logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:20592)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:18375)    عسل شفا بخش همه مردم-ایه 69سوره نحل (تعداد مشاهده:16972)    ایات 56تا58سوره احزاب:بر پیامبر صلوات فرستید.خدا،رسول و مومنان را اذیت نکنید (تعداد مشاهده:10621)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: آيا وقوع بلاياي طبيعي در هر محل،نشانگر ستمكار بودن اهالي آنجاست؟    دانلود قران با ترجمه فارسی بصورت فایل word و excel برای نخستین بار    تکرار در قران:ايا در قران ،کلمات تكراري داريم؟علت تكرار چيست؟    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد       آخرین رویداد تالار: افزايش ركورد تعداد ورود هم زمان به سايت به 149 در سومين روز ماه ذيحجه      

توجه

Icon
Error

admin1 Offline
#1 ارسال شده : 1393/02/02 06:14:46 ب.ظ
admin1

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/14
ارسالها: 133

1 تشکر دریافتی در 1 ارسال
آن روز كه لرزنده بلرزد (۶)


يَوْمَ تَرْجُفُ الرَّاجِفَةُ ﴿۶﴾

و از پى آن لرزه‏اى [دگر] افتد (۷)


تَتْبَعُهَا الرَّادِفَةُ ﴿۷﴾

در آن روز دلهايى سخت هراسانند (۸)


قُلُوبٌ يَوْمَئِذٍ وَاجِفَةٌ ﴿۸﴾

ديدگان آنها فرو افتاده (۹)


أَبْصَارُهَا خَاشِعَةٌ ﴿۹﴾

گويند آيا [باز] ما به [مغاك] زمين برمى‏گرديم (۱۰)


يَقُولُونَ أَئِنَّا لَمَرْدُودُونَ فِي الْحَافِرَةِ ﴿۱۰﴾

آيا وقتى ما استخوان‏ريزه‏هاى پوسيده شديم [زندگى را از سر مى‏گيريم] (۱۱)


أَئِذَا كُنَّا عِظَامًا نَّخِرَةً ﴿۱۱﴾

[و با خود] گويند در اين صورت اين برگشتى زيان‏آور است (۱۲)


قَالُوا تِلْكَ إِذًا كَرَّةٌ خَاسِرَةٌ ﴿۱۲﴾

و[لى] در حقيقت آن [بازگشت بسته به] يك فرياد است [و بس] (۱۳)


فَإِنَّمَا هِيَ زَجْرَةٌ وَاحِدَةٌ ﴿۱۳﴾

و بناگاه آنان در زمين هموار خواهند بود (۱۴)


فَإِذَا هُم بِالسَّاهِرَةِ ﴿۱۴﴾
مدیر تالار
shojaey Offline
#2 ارسال شده : 1393/02/03 06:19:17 ب.ظ
shojaey

رتبه: Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1391/07/12
ارسالها: 24

در آيات مورد بحث به شرح بعضى از نشانه ‏ها و حوادث اين روز بزرگ

مى ‏پردازد ، و مى ‏فرمايد : اين بعث و رستاخيز در روزى واقع مى ‏شود كه زلزله وحشتناك همه چيز را به لرزه در

مى ‏آورد ( يوم ترجف الراجفة).

سپس دومين حادثه عظيم رخ مى ‏دهد ( تتبعها الرادفة).


بسيارى از مفسران معتقدند كه منظور از راجفه همان صيحه نخستين يا نفخ صور اول است كه شيپور

فناى جهان و زلزله نابودى دنيا است
، و رادفه اشاره به صيحه دوم يا نفخ صور ثانى است كه

نفخه حيات و رستاخيز و بازگشت به زندگى جديد است.

سپس مى ‏افزايد : دلهائى در آن روز سخت مضطرب است ( قلوب يومئذ واجفة).

دلهاى مجرمان و گنهكاران و طغيانگران همه بهشدت مى ‏لرزد ، و نگران حساب و جزا و كيفر است.


اين اضطراب درونى به قدرى شديد است كه آثار آن در تمام وجود گنهكاران ظاهر مى ‏شود ، لذا در آيه بعد

مى ‏افزايد : چشمهاى آنان از شدت ترس فرو افتاده و خاضع است ( ابصارها خاشعة).

در آن روز چشمها به گودى مى ‏نشيند ، از حركت باز مى ‏ايستد و خيره مى ‏شود ، و گوئى ديد خود را از شدت ترس از

دست مى ‏دهد .

آنگاه سخن را از قيامت به دنيا مى ‏كشاند و مى ‏فرمايد : با اينهمه آنها در اين دنيا مى ‏گويند آيا ما بار ديگر

به زندگى باز مى ‏گرديم ؟ ! ( يقولون ا ئنا لمردودون فى الحافرة).

حافره از ماده حفر در اصل به معنى كندن زمين است ، و اثرى كه از آن باقى مى ‏ماند حفره ناميده مى ‏شود ، سم اسب

را حافر مى ‏گويند چون زمين را حفر مى ‏كند ، سپس حافره به عنوان كنايه در حالت نخستين استعمال شده ، زيرا انسان

از راهى كه م ى‏رود زمين را با پاى خود حفر مى‏ كند و جاى پاى او باقى مى ‏ماند ، و هنگامى كه باز مى‏ گردد در

همان حفره ‏هاى نخستين گام مى ‏نهد ، و لذا اين واژه به معنى حالت اول آمده است .

آيه بعد ادامه سخنان آنها را نقل كرده مى ‏گويد : آيا هنگامى كه ما به صورت استخوانهاى پوسيده و پراكنده‏اى در

آمديم بار ديگر به زندگى باز مى‏ گرديم ؟ ! ( ا ئذا كنا عظاما نخرة).

اين همان چيزى است كه همواره منكران معاد روى آن تكيه مى ‏كردند ، و مى‏ گفتند : باور كردنى نيست كه استخوان

پوسيده بار ديگر لباس حيات در تن بپوشد ، چرا كه فاصله ميان آن و يك موجود زنده را بسيار زياد مى‏ ديدند ،

در حالى كه فراموش كرده بودند كه در آغاز نيز از همان خاك آفريده شده ‏اند .

نكران معاد به اين هم قناعت نمى‏ كنند ، بلكه به استهزاى معاد برخاسته و به عنوان مسخره مى ‏گويند : اگر قيامتى

در كارباشد بازگشتى است زيانبار و وضع و حال ما در آن روز سخت و دردناك خواهد بود ! ( قالوا تلك اذا كرة

خاسرة
).

احتمال ديگرى كه در تفسير اين آيه است اينكه آنها از روى جد و نه از روى استهزاء ، اين سخن را مى‏گويند ، و

مقصودشان اين است كه اگر بازگشتى در كار باشد يك بازگشت تكرارى و بيهوده ، بلكه زيانبار است ، اگر زندگى خوب

است چه بهتر كه خداوند همين را ادامه دهد ، و اگر بد است باز گشت براى چيست ؟

در پايان اين آيات بار ديگر به مساله قيام قيامت و بر پا شدن رستاخيز باز مى ‏گردد ، و با لحنى قاطع و كوبنده

مى ‏فرمايد : اين باز گشت تنها با يك صيحه و فرياد عظيم واقع مى ‏شود ( فانما هى زجرة واحدة ) .

ناگهان همگى بپا مى ‏خيزند و بر عرصه زمين ظاهر مى‏ شوند ( فاذا هم بالساهرة).

اين كار پيچيده و مشكلى نيست ، همين كه به فرمان خدا نفخه دوم دميده شود و بانگ حيات و زندگى برخيزد ، تمام اين

خاكها و استخوانهاى پوسيده يك مرتبه جمع مى ‏شوند و جان مى ‏گيرند ، و از قبرها بيرون مى ‏پرند ! زجرة در اصل به معنى

فريادى است كه براى راندن گفته مى ‏شود ، و در اينجا به معنى نفخه دوم است ، انتخاب اين تعبير.

(زجرة واحدة ) با توجه به محتواى اين دو كلمه اشاره به سرعت و ناگهانى بودن رستاخيز و سهولت و آسانى آن در

برابر قدرت خدا است كه با يك فرياد آمرانه از سوى فرشته رستاخيز ، يا صور اسرافيل ، همه مردگان لباس حيات


در تن مى ‏كنند ، و در عرصه محشر حاضر براى حساب مى ‏شوند.
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2016, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.506 ثانیه ایجاد شد.