آپارات اينستاگرام لينكداين
logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:74869)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:58390)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:54629)    مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:52448)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: تدبر و فهم سوره طه: رستگاری در پذیرش هدایت الهی و قرآن هم مايه هدايت اهل خشيت است.    سلام يا درود: سلام تحيتي از جانب خداست.ابراهيم و فرشتگان نيز به هنگام ملاقات،سلام گفتند.    تدبر و تفسير سوره كوثر:ای پیامبر علیرغم ارزوی کینه ورزان مبنی بر ابترماندن رسالتت،به تو کوثر داديم    ديه و قصاص مرد و زن در قرآن: آيا ديه زن،نصف مرد است؟ايا براي قصاص مرد قاتل يك زن،نصف ديه پرداخته شود       آخرین رویداد تالار: تالار گفتگوهاي قرآن‌‌‌‌‌‌‌‌‌پويان جزو برگزيدگان يازدهمين جشنواره رسانه هاي ديجيتال      

توجه

Icon
Error

عنوان جدید ارسال پاسخ
Guest
#1 ارسال شده : 1398/07/06 02:55:27 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 662

14 تشکر دریافتی در 13 ارسال

در قرآن كريم در خصوص نزول قران؛افعال انزلنا و نزلنا هر دو استفاده شده است كه مصدر انها انزال و تنزيل است؟

ايا انزال با تنزيل تفاوتي دارد؟تفاوت معنايي انها چيست؟ آيا به نزول دفعي و تدريجي قرآن اشاره دارند؟


كلمات كليدي: انزال تنزيل قران نزول تدريجي دفعي
ali Offline
#2 ارسال شده : 1398/07/09 08:41:04 ق.ظ
نقل قول
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 466

تشکرها: 4 بار
13 تشکر دریافتی در 13 ارسال

تفكيك انزال و تنزيل ودلالت دادن انها بر نزول دفعي و تدريجي قران،ظاهرا نخستين بار توسط علامه طباطبايي مطرح شده است. ابتدا نظر ايشان را مرور مي كنيم:

معناى ((انزال )) و ((تنزيل )) و موارد استعمال آن دو در آيات قرآن كريم



كلمه ((تنزيل )) و كلمه ((انزال )) هر دو به يك معناست و آن فرود آوردن است ، چيزى كه هست غالبا انزال را در مورد فرود آوردن به يك دفعه و تنزيل را در مورد فرود آوردن به تدريج ، استعمال مى كنند و اصل نزول در اجسام به اين است كه جسمى از مكانى بلند به پايين آن مكان فرود آيد و در غير اجسام نيز به معنايى است كه مناسب با اين معنا باشد.

و تنزيل خداى تعالى به اين است كه چيزى را كه نزدش مى باشد به موطن و عالم خلق و تقدير فرود آورد، چون همواره خود را در مقامى بلند دانسته و به اوصافى چون على و عظيم و كبير و متعال و رفيع الدرجات و قاهر فوق بندگان ستوده ، در نتيجه وقتى او موجودى را ايجاد مى كند و به عالم خلق و تقدير در مى آورد و يا به عبارت ديگر از عالم غيب به عالم شهادت مى آورد، در حقيقت تنزيلى از ناحيه او محسوب مى شود.

اين دو كلمه ، يعنى تنزيل و انزال در كلام خداى تعالى به همين عنايت در اشيايى به كار رفته ، مثلا درباره لباس فرموده : ((يا بنى آدم قد انزلنا عليكم لباسا يوارى سوآتكم )) و درباره چارپايان فرموده : ((و انزل لكم من الانعام ثمانية ازواج )) و درباره آهن فرموده : ((و انزلنا الحديد فيه باس شديد)) و درباره مطلق خير فرموده : ((ما يود الذين كفروا من اهل الكتاب و لا المشركين ان ينزل عليكم من خير من ربكم )) و در مطلق موجودات فرموده : ((و ان من شى ء الا عندنا خزائنه و ما ننزله الا بقدر معلوم ))

از جمله آياتى كه بر اعتبار اين معنا در خصوص قرآن دلالت مى كند آيه ((انا جعلناه قرآنا عربيا لعلكم تعقلون و انه فى ام الكتاب لدينا لعلى حكيم )) است .

تفسير الميزان،سوره شعرا

در آياتي که مي‏گويد قرآن در ماه رمضان و يا در شبي از شبهاي آن نازل شد تعبير به انزال آمده ، که دلالت بر نازل کردن يکپارچه قرآن دارد ، و در هيچ يک از آنها تعبير به تنزيل نيامده
مثلا يکجا فرموده : شهر رمضان الذي انزل فيه القرآن جاي ديگر فرموده : حم و الکتاب المبين انا انزلناه في ليلة مبارکة ، و در جاي ديگر فرموده : انا انزلناه في ليلة القدر .
و اين تعبير و نازل شدن يکپارچه به دو اعتبار مي‏تواند باشد ، يکي به اعتبار اينکه مجموع و روي هم رفته قرآن و يا بعضي از آن يکپارچه و يک دفعه نازل شده هر چند که تک تک آياتش به تدريج نازل شده باشد ، همچنانکه در مورد باران با اينکه قطره قطره نازل مي‏شود ، ولي به اعتبار اينکه مجموع بارانها و قطرات مفيد فائده بوده تعبير مي‏کند به اينکه کماء انزلناه من السماء و نيز بهمين اعتبار فرموده : کتاب انزلناه اليک مبارک ليدبروا آياته .

دوم به اعتبار اينکه کتاب ماوراي آنچه ما با فهم عادي خود از آن مي‏فهميم ، که معلوم است فهم عادي ما مستلزم آن است که آياتش را جدا جدا تدبر کنيم ، و خود هم جدا جدا و به تدريج نازل شود ، حقيقت ديگري دارد که به لحاظ آن حقيقت امري واحد و غير تدريجي است ، و نزولش به انزال - يک دفعه - است ، نه تنزيل ( نزول بتدريج )


ترجمة الميزان ج : 2 - ص : 21
-------------------------


ali Offline
#3 ارسال شده : 1398/07/23 08:10:01 ق.ظ
نقل قول
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 466

تشکرها: 4 بار
13 تشکر دریافتی در 13 ارسال
تفاوت ميان انزال و تنزيل چيست؟

فرق ميان إنزال، تنزيل و تَنَزُّل اين است كه: در إنزال؛ جهت صدور فعل نزول از فاعل لحاظ ميشود. مانند:سوره مباركه اعراف آيه 26: يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا، ای فرزندان آدم، در حقيقت، ما برای شما لباسی فرو فرستاديم.

اما در تنزيل؛ جهت وقوع و تعلق فعل به مفعول لحاظ ميشود.
مانند:سوره مباركه فرقان آيه 1: تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَی عَبْدِهِ، بزرگ [و خجسته] است كسی كه بر بنده خود، فرقان [كتاب جداسازنده حق از باطل] را نازل فرمود.

اما تَنَزُّل: صيغه تَفَعُّل بر مطاوعه از تفعيل (تنزيل) دلالت ميكند؛ به اين معنا كه قبول فعل، همراه با طوع و اختيار است و مانند: صيغه انفعال، به طور قهري نيست. مانند:سوره مباركه شعراء آيات 221 و 222: هَلْ أُنَبِّئُكُمْ عَلَی مَنْ تَنَزَّلُ الشَّيَاطِينُ/ تَنَزَّلُ عَلَی كُلِّ أَفَّاكٍ أَثِيمٍ، آيا شما را خبر دهم كه شياطين بر چه كسی فرود میآيند؟/ بر هر دروغزن گناهكاری فرود میآيندمنظور نزولش از روي طوع، رغبت، تمايل و اختيار است

التحقيق في کلمات القران
پاسخ سریع نمایش بخش پاسخ سریع
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest (4)
عنوان جدید ارسال پاسخ
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن می باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن می باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2019, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.042 ثانیه ایجاد شد.
logo-samandehi