logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:170733)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:133449)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:123385)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:89865)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: آيا كشف حجاب،مجازات شلاق دارد؟ قواعدفقهی تعیین جرم و مجازات و تعزیزات چيست؟    آيا توصيفاتي كه در آيات مختلف قران براي نعمات بهشت شده است، تمثيل است يا وافعي؟    مشخصات حكومت صالح و ناصالح در قران : حكومت فرعوني چه ويژگيهايي دارد؟    عذاب و مغفرت خدا مشمول قانون عام است و منحصر به گروه خاصي نيست.       آخرین رویداد تالار: قران پویان 14 ساله شد : خلاصه اماری 13 سال فعالیت تالار گفتگوهای قران پویان      

توجه

Icon
Error

عنوان جدید ارسال پاسخ
Azam.pormaye Offline
#1 ارسال شده : 1396/08/15 06:57:51 ق.ظ
نقل قول
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 651
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
31 تشکر دریافتی در 31 ارسال
با سلام ،سوالی داشتم ،اگر ازدواج موقت یا همان صیغه کاملا مجاز و بلامانع و در تمام شرایط زمان و مکانی مانعی از لحاظ اسلام و قران ندارد،چرا فطرت ما زنان چنین چیزی را نمی پذیرد؟
اگر چنين باشد ،ما هم به قول قران مرد زیبا همانند زن زیبا می بینیم و شاید ....
همه چیز بهم میریزد هیچ مردی یا زنی بهم تقیدی ندارند،لطف کنید جواب سوالم را واضح بدهید ممنون


**سوال ارسال شده از خانم farya در گروه قرآن پویان**
هلیا
#2 ارسال شده : 1396/08/15 07:05:45 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
**با سلام.
خداوند متعال، مومنان را به احکامی آزمایش میکند که ممکن است بعضی از آنها خوشایند آنها نباشد. مثل جهاد برای مردان .
تعدد همسر هم به هر صورتی که باشد ، خوشایند زنان نیست اما اسلام یعنی تسلیم شدن در برابر امر خداوند.
ولی من معتقدم که ازدواج موقت در مذهب شیعه بگونه ای تغییر شکل داده که دستاویزی برای زناکاران قرار گرفته.
در صورتی که در ازدواج موقت ، تعیین زمان میشود و بقیه ی شروط ازدواج دائم را داراست.
یعنی به شرط مومن بودن همسر (نه زناکار) ، خواستگاری وتعیین مهریه، حضور شاهد و آشکار بودن ازدواج و در پایان موعد مقرر و طلاق، عده نگه داشتن زن


منظور از آیین فطرت، آیین توحید است .
یعنی انسان دوست دارد که مطیع امر یک معبود باشد و تمام توجّه اش به یک معبود باشد . مانند خدمتکاری که یک کارفرما دارد نه چند کارفرما.
روی زیبا هم یکی از موارد امتحان خداوند است. خداوند مومنان را از ازدواج با مشرکان نهی فرموده ، هر چند که زیبایی او تحسین برانگیز باشد.

ز دست دیده و دل هر دو فریاد
که هر چه دیده بینه دل کنه یاد
بسازُم خنجری نیشش ز فولاد
زنُم بر دیده تا دل گرده آزاد
***
T M
#3 ارسال شده : 1396/08/16 07:48:29 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
** صیغه به نظر می آید نسخه ای است برای افرادی که در لحظه وسوسه قرار می گیرند و همان دم اختیار از کف می دهند
بنابراین با جاری کردن یک جمله شرعی می توانند مانع بوجود آمدن فرزندی نامشروع شوند ضمن اینکه روح ایمان خود را نیز حفظ کنند...
پس صیغه یک دستور و تکلیف به گردن مسلمانان در لحظه عادی نیست بلکه تنها در مورد کسانی است که در لحظه وسوسه قرار گرفته اند و امکان دارد 90 درصد به گناه زنا آلوده شوند ... البته اسلام تمام پیش بینیها را کرده و توصیه ها را قبل از انجام عمل نامشروع می فرماید
مثلا اینکه نگاه به نامحرم تیری از شیطان است یا روایتی که می فرماید اگر در فضایی سربسته دو نفر نامحرم باشند فرد سوم شیطان است اما اگر کسی به این توصیه ها عمل نکرد و کار از کار گذشت اسلام می فرماید از مهلکه فرار کن اما در این هنگام عده کمی توان فرار دارند پس خدا که خالق انسان است این موقعیت را از نظر دور نداشته و صیغه یا عقد موقت را نسخه کرده است

خدا قطعا برای افراد فرصت طلب و سواستفاده گر که اخلاقیات را زیرپا می گذارند و هیچ اهمیتی به احساسات همسر نمی دهند طور دیگر برخورد خواهد کرد ...
اسلام توصیه هایی به مردان در قبال همسرانشان دارد که اگر فمنیستها ببینند می آیند به این دین‌ایمان می آورند...
حمید باقری
#4 ارسال شده : 1396/08/16 07:53:23 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
***( وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا عَرَّضْتُم بِهِ مِنْ خِطْبَةِ النِّسَاءِ أَوْ أَكْنَنتُمْ فِي أَنفُسِكُمْ ۚ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ سَتَذْكُرُونَهُنَّ وَلَٰكِن لَّا تُوَاعِدُوهُنَّ سِرًّا إِلَّا أَن تَقُولُوا قَوْلًا مَّعْرُوفًا ۚ وَلَا تَعْزِمُوا عُقْدَةَ النِّكَاحِ حَتَّىٰ يَبْلُغَ الْكِتَابُ أَجَلَهُ ۚ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي أَنفُسِكُمْ فَاحْذَرُوهُ ۚ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ حَلِيمٌ )

البقرة (235) Al-Baqara

و گناهی بر شما نیست در آنچه که بطور کنایه از خواستگاری زنانی(که در عدت اند) بر زبان آورید، یا در دلهای خود پنهان دارید. خدا دانست که شما به زودی به یاد آنان خواهید افتاد، ولی پنهانی با آنها وعده (زناشوئی) ندهید، مگر اینکه سخنی پسندیده (بطور کنایه) بگویید، و تصمیم به عقد ازدواج نگیرید تا مدت مقرر(عده) به سرآید، و بدانید که خداوند آنچه را که در دلهای شماست می داند، پس از (مخالفت) او بترسید، و بدانید که خداوند آمرزنده ی بردبار است.

( وَمَن لَّمْ يَسْتَطِعْ مِنكُمْ طَوْلًا أَن يَنكِحَ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ فَمِن مَّا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُم مِّن فَتَيَاتِكُمُ الْمُؤْمِنَاتِ ۚ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِإِيمَانِكُم ۚ بَعْضُكُم مِّن بَعْضٍ ۚ فَانكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَنَاتٍ غَيْرَ مُسَافِحَاتٍ وَلَا مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ ۚ فَإِذَا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَيْنَ بِفَاحِشَةٍ فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ مَا عَلَى الْمُحْصَنَاتِ مِنَ الْعَذَابِ ۚ ذَٰلِكَ لِمَنْ خَشِيَ الْعَنَتَ مِنكُمْ ۚ وَأَن تَصْبِرُوا خَيْرٌ لَّكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ )

النساء (25) An-Nisaa


و هر کس از شما از لحاظ مالی توانایی ازدواج با زنان آزاده مؤمن؛ نداشته باشد، پس با کنیزان با ایمانی که ملک یمین شما هستند ( ازدواج کند) و خداوند به ایمان شما داناتر است. برخی از برخی هستند، پس آنان را با اجازه صاحبانشان به ازدواج خود در آورید، و مهرشان به طور پسندیده به آنان بدهید. ( به شرط آنکه) پاکدامن باشند، نه زناکار، و نه آنان که در پنهانی دوست گیرند. پس چون ازدواج کردند، اگر مرتکب زنا شدند،پس مجازاتشان؛ نصف مجازات زنان آزاد ( پنجاه تازیانه) است. این ( اجازه از دواج با کنیزان) برای کسانی از شماست که از آلایش گناه بترسد، و صبر ( و پاکدامنی) پیشه کردن؛ برایتان بهتر است. و خداوند آمرزنده ی مهربان است.

( وَإِن طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِن قَبْلِ أَن تَمَسُّوهُنَّ وَقَدْ فَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَرِيضَةً فَنِصْفُ مَا فَرَضْتُمْ إِلَّا أَن يَعْفُونَ أَوْ يَعْفُوَ الَّذِي بِيَدِهِ عُقْدَةُ النِّكَاحِ ۚ وَأَن تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۚ وَلَا تَنسَوُا الْفَضْلَ بَيْنَكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ )

البقرة (237) Al-Baqara

اگر زنان را پیش از آنکه با آنان نزدیکی کنید، طلاق دادید در حالی که برای آنها مهری تعیین کرده اید؛ پس نصف آنچه را تعیین کرده اید(به آنها بدهید) مگر اینکه آنان (حق خود را) ببخشند. یا کسی که پیوند نکاح به دست اوست ببخشد(و تمام مهر را بدهد) و آنکه ببخشید به پرهیزگاری نزدیکتر است. و بزرگواری و نیکی را در میان خود فراموش نکنید، به راستی خداوند به آنچه می کنید؛ بیناست
.
TM
#5 ارسال شده : 1396/08/18 02:38:46 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
شهید مطهری معتقد است:

در واقع مسأله ازدواج موقت هم اگر انسان خوب دقت کند، معلوم است که برای یک حالت ضروری است.این که اسلام ازدواج موقت را اجازه داده، نه برای شهوترانی یک عده افرادی است که یک زن دارند و گاهی دو و سه و حتی چهار زن دارند و برای تنوع دنبال ازدواج موقت می‌روند که به ثواب نائل بشویم! نه، برای اینها ثواب ندارد، گناه هم دارد.

وی در مورد روایات متفاوتی که در مورد تشویق و نهی ائمه(ع) از ازدواج موقت صادر شده است می‌گوید:

«به نظر این بنده آنجا که ائمه اطهار مردان زن‌دار را از این کار منع کرده‌اند به اعتبار حکمت اوّلی این قانون است، خواسته‌اند بگویند این قانون برای مردانی که احتیاجی ندارند وضع نشده است،
همچنان که امام کاظم(ع) به علی بن یقطین فرمود: «تو را با نکاح متعه چه کار و حال آنکه خداوند تو را از آن بی‌نیاز کرده است.»
و به دیگری فرمود: «این کار برای کسی رواست که خداوند او را با داشتن همسری از این کار بی‌نیاز نکرده است.
و اما کسی که دارای همسر است، فقط هنگامی می‌تواند دست به این کار بزند که دسترسی به همسر خود نداشته باشد.» و اما آنجا که عموم افراد را ترغیب و تشویق کرده‌اند، به خاطر حکمت ثانوی آن یعنی «احیاء سنت متروکه» بوده است زیرا تنها ترغیب و تشویق نیازمندان برای احیاء این سنت متروکه کافی نبوده است.»**
عبدالله رضایی
#6 ارسال شده : 1396/08/23 07:47:14 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
با سلام
ازدواج موقت برای رفع ضرورت است نه اینکه الزام داشته باشد .
بدین منظور اگر مرد یازنی که شرایط را داشته باشند و هر دو رازی باشند به صورت موقت با شرایط خاص خودش ازدواج کنند .
این مطلب نیازی به فطری و یا غیر فطری ندارد
.
admin Offline
#7 ارسال شده : 1396/09/01 09:18:04 ق.ظ
نقل قول
admin

رتبه: Administration

گروه ها: Administrators, Moderator, member
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 419

9 تشکر دریافتی در 9 ارسال


جهت مطالعه ايات قراني مرتبط با ازدواج موقت و نظر مفسرين به لينك زير مراجعه نماييد


ازدواج موقت در قرآن
Guest
#8 ارسال شده : 1397/02/17 09:39:57 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
با عرض سلام خیلی ممنونم از پاسخ کامل و جامع تون اولین کسی که تونست قانعم کنه شمایید من خودم یک فرد (خانم) مذهبی هستم که این مساله را نمی تونستم درک کنم متشکرم که احساس امنیت و ارامش بیشتری نسبت به دینم به من دادید اجرکم عندالله
Guest
#9 ارسال شده : 1400/02/06 11:49:01 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
سلام خسته نباشید من یک خانوم مومن هستم‌ که ب دلایلی نمیتونم ازدواج کنم و نیاز شدیدی به رابطه دارم میتونم با صیغه نیازمو برطرف کنم و اینکه دخولی انجام نشه؟
daneshjoo Offline
#10 ارسال شده : 1400/02/09 04:53:06 ب.ظ
نقل قول
daneshjoo

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Moderator
تاریخ عضویت: 1399/01/25
ارسالها: 60
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 38 بار
1 تشکر دریافتی در 1 ارسال


اجازه ولی
آیت الله منتظری
سؤال 671 الف: دختر باکره اگر با کفو شرعی صیغه بکند آیا اذن پدر لازم است ؟
ب: ازدواج موقت اگر فقط برای محرمیت و به شرط عدم دخول باشد آیا باز هم اذن پدر لازم است ؟
جواب: الف و ب - بنابر احتیاط واجب اذن پدر یا جد پدری لازم است.

سؤال 672 اگر پدر تا بیست و پنج یا سی سالگی، دختر خود را تزویج نکند و دختر بخواهد با کفو شرعی صیغه بکند آیا اذن پدر لازم است ؟
جواب: اگر دختر نیاز شدید به ازدواج داشته باشد و پدر او از ازدواج با کفو شرعی و عرفی ممانعت کند اذن او از اعتبار ساقط می‎شود.

سؤال 673 اگر دختر بداند که اذن ندادن پدر از جهت عیب دانستن صیغه است و الااشکالی در بین نیست آیا باز هم اذن پدر لازم است ؟
جواب: اگر مورد سؤال، از مفروض مسأله سابق نباشد بنابر احتیاط واجب، اذن پدر یا جد پدری لازم است.

آیت الله سیستانی :
پرسش: ازدواج موقت با دختری که همکار من می باشد و سنش ۳۳ سال است بدون اجازه گرفتن از پدرش چه حکمی دارد ؟
پاسخ: اگر دختر باکره بالغ و رشیده باشد و در تصمیم گیری های مهم زندگی نسبت به خود مانند کارمند شدن ونسبت به مال خود مانند خرید وفروش وبخشش اموال خود از نظارت پدر و مادر مستقل باشد ، بنابر احتیاط واجب جایز نیست بدون اجازه ولی (پدر یا جدّ پدری) عقد کند ، و در این فرض می تواند به فقیه دیگری با رعایت ترتیب در اعلمیت رجوع کند.


آیت الله حسین وحید خراسانی:

در ازدواج اذن پدر شرط است مگر اینکه در ازدواج دائم دختری رشیده باشد و پدر یا جد پدری او بی جهت با ازدواج دائم مخالفت نماید که در این صورت دختر می‌تواند بدون اذن پدر یا جد پدری ازدواج کند، اما اگر دختر رشیده‌ای که صلاح خود را می‌داند و به دلیل بالا رفتن سن خود امیدی به ازدواج دائم نداشته باشد و پدر یا جد پدری‌اش بی جهت با ازدواج موقت او مخالفت می‌کند، می‌تواند بدون اذن ولی و در صورتی که ازدواج موقت برای او خیر و صلاح باشد، ازدواج موقت کند.



آیت الله ناصر مکارم شیرازی:

این کار بدون کسب اجازه ی ولى دختر جایز نیست.
منظور از باکره دخترى است که قبلا شوهر نکرده است، خواه عضو بکارت موجود باشد، یا نه.
شک نیست که نکاح موقت در شریعت اسلام جایز است، ولى نباید وسیله هوس بازى افراد هوسباز شود؛ و احتیاط آن است تا ضرورتى نباشد اقدام به این کار نشود.

پرسش : آیا دختری که سن او سی سال(30) سال است باید برای ازدواج از پدر اجازه بگیرد؟
پاسخ : دختری که سن او بیش از سی سال است به شرط این که فرد هوشیاری باشد و بتواند تصمیم بگیرد و مصلحت خود را تشخیص دهد می تواند بدون اذن پدر ازدواج کند.

آیات عظام خویی، اراکی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی، صافی گلپایگانی، وحید خراسانی، تبریزی، خامنه‌ای و علوی گرگانی: بنابر احتیاط واجب، باید از پدر یا جد پدری خود اجازه بگیرد.

حضرت آیت الله بهجت:
بنابر احتیاط تکلیفا؛ اجازه شرط است. (یعنی هر چند عقد بدون اجازه ولیّ باطل نیست، اما گناه و معصیت است).
و اگر پدر و جدّ پدرى غایب باشند، به طورى که نشود از آنان اذن گرفت و ازدواج براى دختر لازم باشد یا در ازدواج نکردن، ضرر یا حرج (یعنى مشقّت شدیدى) باشد و همچنین اگر پدر یا جدّ پدرى از ازدواج او با کسى که هم کفو اوست، با وجود تمام مقدمات و شرایط ممانعت کنند و او نیز تمایل به ازدواج دارد و ازدواج هم به مصلحت او باشد با اجتماع تمام شرایط مى‏تواند ازدواج نماید.

بخاطر اینکه صحبت ازدواج موقت بدون اذن پدر گهگاهی طرح می شود نظر دوتن از مجتهدین هم در ذیل مطرح می شود
آیت الله روحانی، شاهرودی : چنانچه دختر بالغه و رشیده باشد یعنی صلاح و فساد این کار را تشخیص بدهد، ازدواج موقت و دائم، بدون اذن پدر جائز است و اشکالی ندارد.
توضیح : آقای روحانی و شاهرودی مرجع تقلید محسوب نمی شوند
بدون اینکه شخصی را بطور کلی یا در زمینه خاص اعلم بدانید نمی شود از ایشان تبعیت کرد


اعلمیت در مرجع تقلید
آیت الله سیستانی
پرسش: آیا می توانم مرجع تقلیدم را تغییر دهم؟
پاسخ: اگر مرجع شما اعلم از دیگران است نمی توانید آنرا تغییر دهید و اگر دیگری اعلم است لازم که از او تقلید کنید و ملاک در هر دو شهادت اهل خبره در مسأله اعلمیت است.

پرسش: آیا در موارد احتیاط واجب و یا مستحب می توانیم به مرجع دیگری مراجعه نمود؟
پاسخ: در موارد احتیاط واجب می توان به مرجع دیگر مراجعه کرد با رعایت اعلم فالاعلم و در موارد احتیاط مستحب الزام به عمل به نظر مرجع نیست.

پرسش: اینجانب مقلد مرجعی بوده ام و از ایشان تقلید می کردم ولی بعد از فوت آن مرجع اکنون هیچ مرجعی برای خود انتخاب ننموده ام؟
پاسخ: از اهل خبره بپرسید و از اعلم تقلید کنید زیرا روز قیامت در صورتی معذور هستید که اعمال شما مطابق با فتوای اعلم باشد.
.............................
پرسش:اگر ثابت شود که تعدادی از علما در بعضی از مسائل اعلم هستند، یعنی هر کدام از آنان در مسأله معیّنی اعلم باشند، آیا تقلید از هر یک از آنان جایز است؟
ج: تبعيض در تقليد اشکال ندارد و اگر اعلميّت هر يک از آنان در مسائلى که مکلف بنا دارد در آن مسائل از او تقليد کند محرز شود، بنا بر احتياط، تبعيض در تقليد در صورت اختلاف فتوا در مسائل مورد نياز مقلّد، واجب است.

Guest
#11 ارسال شده : 1400/02/10 10:12:40 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
اصل ارسال توسط : Guest برو به اراسل نقل قول شده
سلام خسته نباشید من یک خانوم مومن هستم‌ که ب دلایلی نمیتونم ازدواج کنم و نیاز شدیدی به رابطه دارم میتونم با صیغه نیازمو برطرف کنم و اینکه دخولی انجام نشه؟


سلام

انشالله موانع رفع بشه و بتونید ازدواج دایم کنید. در مورد سئوال شما، بله میشود. در ازدواج موقت میتوان به لذتهای دیگر بسنده کرد و دخول هم صورت نگیرد.

ایت اله سیستانی:ازدواج موقت اگر برای لذت بردن هم نباشد صحیح است.
زنی که متعه میشود اگر در عقد شرط کند که شوهر با او نزدیکی نکند،عقد او صحیح است ولی اگر بعدا به نزدیکی راضی شد،مشکلی ندارد.

مرحوم ایت الله سید محمد شاهرودی فرزند مرجع بزرگ شیعه ایت الله سید محمود شاهرودی هم عینا همین نظر را در رساله خود دارند.

ویرایش بوسیله کاربر 1400/02/10 10:15:40 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

Guest
#12 ارسال شده : 1401/09/25 10:51:07 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال

نظر ایت اله صانعی درمورد ازدواج موقت

صيغه در اسلام چه حكمى دارد و آيا مى توان آن را مانع فساد و منكرات در جامعه دانست؟

ج ـ مشروعيت فى الجمله از آن، يعنى براى مواقع اضطرار همانند جنگهاى طولانى، جزء مسلّمات مذهب شيعه است، و اساساً همان گونه كه مرقوم شده مشروعيت آن براى موارد اضطرار است و عامل جلوگيرى از فساد درهمان زمينه مى باشد و جلوگيرى از منكرات و فحشا به وسيله نماز واقعى است كه قرآن مى فرمايد «ان الصلوة تنهى عن الفحشاء والمنكر» همين طور تربيت صحيح و ترويج نكاح دايم و تكثير آن از عوامل بازدارنده مى باشد، و به نظر اين جانب نه تنها متعه نمى تواند مانع فساد باشد، بلكه اگر از مورد فى الجمله اش خارج شود و در عرض ازدواج دايم قرار گيرد، اساس زندگى و كانونهاى گرم خانواده را به خطر و نابودى انداخته و بى بند وبارى ناشى از آن، جامعه را از جهان متعدد به سقوط مى كشاند؛ و اگر مشكلات و مفاسد از ناحيه عدم عمل به شرايط و احكام و فرهنگ ازدواج در اسلام باشد، مى توان با عمل به فرهنگ صحيح ازدواج و آگاه كردن اذهان نسبت به آن قوانين، جلوى مفاسد را گرفت؛ و امّا اگر مفاسد از ناحيه ديگرى باشد مثل عدم وجود كار و درآمدى كه مرد با آن مخارج زندگى را تأمين نمايد، ولو فرهنگ ازدواج هم درست باشد و درست عمل شود، باز نمى توان مفاسد را ريشه كن كرد و بايد فكرى براى آن موانع نمود، و اين كار به عهده دولت جمهورى اسلامى به معناى عام آن است. آرى، براى تسهيل ازدواج بايد سختگيرى غير عقلانى را كنار گذاشت و خانواده ها اگر تمكن مالى دارند، وسيله ازدواج جوانان را فراهم و مدتى كه آن ها تحصيل مى كنند، مئونه زندگى آن ها را تأمين نمايند تا آن ها هم بتوانند خوب درس بخوانند. 2/7/81
Guest
#13 ارسال شده : 1401/10/04 08:32:38 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال

نکاح متعه از جمله ازدواج هایی است که در زمان جاهلیت و پیش از آمدن اسلام نیز مرسوم بوده است. اسلام بر بسیاری از رسم ها و مقررات جاهلیت خط بطلان کشید، ولی برخی از آنها را با گذاشتن ضوابط و مقرراتی اصلاح و تأیید کرد. نکاح متعه هم از رسم های اصلاح و ترمیم شده است و در همان زمان ها با همین لفظ متعه شناخته می شد و آیه سوره نسا هم طبق محاورات عرفی آن زمان نازل گردید.

در کتاب "تاریخ الجاهلیه" درباره ازدواج موقت آمده است: ازدواج موقت در زمان جاهلیت چنین بود که عقد شخصی میان مرد و زن غیر باکره ای انجام می گرفت که به موجب آن تا زمان معینی در مقابل بهره از زن پول معینی پرداخت می شد و چنین ازدواجی با سرآمدن زمانش پایان می یافت. [4] البته در برخی موارد مردان مهر یا اجرتی را که توافق کرده بودند نمی پرداختند. خداوند در این آیه این انحراف را تذکر می دهد و می گوید اگر ازدواج موقت کردید اجرت زن را حتماً پرداخت کنید.

. آیه شریفه تنها در مقام بیان جواز شرعی و حلیت و شرایط صحت این ازدواج است و از آن جا که این ازدواج در بین مردم پیش از اسلام بوده است. خداوند این ازدواج را همچنان حلال معرفی می کند و با بیان شرایطی آن را تصحیح می کند. بنابراین، در این جا بحث از صحت چنین ازدواجی است، نه وجوب و استحباب آن. در چنین جایی نیازی به فعل امر نیست.

جواز ازدواج موقت و شرایط دیگر آن در روایات متعددی آمده است.

برخی روایات نیز بر استحباب این کار دلالت می کند. شیعه از این جهت که حرام دانستن ازدواج موقت را بدعت در دین می داند، مقابله با آن را مستحب می شمارد؛ چراکه انجام ازدواج موقت خود نوعی احیای سنت رسول الله است.

همچنین از نظر شرع اسلام اجازه همسر قبل نه در ازدواج دائم لازم و شرط است و نه در ازدواج موقت ، مگر این که خودشان در ضمن عقد با همسر، شرط کرده باشند.

درباره این که آیا ائمه (ع) چنین ازدواجی انجام داده اند یا خیر، در روایات آمده است که امام صادق (ع) فرموده اند پیامبر(ص) نیز ازدواج موقت می کرده است.

همچنین در روایتی آمده است امام علی (ع) با زنی از قبیله بنی نهشل در کوفه ازدواج موقت کرد.

با توجه به این روایت و ازدواج موقت ایشان در کوفه که محل حکومت امام علی (ع) بوده، به احتمال زیاد این ازدواج موقت در دوره خلافت ایشان انجام شده است؛ زیرا آن حضرت قبل از آن در مدینه زندگی می کرده اند،


نقل از سايت اسلام كوئست
پاسخ سریع نمایش بخش پاسخ سریع
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest (2)
عنوان جدید ارسال پاسخ
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن می باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن می باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.258 ثانیه ایجاد شد.