آپارات اينستاگرام لينكداين
logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:34826)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:30224)    عسل شفا بخش همه مردم-ایه 69سوره نحل (تعداد مشاهده:25894)    آيات 11تا 13 حجرات:برادران ایمانی هم رامسخره نکنید.بدگمان نباشید.غیبت نکنید.تجسس نکنید (تعداد مشاهده:18501)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: دانلود فايل وردي و اكسل متن و ترجمه سوره هاي قرآن به ترتيب نزول    تمرين عملي تدبر قران آموزان دوره حضوري روش مطالعه و فهم قرآن    ترجمه وتفسير آيه 95 سوره نساء:منظور از قاعدين غير اولي الضرر چيست؟    منظور از ذكرالله در قرآن چيست؟ايا ذكر خدا ،همان توجه قلبي است يا ذكر لفظي؟       آخرین رویداد تالار: تعداد كل بازديد علاقه مندان به تفسير و تدبر قران از سايت قران پويان از 4 ميليون عبور كرد.      

توجه

Icon
Error

SAGHI Offline
#1 ارسال شده : 1392/01/20 12:04:43 ق.ظ
SAGHI

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/30
ارسالها: 102
زن

تشکرها: 1 بار
7 تشکر دریافتی در 5 ارسال

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها یکی از پنج نور پاکی است که آیات فراوانی درباره آنها نازل شده و یا در تفسیر قرآن، به آنها تأویل می‌شود.

در این زمینه ما فقط به چند آیه مشهور اشاره می کنم:

1- سوره کوثر
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ * إِنَّا أَعْطَیْنَاكَ الْكَوْثَرَ * فَصَلّ‏ِ لِرَبِّكَ وَ انحَرْ * إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَر؛[کوثر/1تا 3]
به نام خداوند بخشنده مهربان * ما به تو كوثر [خیر و بركت فراوان‏] عطا كردیم! * پس براى پروردگارت نماز بخوان و قربانى كن! * (و بدان) دشمن تو قطعاً بریده‏نسل و بى‏عقب است.»

این سوره حضرت فاطمه (س) را کوثر معرفی می کند.

2- آیه تطهیر اهل بیت علیهم السلام

«إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَكُمْ تَطْهیراً؛[احزاب/33] اى اهل بیت، خدا مى ‏خواهد پلیدى را از شما دور كند و شما را پاك دارد»

حضرت علىّ علیه السّلام به جماعتی فرمود: اى مردم، آیا تصدیق مى‏كنید كه خداوند پس از نزول آیه: «إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیراً»

من و فاطمه و دو پسرم حسن و حسین را جمع نموده و بر ما كسا و شمدى فدكى كشیده و فرمود: «بار خدایا! اینان اهل بیت و گوشت تن منند، آزار و ناراحتى و زحمت اینان موجب زحمت و آزار و اذیّت من است، پس رجس و آلودگى را از وجود اینان زائل نموده و آنان را تطهیر فرماى!»،

امّ سلمه با شنیدن این كلمات نزدیك كساء آمده و عرض كرد: من نیز [از اهل كساء مى‏ باشم‏]؟ فرمود: تو بر خیرى، ولى این آیه فقط در شأن من و برادرم علىّ و دخترم فاطمه و دو فرزندم، و نه تن دیگر از فرزندان حسین نازل شده است، و كسى را در آن اشتراكى نیست. جماعت با شنیدن این سخن یكپارچه گفتند: گواهى مى ‏دهیم كه امّ سلمه این مطلب را براى ما نقل نموده[1]

3-آیه مودت و اهل بیت علیهم السلام

«قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى‏؛[شوری/23] بگو: بر این رسالت مزدى از شما، جز دوست داشتن خویشاوندان، نمى ‏خواهم.»

ابن عباس می گوید: « وقتی این آیه نازل شد، به رسول خدا عرض کردم این کسانی که مودت و محبت آنها واجب شده کیستند؟ » رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: « علی و فاطمه و حسن و حسین » (تفسیر نور الثقلین، ج‏4، ص: 572)

4- سوره انسان
در این سوره داستان انفاق خانواده حضرت علی (ع) بیان شده و قرآن از این عمل تجلیل کرده است:
«وَ یُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلىَ‏ حُبِّهِ مِسْكِینًا وَ یَتِیمًا وَ أَسِیرًا * إِنمَّا نُطْعِمُكمُ‏ْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنكمُ‏ْ جَزَاءً وَ لَا شُكُورًا؛[انسان/9-8]

و غذاى (خود) را با اینكه به آن علاقه (و نیاز) دارند، به «مسكین» و «یتیم» و «اسیر» مى‏ دهند! * (و مى ‏گویند ما شما را بخاطر خدا اطعام مى ‏كنیم، و هیچ پاداش و سپاسى از شما نمى ‏خواهیم!»

در این سوره مبارکه، خداوند برای اهل بیت، نعمت‌ها و رحمت‌ها و بهشت‌هایی را وعده می‌دهد که نه گوشی شنیده و نه چشمی دیده است. از لطایف این سوره این است که انواع نعمت‌های بهشتی در آن بیان شده ولی برای رعایت حرمت فاطمه علیهاسلام از نعمت حورالعین سخنی به میان نیامده است.

5- آیه مباهله

«فَمَنْ حَاجَّكَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبینَ؛[آل عمران/61]

از آن پس كه به آگاهى رسیده‏اى، هر كس كه درباره او با تو مجادله كند، بگو: بیایید تا حاضر آوریم، ما فرزندان خود را و شما فرزندان خود را، ما زنان خود را و شما زنان خود را، ما برادران خود را و شما برادران خود را. آن گاه دعا و تضرع كنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان بفرستیم.»

شکی نیست که مصداق مباهله کنندگان مسلمان، پنج تن بودند. و اسقف نجران با دیدن پنج تن (علیهم السلام) گفت:«ای گروه نصاری، من افرادی را می بینم که اگر از خدا بخواهند کوهی را از جا بکند، خدا آن را می‌کند. با اینها مباهله نکنید که هلاک خواهید شد و تا روز قیامت یک نصرانی روی زمین باقی نخواهد ماند.»[2]


و ... .
[1]. الإحتجاج على أهل اللجاج، ج‏1، ص: 148.
[2]. الطرائف فی معرفة مذاهب الطوائف، ج‏1، ص: 42.
مرجع : سایت پایگاه شهر سوال

ویرایش بوسیله کاربر 1396/01/19 01:56:17 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

ali Offline
#2 ارسال شده : 1392/02/10 06:00:54 ب.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 277

تشکرها: 4 بار
12 تشکر دریافتی در 12 ارسال
با تبریک میلاد حضرت زهرا به کاربران عزیز

نکاتی از تفسیر نمونه راجع به سوره کوثر را با هم مرور می کنیم:

ما به تو خیر فراوان دادیم

روى سخن در تمام این سوره، به پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) است و یکى از اهداف مهم سوره، تسلّى خاطر آن حضرت در برابر انبوه حوادث دردناک و زخم زبان هاى مکرر دشمنان است.

نخست مى فرماید: «ما به تو کوثر عطا کردیم» (إِنّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ).

«کوثر» وصف است که از «کثرت» گرفته شده، و به معنى خیر و برکت فراوان است، و به افراد «سخاوتمند» نیز «کوثر» گفته مى شود.

در این که: منظور از «کوثر» در اینجا چیست؟ در روایتى آمده است: «وقتى این سوره نازل شد، پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) بر فراز منبر رفت و این سوره را تلاوت فرمود، اصحاب عرض کردند: این چیست که خداوند به تو عطا فرموده؟

گفت: نهرى است در بهشت، سفیدتر از شیر، و صافتر از قدح (بلور) در دو طرف آن قبه هائى از درّ و یاقوت است»....(1)

در حدیث دیگرى، از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: «کوثر نهرى است در بهشت که خداوند آن را به پیغمبرش در عوض فرزندش (عبداللّه که در حیات او از دنیا رفت) به او عطا فرمود».

بعضى نیز گفته اند: منظور همان «حوض کوثر» است که تعلق به پیامبر(صلى الله علیه وآله)دارد و مؤمنان به هنگام ورود در بهشت، از آن سیراب مى شوند.(2)

بعضى آن را به «نبوت» تفسیر کرده.

بعضى دیگر به قرآن.

بعضى به کثرت اصحاب و یاران.

بعضى به کثرت فرزندان و ذریه، که همه آنها از نسل دخترش فاطمه زهراء(علیها السلام) به وجود آمدند، و آن قدر فزونى یافتند، که از شماره بیرونند، و تا دامنه قیامت یادآور وجود پیغمبر اکرمند.

بعضى نیز آن را به «شفاعت» تفسیر کرده و حدیثى از امام صادق(علیه السلام) در این زمینه نقل نموده اند(3)

تا آنجا که «فخر رازى» پانزده قول در تفسیر «کوثر» ذکر کرده است، ولى ظاهر این است: غالب اینها بیان مصداق هاى روشنى از این مفهوم وسیع و گسترده است، زیرا چنان که گفتیم، «کوثر» به معنى «خیر کثیر و نعمت فراوان» است، و مى دانیم خداوند بزرگ، نعمت هاى فراوان بسیارى به پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله)ارزانى داشته، که هر یک از آنچه در بالا گفته شد، یکى از مصداق هاى روشن آن است، و مصداق هاى بسیار دیگرى نیز دارد که ممکن است به عنوان تفسیر مصداقى براى آیه ذکر شود

بسیارى از بزرگان علماى شیعه، یکى از روشن ترین مصداق هاى آن را وجود مبارک «فاطمه زهراء»(علیها السلام) دانسته اند; چرا که شأن نزول آیه مى گوید: آنها پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله) را متهم مى کردند که بلا عقب است، قرآن ضمن نفى سخن آنها مى گوید: «ما به تو کوثر دادیم».

از این تعبیر، استنباط مى شود: این «خیر کثیر» همان فاطمه زهراء(علیها السلام)است; زیرا نسل و ذریه پیامبر(صلى الله علیه وآله) به وسیله همین دختر گرامى در جهان انتشار یافت، نسلى که نه تنها فرزندان جسمانى پیغمبر بودند، بلکه آئین او و تمام ارزش هاى اسلام را حفظ کردند، و به آیندگان ابلاغ نمودند، نه تنها امامان معصوم اهل بیت(علیهم السلام) که آنها حساب مخصوص به خود دارند،

بلکه هزاران، هزار از فرزندان فاطمه(علیها السلام) در سراسر جهان پخش شدند، که در میان آنها علماى بزرگ، نویسندگان، فقهاء، محدثان و مفسران والا مقام و فرماندهان عظیم بودند، که با ایثار و فداکارى در حفظ آئین اسلام کوشیدند


kabir Offline
#3 ارسال شده : 1395/12/28 04:14:53 ب.ظ
kabir

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/11/17
ارسالها: 190

5 تشکر دریافتی در 4 ارسال
به نام خدا

فاطمه دخت گرامی پیامبر اکرم در بستر اسلام و قرآن بزرگ شد و در فضای عطرآگین وحی و نبوت پرورش یافت. رسول خدا بیش از هر جای دیگر به خانه فاطمه رفت و آمد داشت.
حتی در یک مرحله به مدت چهل روز هر روز صبح می رفت و بعد از سلام آیه تطهیر را تلاوت می فرمود. وقتی خداوند کلماتی را به حضرت ابراهیم یاد می دهد که او را امتحان کند و یا به حضرت آدم که او توبه کند، یکی از آن کلمات نام فاطمه بود.

به حدی ایشان در ارزش دارند که اذیت او موجب اذیت پیامبر و خداوند است. بعد از ازدواج با علی دریایی عمیق می شوند که لؤلؤ آنها حسنین است و همه با هم اهل بیت پیامبر محسوب می شوند و اینها هستند که می توانند بطن قران را بفهمند و مس کنند. تسبیحات او که بعد از نماز مستحب است در قرآن ذکر کثیر نامیده شده است.

در عصر جاهلیت که برای زن ارزش قائل نبودند قرآن حضرت زهرا را کوثر نامید که نه خیر بلکه خیر کثیر است.

آیانی از قرآن در شأن حضرت فاطمه است که بعضی ارتباط با خدا دارد مانند: لیله ای برای قدر، فدک هدیه الهی، مشکوه نور خدا و...

و بعضی هم با پیامبر مرتبط است از جمله: ذریه و ذوی القربای او، مصداق نسائنا در جریان مباهله و در موارد زیادی تحت عنوان اهل بیت رسول الله می باشد.

و اینکه بعضی آیات مشترک با علی (ع) است مثل: همسر او به امر خدا ادای نذر و اطعام مسکین و یتیم و اسیر

و آیاتی هم در شأن خود حضرت چون واقعاً فاطمه فاطمه است زیرا: لیله مبارکه، مؤمنه کامله ، دین قیمه، نساء العالمین و صراط مستقیم است که به تناسب موضوعات بالا 83 آیه در 38 سوره بیان شده است.

فصل اول- فاطمه با خدا است

1- خیر کثیر از طرف خدا
آیه 1- انا اعطیناک الکوثر خیر کوثر همان فاطمه است. در بعضی منابع آمده است «انها نزلت فی فاطمه» علامه طباطبائی می فرمایند این آیه از این دلالت خالی نیست که فرزندان فاطمه ذریه رسول خدایند .

2- شبی برای خدا
آیه 3و2- انا انزلناه فی لیله القدر- و ما ادریک ما لیله القدر امام صادق (ع) می فرمایند: منظور از «لیله» فاطمه زهرا (س) است و منظور از «القدر» خداوند متعال می باشد پس کسی که فاطمه را بدان گونه که سزاوار و شایان معرفت است، بشناسد «لیله القدر» را درک کرده است .

3- فدک هدیه خدا برای فاطمه
آیه 5و4- وات ذالقربی حقه و المسکین و ابن السبیل.
در حدیثی آمده است هنگامی که این آیه نازل شد پیامبر فدک را به فاطمه داد.
به خاطر همین آیه بود که مأمون وقتی فهمید که شأن نزول آیه حضرت زهرا است دستور داد فدک را به فرزندان ایشان برگردانند.

4- اذیت فاطمه اذیت خدا است
آیه 6 - و الذین یؤذون المؤمنین و المؤمنات. در تفسیر قمی آمده است که منظور مؤمنین علی (ع)و مؤمنات فاطمه (س) است.
آیه 7 - ان الذین یؤذون الله رسوله لعنهم الله فی الدنیا و الاخره . پیامبر می فرماید: اگر کسی فاطمه را اذیت کند شامل این آیه می شود. در جایی دیگر از قول پیامبر نقل شده است : فمن آذاها فقد اذانی و من اذانی فقد اذی الله.

5- چراغدان (مشکوه) نور خدا
آیه 8 - الله نور السموات و الارض مثل نور کمشکوه فیها مصباح . امام صادق (ع) می فرمایند: مشکوة (چراغدان) فاطمه است.

6- غذا از طرف خدا
آیه 9 - قالت هومن عند الله ان الله یرزرق من یشاء بغیر حساب. روزی پیامبر به خانه فاطمه رفت در حالی که چند روز در خانه او غذای قابل توجهی دیده نمی شد ناگاه غذای فراوان مخصوص نزد او مشاهده کرد از او پرسید این غذا از کجاست؟ فاطمه عرض کرد از نزد خدا (من عند الله).


برگرفته از مقاله اقاي عبدالله رضايي فرد با عنوان سيماي فاطمه در قران و حديث

کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest (2)
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2017, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.217 ثانیه ایجاد شد.
logo-samandehi