logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:170837)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:133512)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:123475)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:89901)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: آيا توصيفاتي كه در آيات مختلف قران براي نعمات بهشت شده است، تمثيل است يا وافعي؟    مشخصات حكومت صالح و ناصالح در قران : حكومت فرعوني چه ويژگيهايي دارد؟    ایا دعا به هم زدن نظام موجود هستی است؟    عذاب و مغفرت خدا مشمول قانون عام است و منحصر به گروه خاصي نيست.       آخرین رویداد تالار: قران پویان 14 ساله شد : خلاصه اماری 13 سال فعالیت تالار گفتگوهای قران پویان      

توجه

Icon
Error

farhang Online
#1 ارسال شده : 1393/06/21 05:47:52 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 927
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
بنام خدا

در شب میلاد امام رضا،سوره بینه را میخواندم.ترجمه آن بخصوص آیه اول سوره برایم مبهم بود.کمی تامل کردم و به فکر فرو رفتم که چه ترجمه ای از ایه می تواند با ایات دیگر هماهنگ باشد.از محتوای کل سوره،مفهوم و برداشتی بذهنم رسید.

روز بعد،به ترجمه های متفاوت مراجعه کردم.هر کدام برداشتی متفاوت و غیر یکسان داشتند.

به تفسیر نمونه ،ترجمه المیزان و مجمع البیان هم مراجعه کردم.این اختلاف در انجا هم وجود داشت.در تفسیر نمونه بعد از بیان دو برداشت محتمل تر ،ذکر شده بود که "شاید به همین علت است که فخر رازی نیز در تفسیر خود،آیه اول سوره بینه را از پیچیده ترین آیات قران شمرده است که ظاهرا در تضاد با آیات بعد خود میباشد."

پس از این مراجعات،احتمال صحت مفهوم و پیام دریافتی حقیر از این سوره تقویت یافت که انرا عرض خواهم نمود.
حال متن آیات و تعدادی از ترجمه های موجود را بیان می کنم:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

لَمْ يَكُنِ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَالْمُشْرِكِينَ مُنفَكِّينَ حَتَّى تَأْتِيَهُمُ الْبَيِّنَةُ ﴿۱﴾

فولادوند: كافران اهل كتاب و مشركان دست‏بردار نبودند تا دليلى آشكار بر ايشان آيد

مکارم: كافران از اهل كتاب و مشركان (مي گفتند) ما دست از آئين خود بر نمي‏داريم تا دليل روشني براي ما بيايد!

مشکینی:کسانی از اهل کتاب که کفر ورزیدند و مشرکان ( از نزاع و ستیزه با یکدیگر درباره آمدن پیامبر مکّی عربی صاحب کتاب آسمانی ) جدا نبودند ( اهل کتاب مدعی آمدن او و مشرکان منکر آن بودند ) تا آن گاه که دلیل روشنی بر آنها بیامد ( و پس از آمدن بیّنه با هم علیه آن ائتلاف کردند )

ترجمه‌المیزان:به هیچ وجه کفار ، چه مشرکین و چه اهل کتاب رها نخواهند شد(ازسنت هدایت خدا) تا آنکه حجت (نبوت خاتم الانبیاء ( صلوات اللَّه علیه ) و حقیقت دعوتش و قرآنش )بر آنان تمام شود .

رَسُولٌ مِّنَ اللَّهِ يَتْلُو صُحُفًا مُّطَهَّرَةً ﴿۲﴾
فولادوند: فرستاده‏اى از جانب خدا كه [بر آنان] صحيفه‏هايى پاك را تلاوت كند

فِيهَا كُتُبٌ قَيِّمَةٌ ﴿۳﴾
فولادوند: كه در آنها نوشته‏هاى استوار است

وَمَا تَفَرَّقَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءتْهُمُ الْبَيِّنَةُ ﴿۴﴾

فولادوند: و اهل كتاب دستخوش پراكندگى نشدند مگر پس از آنكه برهان آشكار براى آنان آمد
مکارم: ولي اهل كتاب (در دين خدا) اختلاف نكردند مگر بعد از آنكه دليل روشن براي آنان آمد.

مشکینی:و اما کسانی که کتاب ( آسمانی ) به آنها داده شده ( در اعتقاداتشان ) تفرقه و اختلاف نکردند مگر پس از آنکه دلیل روشن ( پیامبر و قرآن ) بر آنها آمد ( و پس از آمدن درباره پذیرش آن پراکنده شدند ) .

ترجمه‌المیزان:و کسانی که شریعت و کتاب آسمانی به آنان داده شد ، دچار پراکندگی در دین خود نشدند و به مذاهب گوناگون روی نیاوردند مگر پس از آن که دلیل روشن برایشان آمد .(قبل از ظهور پیامبر اسلام)

وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاء وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ ﴿۵﴾

فولادوند: و فرمان نيافته بودند جز اينكه خدا را بپرستند و در حالى كه به توحيد گراييده ‏اند دين [خود] را براى او خالص گردانند و نماز برپا دارند و زكات بدهند و دين [ثابت و] پايدار همين است

إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَالْمُشْرِكِينَ فِي نَارِ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا أُوْلَئِكَ هُمْ شَرُّ الْبَرِيَّةِ ﴿۶﴾

فولادوند: كسانى از اهل كتاب كه كفر ورزيده ‏اند و [نيز] مشركان در آتش دوزخند [و] در آن همواره مى ‏مانند اينانند كه بدترين آفريدگانند

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُوْلَئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ ﴿۷﴾
فولادوند: در حقيقت كسانى كه گرويده و كارهاى شايسته كرده‏ اند آنانند كه بهترين آفريدگانند


جَزَاؤُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا رَّضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذَلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ﴿۸﴾

فولادوند: پاداش آنان نزد پروردگارشان باغهاى هميشگى است كه از زير [درختان] آن نهرها روان است جاودانه در آن مى مانند. خدا از آنان خشنود است و [آنان نيز] از او خشنود اين [پاداش] براى كسى است كه از پروردگارش بترسد

در میان تفاسیر و ترجمه ها،نظرو نگاه تفسیرالمیزان متفاوت از سایرین میباشد.که میتوانید رجوع نمایید.

همانطور که ملاحظه میشود،بیشترین اختلاف به ایه 1 بر میگردد:

کافران اهل کتاب و مشرکین جدا نشدند (از چه چیزی،محل اختلاف است)تا اینکه بینه برایشان آمد.


به نظر حقیر،می توان با تکیه بر آیات بعدی سوره بویژه آیه 6،حدسی بهتر از حدسهای ذکر شده ارایه کرد .
در آیات 2و3 این بینه را معرفی کرده که همانا پیامبر اسلام و قران میباشد که مورد وفاق مفسرین و مترجمین است.

آیه 4 بیان میکند که اهل کتاب پس از آمدن این بینه دچار اختلاف و تفرقه شدند.(گروهی از انها به بینه ایمان اوردند و گروهی هم کافر شدند)

آیه 5 هم توضیح میدهد که این اختلاف در بین اهل کتاب در حالی است که انها امر شده بودند که فقط خدا را بپرستند و دینی خالص برای او داشته باشند،نماز بخوانند و زکات بدهند و این همان دین استوار است.(در اینجا هم اختلاف نظر است که ایا این دستورات ،به کتاب دینی قبلی انها اشاره میکند یا به تعالیم دین اسلام که احتمال صحت اولی ،بیشتر است.)

اما آیه 6 با آیه 1 ؛فاعل مشترک دارند یعنی الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَالْمُشْرِكِينَ
در ایه 6 اینها را جهنمی و بعنوان بدترین موجودات و مخلوقات معرفی میکند.

پس کافرین اهل کتاب و مشرکین ،از سایر انسانها جدا شدند و بعنوان بدترین موجودات معرفی شدند.
در واقع آیات 1تا 5 بعنوان مقدمه و دلیل این طبقه بندی و تفکیک است که چرا اینها بدترین افرادند.


با ظهور پیامبر اسلام ،بینه ای نازل شده که حجت را بر همه تمام کرده و لذا طبقه بندی قبلی انسانها از مشرک و اهل کتاب را تغییر داده است.این بینه ،اهل کتاب را هم متفرق کرده و به دو دسته اصلی مومنین به اسلام و کافرین به پیامبر و قران تقسیم کرده است.

آیه 7 و 8 هم طیف مقابل این تقسیم بندی را بعنوان بهترین موجودات معرفی میکند.ایمان اورندگان به بینه و عاملان به آن،در بهشت اند و مورد رضایت خدا.

پس میتوان گفت پیام اصلی این سوره تعریف معیاری جدید یعنی پیامبر اسلام و قرآن،برای تفکیک و تمایز انسانها در پیشگاه خداوند و بهشت و جهنمی شدن آنها می باشد. دیگر اهل کتاب بودن ،معیار نیست. بلکه ایمان یا عدم ایمان به این بینه معیار قضاوت الهی است.

بنابراین معنای آیه 1 این طور خواهد شد:
کافران اهل کتاب و مشرکین جدا نشدند (ازسایر انسانها)تا اینکه بینه برایشان آمد(و جون به آن ایمان نیاوردند بعنوان بدترین موجودات ،ازبقیه جدا شدند)

سیدکاظم فرهنگ

کلمات کلیدی:بینه،اهل کتاب،اسلام،قرآن،دین،رسول

ویرایش بوسیله کاربر 1393/12/01 08:17:50 ب.ظ  | دلیل ویرایش: key words

سیدکاظم فرهنگ
farhang Online
#2 ارسال شده : 1393/10/11 07:54:21 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 927
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
بنام خدا

در اکثر سوره های مدنی به اهل کتاب و رابطه مسلمانها با انها اشاره شده است.اما در سوره مائده که اخرین سوره نازل شده بر پیامبر اسلام است،به تفصیل علت نزول قران با وجود ادیان قبلی و نیز عقاید نادرست و گناهان و پیمان شکنی انها اشاره شده و سپس خدا با انها اتمام حجت کرده است.

مطالعه این سوره را به علاقه مندان توصیه میکنم.اما ایاتی از سوره مایده که با سوره بینه ارتباط دارند ،بشرح زیر است:

1-چرا خدا پیامبر اسلام و قران را بعنوان بینه برای اهل کتاب قرار داد؟

1-1-یا أَهْلَ الْكِتَابِ قَدْ جَاءكُمْ رَسُولُنَا يُبَيِّنُ لَكُمْ كَثِيرًا مِّمَّا كُنتُمْ تُخْفُونَ مِنَ الْكِتَابِ وَيَعْفُو عَن كَثِيرٍ قَدْ جَاءكُم مِّنَ اللّهِ نُورٌ وَكِتَابٌ مُّبِينٌ ﴿۱۵﴾

فولادوند: اى اهل كتاب پيامبر ما به سوى شما آمده است كه بسيارى از چيزهايى از كتاب [آسمانى خود] را كه پوشيده مى‏ داشتيد براى شما بيان مى ‏كند و از بسيارى [خطاهاى شما] درمى ‏گذرد قطعا براى شما از جانب خدا روشنايى و كتابى روشنگر آمده است

مکارم: اي اهل كتاب پيامبر ما بسوي شما آمد و بسياري از حقايق كتاب آسماني را كه شما كتمان كرديد روشن مي‏سازد و از بسياري از آن (كه فعلا مورد نياز نبوده) صرف نظر مي‏نمايد، از طرف خدا نور و كتاب آشكاري بسوي شما آمد.

1-2 يَا أَهْلَ الْكِتَابِ قَدْ جَاءكُمْ رَسُولُنَا يُبَيِّنُ لَكُمْ عَلَى فَتْرَةٍ مِّنَ الرُّسُلِ أَن تَقُولُواْ مَا جَاءنَا مِن بَشِيرٍ وَلاَ نَذِيرٍ فَقَدْ جَاءكُم بَشِيرٌ وَنَذِيرٌ وَاللّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿۱۹﴾

فولادوند: اى اهل كتاب پيامبر ما به سوى شما آمده كه در دوران فترت رسولان [حقايق را] براى شما بيان مى‏كند تا مبادا [روز قيامت] بگوييد براى ما بشارتگر و هشداردهنده‏ اى نيامد پس قطعا براى شما بشارتگر و هشداردهنده‏ اى آمده است و خدا بر هر چيزى تواناست

1-3-وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتَابِ آمَنُواْ وَاتَّقَوْاْ لَكَفَّرْنَا عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَلأدْخَلْنَاهُمْ جَنَّاتِ النَّعِيمِ ﴿۶۵﴾

فولادوند: و اگر اهل كتاب ايمان آورده و پرهيزگارى كرده بودند قطعا گناهانشان را مى‏ زدوديم و آنان را به بوستانهاى پر نعمت درمى ‏آورديم


وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُواْ التَّوْرَاةَ وَالإِنجِيلَ وَمَا أُنزِلَ إِلَيهِم مِّن رَّبِّهِمْ لأكَلُواْ مِن فَوْقِهِمْ وَمِن تَحْتِ أَرْجُلِهِم مِّنْهُمْ أُمَّةٌ مُّقْتَصِدَةٌ وَكَثِيرٌ مِّنْهُمْ سَاء مَا يَعْمَلُونَ ﴿۶۶﴾

فولادوند: و اگر آنان به تورات و انجيل و آنچه از جانب پروردگارشان به سويشان نازل شده است عمل مى ‏كردند قطعا از بالاى سرشان [بركات آسمانى] و از زير پاهايشان [بركات زمينى] برخوردار مى‏ شدند از ميان آنان گروهى ميانه ‏رو هستند و بسيارى از ايشان بد رفتار مى ‏كنند

قلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لَسْتُمْ عَلَى شَيْءٍ حَتَّىَ تُقِيمُواْ التَّوْرَاةَ وَالإِنجِيلَ وَمَا أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّبِّكُمْ وَلَيَزِيدَنَّ كَثِيرًا مِّنْهُم مَّا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ طُغْيَانًا وَكُفْرًا فَلاَ تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ ﴿۶۸﴾

فولادوند: بگو اى اهل كتاب تا [هنگامى كه] به تورات و انجيل و آنچه از پروردگارتان به سوى شما نازل شده است عمل نكرده ‏ايد بر هيچ [آيين بر حقى] نيستيد و قطعا آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده بر طغيان و كفر بسيارى از آنان خواهد افزود پس بر گروه كافران اندوه مخور

نَّ الَّذِينَ آمَنُواْ وَالَّذِينَ هَادُواْ وَالصَّابِؤُونَ وَالنَّصَارَى مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وعَمِلَ صَالِحًا فَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ ﴿۶۹﴾

فولادوند: كسانى كه ايمان آورده و كسانى كه يهودى و صابئى و مسيحى‏ اند هر كس به خدا و روز بازپسين ايمان آورد و كار نيكو كند پس نه بيمى بر ايشان است و نه اندوهگين خواهند شد

در واقع با توجه به فاصله زیادی که از حضرت عیسی گذشته بود،عقاید کفرامیز در میان یهودیان ومسیحیان رایج شد،علمای یهود بخشهایی از کتاب تورات را مخفی و کتمان میکردند،به احکام همان تورات و انجیل موجود هم عمل نمیشد.

لذا خدا برای انکه عقاید صحیح و شریعت درست را برای انها تبیین کند تا در قیامت عذری نداشته باشند،پیامبر اسلام را فرستاد تا راه را به انها بنمایاند.

لذا در در ایه 69 خدا میفرماید هر کس از هر دینی که به خدای یکتا و روز قیامت ایمان داشته باشد و عمل صالح داشته باشد،ترس و حرجی بر او نیست.

2- کافران از اهل کتاب چه کسانی هستند؟

2-1-لَّقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَآلُواْ إِنَّ اللّهَ هُوَ الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ قُلْ فَمَن يَمْلِكُ مِنَ اللّهِ شَيْئًا إِنْ أَرَادَ أَن يُهْلِكَ الْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَأُمَّهُ وَمَن فِي الأَرْضِ جَمِيعًا وَلِلّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ وَاللّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿۱۷﴾

فولادوند: كسانى كه گفتند خدا همان مسيح پسر مريم است مسلما كافر شده‏ اند بگو اگر [خدا] اراده كند كه مسيح پسر مريم و مادرش و هر كه را كه در زمين است جملگى به هلاكت رساند چه كسى در مقابل خدا اختيارى دارد فرمانروايى آسمانها و زمين و آنچه ميان آن دو است از آن خداست هر چه بخواهد مى‏ آفريند و خدا بر هر چيزى تواناست.

2-2-لَّقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُواْ إِنَّ اللّهَ ثَالِثُ ثَلاَثَةٍ وَمَا مِنْ إِلَهٍ إِلاَّ إِلَهٌ وَاحِدٌ وَإِن لَّمْ يَنتَهُواْ عَمَّا يَقُولُونَ لَيَمَسَّنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ﴿۷۳﴾

فولادوند: كسانى كه [به تثليث قائل شده و] گفتند خدا سومين [شخص از] سه [شخص يا سه اقنوم] است قطعا كافر شده‏اند و حال آنكه هيچ معبودى جز خداى يكتا نيست و اگر از آنچه مى‏گويند باز نايستند به كافران ايشان عذابى دردناك خواهد رسيد


پس مشاهده ميشود كافران اهل كتاب قبل از ظهور اسلام هم بوده اند و لزوما به معناي اهل كتابي كه با پيامبر اسلام مخالفت كردند،نيست بلكه اهل كتابي هستند كه تعاليم كتب خود را در عمل زير پا گذاشتند و عقايد و باورهاي كفراميز و غيرحق اتخاذ كردند.

ویرایش بوسیله کاربر 1398/10/01 09:13:42 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

سیدکاظم فرهنگ
farhang Online
#3 ارسال شده : 1393/10/11 08:07:11 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 927
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
بنام خدا

در ایه 4 سوره بینه بیان شده که پس از امدن بینه(پیامبر اسلام)اهل کتاب دچار تفرقه و اختلاف شدند.

ایه 68سوره مایده و 52و53 سوره قصص این دو دستگی انها را توضیح میدهد که گروهی ایمان اوردند و پیامبر راتصدیق کردند.

آیات سوره مائده که در بالا ارایه شد،اشاره داشت که اهل کتاب تازمانیکه به دستورات تورات و انجیل
عمل نکنند و از عقاید کفر امیز حود دست برندارند،برحق نیستند.

بسیاری از انها با نزول قران و اسلام بر کفر و نافرمانی خود می افزایند.اما گروه کمی از انها میانه رو و با ایمان هستند.

در سوره قصص نیز بیان شده که اهل کتاب در پاسخ به سئوال مشرکان مکه درمورد حقانیت پیامبر،ایشانرا تایید کرده و ایمان خود را اعلام میکردند که باعث خشم مشرکین میشد.

الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ مِن قَبْلِهِ هُم بِهِ يُؤْمِنُونَ ﴿۵۲﴾

فولادوند: كسانى كه قبل از آن كتاب [آسمانى] به ايشان داده ‏ايم آنان به [قرآن] مى‏ گروند


وَإِذَا يُتْلَى عَلَيْهِمْ قَالُوا آمَنَّا بِهِ إِنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّنَا إِنَّا كُنَّا مِن قَبْلِهِ مُسْلِمِينَ ﴿۵۳﴾

فولادوند: و چون بر ايشان فرو خوانده مى‏شود مى‏ گويند بدان ايمان آورديم كه آن درست است [و] از طرف پروردگار ماست ما پيش از آن [هم] از تسليم ‏شوندگان بوديم

مکارم: و هنگامي كه بر آنها خوانده مي‏شود مي‏گويند: به آن ايمان آورديم، اينها همه حق است، و از سوي پروردگار ماست، ما قبل از اين هم مسلمان بوديم.

سیدکاظم فرهنگ
ali Offline
#4 ارسال شده : 1398/09/30 08:29:24 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,741

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
ترجمه و فهم و تفسير سوره بينه: منظور از منفكين چيست؟

منفکین از ریشه فکّ: اصل الواحد در ماده، انطلاق (رهايي) از قيد (بند) است و از مصاديق آن: رهايي برده از بردگي، رهايي اسير از اسارت، آزادي مورد رهن و گرو از رهن و آزادي استخوان از قيد ربط و اتصال در مفصل و ... است. پس هر موردي كه رهايي از قيد موجود در آن صدق ميكند، از مصاديق اصل است و در غير اين صورت، مجاز است.

سوره مباركه بيّنه آيه 1: لَمْ يَكُنِ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَالْمُشْرِكِينَ مُنْفَكِّينَ حَتَّی تَأْتِيَهُمُ الْبَيِّنَةُ، منفكّين يعني رها شدگان از قيود شرك و كفر. پس لطف تعبير به ماده به جاي مواد إزالة و تخليص (خلاص كردن)، فتح و انفراج (گشايش)، فصل (جدا كردن) و ... روشن ميشود؛ زيرا هر دو قيدي كه در آن ملحوظ است، نفي ميشوند.

التحقيق في کلمات القرآن
ali Offline
#5 ارسال شده : 1398/10/02 08:50:07 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,741

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

لَمْ يَكُنِ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتٰابِ وَ الْمُشْرِكِينَ مُنْفَكِّينَ حَتّٰي تَأْتِيَهُمُ الْبَيِّنَةُ. رَسُولٌ مِنَ اللّٰهِ يَتْلُوا صُحُفاً مُطَهَّرَةً بيّنه: ۱ و ۲.
متعلّق «مُنْفَكِّينَ» چيست؟ و اهل كتاب و مشركان از چه چيز منفصل نبودند تا دليل واضحي آيد؟

گفته اند متعلّق آن «كفر» است يعني از كفرشان جدا شدني نبودند تا دليل روشني بيايد كه آن رسولي است از جانب خدا.
الميزان آنرا «سنّت هدايت» گرفته يعني آنها از سنّت جاريۀ هدايت منفكّ نبودند و اقتضاي آن سنت آمدن رسول بود و چون آمد آنها را باختيارشان گذاشت.

نگارنده احتمال ميدهم كه مراد از آيه آنست: پيش از آمدن رسول خدا، اهل كتاب و مشركان همه كافر بودند و كلمۀ كافر شامل همۀ آنها بود و از آن منفك نبودند تا پيامبر اسلام آمد و در
اثر تبليغات او، آنها از هم منفصل شدند يعني عده اي ايمان آوردند و هدايت يافتند و عدّه اي هم دانسته و از روي علم طريق اختلاف پيمودند
و بعبارت ديگر: عدّه اي هدايت شدند و بر عدّه اي حجّت خدا تمام گرديد، دقت در آيات بعدي و تقسيم مردم بر اهل بهشت و آتش اصالت اين احتمال را تأييد ميكند.
و اللّه العالم. لفظ فكّ و منفكين بيشتر از دو مورد فوق در قرآن يافته نيست.


از كتاب قاموس قران - فك؛ ج ۵،
سمیرا گودرزی Offline
#6 ارسال شده : 1400/07/24 05:19:28 ب.ظ
سمیرا گودرزی

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1399/06/17
ارسالها: 114
Iran (Islamic Republic Of)
مکان: تهران



بینه:4
وَمَا تَفَرَّقَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَةُ
[اما] آنهايي كه كتاب [تورات و انجيل] به آنها داده شده است، فرقه فرقه نشدند مگر پس از آن كه نشانه‌هاي روشن براي آنها آمد6 [پس علت اختلاف و دشمني و پراكندگي آنها خصلت‌هاي خودشان بود، نه كتاب الهي].

______
6 - آيات بسياري در قرآن [از جمله: هود 110 (11:110) ، فصلت 45 (41:45) ، سجده 25 (32:25) ، جاثيه 17 (45:17) و...] در مورد اختلافات قوم بني‌اسرائيل پس از نجات از شرّ فرعون سخن گفته و تأکيد کرده است که اين اختلافات نه از سر ناآگاهي و بي‌خبري نسبت به شريعت و تورات، بلکه اتفاقاً پس از علم و آگاهي [آل‌عمران 19 (3:19) ، شوري 14 (42:14) ، و جاثيه 17 (45:17) ] و دريافت «بينات» [آل‌عمران 105 (3:105) و بقره 213 (2:213) ] به خاطر خوي «بغي»، يعني زياده خواهي و رقابت بر سر مال و موقعيت بوده است.
اين سؤال در اين زمان، به خصوص براي ملت ما پس از تجربه انقلاب و عملکرد برخي روحانيون به قدرت تكيه كرده همواره مطرح مي‌شود که چگونه ممکن است کساني كه يک عمر درس دين خوانده‌اند، آنچه را تبليغ کرده‌اند به راحتي قرباني منافع دنيايي‌شان کنند!؟ اكثر مردم چنين مي‌پندارند که دين همچون فيزيک و شيمي و تاريخ و جغرافياست که دانستنش الزاماً پايبندي به دنبال مي‌آورد، آنها با اين پندار عملا گرايش انسان به خير و شرّ و جاذبه دوگانه رحمن و شيطان يا اهورامزدا و اهريمن و اختيار و انتخاب آدمي را ناديده مي‌گيرند. در حالي كه دين قانوني الهي بيش نيست که همچون قوانين بشري، دوطرفه بوده و تنها با تمكين به اصول آن تأثير مي‌کند.

📚تفسیر آقاے بازرگان

کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.224 ثانیه ایجاد شد.