logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:175129)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:138063)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:128755)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:93999)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: نهي تحريمي تدريجي شراب و علل حرمت مست‌كننده ها    جلوگيري از تضييع حق مادي و معنوي مردم توسط متجاوز، از حرمت ماه‌ حرام بالاتر است.    وصیت در چه چیزهایی و برای چه کسانی؟    گسترش_دشمني و بغض ميان افراد، نتيجه حتمي عملكردهاست.             

توجه

Icon
Error

Azam.pormaye Offline
#1 ارسال شده : 1401/07/24 03:23:35 ب.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 651
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
31 تشکر دریافتی در 31 ارسال
⭕️ شرک، منفورترین گناه و مانع بخشش

🔸إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِـمَن يَشَاءُ وَمَن يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرَى إِثْمًا عَظِيمًا نساء:48
بي‌گمان خدا اين [گناه] را كه به او شرك ورزيده شود نمي‌بخشد و [اما] كوچكتر از آن را براي هر كه بخواهد [=شايسته بداند] مي‌بخشد، و هركس براي خدا شريكي قائل شود، دروغ تنگ‌نظرانة عظيمي بر بافته است.
__

↩️- موضوع شرك از كليدي‌ترين مباحث قرآني است كه ورود به آن متناسب با محدودة اين پاورقي نمي‌باشد، همين قدر با مقايسه اين آيه با آية 116 همين سوره (4:116) و دو سورة ديگر كه جمله «وَمَن يُشْرِكْ بِالله» در آنها تكرار شده، 4 نكته را استخراج مي‌كنيم:
1⃣- نساء 48 (4:48) : هركس به خدا شرك بورزد، دروغ تنگ‌نظرانه‌اي بافته است... فَقَدِ افْتَرَى إِثْمًا عَظِيمًا
2⃣- نساء 116 (4:116) : هركس به خدا شرك بورزد، به گمراهي بس دوري افتاده است... فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً بَعِيدًا
3⃣- مائده 72 (5:72) : هركس به خدا شرك بورزد، خدا بهشت را بر او حرام كرده است... فَقَدْ حَرَّمَ اللهُ عَلَيْهِ الْجَنَّهَ
4⃣- حج 31 (22:31) : هركس به خدا شرك بورزد، گويي از آسمان بلند (توحيد) سقوط كرده و... فَكَأَنَّمَا خَرَّ مِنَ السَّمَاءِ فَتَخْطَفُهُ الطَّيْرُ أَوْ تَهْوِي بِهِ الرِّيحُ فِي مَكَانٍ سَحِيق
اوصاف فوق وضعيت فرد شرك‌زده را نشان مي‌دهد.
اما در جهت مقابل، فعل «يُشْرِك» دو بار ديگر در قرآن با نهي «لا»، در نشان دادن زمينة شرك و راه نجات از آن آمده است:
↩️1- تكيه توحيدي انحصاري بر «ولايت» (دوستي، سرپرستي و كارسازي) خدا و تسليم بودن به «حكم» او در كتاب هدايتش، با پرهيز از دخالت دادن نظريات و فتاوي مخالف كتاب خدا. كهف 26 (18:26) - ...مَا لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلا يُشْرِكُ فِي حُكْمِهِ أَحَدًا
↩️2- پرهيز از شرك در «عبادت» كهف 110 (18:110) - ...فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صَالِحًا وَلا يُشْرِكْ بِعِبَادَهِ رَبِّهِ أَحَدًا
🔻در آخرين سوره قرآن (ناس)، از سه جهت به خدا پناه مي‌بريم: رَبِّ النَّاس، مَلِكِ النَّاس و إِلَهِ النَّاس. از عوامل پنهان و آشكار (مِنَ الْجِنَّهِ وَالنَّاس) كه ما را به انحراف از سه اصل فوق مي‌كشانند:
الف) انحراف از «ولايت رَبِّ النَّاس» به «ولايت» ارباب‌هاي متفرّق.
ب) انحراف از «حكم مَلِكِ النَّاس»، به «حكم» ملوك، طاغوت‌ها و پادشاهان.
ج) انحراف از «عبادت إِلَهِ النَّاس»، به «عبادت» (سرسپاري و تسليم) معبودهاي دنيايي
💫تفسیر بازرگان

️‏موضوع شرك، صدها بار در قرآن مطرح شده و از هر گونه توجّه به غيرخدا، تحت هرعنوان (بت‌پرستی، رياكاری، گرايش‌های غيرالهی، مادّه‌گرايی و ...) انتقاد شده است.

🔻‏از آنجا كه شرك، خروج از مدار حقّ و بريدن از خدا و پيوستن به ديگری است، بدون توبه‌ آمرزيده نمی‌شود، ولی اگر مشرك، دست از شرك بردارد و توبه‌ی واقعی كند، خداوند می‌آمرزد. در آيه ۵۴ سوره‌ی زمر، می‌فرمايد:
❣خداوند، همه گناهان را می‌آمرزد، پس از رحمت او مأيوس نباشيد و به درگاهش توبه كنيد.

♦️ شرك، منفورترين گناه ومانع غفران وبخشايش الهی است. «لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ»
📚تفسیر نور


💫
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.089 ثانیه ایجاد شد.