logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:20471)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:18292)    عسل شفا بخش همه مردم-ایه 69سوره نحل (تعداد مشاهده:16890)    ایات 56تا58سوره احزاب:بر پیامبر صلوات فرستید.خدا،رسول و مومنان را اذیت نکنید (تعداد مشاهده:10547)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: آيا وقوع بلاياي طبيعي در هر محل،نشانگر ستمكار بودن اهالي آنجاست؟    دانلود قران با ترجمه فارسی بصورت فایل word و excel برای نخستین بار    تکرار در قران:ايا در قران ،کلمات تكراري داريم؟علت تكرار چيست؟    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد       آخرین رویداد تالار: افزايش ركورد تعداد ورود هم زمان به سايت به 149 در سومين روز ماه ذيحجه      

توجه

Icon
Error

yas Offline
#1 ارسال شده : 1391/05/15 03:56:17 ق.ظ
yas

رتبه: Newbie

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1391/01/09
ارسالها: 7

1 تشکر دریافتی در 1 ارسال
شب قدر يعني چه؟ ويژگيهاي شب قدر چيست؟

شبی آکنده از سلامت و برکت:

سَلَامٌ هِیَ حَتَّیٰ مَطلَعِ الفَجرِ:

(شب قدر شبی است که) آکنده از سلامت و خیر و برکت است تا طلوع صبح.

قدر/۵

شب قدر، شبی است آکنده از سلامت و خیر و رحمت؛ هم قرآن در آن نازل شده، هم عبادت و احیاء آن معادل هزار ماه است، هم خیرات و برکات الهی

در آن شب نازل می شود، هم رحمت خاصش شامل حال بندگان می گردد، و هم فرشتگان و روح در آن شب (بر قلب مبارک حضرت ولی عصر (عج)) نازل می گردند.

بنابراین شبی است سرتاسر سلامت، از آغاز تا پایان.

تفسیر نمونه/ج۲۷/ص۱۸۵


کلمات کلیدی:قدر،سلام،شب،مقدرات

ویرایش بوسیله کاربر 1395/09/14 08:47:07 ق.ظ  | دلیل ویرایش: key words

SAGHI Offline
#2 ارسال شده : 1391/05/20 04:24:46 ب.ظ
SAGHI

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/30
ارسالها: 104
زن

تشکرها: 1 بار
6 تشکر دریافتی در 5 ارسال

شب سرنوشت‏ساز
قال الصادق (عليه السلام)
راس السنة ليلة القدر يكتب فيها ما يكون من السنة الى السنة.
امام صادق (عليه السلام) فرمود:
آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آينده نوشته مى‏شود.
وسائل الشيعه، ج 7 ص 258 ح 8

برترى شب قدر
قيل لابى عبد الله (عليه السلام)
كيف تكون ليلة القدر خيرا من الف شهر؟ قال: العمل الصالح فيها خير من العمل فى الف شهر ليس فيها ليلة القدر.
از امام صادق (عليه السلام) سوال شد: چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟
حضرت فرمود: كار نيك در آن شب از كار در هزار ماه كه در آنها شب قدر نباشد بهتر است.
وسائل الشيعه، ج 7 ص 256، ح 2

تقدير اعمال
قال الصادق (عليه السلام)
التقدير فى ليلة تسعة عشر و الابرام فى ليلة احدى و عشرين و الامضاء فى ليلة ثلاث و عشرين.
امام صادق (عليه السلام) فرمود:
برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مى‏گيرد و تصويب آن در شب بيست ويكم و تنفيذ آن در شب بيست‏سوم.
وسائل الشيعه، ج 7 ص 259


maghrebi Offline
#3 ارسال شده : 1394/04/22 11:11:26 ب.ظ
maghrebi

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1393/12/23
ارسالها: 39
Iran (Islamic Republic Of)

2 تشکر دریافتی در 2 ارسال
سه نظریه در باب شب قدر

شب قدر یکی از سه شب 19، 21و 23 ماه رمضان که شب 23 مهم تر است و حتی منابع اهل سنت مثل موطّا با ذکر حدیث لیله الجُهنی مطرح کرده اند اگر چه غالبا یکی از 4 شب از شب های دهه آخر ماه رمضان منطبق می دانند.
که غالبا آن را نامشخص در بین شب ها می دانند اگر چه احتمال شب 23 را قوی تر می دانند
برخی دیگر شب قدر را سه مرحله مرحله اول تقدیر در شب 19 و حکم در شب 21 و امضاء یا ابرام را در شب 23 می دانند.

اما نظرات کلی در باب حقیقت شب قدر

1-نظریه مشهور: که مدرک همه آنان برخی محدثین مانند علامه مجلسی و محدث قمی و دیگران می باشد، این که شب قدر مقدرات یک سال در آن مشخص می شود

2- نظریه دیگر این شب ها به جنبه های معنوی خودش اختصاص دهد و به اعمال خودش رسیدگی کند که در گذشته چه کرده و در آینده چه می خواهد بکند . شب قدر حساب ها روشن می شود نه سرنوشت افراد.

3-قدر به معنای منزلت است و آن شب ارزشمندی است که بهترین شرایط برای دعا و شب زنده داری و محاسبه نفس و شب رسیدن به سلامت و شب پربرکت و پرارزشی است که در قرآن این حدود آمده است.
تعیین مقدرات باید معنائی داشته باشد که با استحباب و تاکید بر دعا در سایر شب های سال سازگار باشد و آن برنامه ریزی سال آینده است.

با توجه الجمع مهما امکن اولی من الطرح هر سه نظریه قابل جمع است که هم اختیار انسان در سال آینده نفی نشود و هم دعا و در خواست و تغییر با اراده آگاهانه منافات نداشته باشد.
شبیه این آیه در سوره نحل هم وجود دارد ینزل الملائکه بالروح من امره علی من یشاء من عباده ...که هر امری به صورت محکم مشخص می شود که ناظر به مطالب کلی شب قدر است

در مورد جمع بين سه نظريه شب قدر
اصل نظريه در مورد شب قدر ارزش شب قدر است و دعا و عبادت و خودسازى است و تقدير مساله فرعى مى باشد پس احتمالا تقدير آن است كه فرد با دعا و تقرب به خدا به هر اندازه كه تغيير كند سرنوشت جديدى براى خود رقم مى زند و اين همان تقديراتى باشد كه سال آينده برايش مقدر شده باشد
حمید فغفور مغربی
ali Offline
#4 ارسال شده : 1394/05/07 01:25:55 ب.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 213

تشکرها: 1 بار
3 تشکر دریافتی در 3 ارسال
نظرات امام موسي صدر در خصوص شب قدر:

1-اوصاف شب‌ قدر در قرآن‌ كريم‌ در سورۀ قدر وارد شده‌ است: «إنّا اَنزَلناهُ‌ فِي‌ لَيلَةِ‌ القَدر. وَ ما أَدراكَ‌ ما لَيلَةُ القَدر. لَيلَهُ‌ القَدرِ خَيرٌ مِن‌ أَلفِ‌ شَهرٍ. تَنَزَّلُ‌ المَلائِكَهُ‌ وَ الرُّوحُ‌ فِيهَا بِإِذنِ‌ رَبِّهِم‌ مِن‌ كُلِّ‌ أَمرٍ. سَلامٌ‌ هِيَ‌ حَتَّي‌ مَطلَعِ‌ الفَجر.»[1]

اين‌ اوصاف‌ براي‌ بزرگداشت‌ شب‌ قدر نازل‌ شده‌ است. «شب‌ قدر از هزار ماه‌ بهتر است.» اين‌ معني‌ شب‌ قدر و وصف‌ آن است. اما عظمت‌ اين‌ شب: «در آن‌ شب‌ فرشتگان و روح به‌ فرمان‌ پروردگارشان براي انجام دادن کارها نازل‌ مي‌شوند. آن شب تا طلوع‌ بامداد همه سلام و درود است.» قرآن‌ شب‌ قدر را به‌ اين‌ صورت‌ بسيار شگفت‌ و زيبا وصف مي‌كند. از اين‌ سوره‌ مشخص‌ مي‌شود كه‌ شب‌ قدر شب‌ نزول‌ قرآن‌ است.‌

چرا شب‌ قدر به‌ اين‌ نام‌ خوانده‌ شده‌ است؟ يک معناي‌ قدر قيمت‌ و ارزش‌ است. چه‌ چيز راست‌تر و درست‌تر و ارزشمندتر از قرآن‌ كريم‌ است‌ تا شب‌ نزول‌ آن‌ «ليلة‌ القدر» ناميده‌ شود؟ شبي‌ گران‌بها و عزيز.

معناي‌ ديگر قدر اندازه‌گيري‌ و مشخص‌ کردن‌ و اثبات‌ يك‌ امر و طبقه‌بندي‌ و ترتيب‌ امور است.‌ اين‌ معنا از آيات‌ ابتدايي‌ سورۀ مباركۀ دخان‌ دربارۀ مفهوم‌ شب‌ قدر استنباط مي‌شود: «بِسمِ‌اللهِ‌ الرَّحمنِ‌ الرَّحِيم.‌ حم. وَ الكِتابِ‌ المُبِين. إِنّا أَنزَلناهُ‌ فِي‌ لَيلَةٍ‌ مُبارَكَةٍ.»[2] يعني‌ ما قرآن‌ را در شب‌ مباركي‌ كه‌ شب‌ قدر است‌ فرو فرستاديم.‌

سپس‌، قرآن‌ اين‌ شب‌ را چنين‌ وصف‌ مي‌كند: «إِنّا كُنّا مُنذِرِين.‌»[3] يعني‌ زماني كه‌ ما قرآن‌ را در اين‌ شب‌ نازل‌ كرديم‌، در صدد بيم‌ دادن‌ مردم‌ بوديم‌. قرآن‌ در حقيقت‌ بيانگر همۀ امور است؛ اموري‌ كه‌ از جانب‌ پروردگار نازل‌ شده‌ است‌ و در جايگاه‌ انذار و بيم‌ دادن به‌ بشر است. ابتداي‌ سورۀ دخان‌ به‌ صورت‌ آشكار بيان مي‌كند و دلالت‌ دارد كه‌ شب‌ قدر به‌واسطۀ نزول‌ قرآن‌، مبارك‌ شده‌ است. سورۀ قدر نيز در نگاه‌ نخست بيانگر همين‌ حقيقت‌ است.

آنچه‌ به‌طور قطع‌ از قرآن‌ كريم‌ استفاده‌ مي‌شود و قدر متقین از آن است،‌ اينكه‌ شب‌ قدر شب‌ نزول‌ قرآن‌ است. پس‌ آنچه‌ قطعاً‌ از قرآن‌ كريم‌ استنباط مي‌شود، اين است‌ كه‌ شبِ‌ قدر شب‌ِ نزول‌ قرآن‌ است.

چرا اين‌ شب‌ شب‌ بزرگي‌ است؟‌ چون‌ بشر از قرآن‌ كريم‌ بيشتر از هر چيز يا هر كتاب‌ و يا هر تقدير ديگري‌ بهره‌ برده‌ و سعادتمند شده‌ است. بنابراين‌، شب‌ قدر شب‌ نزول‌ قرآن‌ و تفصيل‌ و شرح‌ همه‌چيز است،‌ يعني‌ به‌ اصطلاح‌ ما، شب‌ قانون‌ اساسي‌ است.نزديك‌ به‌ تواتر است،‌ دلالت‌ دارد كه‌ شب‌ قدر در امت‌ پيامبر ادامه‌ دارد و بقاي‌ قرآن‌ به‌ استمرار اين‌ شب‌ بستگي‌ دارد. با توجه‌ به‌ اينكه‌ قرآن‌ بر پيامبر قبلاً‌ نازل‌ شده‌، پس‌ معناي‌ استمرار و بقاي‌ شب‌ قدر چيست؟ معناي‌ بزرگداشت‌ شب‌ قدر اين است‌ كه‌ ما خاطرۀ اين‌ شب‌ را زنده‌ نگه‌ داريم. اين‌ يكي‌ از معاني‌ است كه‌ شب‌ قدر صرفاً‌ بزرگداشت خاطره‌اي باشد

2-ما در قرآن‌ مي‌خوانيم‌: «كُتِبَ‌ عَلَيكُمُ‌ الصِّيامُ‌ كَما كُتِبَ‌ عَلَي الَّذِينَ‌ مِن‌ قَبلِكُم‌.»[5] سپس،‌ در آيه بعد مي‌فرمايد: «أَيّاماً‌ مَعدُوداتٍ‌.»[6] آية‌ بعدي‌ مي‌فرمايد: «شَهرُ رَمَضانَ‌ الَّذِي‌ أُنزِلَ‌ فِيهِ‌ القُرآنُ‌ هَديً‌ لِلّناسِ‌ وَ بَيِّناتٍ‌ مِن‌ الهُدي‌ وَ الفُرقانِ.»‌[7] اين‌ قسمت‌ شاهد سخن ماست:‌ آيا ارتباطي‌ ميان‌ روزه‌ و ماه‌ رمضان‌ وجود دارد؟ آيا ارتباطي‌ ميان‌ روزه‌ و نزول‌ قرآن‌ در ماه‌ رمضان‌ وجود دارد؟ اگر اين‌ سخنانْ سخنان‌ِ پروردگار نبود، اين‌گونه‌ به‌ تفصيل‌ و با دقت‌ دربارۀ آن‌ گفت‌وگو نمي‌كرديم.

بين روزه‌اي‌ كه‌ سبب‌ تقواست‌ و، سپس‌، زمان‌ آن‌ را مشخص‌ مي‌كند: «شَهرُ رَمَضانَ الَّذيِ‌ أُنزِلَ‌ فِيه‌ِ القُرآنُ‌ هُديً‌ لِلّناسِ‌ وَ بَیِّناتٍ‌ مِن‌ الهُدي‌ وَ الفُرقان.» ماه‌ رمضان،‌ ماه‌ نزول‌ قرآن‌، زمان‌ روشنگري‌ و هدايت است و، همچنين، وقت‌ روزه‌ است. به‌ نظر بنده‌ بين‌ اين‌ دو مفهوم‌ پيوند برقرار است. روزه‌ فوايد بسیاری دارد، همان‌گونه‌ كه‌ سبب‌ قدرت‌ و ايستادگي‌ انسان‌ و ترك‌ هوا و هوس‌ و امثال اين‌ها مي‌شود. فايدۀ مهم‌ ديگري نيز دارد و آن‌ ارتقاي‌ انسان‌ و رشد عقل‌ او و تربيت‌ و تهذيب‌ انسان و نزديكي‌ او به‌ خداوند و ملکوت و معنويت‌ است. هر اندازه‌ كه‌ انسان‌ علاقة‌ خويش‌ را به‌ امور روزمرۀ زميني‌ كم‌ يا محدود كند، به‌ همان‌ اندازه‌ به‌ پروردگار خود نزديك‌ مي‌شود.

بنابراين،‌ ما با روزه‌ گرفتن‌ مي‌خواهيم‌ وابستگي‌ خويش‌ را به‌ نيازها و تمايل‌هاي‌ زميني‌ كمتر كنيم‌ و هر قدر كه‌ وابستگي‌ خود را كم‌ و يا محدود كنيم‌ و ملاكمان‌ را رضای‌ خدا قرار دهيم، به‌ همان‌ قدر اعتلا پيدا مي‌كنيم‌ و به‌ خدا تقرب‌ مي‌جوييم. قرآن‌ كريم‌ تأكيد دارد كه‌ ارتباطي‌ قوي‌ در زمينه هدايت‌ و روشنگري، ميان‌ روزه‌ و قرآن‌ و نزول‌ آن‌ وجود دارد. ميان‌ ادراك‌ معاني‌ قرآن‌ و آمادگي‌ نفس‌ براي‌ درك‌ مفاهيم‌ آن‌ از يك‌ طرف،‌ و روزه‌ از طرف ديگر، پيوند وجود دارد؛ ارتباطي‌ محكم‌ و قطعي. اين‌ نكتۀ دوم است.

3-ما در ماه‌ رمضان‌ آمادگي‌ مي‌يابيم‌ تا قرآن‌ و آموزه‌هاي‌ آن را بپذيريم، خاصه اينكه‌ قرآن‌ كلام‌ پيامبر نيست،‌ بلكه‌ وحي‌ الهي‌ است‌: «وَ ما يَنطِقُ‌ عَن‌ الهَوي.‌ إن‌ هُوَ الّا وَحيٌ‌ يُوحي. عَلَّمَهُ‌ شَديدُ القُوي.»[8] پيامبر از خود چيزي‌ نمي‌گويد. او سخنان‌ خداوند را منتقل‌ مي‌كند؛

در اين‌ شب، ما، امت‌ محمد، از اين‌ مفاهيم‌ الهام‌ مي‌گيريم‌ و ما، امت‌ محمد، با بزرگداشت‌ هرسالۀ شب‌ قدر معاني‌ آن‌ را در مي‌يابيم، تا شب‌ قدر در زندگي‌ ما، شب‌ نزول‌ قرآن‌ بر قلب‌ ما و جا گرفتن‌ تعاليم‌ قرآن‌ در نفْس‌ ما باشد، و تا قرآن‌ و معاني‌ آن‌ سبب پويايي تن و روان ما باشد. اين‌ معني‌ وراي‌ مفهوم‌ ارتباط‌ با گذشته‌ است. بنابراين،‌ شب‌ قدر و نزول‌ قرآن‌ به‌ اين‌ معنا كه‌ ذكر كردم،‌ استمرار دارد

4-معناي‌ ديگر نيز هست‌ كه‌ معني‌ شب‌ قدر را که در ذهن‌ ماست، توجيـه‌ مي‌كنـد؛ اينکه شب قدر شب‌ سرنوشت‌ و مشخص‌ شدن‌ وضعيت‌ عمر انسان‌ها و روزي‌ ايشان‌ است‌. در اين‌ شب‌ خوشبختي‌ و بدبختي‌ انسان‌ها مشخص‌ مي‌شود. در منطق‌ قرآن‌ خوشبختي‌ و بدبختي‌ به دست‌ انسان‌ است‌ و انسان‌ مقهور و مجبور نيست. ابتدا همگي‌ اين‌ مبنا را بپذيريم. به‌ عقيدۀ بنده‌ منطق‌ قرآن‌ اين‌ نيست‌ كه‌ انسان‌ مجبور باشد. قرآن‌ مي‌گويد كه‌ تو اي‌ انسان،‌ خود سعادت‌ و شقاوت‌ خود را يا به شکل فردي‌ و يا به شکل گروهي‌ معين‌ مي‌كني‌.
ماه‌ رمضان‌ فرصتي براي‌ پاك‌سازي‌ نفْس‌ است‌. در اين‌ ماه‌ مي‌توانيم‌ بر هواي‌ نفْس خويش‌ غلبه‌ و آن را پاك‌ كنيم. زماني‌كه‌ بر هواي‌ نفْس‌ خود مسلط‌ شويم‌ و آن را تزكيه‌ كنيم،‌ آن‌گاه مي‌توانيم‌ سرنوشت‌ خويش‌ را تعيين‌ كنيم. سرنوشتي‌ كه‌ خداوند براي‌ ما مي‌خواهد و ما آن را خوشبختي‌ مي‌ناميم.

مثالي مي‌زنم: روز امتحان‌ مي‌بينيم‌ دانش‌آموزي قبول‌ يا مردود مي‌شود. در حقيقت،‌ روز امتحان‌ قبولي و مردودي‌ وي‌ مشخص‌ مي‌شود، اما موفقيت‌ و شکست وي‌ منحصر به‌ زمان‌ امتحان‌ نيست، بلكه‌ شامل همۀ سال‌ مي‌شود. اگر درس‌ بخواند، موفق‌ است،‌ درغير اين‌صورت،‌ مردود مي‌شود. اگر در طول‌ سال‌ درس‌ بخواند، موفقيت‌ خود را تضمين‌ مي‌كند، وگرنه مردود است. قهرماني‌ كه‌ مي‌خواهد در مسابقۀ كشتي‌ يا مشت‌زني‌ شركت‌ كند، تلاش‌ و تمرين‌ مي‌كند. اگر اين‌ شخص‌ با جديت‌ تلاش‌ كند، روز مسابقه فقط‌ موفقيت‌ او آشكار مي‌شود.

روزه‌ راهي‌ براي‌ تقوا و تزكيۀ نفْس‌ است. كسي كه‌ نفْس‌ خويش‌ را پاك‌ كرد، رستگار شده‌ است. بنابراين‌ سرنوشت‌ آيندۀ انسان‌ در ماه‌ رمضان‌ تعيين مي‌شود و اين حاصل تلاش‌ و روزه‌ و جهاد و تمرين‌ اوست.‌ البته،‌ اگر روزة‌ وي‌ روزة‌ كامل‌ باشد، نه‌ اينكه‌ چون روزۀ افرادي‌ باشد كه‌ دربارۀ ايشان‌ گفته‌ شده‌: «رُبَّ‌ صائِمٍ‌ لَيسَ‌ لَهُ‌ مِن‌ صِيامِهِ‌ إلا الجُوعُ‌ وَ العَطَشُ.» (بسيار روزه‌داراني‌ كه‌ از روزه‌ جز گرسنگي‌ و تشنگي‌ بهره ندارند.)

5-در آيات مربوط به ماه رمضان معناي‌ سومي‌ نيز مي‌توان استنباط کرد: «كُتِبَ‌ عَلَيكُمُ‌ الصِّيامُ‌ كَما كُتِبَ‌ عَلَي‌ الَّذينَ‌ مِن‌ قَبلِكُم‌ لَعَلَكُم‌ تَتَقُون.» آيه چهارم‌ بعد از اين‌ آيه‌ اين است‌: «وَ إذا سأَلَکَ‌ عِبادِي‌ عَنَّي‌ فَإِنّي‌ قَرِيبٌ‌ أُجِيبُ‌ دَعوَةَ‌ الدّاعِ إذا دَعان.‌»[26] آيا ذكر مسئلۀ دعا و استجابت‌ آن‌ ضمن‌ آيات‌ روزه‌ تصادفي‌ است؟ گمان‌ نمي‌كنم‌ چنين‌ باشد. قرآن‌ بيانگر همه‌چيز است. تقدم‌ و تأخر و زياده‌ و نقصان‌ در آيات‌ قرآن، هر كدام‌، نتيجه‌ و اثر و حكمتي‌ دارد.

سخن‌ پيامبر نيز بر اين‌ مطلب‌ دلالت‌ دارد. ايشان‌ مي‌فرمايند: رمضان‌ ماه‌ دعا و استجابت‌ آن‌ و ماه‌ آمرزش‌ است؛‌ ماهي‌ است‌ كه‌ توبه‌ در آن‌ پذيرفته‌ مي‌شود و حساب‌ها تصفيه‌ مي‌شود. بدون‌ شك،‌ انسان‌ روزه‌دار كه‌ در اين‌ ماه‌ به‌ عبادت‌ مشغول‌ است‌، مي‌تواند به‌ خداوند نزديك‌ شود و از خداوند بخواهد كه‌ امور وي را اصلاح‌ كند. ما مي‌توانيم‌ شب‌ قدر را اين‌گونه‌ تفسير كنيم:‌ شبي‌ كه‌ انسان‌ با دعا و نزديكي‌ به‌ خداوند مي‌تواند سعادت‌ و شقاوت‌ خويش‌ را رقم‌ زند. خداوند مي‌فرمايد: «من‌ نزديكم و به دعاي‌ کسي که مرا بخواند پاسخ مي‌دهم.»[27] خداوند به‌ صراحت‌ وعده‌ مي‌دهد كه‌ دعا را در اين‌ شب‌ و در اين‌ ماه‌ مبارك‌ اجابت‌ مي‌كند.


برگرفته از سايت امام موسي صدر
لينك سايت
مهدی49 Offline
#5 ارسال شده : 1394/07/15 11:58:42 ب.ظ
مهدی49

رتبه: Newbie

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1394/07/15
ارسالها: 4
Iran (Islamic Republic Of)
مکان: کهگیلویه

شب قدر مخفی است و کسی به جز خدا و ملایک و کسی که خدا بخواهد از آن خبر ندارد.
Guest
#6 ارسال شده : 1395/04/07 01:23:52 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 287

7 تشکر دریافتی در 7 ارسال
علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در خصوص شب قدر و سوره قدر چنین گفته است:

وجه تسميه شب قدر، تقدير و احكام يك سال در شب قدر، يكى از شب هاى رمضان است و هر سال تكرار مى شود


در سوره قدرآن شبى كه قرآن نازل شده را شب قدر ناميده، و ظاهرا مراد از قدر تقدير و اندازه گيرى است، پس شب قدر شب اندازه گيرى است، خداى تعالى در آن شب حوادث يك سال را يعنى از آن شب تا شب قدر سال آينده را تقدير مى كند، زندگى، مرگ، رزق، سعادت، شقاوت و چيرهايى ديگر از اين قبيل را مقدر مى سازد،

آيه سوره دخان هم كه در وصف شب قدر است بر اين معنا دلالت دارد: (فيها يفرق كل امر حكيم امرا من عندنا انا كنا مرسلين رحمة من ربك ) چون (فرق )، به معناى جدا سازى و مشخص كردن دو چيز از يكديگر است، و فرق هر امر حكيم جز اين معنا ندارد كه آن امر و آن واقعه اى كه بايد رخ دهد را با تقدير و اندازه گيرى مشخص سازند.

و از اين استفاده مى شود كه شب قدر منحصر در شب نزول قرآن و آن سالى كه قرآن در آن شبش نازل شد نيست، بلكه با تكرر سنوات، آن شب هم مكرر مى شود، پس در هر ماه رمضان از هر سال قمرى شب قدرى هست، كه در آن شب امور سال آينده تا شب قدر سال بعد اندازه گيرى و مقدر مى شود.

براى اينكه اين فرض امكان دارد كه در يكى از شبهاى قدر چهارده قرن گذشته قرآن يكپارچه نازل شده باشد، ولى اين فرض معنا ندارد كه در آن شب حوادث تمامى قرون گذشته و آينده تعيين گر دد.

علاوه بر اين، كلمه (يفرق ) به خاطر اينكه فعل مضارع است استمرار را مى رساند، در سوره مورد بحث هم كه فرموده : (شب قدر از هزار ماه بهتر است ) و نيز فرموده : (ملائكه در آن شب نازل مى شوند) مؤيد اين معنا است.

پس وجهى براى تفسير زير نيست كه بعضى كرده و گفته اند:
شب قدر در تمام دهر فقط يك شب بود، و آن شبى بود كه قرآن در آن نازل گرديد و ديگر تكرار نمى شود.

و همچنين تفسير ديگرى كه بعضى كرده و گفته اند: تا رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) زنده بود شب قدر در هر سال تكرار مى شد، و بعد از رحلت آن جناب خدا شب قدر را هم از بين برد.
و نيز سخن آن مفسر ديگر كه گفته : شب قدر تنها يك شب معين در تمام سال است نه در ماه رمضان.
و نيز سخن آن مفسر ديگر كه گفته : شب قدر شبى است در تمام سال، ولى در هر سال يك شب نامعلومى است، در سال بعثت در ماه رمضان بوده در سال هاى ديگر در ماههاى ديگر، مثلا شعبان يا ذى القعده واقع مى شود، هيچ يك از اين اقوال درست نيست.

بعضى ديگر گفته اند: كلمه (قدر) به معناى منزلت است، و اگر شب نزول قرآن را شب قدر خوانده به خاطر اهتمامى بوده كه به مقام و منزلت آن شب داشته، و يا عنايتى كه به عبادت متعبدين در آن شب داشته.

بعضى ديگر گفته اند: كلمه (قدر) به معناى ضيق و تنگى است، و شب قدر را بدان جهت قدر خوانده اند كه زمين با نزول ملائكه تنگ مى گردد. و اين دو وجه به طورى كه ملاحظه مى كنيد چنگى به دل نمى زند.

پس حاصل آيات مورد بحث به طورى كه ملاحظه كرديد اين شد كه شب قدر بعينه يكى از شبهاى ماه مبارك رمضان از هر سال است، و در هر سال در آن شب همه امور احكام مى شود، البته منظورمان (احكام ) از جهت اندازه گيرى است،

خواهيد گفت پس ‍ هيچ امرى از آن صورت كه در شب قدر تقدير شده باشد در جاى خودش با هيچ عاملى دگرگون نمى شود؟ در پاسخ مى گوييم : نه، هيچ منافاتى ندارد كه در شب قدر مقدر بشود ولى در ظرف تحققش طورى ديگر محقق شود، چون كيفيت موجود شدن مقدر، امرى است، و دگرگونى در تقدير، امرى ديگر است همچنان كه هيچ منافاتى ندارد كه حوادث در لوح محفوظ معين شده باشد، ولى مشيت الهى آن را تغيير دهد، همچنان كه در قرآن كريم آمده : (يمحوا اللّه ما يشاء و يثبت و عنده ام الكتاب ).

آنچه همه روايات مختلفى كه از ائمه اهل بيت (عليهم السلم) وارد شده در آن اتفاق دارند اين است كه : شب قدر تا روز قيامت باقى است، و همه ساله تكرار مى شود، و نيز ليله القدر شبى از شبهاى رمضان، و نيز يكى از سه شب نوزده و بيست و يك و بيست و سه است.
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2016, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.438 ثانیه ایجاد شد.