و نه تنها نماز، بيانگر اين حقيقت است كه پيش از نماز جمعه خطبه در كار است كه همان آغازگر نماز جمعه و وقتش همان ظهر مى باشد، و سپس پايان اين حضور پايان نماز است.
" ذكر اللَّه" كه ذكر عمومى است، خود از ذكر نماز اعم است، و چنانكه اشاره شد هم بر نماز جمعه مقدم است و هم آغازش همان ظهر جمعه است، چنانكه" وتركوك قائماً" در آخرين آيه اشاره به وجوب قيامى است آغازين در فريضه جمعه كه همان قيام در خطبههاى جمعه است. تنها بپا داشتن نماز جمعه حضور مكلفان را واجب نمىكند، زيرا" اذا نودى" جز" اذا اقيمت" است، بلكه آغاز وقت ظهر جمعه امامان جمعه و مأمومان را جمعاً بحضور خوانده كه همكارى در اقامه نماز جمعه جمعى است، .
اين نداى براى نماز از روز جمعه نداى خاصى نيست كه مناديش نيز شخص خاصى مانند امام معصوم و يا شرعمدارى باشد، بلكه همان نداى معمولى اذان است كه اين هم خود موضوعيتى براى وجوب نمازجمعه نداردو تنها بيانگر ورود وقت اين فريضه است براى دو خطبه و دو ركعتش. اين سعى و كوشش كلى براى حضور امامان جمعه و مأمومانشان دو وجهه سلبى و ايجابى است. وجهه سلبيش" و ذروا البيع" است كه بايستى ضرورتها و واجبات مادون را كنار گداشت، و موانع آنرا بكلى از ميان برد، و ايجابيش" فاسعوا الى ذكر اللَّه" است كه در حد توان براى شركت در آن كوشش شود.
در حاشيه اين آيات سه گانه در حدود دويست روايت آنرا بدون شرط حضور معصوم واجب شمرده، و اگر هم اينجا احياناً لفظ امام در كار است مقصود همان امام جمعه است، و چنانچه نصى هم درباره شرط حضور معصوم مىبود، بر خلاف اطلاق آيه و نص اين روايات بود.ویرایش بوسیله کاربر 1393/12/15 09:58:14 ب.ظ
| دلیل ویرایش: مشخص نشده است |
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/11/17 ارسالها: 221
6 تشکر دریافتی در 5 ارسال
|
جمعه و نمازجمعه در قران و تشيع
استاد شهید مطهری در جلد هفتم کتاب آشنایی_باقرآن در تفسیر سوره جمعه چنين گفته است:
"اساساً جمعه و حتی اسم «جمعه» هم اسم اسلامی است یعنی قبل از اسلام این روز به نام روز جمعه نامیده نمی شد؛ اسمهای دیگری ذكر كرده اند. خود اسلام این اسم «جمعه» را گذاشت و چه اسم خوبی است. در میان اسمهای هفته كلمه ی «سَبت» (شنبه) ریشه ییهودی دارد و كلمه ی «جمعه» یك لفظ عربی است و عربیّ الاصل است و این نشان می دهد كه چرا این روز به نام جمعه نامیده شده است؛ به این دلیل كه روز اجتماع مردم بوده است.
در روزهای دیگر، هر كس به دنبال كار اختصاصی خودش است و در مدار شخصی خودش می چرخد. یك روز در هفته به این كار اختصاص داده شده است كه افراد دور یكدیگر جمع شوند. در ایام هفته هر كس در یك مسیر و مداری است؛ روزی هم باید باشد كه افراد دور هم جمع شوند، روز اجتماع. برای این روز یك كار بسیار بزرگ در اسلام تأسیس شد كه فوق العاده كار مهمی بود و آن مسأله ی «نماز جمعه» است.
نماز جمعه چه نمازی است؟ نماز ظهر چهار ركعت است و نماز جمعه دو ركعت، ولی به جای آن دو ركعت دیگر، دو خطبه قرار داده شده است. دو خطبه ی جمعه جانشین آن دو ركعت شده است و نكته ی قابل توجه این است كه قرآن از آن دو خطبه با اینكه منبر و سخنرانی است، مانند نماز تعبیر به «ذكر اللّه» كرده است .
✅نماز جماعت و نماز جمعه
می دانیم نماز جماعت در اسلام سنت بسیار مؤكّدی است ولی مستحب است نه واجب، مگر اینكه به شكل اعراض از جماعت باشد یعنی كسی به هیچ شكلی در هیچ جماعتی شركت نكند كه این كارش حرام است و اگر زمانی باشد كه حكومت، حكومت اسلامی باشد چنین فردی را مجبور به شركت در جماعت می كنند.
پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله حتی قصد كردند كه خانه ی كسانی را كه اعراض از جماعت داشتند خراب كنند؛ فرمودند: شركت نكردن به طور مطلق در جماعت مسلمین نوعی نفاق است. به هر حال مسأله ی نماز جماعت یكی از خصوصیاتش این است كه فی حد ذاته مستحب است. 🌾🌾🌾
👈فرق دیگر نماز جمعه با نماز جماعت این است كه برخلاف نماز جماعت كه در یك شهر مسجد هر محلی می تواند یك نماز جماعت داشته باشد، نماز جمعه را در یك شهر به صورت متعدد نمی شود اقامه كرد؛ یعنی یك نماز جمعه باید اقامه شود و بس.
این كه می گوییم یك شهر، ملاك یك شهر نیست. بر مكلفین اگر فاصله ی آنها از دوازده كیلومتر بیشتر نیست، واجب است كه شركت كنند. 👈مسأله ی دیگر این است كه در فاصله ی كمتر از شش كیلومتر، تشكیل دادن نماز جمعه ی دیگر حرام است؛ یعنی اگر نماز جمعه ای در این نقطه تشكیل می شود، تا شش كیلومتر كسی حق تشكیل نماز جمعه را ندارد. آنوقت قهراً می شود یك نماز عمومی.
حكم نماز جمعه در شیعه چیست؟ در اینجا نظریات مختلفی است. بعضی می گویند اصلاً نماز جمعه اختصاص به امام معصوم دارد؛ جز امام معصوم كس دیگری حق ندارد نماز جمعه را اقامه كند؛ حتی مجتهد عادل جامع الشرایط مبسوطالید هم حق ندارد نماز جمعه بخواند.
این نظر، بسیار ضعیف است به جهت اینكه معصومین محدودند و نماز جمعه برای همه ی دنیا و برای همیشه است. [معمولاً] فقها چنین حرفی را نمی زنند. آنها كلمه ی «امام و یا نایب امام» را به كار می برند.
☑️آیا نایب امام اختصاص به نایب خاص دارد یا نُوّاب عام هم می توانند نماز جمعه را اقامه كنند؟
مثلاً امیرالمؤمنین خودشان امام هستند و نایبهای خاص ایشان حكامی بودند كه در بلاد معین كرده بودند. بعضی می گویند نوّاب عام، یعنی هر كس كه مجتهد شد، می توانند نماز جمعه را اقامه كنند. ولی بعضی دیگر می گویند نه، در این جهت هر مجتهدی نایب عام نیست. 🌱🌱🌱🌱🌱 مرحوم آقای بروجردی عقیده شان این بود كه نماز جمعه نماز حكومتی است؛ یعنی نمازی است كه حاكم اسلامی و حاكم شرعی باید بخواند نه فقط یك مجتهد.
صفویه به علمای شیعه می گفتند آخر این نماز جمعه یك نماز اسلامی است، نمی شود كه ما نداشته باشیم. آنوقت سلاطینی مثل شاه طهماسب و كسانی دیگر بودند كه از طرف علما خود را مجاز می دانستند نماز جمعه بخوانند.
از آن وقت به بعد بود كه مسجد جمعه ها در ایران هم تأسیس شد كه البته قبلش هم مسجد جمعه ها بود ولی مال اهل تسنن بود.
شركت در نماز جمعه اگر نماز جمعه، نماز جمعه باشد واجب است.👍 نمازجمعه ای كه خلیفه ی اموی بخواهد بخواند كه نماز جمعه نیست، اگر نماز جمعه ای كه اسلام می خواهد، تشكیل شود، شركت همه واجب است و هر كاری در آن حال حرام است.
🌹«فَإِذا قُضِیَتِ اَلصَّلاةُ فَانْتَشِرُوا فِی اَلْأَرْضِ وَ اِبْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اَللّهِ وَ اُذْكُرُوا اَللّهَ كَثِیراً لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» هرگاه كه نماز به پایان می رسد در زمین پخش شوید. این امرِ [به پراكنده شدن ] را اصطلاحاً «امر عقیب حظر» می گویند. اگر حظر و منعی باشد و بعد از منع، امری برسد علامت رخصت است؛ نه دلالت بر وجوب می كند و نه دلالت بر استحباب.
🌹«فَانْتَشِرُوا فِی اَلْأَرْضِ» یعنی مانعی نیست اگر خواستید متفرق شوید؛ نمازتان كه تمام شد اگر می خواهید، همان جا بمانید و مشغول ذكر خدا شوید و یا اگر میلتان بود متفرق شوید."
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,905
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
نماز جمعه، آنچه هست و آنچه باید باشد!
" اى مؤمنان! چون براى نماز روز جمعه ندا دهند، به سوى ذكر خدا بشتابيد، و خريد و فروش را رها كنيد كه این براى شما بهتر است" ( جمعه،۹)
امام رضا ع : "خطبه از این جهت در روز جمعه قرار داده شد که این روز اجتماع عمومی است. پس خدا خواست که برای پیشوا وسیله موعظه مردم و تشویق آنان به طاعت خداوند و ترساندن آنان از گناه و آگاه کردن کردن آنان نسبت به مصلحت دین و دنیایشان را فراهم کند و آنان را از وقایع خوب و بد دوردستها آگاه سازد...." ( وسائل، ج ۵، ص۳۹).
شهید مطهری(ره) در فضای قبل از انقلاب بسیار افسوس می خورد که چرا جامعه شیعه از نعمت نماز جمعه محروم است و از مزایای فراوان آن سخن به میان می آورد که مهم ترین آن آگاهی بخشی به جامعه است (ده گفتار ، ص۱۹۶- ۱۹۷و ۲۰۰-۲۰۱).
ایشان آرزو می کند که زمانی در تهران و قم نماز جمعه باشکوهی خوانده شود. اما سخن این است که مگر خطبه نماز جمعه چقدر ارزش دارد و قرار است چه چیزی در آن بیان شود که باید برای نبود آن این اندازه افسوس بخوریم؟ پرسش دیگر این است که آیا اگر مرحوم شهید مطهری امروز در قید حیات بود و می دید که هم در تهران و قم و هم در دورافتاده ترین شهرهای ایران، حتی شهرهای کوچک و برخی از روستاها، نماز جمعه خوانده می شود، شادمان و خوشحال می شد؟ آیا اهدافی که ایشان از نماز جمعه و خطبه های آن داشت در جامعه ما بر آورده شده است؟
ایشان با استناد به روایتی که از امام رضا ع نقل شد میگوید که خطبه دو کارکرد مهم دارد: یکی اینکه مردم را به یاد خدا و تقوا و پرهیزگاری دعوت میکند و دیگر اینکه به مردم آگاهی میدهد و سطح دانش آنان را نسبت به جامعه خود و جهان بالا میبرد.
باید خدمت مرحوم مطهری عرض کنیم که اکنون نزدیک به ۴۶ سال است که در همه شهرهای کوچک و بزرگ و بسیاری از روستاها خطبه خوانده میشود و متاسفانه این خطبهها جامعه را نه تنها به این دو هدف نزدیک نکرده بلکه دور کرده است. در اینباره چند نکته شایان ذکر است:
یکم ائمه جمعه عموما از دانش لازم و روش درست برخوردار نیستند.
دوم؛ امام جمعه نماینده حاکمیت است و باید سخنی را بگوید که خوشایند رأس نظام باشد
سوم؛ بنابراین خطبه کاملا جهتدار است و کاری با واقعیت و حقیقت ندارد بلکه صرفا سخن مطلوب نظام را در بر دارد و این نه تنها به آگاهی مردم نمیافزاید بلکه باعث گمراهی آنان میشود.
چهارم؛ از آنجا که تایید و ردها بیطرفانه و منصفانه نیست پس پارسایانه و اخلاقی نیست. سیل در یک شهر در یک سال نشانه بیکفایتی مسئولان و در سال بعد بلا و آزمایش الهی است! کمبود و تورم در یک سال نشانه سوء مدیریت و در سال بعد آزمایش الهی است که مردم باید تحمل کنند! چنین خطیبی نمیتواند دعوت به تقوا کند و اگر دعوت کند اثر ندارد و بلکه اثر منفی دارد.
پنجم؛ نماز جمعه یک تجمع حزبی و جناحی است که کارکرد آن حمایت از اندیشهها و اعمال جناح اقلیت است. در این تجمع افراد کاملا آزاد هستند که هر ناسزا و توهینی به هرکس خواستند بکنند ونه امام جمعه و نه هیچ مقام دیگری حتی یک تذکر نمیدهد!
ششم؛ در متون روایی روایات متعددی در این باره آمده که هرگز نباید کسی بدون رضایت و اجازه مردم بر آنان امامت کند( ر.ک. آیتالله سبحانی، مسائل جدید کلامی، ص ۶۰۸). حال برای مثال ائمه جمعه شهر تهران چه اندازه مقبولیت مردمی دارند؟!!!
هفتم؛ مصداق روشن و مهم تقوا رعایت حقوق انسانها است که معمولأ توسط حاکمان نقض میشود. چه میزان ائمه جمعه به این مهم میپردازند و چه میزان مجازند که به آن بپردازند؟!!! هیچ و هیچ و هیچ!
درباره وجوب یا استحباب یا حرمت آن در زمان غیبت بین فقهای سنتی اختلاف است که تجربه ما رأي آخر را تقویت میکند. اما گویا شرکت در همین نماز جمعه اینچنینی در نظام کنونی واجب است چراکه در گزینشها مورد پرسش قرار میگیرد !
دکتر عبدالرحیم سلیمانی
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.