logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:170709)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:133437)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:123369)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:89853)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: آيا كشف حجاب،مجازات شلاق دارد؟ قواعدفقهی تعیین جرم و مجازات و تعزیزات چيست؟    آيا توصيفاتي كه در آيات مختلف قران براي نعمات بهشت شده است، تمثيل است يا وافعي؟    مشخصات حكومت صالح و ناصالح در قران : حكومت فرعوني چه ويژگيهايي دارد؟    عذاب و مغفرت خدا مشمول قانون عام است و منحصر به گروه خاصي نيست.       آخرین رویداد تالار: قران پویان 14 ساله شد : خلاصه اماری 13 سال فعالیت تالار گفتگوهای قران پویان      

توجه

Icon
Error

admin1 Offline
#1 ارسال شده : 1393/02/02 06:14:46 ب.ظ
admin1

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/14
ارسالها: 199

8 تشکر دریافتی در 7 ارسال
ترجمه و تدبر در آيات 6-14 سوره نازعات

آن روز كه لرزنده بلرزد (۶)


يَوْمَ تَرْجُفُ الرَّاجِفَةُ ﴿۶﴾

و از پى آن لرزه‏اى [دگر] افتد (۷)


تَتْبَعُهَا الرَّادِفَةُ ﴿۷﴾

در آن روز دلهايى سخت هراسانند (۸)


قُلُوبٌ يَوْمَئِذٍ وَاجِفَةٌ ﴿۸﴾

ديدگان آنها فرو افتاده (۹)


أَبْصَارُهَا خَاشِعَةٌ ﴿۹﴾

گويند آيا [باز] ما به [مغاك] زمين برمى‏گرديم (۱۰)


يَقُولُونَ أَئِنَّا لَمَرْدُودُونَ فِي الْحَافِرَةِ ﴿۱۰﴾

آيا وقتى ما استخوان‏ريزه‏هاى پوسيده شديم [زندگى را از سر مى‏گيريم] (۱۱)


أَئِذَا كُنَّا عِظَامًا نَّخِرَةً ﴿۱۱﴾

[و با خود] گويند در اين صورت اين برگشتى زيان‏آور است (۱۲)


قَالُوا تِلْكَ إِذًا كَرَّةٌ خَاسِرَةٌ ﴿۱۲﴾

و[لى] در حقيقت آن [بازگشت بسته به] يك فرياد است [و بس] (۱۳)


فَإِنَّمَا هِيَ زَجْرَةٌ وَاحِدَةٌ ﴿۱۳﴾

و بناگاه آنان در زمين هموار خواهند بود (۱۴)


فَإِذَا هُم بِالسَّاهِرَةِ ﴿۱۴﴾


كلمات كليدي:حافره نازعات رادفه

ویرایش بوسیله کاربر 1397/04/26 07:06:36 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

مدیر تالار
shojaey Offline
#2 ارسال شده : 1393/02/03 06:19:17 ب.ظ
shojaey

رتبه: Member

گروه ها: Moderator, students, member
تاریخ عضویت: 1391/07/12
ارسالها: 27

1 تشکر دریافتی در 1 ارسال
در آيات مورد بحث به شرح بعضى از نشانه ‏ها و حوادث اين روز بزرگ

مى ‏پردازد ، و مى ‏فرمايد : اين بعث و رستاخيز در روزى واقع مى ‏شود كه زلزله وحشتناك همه چيز را به لرزه در

مى ‏آورد ( يوم ترجف الراجفة).

سپس دومين حادثه عظيم رخ مى ‏دهد ( تتبعها الرادفة).


بسيارى از مفسران معتقدند كه منظور از راجفه همان صيحه نخستين يا نفخ صور اول است كه شيپور

فناى جهان و زلزله نابودى دنيا است
، و رادفه اشاره به صيحه دوم يا نفخ صور ثانى است كه

نفخه حيات و رستاخيز و بازگشت به زندگى جديد است.

سپس مى ‏افزايد : دلهائى در آن روز سخت مضطرب است ( قلوب يومئذ واجفة).

دلهاى مجرمان و گنهكاران و طغيانگران همه بهشدت مى ‏لرزد ، و نگران حساب و جزا و كيفر است.


اين اضطراب درونى به قدرى شديد است كه آثار آن در تمام وجود گنهكاران ظاهر مى ‏شود ، لذا در آيه بعد

مى ‏افزايد : چشمهاى آنان از شدت ترس فرو افتاده و خاضع است ( ابصارها خاشعة).

در آن روز چشمها به گودى مى ‏نشيند ، از حركت باز مى ‏ايستد و خيره مى ‏شود ، و گوئى ديد خود را از شدت ترس از

دست مى ‏دهد .

آنگاه سخن را از قيامت به دنيا مى ‏كشاند و مى ‏فرمايد : با اينهمه آنها در اين دنيا مى ‏گويند آيا ما بار ديگر

به زندگى باز مى ‏گرديم ؟ ! ( يقولون ا ئنا لمردودون فى الحافرة).

حافره از ماده حفر در اصل به معنى كندن زمين است ، و اثرى كه از آن باقى مى ‏ماند حفره ناميده مى ‏شود ، سم اسب

را حافر مى ‏گويند چون زمين را حفر مى ‏كند ، سپس حافره به عنوان كنايه در حالت نخستين استعمال شده ، زيرا انسان

از راهى كه م ى‏رود زمين را با پاى خود حفر مى‏ كند و جاى پاى او باقى مى ‏ماند ، و هنگامى كه باز مى‏ گردد در

همان حفره ‏هاى نخستين گام مى ‏نهد ، و لذا اين واژه به معنى حالت اول آمده است .

آيه بعد ادامه سخنان آنها را نقل كرده مى ‏گويد : آيا هنگامى كه ما به صورت استخوانهاى پوسيده و پراكنده‏اى در

آمديم بار ديگر به زندگى باز مى‏ گرديم ؟ ! ( ا ئذا كنا عظاما نخرة).

اين همان چيزى است كه همواره منكران معاد روى آن تكيه مى ‏كردند ، و مى‏ گفتند : باور كردنى نيست كه استخوان

پوسيده بار ديگر لباس حيات در تن بپوشد ، چرا كه فاصله ميان آن و يك موجود زنده را بسيار زياد مى‏ ديدند ،

در حالى كه فراموش كرده بودند كه در آغاز نيز از همان خاك آفريده شده ‏اند .

نكران معاد به اين هم قناعت نمى‏ كنند ، بلكه به استهزاى معاد برخاسته و به عنوان مسخره مى ‏گويند : اگر قيامتى

در كارباشد بازگشتى است زيانبار و وضع و حال ما در آن روز سخت و دردناك خواهد بود ! ( قالوا تلك اذا كرة

خاسرة
).

احتمال ديگرى كه در تفسير اين آيه است اينكه آنها از روى جد و نه از روى استهزاء ، اين سخن را مى‏گويند ، و

مقصودشان اين است كه اگر بازگشتى در كار باشد يك بازگشت تكرارى و بيهوده ، بلكه زيانبار است ، اگر زندگى خوب

است چه بهتر كه خداوند همين را ادامه دهد ، و اگر بد است باز گشت براى چيست ؟

در پايان اين آيات بار ديگر به مساله قيام قيامت و بر پا شدن رستاخيز باز مى ‏گردد ، و با لحنى قاطع و كوبنده

مى ‏فرمايد : اين باز گشت تنها با يك صيحه و فرياد عظيم واقع مى ‏شود ( فانما هى زجرة واحدة ) .

ناگهان همگى بپا مى ‏خيزند و بر عرصه زمين ظاهر مى‏ شوند ( فاذا هم بالساهرة).

اين كار پيچيده و مشكلى نيست ، همين كه به فرمان خدا نفخه دوم دميده شود و بانگ حيات و زندگى برخيزد ، تمام اين

خاكها و استخوانهاى پوسيده يك مرتبه جمع مى ‏شوند و جان مى ‏گيرند ، و از قبرها بيرون مى ‏پرند ! زجرة در اصل به معنى

فريادى است كه براى راندن گفته مى ‏شود ، و در اينجا به معنى نفخه دوم است ، انتخاب اين تعبير.

(زجرة واحدة ) با توجه به محتواى اين دو كلمه اشاره به سرعت و ناگهانى بودن رستاخيز و سهولت و آسانى آن در

برابر قدرت خدا است كه با يك فرياد آمرانه از سوى فرشته رستاخيز ، يا صور اسرافيل ، همه مردگان لباس حيات


در تن مى ‏كنند ، و در عرصه محشر حاضر براى حساب مى ‏شوند.
به ناز Offline
#3 ارسال شده : 1397/04/21 05:50:28 ق.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 267

تشکرها: 1 بار


🌺🍃يقولون ءانا لمردودون فى الحافره

اين آيه اخبار و حكايت گفتار آنان در دنيا است، كه از در استبعاد مى گفتند: مگر ممكن است كه ما دوباره برگرديم، مى خواهد اشاره كند به اينكه اينها كه در قيامت قلوبشان اضطراب و ديدگانشان خشوع دارد، همانهايند كه در دنيا بعث را منكر بودند، و تا در دنيا بودند چنين و چنان مى گفتند.

🌺🍃 كلمه (حافره ) - بطورى كه گفته اند: به معناى اول و ابتداى هر چيز است، و استفهام در آيه انكارى است، و منشا آن استبعاد است و معنايش اين است كه اين طايفه مى گويند: آيا ما راستى راستى بعد از مرگ به حالت اولمان كه همان حالت زندگى است بر مى گرديم ؟

🌺🍃 بعضى گفته اند: حافره به معناى محفوره است، و محفوره زمين قبر است، و معناى جمله اين است كه : آيا ما بعد از مردن از قبورمان بر مى گرديم و زنده مى شويم ؟!.

🌺🍃بعضى هم گفته اند: اين آيه از اعتراف كفار به مسأله مبعوث شدن در قيامت خبر مى دهد، و كلام كلام كفار بعد از زنده شدن است، و استفهامشان از روى تعجب است، گويا وقتى زنده مى شوند و مى بينند آنچه را كه مىبينند، تعجب نموده صحنه را عجيب و غريب دانسته، مى پرسند راستى اين مائيم كه بعد از مردن زنده شده ايم، و اين معناى خوبى است اگر با ظاهر سياق مخالف نباشد.

📚تفسیر المیزان
به ناز Offline
#4 ارسال شده : 1397/04/27 03:43:20 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 267

تشکرها: 1 بار
❓پرسش: آقای فرهنگ

در ايه ١٠ سوره نازعات "يقولون"(بصورت فعل مضارع) امده است اما
در ايه ١٢ "قالوا"بصورت ماضی .

تفاوت انها در چیست؟

ایا ایه ۱۲ادامه قول منکران است،یا پاسخ به انها؟

پاسخ 1:

💢"یقُولُونَ أَ إِنَّا لَمَرْدُودُونَ فِی الْحَافِرَةِ
( اینان در دنیا) می‌گویند:آیا به راستی ما (پس از مرگ) به صورت اوّل باز گردانده می‌شویم؟

۲ )منکران معاد،زنده شدن اهل قبور را شگفت‌آور خوانده و آن را بعید می‌شمارند.


💢قَالُوا تِلْکَ إِذاً کَرَّةٌ خَاسِرَةٌ
( و به استهزا) می‌گویند:در آن صورت این بازگشتی زیانبار خواهد بود.

۱ )تمسخر و ریشخند،برخورد منکران معاد در برابر گزارش‌های رستاخیز

فعل«قالوا»ممکن است از صدور این گفتار در قیامت خبر دهد که ماضی بودن آن،برای بیان قطعی بودن آن است و نیز می‌تواند حاکی از گفتۀ کافران در دنیا باشد.
برداشت یاد شده،براساس دومین احتمال است. «تلک»-که اشاره به بعید است-مؤید این احتمال است.

۲) منکران معاد،حیات دوبارۀ انسان‌ها را پس از مرگ،حیاتی بی‌ثمر و سراسر زیان وانمودکرّة»؛یعنی،رجوع.نسبت دادن زیان‌کاری به رجوع-نه رجوع کنندگان-مبالغه در ترسیم زیان‌کاری است.

۳) منکران معاد در قیامت،زیان‌کاری خود را مشاهده کرده و به یکدیگر بازگو خواهند کرد.

قالوا تلک إذًا کرّة خاسرة
برداشت یاد شده،ناظر به احتمال صدور سخن منکران معاد در قیامت است."

📚نقل از تفسیر راهنما

به نظرجناب هاشمی رفسنجانی(ره)هم هردوفعل یقولون وقالوابه مشرکان برمی گردد که فعل یقولون را در دنیا بیان می کردند وفعل قالوا هم می تواند در دنیابرای استهزا گفته شود هم بعد مشاهده زیان در اخرت به طور واقعیتی غیر قابل انکار بیان شود.

پاسخ از خانم انصاری

پاسخ 2:

به نظر من هم ،همان گفتار مشرکان در دنیاست.اما،چه قرینه ای در آیه دال بر تمسخر ،وجود دارد؟آیه 11 مبین ان است که این منکران معاد، در دنیا هم پیش خود حساب میکردند که اگر بازگشت و قیامتی باشد،انها ضرر میکنند اما برای فرار از این واقعیت،به انکار و استبعاد ان روی میاوردند.در سوره قیامت هم اشاره شد که انسان برای راحت بودن وجدانش در فجور و گناه ،قیامت را بعید می پندارد.بل یرید الانسان لیفجر امامه یسال ایان یوم القیامه

آقای فرهنگ

پاسخ:

چون انها منکر معاد بودن وبیان " درآن صورت ما از زیانکارانیم" حالت پاسخ منطقی هست که دال بر پذیرش معاد هست لذا این پاسخ آنها فقط می تواند از سر تمسخر باشد

خانم انصاری


پاسخ 3:


🌷 بعداز این مجموعه(ایات 1_9) سوگند و جواب یک «قالوا» وجود دارد.

🌷اولا «یقولون»، به «قالوا» تغییر پیدا کرده است، و این حرف نمی‌تواند در قیامت باشد و ظرف آن عوض شده است. فیلمی که از قیامت آغاز شده بود، در این قسمت تمام شده است و بعد از اینکه سخن قرآن را شنیدند که فرموده قیامت حتما واقع می‌شود و برای شما ترس و سرافکندگی باقی می‌ماند، «قالوا» اخباری از اظهار نظری که مخاطبان این سخن کرده‌اند، است.
🌷و نیز وجود «تلک» که اسم اشاره است و به چنین بازگشتی اشاره دارد و در واقع اشاره می‌کند به آنچه که در آیات ۱ تا ۱۱ گفته شد.

🌷و نیز «إذاً» که به معنای در این صورت است، و می‌رساند که قائل این سخن، چیزی شنیده است که در پاسخ به آن می‌گوید: قَالُوا تِلْکَ إِذًا کَرَّةٌ خَاسِرَةٌ (١٢)

🌷آن بازگشت در آن صورت، که با ترس و سرافکندگی ما همراه باشد، بازگشت خسارت باری خواهد بود. و در ادامه و از پاسخی که خدای متعالی به اینها می‌دهد، روشن می‌شود که این سخن از روی استهزا بیان شده است.

✅پس در واقع:

🔺در آیات ۱ تا ۱۱ با استبعاد و استصعاب معاد مقابله می‌کند.

🔺 در آیات ۱۲ تا ۱۴ با استهزای معاد مقابله می‌کند.
✳️جهت هدایتی سیاق

تاکیدبروقوع معاد درپاسخ به کسانی که بیان قرآن رادرخصوص ترس وسرافکندگی بعیدشماران وسخت پنداران هستند و معاد را به سخره گرفته‌اند و به هشدار الهی توجه نکرده‌اند.

ارسالی توسط خانم پیرونظر

ویرایش بوسیله کاربر 1397/04/31 07:58:02 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

ali Offline
#5 ارسال شده : 1402/03/10 11:01:48 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,740

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

نكات مهم تفسيري ايات 6-14 نازعات از تفسير تسنيم

طبق این سوگندهای پنج‎گانه چه؟ ﴿یَوْمَ تَرْجُفُ الرَّاجِفَةُ﴾؛ جهان می‎لرزد، جهان‎لرزه است سخن از زمین‎لرزه نیست ﴿إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَیْ‏ءٌ عَظِیمٌ﴾ کجا می‎لرزد؟ یعنی زمین می‎لرزد یا ﴿فَإِذَا النُّجُومُ طُمِسَتْ﴾است آسمان و زمین می‎لرزند،

این زلزله یک ثانیه یا یک دقیقه نیست، پس لرزه‎ های سنگین دارد که ﴿یَوْمَ تَرْجُفُ الرَّاجِفَةُ ٭ تَتْبَعُهَا الرَّادِفَةُ﴾، دوباره می‎لرزد، سه باره می‎لرزد، آن دومی یا سومی یا چهارمی و پنجمی در ردیف اولی و دومی قرار می‎گیرند ﴿تَتْبَعُهَا الرَّادِفَةُ﴾ تا کل صحنه عوض بشود.

در آن روز یک عده آرام هستند آرامِ آرام هستند؛
یک عده ﴿قُلُوبٌ یَوْمَئِذٍ واجِفَةٌ ٭ أَبْصارُها خاشِعَةٌ﴾؛ اینها می‎گویند اوضاع چه خبر است باز هم مامی‎خواهیم برگردیم دنیا؟
از دنیا به «حافره» یاد شده است. «حافره» این است کسی که راه می‎رود جایی را حفر می‎کند اثرِ قدم می‎گذارد به قول زمخشری.می‎گویند ما دوباره باید باز برگردیم به دنیا چه خبر است؟ اینها که می‎گویند دوباره به دنیا برگردیم، منکر معادند خیال می‎کنند که انسان معاد است، یعنی «عود الی الدنیا» است؛ در حالی که «عود الی إلاصل» است؛ چون ﴿إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ‏﴾نه «إنا إلی الدنیا راجعون»؛ رجوع به دنیا که نیست رجوع به اصل است،

قلوبشان لرزان، چشمانشان خاشع، حرفشان این است که آیا ما به «حافره» برمی‎گردیم
بعد هم می‎گویند ما که حالا استخوان شدیم، ﴿أَ إِذا کُنَّا عِظاماً نَخِرَةً ٭ قالُوا تِلْکَ إِذاً کَرَّةٌ خاسِرَةٌ﴾ اگر خوب بود چرا مارا بیرون بردند، اگر بد بود چرا دوباره می‎خواهند برگردانند یک چنین ابهامی دارند اینها. بعد می‎فرماید:
﴿فَإِنَّما هِیَ زَجْرَةٌ واحِدَةٌ ٭ فَإِذا هُمْ بِالسَّاهِرَةِ﴾ با یک زجرة و تشر همه اینها وارد صحنه معاد می‎شوند

یَوْمَ تَرْجُفُ الرَّاجِفَةُ﴾ یک؛ ﴿تَتْبَعُهَا الرَّادِفَةُ﴾ دو؛ دومی که نفخ ثانی است ردیف نفخ اول است. در آن روز که جهان‎لرزه است دل‎ها می‎تپد لرزان و مضطرب است و چشم‎ها خشوع دارد انسان ترسناک نمی‎داند کجا را نگاه کند؟ این خشوع هم در قلبشان هم در چشمشان ظاهر است اینها برای آن است. پس مقطع اول قسم است، مقطع دوم نشانه جواب قسم است این تمام شد.
مقسم سوم، اوضاع کفار در وضع کنونی مکه بود؛ فرمود اینها می‎گویند: ﴿أَ إِنَّا لَمَرْدُودُونَ فِی الْحافِرَةِ﴾ می‎گویند آیا معادی است که ما دوباره برمی‎گردیم به «حافرة»؟ آن‎گاه ذات اقدس الهی می‎فرماید خیر، یک زجر و کوشش و دردناک یکباره است که کل جهان می‎میرد و کل جهان دوباره زنده می‎شود، با یک تشر

﴿فَإِذا هُمْ بِالسَّاهِرَةِ﴾ این «سَهَر» با «هاء» هوّذ، یعنی بیداری؛
فَإِذا هُمْ بِالسَّاهِرَةِ﴾ صحنه ‎ای است که خواب در آن نیست،
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.222 ثانیه ایجاد شد.