آپارات اينستاگرام لينكداين
logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:68998)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:54450)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:47002)    مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:41720)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: تفسير و تدبر سوره بروج:عذاب شكنجه گران مومنين و رستگاري مومنين و شكست مبارزان با قرآن حتمي است.    لذت و فوايد مطالعه قرآن به ترتيب نزول سوره‌ها:شما هم يكبار امتحان كنيد    تفسير و فهم سوره قمر:آيا شق القمر رخ داده است؟درس سوره قمر چيست؟    تفسير و فهم سوره ذاريات:مفهوم و مصداق والذاريات چيست؟منظور از رزق چيست؟ محور و درس سوره ذاريات چيست؟       آخرین رویداد تالار: تعداد کل بازدیدها از تالار گفتگوهای قران پویان از هفت میلیون تجاوز کرد.      

توجه

Icon
Error

admin1 Offline
#1 ارسال شده : 1391/08/11 01:40:03 ب.ظ
admin1

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/14
ارسالها: 181

4 تشکر دریافتی در 3 ارسال
إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا ﴿۵۶﴾

خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود مى‏فرستند اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد بر او درود فرستيد و به فرمانش بخوبى گردن نهيد (۵۶)


إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُّهِينًا ﴿۵۷﴾

بى‏گمان كسانى كه خدا و پيامبر او را آزار مى‏رسانند خدا آنان را در دنيا و آخرت لعنت كرده و برايشان عذابى خفت‏آور آماده ساخته است (۵۷)


وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِينًا ﴿۵۸﴾

و كسانى كه مردان و زنان مؤمن را بى‏آنكه مرتكب [عمل زشتى] شده باشند آزار مى‏رسانند قطعا تهمت و گناهى آشكار به گردن گرفته‏اند (۵۸)


کلمات کلیدی:صلوات،لعنت،اذیت،آزار،پیامبر،فاطمه،عاشورا،بهتان،تهمت

ویرایش بوسیله کاربر 1393/07/03 09:03:32 ب.ظ  | دلیل ویرایش: key words

مدیر تالار
hamedfarhang Offline
#2 ارسال شده : 1391/08/17 01:44:45 ق.ظ
hamedfarhang

رتبه: Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/09/21
ارسالها: 12

1 تشکر دریافتی در 1 ارسال
إِنَّ اللَّـهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا ﴿٥٦﴾

در كتاب‏هاى ششگانه‏ى اهل سنّت رواياتى آمده كه از پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله پرسيدند: چگونه صلوات بفرستيم؟

فرمود: بگوييد: «اللّهم صلّ على محمّد و آل محمّد»

در صحيح بخارى (باب چگونگى صلوات بر پيامبر) وقتى اين حديث را نقل مى‏كند، در همان نقل حديث، كلمه‏ى «آل محمّد» را حذف كرده،

چنين مى‏نويسد: از محمّد صلّى اللّه عليه و سلّم پرسيدند: چگونه صلوات بفرستيم؟ فرمود: بگوييد: «اللّهم صلّ على محمّد و على آل محمّد»!؟

در كنار نام پيامبر، ذكر صلوات مهم است. رسول خداصلى الله عليه وآله فرمود: «هركه دركتاب ونوشته‏اى بر من صلوات فرستد تا آن صلوات

در آن نوشته باقى است، براى او پاداش خواهدبود»

در حديث مى‏خوانيم: هركس بر حضرت محمّدصلى الله عليه وآله يك صلوات فرستد، خداوند ده صلوات بر او مى‏فرستد و ده لغزش او را مى‏پوشاند.

صلوات، كليد استجابت دعا و سبب سنگين شدن ميزان مؤمن در قيامت مى‏شود.

خداوند در قرآن به پيامبرش مى‏فرمايد: به زكات دهندگان صلوات فرست، «خذ من اموالهم صدقة... صلّ عليهم»،

در اين آيه به مردم سفارش مى‏كند كه بر پيامبر صلوات فرستاده شود. آرى، در اسلام رابطه مردم و رهبر، رابطه صلوات ودرود است

همان‏گونه كه در آيه 54 سوره انعام خدا به پيامبرش دستور مى‏دهد به كسانى كه به ملاقاتت مى‏آيند سلام كن.
«اذا جاءك الّذين يؤمنون بآياتنا فقل سلام عليكم

امام صادق‏عليه السلام فرمود: «درود خداوند به معناى رحمت، درود ملائكه به معناى به پاكى ياد كردن و درود مردم به معناى دعاست»

پیام ها:
1- هرگاه خواستيد ديگران را به كار خيرى دعوت كنيد، اوّل خود و دست اندركاران شروع كنيد.

(خداوند براى فرمان صلوات به مردم، اوّل از صلوات خود و فرشتگان نام مى‏برد) انّ اللّه و ملائكته يصلّون

2- صلوات خدا و فرشتگان دايمى است(يصلّون)

3- صلوات بر پيامبر، لازمه ايمان و از وظائف مؤمنان است. «يا ايّها الّذين آمنوا صلّوا»

4- درود لفظى كافى نيست، تسليم عملى نيز لازم است. «صلّوا عليه و سلّموا»

5-رابطه‏ى مردم و رهبر در حكومت الهى، صلوات و سلام است (علاقه‏ى قلبى كافى نيست، اظهار علاقه لازم است.) «صلّوا عليه و سلّموا»

ویرایش بوسیله کاربر 1391/08/17 11:24:43 ق.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

 1 کاربر از hamedfarhang برای ارسال مفیدش تشکر کرده است.
shekofteh در تاریخ 1392/10/20
admin1 Offline
#3 ارسال شده : 1391/08/19 02:20:19 ق.ظ
admin1

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/14
ارسالها: 181

4 تشکر دریافتی در 3 ارسال
جهت مطالعه پست دیگری در این ارتباط ،لینک زیر را کلیک کنید

پست مرتبط ،صلوات
مدیر تالار
eftekhari Offline
#4 ارسال شده : 1391/08/23 11:43:02 ق.ظ
eftekhari

رتبه: Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1391/02/31
ارسالها: 14

در آیات57 و 58 این سوره مبارکه، روی سخن خداوند متعال با کسانی است که خدا و پیامبرش را مورد اذیت و آزار قرار می دهند. اما منظور از ايذاء و آزار پروردگار چيست ؟ اذیت کردن خداوند عالم چه مفهومی می تواند داشته باشد؟

آزار خداوند، يعنى انجام كارى بر خلاف خواست و رضاى او كه به جاى جلب رحمت الهى، غضب و لعنت خداوند را به دنبال دارد.
در اينكه منظور از ايذاء پروردگار چيست ، بعضى گفته اند همان كفر و الحاد است كه خدا را به خشم مى آورد ، اين احتمال نيز وجود دارد كه ايذاء خداوند همان ايذاء پيامبر (صلى الله عليه وآله و سلّم) و مؤمنان است ، و ذكر خداوند براى اهميت و تاكيد مطلب است .

و اما ايذاء پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله و سلّم) مفهوم وسيعى دارد ، و هر گونه كارى كه او را آزار دهد شامل مى شود ، اعم از كفر و الحاد و مخالفت دستورات خداوند ، همچنين نسبتهاى ناروا و تهمت به ایشان، و يا ايجاد مزاحمت به هنگامى كه آنها را دعوت به خانه خود مى كند؛ همانگونه كه در آيه 53 همين سوره گذشت "ان ذلكم كان يؤذى النبى" : اين كار شما پيامبر را آزار مى دهد .

و مهمتر اینكه از آیات چنين استفاده مى شود كه آزار خاندان پيامبر (صلى الله عليه وآله و سلّم) مخصوصا على (عليه السلام) و دخترش فاطمه زهرا (عليهاالسلام) نيز مشمول همين آيه بوده است ، همچنان که رسول خدا فرمود : "فاطمة بضعة منى فمن اغضبها اغضبنى" فاطمه پاره تن من است هر كس او را به خشم در آورد مرا به خشم در آورده است . (در کتب اهل سنت – صحیح بخاری و صحیح مسلم – نیز این روایات آمده است).

و اما لعن در آيه فوق به معنى دورى از رحمت خداست ، و اين درست نقطه مقابل رحمت و صلوات است كه در آيه قبل آمده بود .
در حقيقت لعن و طرد از رحمت آنهم از سوى خداوندى كه رحمتش گسترده و بى پايان است بدترين نوع عذاب محسوب مى شود ، به خصوص كه اين طرد از رحمت هم در دنيا باشد و هم در آخرت ( چنانكه در آيه مورد بحث اينگونه است ) .

و شايد به همين جهت مساله لعن قبل از عذاب مُهين ذكر شده است. مقدم داشتن بهتان بر اثم مبين به خاطر اهميت آنست ، چرا كه بهتان از بزرگترين ايذاءها محسوب مى شود ، و جراحت حاصل از آن حتى از جراحات نيزه و خنجر سختتر است.

eftekhari Offline
#5 ارسال شده : 1391/08/23 08:00:12 ب.ظ
eftekhari

رتبه: Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1391/02/31
ارسالها: 14

بعضى از مفسران گفته اند كه از لحن آيه استفاده مى شود گروهى در مدينه بوده اند كه براى افراد با ايمان شايعه پراكنى مى كردند ، و نسبتهاى ناروا به آنها مى دادند ( و حتى پيامبر خدا از زبان اين موذيان در امان نبود )- همان گروهى كه در جوامع ديگر و مخصوصا در جوامع امروز نيز كم نيستند و كار آنها توطئه بر ضد نيكان و پاكان ، و ساختن و پرداختن دروغها و تهمتهاست -.

قرآن شديدا آنها را مورد سختترين حملات خود قرار داده و اعمال آنان را بهتان و گناه آشكار معرفى كرده است .
شاهد اين سخن در آيات بعد نيز خواهد آمد .
eftekhari Offline
#6 ارسال شده : 1391/08/23 08:18:52 ب.ظ
eftekhari

رتبه: Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1391/02/31
ارسالها: 14

مقاتل بن سليمان بلخى در تفسير خود گفته است:

«و الذين يؤذون المؤمنين و المؤمنات بغير ما اكتسبوا» يعنى بدون اينكه گناهى از آنان سر زند، آنان را اذيت مى‏كنند «فقد احتملوا بهتانا» يعنى آنچه واقع نشده است «و اثما مبينا» گناهى آشكار. گفته شده كه اين آيه درباره علىّ بن ابى طالب علیه السلام نازل شده است و اين زمانى بود كه جمعى از منافقان او را اذيت مى‏كردند و بر او دروغ مى‏بستند.

حتی اگر نپذیریم که اين آيه در خصوص على علیه السلام است، (كه البته ثابت شده است) ، با توجه به اخبار بسيارى كه از پيامبر رسيده، شامل ایشان هم مى‏شود. از جمله آن اخبار حديث مسلسلى است كه در برخى از روايات آن آمده: « هر كس به مويى از تو اذيت كند، مرا اذيت كرده است و هر كس مرا اذيت كند، خدا را اذيت كرده و هر كس خدا را اذيت كند، لعنت خدا بر اوست.» كه در اين صورت مخصوص على علیه السلام مى‏شود.

پيامبر صلی الله علیه و آله در چندين خبر دیگر نیز فرموده است: «تو از منى و من از تو هستم».

از جمله اين روايات، روايت‏هاى عمر و جابر و سعد و ام سلمه و ابن عباس و ابو هريره و ابو سعيد و عمرو بن شاس است.

جابر گفت: از پيامبر شنيدم كه به على مى‏گفت: هر كس تو را بيازارد مرا آزرده است.

ام سلمه همسر پيامبر گفت: از رسول خدا شنيدم كه به علىّ بن ابى طالب علیه السلام مى‏فرمود: « انت اخي و حبيبي من آذاك فقد آذاني»: تو برادر من و دوست من هستى، هر كس تو را بيازارد مرا آزرده است‏.[/../
.
ali Offline
#7 ارسال شده : 1391/08/26 06:45:25 ب.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 441

تشکرها: 4 بار
13 تشکر دریافتی در 13 ارسال
نظرات متفاوت مفسرین در مورد اذیت کردن خدا(ایه 57)

1-نظر اقای مکارم که درپست بالاتر مشاهده کردید:انجام کاری که حدا را به خشم میاورد و بزرگترین مصداق ان کفر است.

2-نظر علامه طباطیایی در تفسیر المیزان اینگونه است:"خداى تعالى منزه است از اينكه كسى او را بيازارد، و يا هر چيزى كه بويى از نقص و

خوارى داشته باشد به ساحت او راه يابد، پس اگر در آيه مورد بحث مى بينيم كه خدا را در اذيت شدن با رسولش شريك كرده مى فهميم

كه خواسته است از رسول خود احترام كرده باشد، و نيز اشاره كند به اينكه هر كس قصد سويى نسبت به رسول كند، در حقيقت نسبت به خدا هم كرده،

چون رسول بدان جهت كه رسول است، هدفى جز خدا ندارد، پس هر كس او را قصد كند، چه به خير و چه به سوء، خدا را قصد كرده است."

در خصوص لعنت در دنیا و اخرت هم این نظر را دارند:(لعنت ) به معناى دور كردن از رحمت است، و چون رحمت مخصوص به مؤمنين،

عبارت است از هدايت به سوى عقايد حق، و ايمان حقيقى و بدنبال آن عمل صالح، در نتيجه دورى از رحمت در دنيا، به معناى محروميت او از اين هدايت است،

و اين محروم ساختن جنبه كيفر دارد، اين معناى لعنت در دنيا، و اما لعنت در آخرت به معناى دور كردن از رحمت قرب است،

3-اقای قرائتی نظر دیگری در تفسیر نور ارایه داده است:آزار خداوند، يعنى انجام كارى بر خلاف خواست و رضاى او كه به جاى جلب رحمت الهى،

غضب و لعنت خداوند را به دنبال دارد.شايد مراد از اذيّت خدا، اذيّت بندگان خدا باشد، نظير قرض دادن به بنده كه قرض دادن به خداست
rahmat Offline
#8 ارسال شده : 1391/08/29 02:30:50 ق.ظ
rahmat

رتبه: Advanced Member

گروه ها: students, member
تاریخ عضویت: 1390/03/01
ارسالها: 39

4 تشکر دریافتی در 3 ارسال
به نظر من این ایات چند نکته قابل توجه دارد:

1-در قران هم سلام و صلوات توصیه شده و هم لعن کردن.خداوند به پیامبرش درود میفرستد و ازار دهندگان او را در دنیا و اخرت لعن میکند.

بنا براین ،ایرادی که گاها به شیعیان مبنی بر وجاهت نداشتن لعن برخی از صحابه و مسلمانان ،وارد میشود،مو ضوعیت ندارد

(البته تشخیص مصداق ،بحث دیگری است و بحث ما در اینجا،اصل لعن ونفرین کردن افراد است.)

2-همانطور که در پستهای بالا اشاره شد،این ایه مورد لعن بودن ازاردهندگان حضرت زهرا(س)را به صراحت تایید میکند.

مشهور است که ایشان در روزهای پس از حادثه حمله به خانه شان،پس از انکه علیرغم میل باطنی و به سفارش حضرت علی ؛با در خواست عیادت خلیفه اول و دوم موافقت کردند ازانها پرسیدند که ایا شما این جمله پیامبر راشنیدید که هرکس فاطمه را اذیت کند،مرا اذیت کرده ست؟گفتند بله.

سپس حضرت زهرا فرمودند خدایا شاهد باش که این دو مرا اذیت کردند.(که نتیجه ان اذیت رسول اله و دور شدن از رحمت خدا در دنیا واخرت است.)

پس صحابه ،خویشاوندان رسول و حتی خلیفه مسلمین می تواند مصداق لعن قرار بگیرد.

3-ایه 58 توسط اقای بهرامپور اینگونه ترجمه شده است: وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِينًا ﴿۵۸﴾

و كسانى كه مردان و زنان مؤمن را با[نسبت دادن]کاری که نکرده اند،آزار مى‏رسانند قطعا تهمت و گناهى آشكار به گردن گرفته‏اند (۵۸

در صورت پذیرش این ترجمه،می توان معنا و مفهوم جامعی را برای بهتان تعریف کرد:

نسبت دادن انچه که فرد مستحق ان نبوده (مرتکب نشده) و موجب رنجش و ازار او را فرهم میکند.

به گفتارها ،رسانه ها ،پیامک ها وایمیل های خود بیندیشیم:چقدر در انها ، رفتار ها و گفتارهای ثابت نشده را به افراد مختلف نسبت می دهیم و انرا پخش میکنیم.

این کار ،بهتان و گناه اشکار است

در خصوص تهمت و بهتان در قرآن به لینک زیر مراجعه کنید

تهمت وبهتان از منظر قرآن

ویرایش بوسیله کاربر 1393/07/03 09:41:24 ب.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

rahmat Offline
#9 ارسال شده : 1391/09/05 01:51:41 ب.ظ
rahmat

رتبه: Advanced Member

گروه ها: students, member
تاریخ عضویت: 1390/03/01
ارسالها: 39

4 تشکر دریافتی در 3 ارسال
امروز عاشورای حسین (ع) است.یکبار دیگر ایات 56و57 را مرور می کنیم:

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا ﴿۵۶﴾

خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود مى‏فرستند اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد بر او درود فرستيد و به فرمانش بخوبى گردن نهيد (۵۶)


إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُّهِينًا ﴿۵۷﴾

بى‏گمان كسانى كه خدا و پيامبر او را آزار مى‏رسانند خدا آنان را در دنيا و آخرت لعنت كرده و برايشان عذابى خفت‏آور آماده ساخته است (۵۷)

ابتدا سلام وصلوات بر پیامبر و آلش و تسلیم شدن و سپس لعن کسانی که با آزار خدا ورسول،مورد لعن خدا در دنیا و اخرت قرار گرفتند.

امروز روز زیارت عاشورا خواندن است.چه جالب !زیارت عاشورا را بعد از این ایات خواندن حال دیگری دارد. اصلا زیارت عاشورا هم مصداقی

از این ایات است

اول سلام میدهیم:


*- اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَباعَبْدِاللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا خِيَرَةَ اللَّهِ و َابْنَ خِيَرَتِهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَابْنَ اَميرِالْمُؤْمِنينَ و َابْنَ سَيِّدِ الْوَصِيّينَ

سلام بر تو اى ابا عبداللّه سلام بر تو اى فرزند رسول خدا سلام بر تو اى برگزيده خدا و فرزند برگزيده اش سلام بر تو اى فرزند امير مؤ منان و فرزند آقاى اوصياء


سپس در فراز بعد میخوانیم:

*- و َجَلَّتْ وَ عَظُمَتْ مُصيبَتُكَ فِى السَّمواتِ عَلى جَميعِ اَهْلِ السَّمواتِ فَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً اَسَّسَتْ اَساسَ الظُّلْمِ وَ الْجَوْرِ عَلَيْكُمْ اَهْلَ الْبَيْتِ

و گران و عظيم گشت مصيبت تو در آسمانها بر همه اهل آسمانها پس خدا لعنت کند مردمى را که ريختند شالوده ستم و بيدادگرى را بر شما خاندان


*- وَ لَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً دَفَعَتْكُمْ عَنْ مَقامِكُمْ و َاَزالَتْكُمْ عَنْ مَراتِبِكُمُ الَّتى رَتَّبَكُمُ اللَّهُ فيها

و خدا لعنت کند مردمى را که کنار زدند شما را از مقام مخصوصتان و دور کردند شما را از آن مرتبه هائى که خداوند آن رتبه ها را به شما داده بود


*- و َلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً قَتَلَتْكُمْ

و خدا لعنت کند مردمى که شما را کشتند (قتل ،مصداقی کامل از ازار )


*- يا اَباعَبْدِاللَّهِ اِنّى اَتَقَرَّبُ اِلى اللَّهِ وَ اِلى رَسُولِهِ وَ اِلى اميرِالْمُؤْمِنينَ وَ اِلى فاطِمَةَ وَ اِلَى الْحَسَنِ

اى اباعبداللّه من تقرب جويم به درگاه خدا و پيشگاه رسولش و اميرالمؤ منين و فاطمه و حسن


*- وَ اِلَيْكَ بِمُوالاتِكَ وَ بِالْبَراَّئَةِ (مِمَّنْ قاتَلَكَ وَ نَصَبَ لَكَ الْحَرْبَ وَ بِالْبَرائَةِ مِمَّنْ اَسَّسَ اَساسَ الظُّلْمِ وَ الْجَوْرِعَلَيْكُمْ وَ اَبْرَءُ اِلَى اللّهِ وَ اِلى رَسُولِهِ)

مِمَّنْ اَسَسَّ اَساسَ ذلِكَ وَ بَنى عَلَيْهِ بُنْيانَهُ وَ جَرى فى ظُلْمِهِ وَ جَوْرِهِ عَلَيْكُمْ وَ على اَشْياعِكُمْ

و شما بوسيله دوستى تو و بوسيله بيزارى از کسى که با تو مقاتله کرد و جنگ با تو را برپا آرد و به بيزارى جستن از کسى که شالوده ستم و ظلم

بر شما را ريخت و بيزارى جويم بسوى خدا و بسوى رسولش از کسى که پى ريزى کرد شالوده اين کار را و پايه گذارى کرد بر آن بنيانش را و دنبال کرد

ستم و ظلمش را بر شما و بر پيروان شما



*- بَرِئْتُ اِلَى اللَّهِ وَ اِلَيْكُمْ مِنْهُمْ وَ اَتَقَرَّبُ اِلَى اللَّهِ ثُمَّ اِلَيْكُمْ بِمُوالاتِكُمْ وَ مُوالاةِ وَلِيِّكُمْ

بيزارى جويم بدرگاه خدا و به پيشگاه شما از ايشان و تقرب جويم بسوى خدا سپس بشما بوسيله دوستيتان و دوستى دوستان شما


*- وَ بِالْبَرآئَةِ مِنْ اَعْداَّئِكُمْ وَ النّاصِبينَ لَكُمُ الْحَرْبَ وَ بِالْبَرآئَةِ مِنْ اَشْياعِهِمْ وَ اَتْباعِهِمْ

و به بيزارى از دشمنانتان و برپا کنندگان (و آتش افروزان ) جنگ با شما و به بيزارى از ياران و پيروانشان


پس در انتها مى گوئى صد مرتبه :


*- اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلى ذلِكَ

خدايا لعنت کن نخستين ستمگرى را که بزور گرفت حق محمد و آل محمد را و آخرين کسى که او را در اين زور و
ستم پيروى کرد
farhang Offline
#10 ارسال شده : 1391/09/07 01:19:28 ق.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 586
Iran (Islamic Republic Of)

32 تشکر دریافتی در 21 ارسال
اگر رابطه خداوند با پیامبر اسلام را بعنوان الگویی از رابطه بین برگزیننده و برگزیده (ناصب و منصوب)ببینیم،می توان از سوره احزاب نکات مدیریتی زیادی استخراج کرد.که در صورت توفیق انها را بتدریج اشاره خواهم کرد.البته نظر سایر دوستان در تکمیل و اصلاح انها کمک کننده است.

اما همین ایات 56و57 نیز شامل نکاتی است که در زیر اشاره میکنم:

1-برگزیننده،از برگزیده خود حمایت می کند (زیرا انتخاب خود را برمبانی درست و قابل دفاع انجام داده)و این حمایت را باطلاع ذینفعان و مخاطبان درگیر در کار میرساند.(خطاب یاایهاالذین امنوا)

البته بعدا اشاره خواهم کرد که این حمایت مشروط است وحتی در مواردی ؛برگزیننده ،برگزیده خود را بطور اشکار مورد خطاب و تذکر قرار میدهد

(مثلا ایه اول سوره احزاب:یا ایها النبی اتق اله و لاتطع الکافرین)

2-نحوه حمایت از برگزیده دو نوع است:اول در خواست همکاری مثبت و همراهی و امتثال امرجامعه از برگزیده(صلو و سلمو)

دوم:تعیین عواقب مخالفت و ازار دادن برگزیده (به جهت کاهش زمینه بروز کارشکنی )و اطلاع رسانی ان(یکدفعه سراغ مجازات نمیرود)

3-برگزیننده هم خود را عامل به خط مشی های صادره می داند و خود را در اجرای ان پیشقدم میکند.(نکته ای که در پیامهای ایه 56در تفسیر

نور هم اشاره شده و در دومین پست بالا ذکر شده است(انّ اللّه و ملائكته يصلّون))

4-در ایجاد انگیزش و وضع قواعد پاداش و تنبیه ،اول بر زمینه های مثبت و همکاری تاکید کنید .سپس بدنبال وضع قوانین ورویه های کیفری و تنبیه باشید.


جهت اطلاع از سایر نکات مدیریتی در قران به لینک زیر مراجعه نمایید

اصول ونکات مدیریتی از منظر قرآن

ویرایش بوسیله کاربر 1393/07/03 09:37:45 ب.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

سیدکاظم فرهنگ
ali Offline
#11 ارسال شده : 1393/07/17 07:32:23 ب.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 441

تشکرها: 4 بار
13 تشکر دریافتی در 13 ارسال
در انتهای آیه 56 بیان شده که ای مسلمانان کاملا تسلیم پیامبر باشید.

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا ﴿۵۶﴾

خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود مى ‏فرستند اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد بر او درود فرستيد و به فرمانش بخوبى گردن نهيد (۵۶)
در تفسير احسن الحديث در عبارت"و سلموا تسليما"در اين ايه اشاره كرده كه"

يعني بطور كامل تسليم و منقاد اوامر او باشيم.در مجمع البيان از حضرت صادق ع در ضمن حديثي نقل شده كه فرمود:هوالتسليم عليه في كل الامور"

اما چطوری؟

در آیه 65 سوره نساء یکی از مصادیق تسلیم مدنظر خداوند را ذکر کرده است:

فَلاَ وَرَبِّكَ لاَ يُؤْمِنُونَ حَتَّىَ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لاَ يَجِدُواْ فِي أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُواْ تَسْلِيمًا ﴿۶۵﴾

فولادوند: ولى چنين نيست به پروردگارت قسم كه ايمان نمى‏ آورند مگر آنكه تو را در مورد آنچه ميان آنان مايه اختلاف است داور گردانند سپس از حكمى كه كرده‏ اى در دلهايشان احساس ناراحتى [و ترديد] نكنند و كاملا سر تسليم فرود آورند

مکارم: به پروردگارت سوگند كه آنها مؤ من نخواهند بود، مگر اينكه 1-تو را در اختلافات خود به داوري طلبند؛ و

2- سپس در دل خود از داوري تو احساس ناراحتي نكنند،

و كاملا تسليم باشند.

ویرایش بوسیله کاربر 1395/08/16 09:24:41 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

محسن Offline
#12 ارسال شده : 1393/07/18 06:46:10 ب.ظ
محسن

رتبه: Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/07/05
ارسالها: 24

1 تشکر دریافتی در 1 ارسال
باسلام به نظربنده وسلمواتسلیما یعنی برپیامبراکرم سلام کنید ومادرنمازبه صورت واجب اینکارراانجام میدهیم

درتشهدصلوات میفرستیم وبعدازان برای خروج ازنمازسلام واجب میکنیم

تسلیم در برابر پیامبر اکرم در ایات دیگری امده است ولی در این ایه دوفرمان واجب وپشت سر هم است

خدا وملائکه بر پیامبر اکرم صلوات می فرستند شما ای مومنین هم صلوات بفرستید وهم سلام کنید وما درنماز به دستور پیامبر اکرم عمل می کنیم مانند سلموا علی انفسکم

سیدمحسن میرباقری
سیدمحسن میرباقری
ali Offline
#13 ارسال شده : 1393/12/28 09:33:45 ب.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 441

تشکرها: 4 بار
13 تشکر دریافتی در 13 ارسال
در آیه 61 سوره توبه نیز آزار دهندگان پیامبر به عذاب الیم هشدار داده شده اند.

وَمِنْهُمُ الَّذِينَ يُؤْذُونَ النَّبِيَّ وَيِقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَّكُمْ يُؤْمِنُ بِاللّهِ وَيُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ وَرَحْمَةٌ لِّلَّذِينَ آمَنُواْ مِنكُمْ وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللّهِ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ﴿۶۱﴾

فولادوند: و از ايشان كسانى هستند كه پيامبر را آزار مى ‏دهند و مى ‏گويند او زودباور است

بگو گوش خوبى براى شماست به خدا ايمان دارد و [سخن] مؤمنان را باور مى‏ كند و براى كسانى از شما كه ايمان آورده‏ اند رحمتى است و كسانى كه پيامبر خدا را آزار مى ‏رسانند عذابى پر درد [در پيش] خواهند داشت
ali Offline
#14 ارسال شده : 1398/03/27 02:52:17 ب.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 441

تشکرها: 4 بار
13 تشکر دریافتی در 13 ارسال

مفهوم و معنی صلوات از منظر قرآن چیست؟ معناي يصلون علي النبي و صلوا عليه و سلموا تسليما در سوره احزاب چيست؟



بسیاری از مسلمانان بر این باور هستند که وقتی نام پیامبر «محمد» گفته میشود باید همراه نام او بگویند «صلی الله علیه و آله و سلم» یا «اللهم صل علی محمد و آله وسلم». اگر از اکثر مسلمانان سوال شود معنای این جمله (صلوات) چیست؟ اکثرا مطمئن نیستند یا معمولا خواهند گفت این یعنی «خدایا بر محمد و خانواده اش درود بفرست ».

این باور از این آیه گرفته شده است:

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا
خدا و فرشتگانش «يُصَلُّونَ» بر پیامبر؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید٫ بر او «صَلُّوا» و کاملاً تسلیم باشید.
(سوره احزاب آیه ۵۶)
همینطور که میبینید واژه کلیدی آیه بالا «يُصَلُّونَ» و «صَلُّوا» را هنوز ترجمه نکرده ام تا اولا معلوم شود که معنایش چیست. در اکثر ترجمه ها این دو واژه که هر دو از یک ریشه است را ترجمه می کنند درود بفرستید.
یعنی شما آیه بالا را در ترجمه ها اینگونه خواهید یافت:
«خدا و فرشتگانش بر پیامبر درود می‌فرستند؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، بر او درود بفرستید و کاملاً تسلیم باشید.»

اما قبل از اینکه به معنای اصلی آیه بپردازیم٫ فرض کنید این آیه را به همان معنایی که در بالا ترجمه شده بگیریم٫ خواهیم دید که اصلا معنی نمی دهد! آیا پیامبر نیازی به درود ما دارد؟ در ضمن در اول آیه خود خداوند می گوید من و فرشتگان داریم این کار را می کنیم! «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ»! باز ما میگوییم خدایا این کار را بکن! (بر او درود بفرست) اصلا معنی می دهد؟ آیا ما برای خدا تعیین تکلیف می کنیم؟

و در ضمن در آیه ای دیگر همین را خداوند در مورد مومنین می گوید:

هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَمَلَائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ ۚ وَكَانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيمًا
او کسی است که بر شما «يُصَلِّي» و همچنین فرشتگان او٫ تا شما را از تاریکی ها خارج کند به سوی نور. او نسبت به مؤمنان همواره مهربان بوده است
(سوره احزاب آیه ۴۳)

همچنین در آیه ای دیگر در مورد کسانی که اهل صبر هستند :

أُولَٰئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ
اینها، همانها هستند که «صلوات» پروردگارشان شاملشان شده است؛ و آنها هستند هدایت‌یافتگان!
(سوره بقره آیه ۱۵۷)
آیا خداوند نشسته و بر مومنین درود می فرستد؟ یا آیا خداوند و فرشتگانش راه می روند و بر پیامبر درود می فرستند؟ آیا اصلا معنی میدهد؟


در آیه ای دیگر خداوند همین را در مورد مومنین به پیامبر می گوید٫ دقت کنید:

خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ بِهَا وَ صَلِّ عَلَيْهِمْ ۖ إِنَّ صَلَاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
از اموال آنها صدقه‌ای بگیر، تا بوسیله آن، آنها را پاک سازی و پرورش دهی! و بر آنها «صَلِّ» که «صلات» تو مایه آرامش آنهاست؛ و خداوند شنوا و داناست!
(سوره توبه آیه ۱۰۳)
آیا در آیه بالا خداوند به پیامبر می گوید بر مومنین درود بفرست؟

پس همینطور که مشاهده کردید واژه «صَلُّوا» در قران هم از طرف خدا به پیامبر است٫ هم از طرف ما به پیامبر٫ هم از طرف خداوند به ما و هم از طرف خود پیامبر به ما است! پس با این معنا همه فقط باید بر همدیگر درود بفرستند! و این تحریف قران و ظلم در حق معنای آیات قران است!.

معنای اصلی واژه «صلی» رویکرد به چیزی و توجه کردن به آن است٫ همانطور که رابطه ما با خدا و نماز پنجگانه ما در قران صلاة نامیده شده است که یعنی رویکرد و توجه به خدا. واژه مخالف این واژه تولی است که یعنی پشت کردن و بی توجهی کردن که اتفاقا در سوره قیامت هر دو واژه در مقابل همدیگر آمده است:
فَلَا صَدَّقَ وَلَا صَلَّىٰ ﴿٣١﴾ وَلَٰكِنْ كَذَّبَ وَ تَوَلَّىٰ ﴿٣٢﴾
او تصدیق نکرد و روی نکرد،«31» بلکه تکذیب کرد و روی‌گردان شد
(سوره قیامت آیه ۳۱ و ۳۲)


و البته رویکرد ها با هم تفاوت دارد٫ رویکرد خداوند و فرشتگان به پیامبر همان تاييد پیامبری او و نصرت و یاری دادن به او است! رویکرد مومنین به پیامبر نیز تاييد پیامبری او٫ یاری رساندن و پیروی از اوست٫ همانطور که در آیه ۱۵۷ سوره اعراف می فرماید:
فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ ۙ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
پس کسانی که به او ایمان آوردند، و حمایت ویاریش کردند، و از نوری که با او نازل شده پیروی نمودند، آنان رستگارانند.
(سوره اعراف آیه ۱۵۷)

حالا با این معنی که معنای اصلی این واژه است بار دیگر آیه اول را می خوانیم:

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا
خدا و فرشتگانش پیامبر را تاييد می کنند و او را یاری می کنند؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید،شما نیز او را تاييد کنید و یاری کنید و کاملاً تسلیم باشید.
(سوره احزاب آیه ۵۶)


«صلاة» یا «صلوات» خداوند نیز به مومنین همان توجه و یاری رساندن او به مومنین است تا آنها را از تاریکی ها خارج کند به سوی نور:
هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَمَلَائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ ۚ وَكَانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيمًا
او کسی است که بر شما توجه و عنایت دارد و همچنین فرشتگان او٫ تا شما را از تاریکی ها خارج کند به سوی نور. او نسبت به مؤمنان همواره مهربان بوده است
(سوره احزاب آیه ۴۳)

پس کاملا با توجه به معنی لغوی صلوات و آیات قران, واضح و روشن است که فرمان خداوند به مومنین در آیه ۵۶ سوره احزاب در واقع ۳ چیز است:
۱- ایمان آوردن به پیامبر
۲- یاری رساندن به او
۳- پیروی کردن از پیام رسالت او

اما امروز که پیامبر در بین ما نیست ایمان آوردن٫ یاری رساندن و پیروی کردن از پیامبر مربوط به پیام او که قران است می باشد و با این کار است که آیه بالا که خداوند می فرماید شما را از تاریکی ها به سوی نور میبرد تحقق پیدا می کند!

پس وقتی خداوند در آیه ۵۶ سوره احزاب می فراید او و فرشتگانش «يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ» این به این معنی نیست که خداوند راه می رود و هر روز صلوات می فرستد!!

محدود کردن این آیه به معنای فقط یک چیز لفظی و حرفی گفتن قطعا ظلم در حق قران و تحریف آیات پر معنی اش است! در ضمن آیا اصلا پیامبر نیازی به درور فرستادن ما دارد؟


ارسال شده توسط اقاي حسن اخوان

ویرایش بوسیله کاربر 1398/03/27 02:54:13 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

ali Offline
#15 ارسال شده : 1398/04/01 11:20:03 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 441

تشکرها: 4 بار
13 تشکر دریافتی در 13 ارسال
معاني صلي و صلوات چيست؟

صلی از ریشه صلی: اين ماده، دو نوع است: واوي و يائي. ماده واوي، از زبانهاي سرياني و آرامي گرفته شده و به معناي عبادت مخصوص است كه در عربي به آن، صلوۀ (نماز) ميگويند. ضمناً اين كلمه در زبان عِبري نيز رايج بوده است؛ دليل اين مطلب تصريح اهل لغت بر اين امر است كه كلمه صَلوتا، عِبري است و اين كلمه در اصل، نام كَنيسههاي يهود بوده؛ به تناسب اينكه در آن نماز برپا ميشده است.

سپس اين كلمه در زبان عربي تكميل شده و به معناي صلوۀ (نماز) به كار رفته است، اما اصل الواحد استقلالي براي اين ماده در زبان عربي ثناي جميل مطلق؛ شامل تحيّت و ... است.
سوره مباركه احزاب آيه 56: إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَی النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً، خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود میفرستند. ای كسانی كه ايمان آوردهايد، بر او درود فرستيد و به فرمانش بخوبی گردن نهيد.در كلمه صلوۀ؛ مفاهيم تحيّت (به معناي دعا براي سلامت و حيات)، تحميد و شكر موجود است كه نتيجه ثناء جميل است. و پوشيده نيست كه ماده صلو، هرگاه به معناي ثناء باشد با حرف علي به كار ميرود. مانند: عليهم صلوات، برخلاف جايي كه اين ماده به معناي صلوۀ (نماز) باشد. مانند: فصلّ لربّك.

بنابراين ظاهراً منظور از آيه زير، تحيّت و سلام به واسطه دعاست، نه نماز.سوره مباركه توبه آيه 84: وَ لا تُصَلِّ عَلی أَحَدٍ مِنْهُمْ ماتَ أَبَداً، و هرگز بر هيچ مردهای از آنان نماز مگزار و بر سر قبرش نايست.

همچنين از صلوۀ، كلماتي مشتق ميشوند: مانند: صَلّي (نماز خواند)، يُصَلّي، صَلَوات (نمازها يا تحيتها).

اما ماده يائي صَلَيَ، همچنان كه در قع و فرهنگ آمده، از زبان عِبري گرفته شده؛ و به معناي عرضه چيزي بر آتش و نزديك كردن به آن است، تا جايي كه بريان شود و بسوزد.
ميتوانيم بگوييم كه ميان صلاۀ، صلي و صلو تناسب وجود دارد؛ زيرا همه آنها در عرضه و نزديك كردن، مشتركاند، با اين تفاوت كه صلاۀ؛ عرضه بر مقام عالي روحاني است، اما صَلي؛ عرضه بر آتش است و فرق آنها در ياء است كه بر تسفّل و فرو افتادن دلالت ميكند، در حالي كه صلو؛ عرضه محبت، موّدت، اظهار تحيّت و ثناء براي مقامي است.

سوره مباركه غاشيه آيه 4: تَصْلی ناراً حامِيَةً، [ناچار] در آتشی سوزان درآيند.تَصْلی ناراً حامِيَةً. ميگويند: صَلی يصلي صلاً؛ يعني در مقابل آتش قرار گرفت و به چنين كسي صال (صالي كه ياء آن در اثر كثرت استعمال حذف شده) و صَلي ميگويند. أصلي (بر آتش عرضه كرد) - يُصلي - إصلاء و صلّی (بر آتش عرضه كرد) - يصلّي - تصلية و صَلَی العُود بالنار؛ يعني چوب را به آتش نزديك و عرضه كرد و اصطلاء؛ به معناي روبه رو شدن اختياري با آتش است و به همين مناسبت، اين ماده به معناي وارد شدن و داخل كردن به كار ميرود.

نقل از كتاب التحقيق في كلمات القران
فرزين
#16 ارسال شده : 1398/04/16 10:54:25 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 657

14 تشکر دریافتی در 13 ارسال


صلو و صلاة یعنی زیاد چیزی را به چیزی بدارند؛ یعنی روبرویش کنند.
تصلیة جحیم یعنی به آتش داشتن؛ مانند کباب کردن گوشت.
نمازگزار یعنی زیاد خدا خدا میکند. و یعنی همان دعا.


معنای قیامت: ۳۱-۳۲ گویا چنین است:
"پس نه راست دانست و نه روی آورد؛ بلکه دروغ شمرد و پشت کرد؟!"


نکته‌ پست قبلي علی‌الاصول درست به نظر میرسد.
البته مفهوم همیشه اعمتر از آن است که بتوان آن را به مصداق اختصاص داد و یا وجه اطلاق را متعینن بیان کرد. هم استعمالات ذاتن مبهم اند و هم برشهای معنایی (= اعتبار المعتبر عند الوضع او الاطلاق).

به هر حال، درود و دعا و سلام هم خود نوعی روی آوردن و اقبال اند.
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2019, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 1.114 ثانیه ایجاد شد.
logo-samandehi